SRA

SRA

woensdag 29 december 2010

JW Oliebol van het jaar!


Dinsdagavond hebben we weer onze jaarlijkse oliebollenrace gereden.
Het was door een vergadering vooraf een wat(ver)kort evenement geworden,een soort sprintrace.
De Proslot Porsche GT2's werden voor deze race ingezet en ze deden het weer prima.
Deze simpele slotcar zou eigenlijk in geen enkele slotracekoffer mogen ontbreken.
Je ziet ze soms voor "weinig" aangboden en ik zou zeggen...doen!(Dat heb ik dus al 7x gedaan...)N.b.de P.S. Ferrari's en Alfa's uit die periode zijn denk ik nog meer onderschat..ook zeer de moeite waard!
De kwalificatie vooraf liet zien dat de baanconditie erg goed was.
De 9.3 van de vorige race werd door Paul in de 1e run al naar 8.77 omlaag gebracht!
Dat beloofd wat voor de erkende knallers met deze bakkies.
Herman,Willem zaten rond die tijd van Paul,Willem zat al in de 8.5! met zijn nieuwe regelaar.Fred,DirkJan,Erroll,Bas en ik zaten dicht bij elkaarin 8.3/8.4
We waren met 8 man dus dat kwam mooi uit! De 1e heat,van 5 min./baan is voor Paul, Willem,Herman en Fred.
Fred reed strak als we van hem gewend zijn bij tijd en wijle op de hielen gezeten door of Willem of Herman.Fred haalt uiteindelijk de 120 ronden ruimschoots.
Er zit wel verschil in de banen onderling. Baan 2 blijkt wel erg snel, het lijkt wel een magneetbak.
Diverse rijders hebben het met name op 1 en 4 niet zo naar het zin.

Weinig fouten maken en een stevig tempo erin houden is en blijft het devies.
Dat knoop ik goed in de oren als ik aan de start kom.
Samen met Erroll,DirkJan en natuurlijk Bas ga ik op jacht naar die 120+ van Fred.
Ik start prima op baan 3 maar in bocht 1 zit/zat Bas al naast me op 4..sorry,dag Bas!Ik consenteer me op de tijden en ga heel constant rond.Willem en DJ hebben het iets lastiger blijkt al snel.
Bas heeft de achtervolging ingezet en komt erg dichtbij.3 en 4 ontlopen elkaar niet zo veel.Als Bas hierna op 2 komt blijkt nog eens hoe snel hij is. Er komen zelfs 8.2tjes op de klok! Waar snijdt hij de baan af... Fred en ik schudden het hoofd,wij kunnen niet sneller dan een enkele 8.5!
Helaas knijpt hij soms wat te enthousiast zodat Fred en ik nog mogen hopen op een beter resultaat.Ik heb al met al het idee aardig in het spoor te blijven.In baan 2 heb ik eerst moeite Bas in 1 te lossen maar als ik ook los ben zet ik hem uiteindelijk wel op 1 ronde.
De laatste voor mij,baan 1 gaat in tegenstelling tot de geluiden die ik hierover op-ving perfect!Wat een snel karretje,ik zit zo onder de 9 sec.Als ik DJ op 2 "über-runded" blijft hij aan me plakken. Rondenlang zit hij naast me. Op de 1e helft v.d baan is hij sneller op de ander ben ik dat. Ik besluit geen risico te nemen en blijf er achter hangen wat wel iets tijd kost natuurlijk.Als de stroom eraf gaat rol ik nog net naast hem.
Doordat we niet doorschuiven maar telkens weer bij start/finish beginnen is het niet duidelijk hoe het er precies voor staat.Fred heeft weinig fouten gemaakt, maar 2 en 1x een aanrijding.
Zelf heb ik er 1 gemaakt en 2x een aanrijding.Bas heeft een iets langer lijstje.
Paul heeft zijn racesoftware weer eens geoptimaliseerd en komt heel snel met de verlossende uitslag.
Fred 3e, 120.52, Bas 2e 120.58 en zelf bleek ik daar maar liefst 2 baanstukken voor te zitten!
Het was weer erg spannend zoals je ziet.De achtervolgende groep wordt steeds sneller en beter.
Met iets consistenter rijden moet het in 2011 nog closer kunnen worden.
Aan de snelheid ligt het niet meer ,dat hebben we wel kunnen zien de afgelopen maanden.
Paul, onze wedstrijdleider heeft dit jaar als een leerjaar opgevat.
Die ervaring gaat mee naar 2011 maar je ziet nu al dat het nagenoeg perfect funcioneerd.
Ook bij noodgevallen is er altijd wel een backup,dat lijkt heel gewoon in deze tak van sport maar dat is het zeker niet!

Op naar 2011!

Zuffenhausen

zondag 19 december 2010

Opendag SRA deel 1


Opendag SRA succes voor jong en oud

Zaterdag is er weer eens een opendag gehouden in ons clubhuis.
We hebben voor een sprookjesachtige entourage gezorgd door er een dik pak sneeuw overheen te strooien.
In deze slotracearme periode is het altijd een mooi moment om zoiets te organiseren. Erroll en Dirk-Jan hebben ervoor gezorgd dat de pers geacitiveerd werd , maar ook dat er wat te knabbelen en te drinken was. Paul als altijd,ging meer voor de inhoud en nam o.a. zijn hele testlab mee.
Van de andere aanwezige leden stonden enkele slotrace collecties uitgestald. Ik had als thema Porsche 917 genomen, met de Scalextric oldies tm. de laatste van NSR.
Om 12 uur gingen de dranghekken weg en konden de belangstellenden binnenstromen.
De aanwezige SRA–ers ,met Tim, het zoontje van Erroll,maakten er maar vast een clubmiddag van .
Als we net lekker gewend zijn komt er toch wat binnendruppelen.
Ik zie tot mijn verrassing dat het mijn oudste zoon is met mijn echtgenote.
Daarna staat toch de een na de ander voor het bekende hekje.
Een enkel gezin maar toch ook liefhebbers die al eens vaker belangstelling hebben getoond al dan niet met kinderen.
Intussen wordt er flink geraced want daar komt toch iedereen voor.
Er worden door de SRA mensen veel tips aan de vaak nog beginnende rijders gegeven waardoor de rondetijden behoorlijk omlaag gaan.
Ook hebben enkele bezoekers eigen materiaal meegenomen.
Deze auto’s, meestal met magneet, gaan met wisselend succes in de rondte.
Zo zien we de uit LeMans bekende Peugeot en een Ferrari F1 die er flink de sokken in hebben.

Zuffenhausen

Opendag SRA 2


Er is een “Thuisrijder” Nico uit Naarden waar ik deze zomer de baan onveilig maakte, die een koffer 1:24 auto’s mee heeft genomen. Dan komen de mooie verhalen vanzelf.
Een van de laatste bezoekers komt ook al uit het Gooi, en heeft een mooie oude Cox Ford GT40 bij zich! Ik zie de snor van Willem direct in de krul schieten! Wat konden“we”er toch wat van in de late sixties!
Magnsium chassis en wielen om eens iets te noemen.
Dan de baan op…ai een koffiemolen-achtig geluid doet de wenkbrauwen fronsen.En drupje olie op de strategische plaatsen en de Ford maakt nu meer het geluid dat bij hem past.Ondertussen staat junior met de F1 Ferrari het Bas met de NSR P68 moeilijk te maken. Het lijkt me een talent.
De mooie verhalen komen met al dit moois van zelf.
Het is altijd weer leuk om te zien hoe iedereen deze hobby beleefd en inhoud geeft.
Opeens is het dan 17 uur ,de tijd is echt omgevlogen.
De aanwezige SRA mensen hebben een hele leuke middag beleefd en iedereen heeft het erg naar z’n zin gehad.Er is veel informatie uitgewisseld en wie weet komt er nog wat leuks uitrollen voor de Club.
Zuffenhausen

zondag 12 december 2010

Was die beker nou altijd al zo klein....


Hier is nog even de gelukkige winnaar !

Tenslotte:



Tenslotte:
De prijsuitreiking wordt in het bijzijn van José gedaan waarbij de winnaar naast de grote wisselbeker een welverdiende zoen krijgt.
We kunnen weer terugzien op een geslaagd evenement.
De wedstrijdleiding was in handen van Paul ,die ondanks wat ongebruikelijke technische problemen ,de boel toch weer prima wist op te lossen.
De catering werd geregeld door Erroll en z’n buurman en dat ging ook prima.
Uiteindelijk zijn er wel wat verbeteringen door te voeren en dat is een mooi doel voor 2011.

Finale


Finale:
Die is dus voor Stefan,Ivan,Sebastiaan (in welke finale staat hij nou niet) en good old Fred.
Eigenlijk gaat er hier en daar nog best wat verkeerd maar dat hoort wel bij een finale.
Door het verschil in rondetijden op de verschillende banen is het moeilijk vast te stellen wie het gaat winnen.Vast staat dat de starters in de middelste banen een streepje voor hebben.
Dat zijn Fred en Ivan. Met name Fred heeft er zin in en profiteert volop van zijn gripvoordeel. Ik zie zelfs een 9.4 op de klokken komen.Ook Stefan heeft het naar zijn zin.
Dat veranderd na de wissel is de auto opeens heel anders en onder de 10 lukt bijna niet meer.
Sebastiaan rijdt wat wisselend en Ivan en Fred stampen er flink op los.
Ondanks de verschillen is er soms toch closeracing te zien en blijft het spannend.
Fred,de oudste deelnemer, doet eigenlijk niets fout en wint voor Stefan en Ivan.

2e heat


2e Heat.
Deze was heel belangrijk omdat het beste resultaat van beide heats de einduitslag bepaald.
En alleen de beste 4 blijven over voor de finale, dus aan de bak!
Er werd over het algemeen niet eens echt sneller gereden dan in de 1e.
Alleen de mensen die hier wat minder vaak rijden konden nog iets verbeteren.
Door het resultaat van de 1e zat ik in de 1 na laatste groep.
Samen met oa.Bas en Peter.Ik begon op de nogal gladde baan 2 met tijden vanaf 9,6 en dat is prima met de net geprepte banden.Baan 1 is altijd goed te doen met vrij constante rondjes van 9.4 en op baan 3 ging ik in rond de 10 sec. rond.Bas stond op baan 1 en ik op 4 als we voor het laatst loos gaan.
Bas sluipt elk rondje een fractie dichterbij. Uiteindelijk blijft hij me 20 baanstukken voor.
Ik ben er geen 1 keer uitgeweest , een unicum, en heb me ruim 2 ronden weten te verbeteren.
Dat is helaas net niet genoeg voor de finale, omdat er al 4 man sneller zijn in de
1e.

1e heat


1e heat:
In de 1e heat werd duidelijk dat de omstandigheden per baan nogal verschilden en wie zich het best aanpaste kwam het beste voor de dag.Bij elke heat ging het iets sneller.
Er werd ook niets aan de banden gedaan tussendoor en dat bleek voor de langzamere banen toch nadelig uit te werken naarmate je ze meer “achterin” had.
Thuisrijders zoals Dirk Jan, Herman ,Erroll en Willem bleken veel te hebben bijgeleerd en ook de outsiders Peter en Ivan doen het altijd goed op deze baan. Daar gingen we nog een hele kluif aan krijgen.Ook Victor, toch een jaar niet gereden, bleek niets van zijn snelheid te hebben verloren.
In de laatste heat waren de verschillen mimimaal.
Stefan, Sebastiaan en Fred zaten in de zelfde ronde. Ik zat daar bijna 3 ronden achter.
Uit de vorige groepen waren Bas,Ivan ,Peter ,Frank, Willem ,Herman en DJ ook erg snel.

Kwalificatie:
Alle rijders mochten in 1 minuut uitmaken wie de snelste was. Dit bepaald dan de startvolgorde.Hoewel ik nog geen meter had gereden realiseerde ik een 4e tijd.
Alleen Stefan,Sebastiaan en Fred waren iets sneller. Bas en Ivan waren maar iets langzamer.

JMMC 2010


De JMMC 2010

Zondag 12 december werd voor de 3e keer de jaarlijkse herdenkingsrace voor John Meijer gereden.
Fred heeft weer zijn best gedaan om een aardig startveld op de been te krijgen.
De auto’s zijn weer de Lancia Gr.C auto’s die ook al weer 3 jaar geleden door de liefhebbers zo fraai zijn gemaakt, in de thema’s die herinneringen oproepen aan John.
De onderstellen gaan weer op een hoop en kunnen bij inschrijving worden gegrabbeld.
Ze zijn natuurlijk eerst even nagelopen en van vers rubber voorzien.
Paul heeft de baan geprepareerd en heeft ook de hele zaterdag besteed aan het opzetten van een wedstrijdschema in Exel waarbij gebruiksgemak voorop staat.
Als ik even voor 8.30 binnenkom is bijna iedereen er al!
Erroll en buurman komen binnen en beginnen de barruimte te bestieren.
Het kan beginnen.

Er is natuurlijk geen technische keuring nodig maar alle auto’s worden , na het inrijden wel even doorgenomen waarbij de motormounts allemaal even strak worden vastgezet.

donderdag 9 december 2010

18 december Open huis bij Slotracing Almere!


Ooit al eens geracet op een 4 baans racebaan met een lengte van 32 meter?
Kom dan op zaterdag 18 december van 12 tot 5 uur naar het Open huis van Slotracing Almere en geniet van het racen op een échte wedstrijdbaan.
Neem gerust je favoriete slotcar mee, maar je kan ook met club auto's rijden.
Ook regelaars kun je gratis gebruiken. Je rijdt die dag met 1:32 auto’s.
Tijdens het Openhuis helpen de enthousiaste leden je graag met tips voor onderhoud, met rij tips en bij hettunen van je eigen slotcar. De handling en je rondetijden zullen er direct op vooruit gaan.
Thuisrijders vanaf 14 jaar kunnen meedoen aan de "Rooky Race" met voor de
dagwinnaar een strippenkaart ter waarde van € 25 ! Hiermee kan je maar liefst 5 avonden gratis komen racen.
Kom zaterdagmiddag 18 december lekker slotracen op de Meerveldstraat 55, nabij
Wierdenpark te Almere-Haven.
Kijk ook eens rond op het actuele blog: http://slotracingalmere.blogspot.com

Tot zaterdag de 18e.

zaterdag 4 december 2010

Meer Blauw 5


Fase 5 .
Het rollende gedeelte. Ik vond bij de afdankertjes een Fly 908 chassis.
De grote keuze aan bevestigingspunten(5)en de maten geven de doorslag.
Alleen de wielbasis moet groter, dwz. de voorwielen gaan een heel eind naar voren.
Dat doe ik door de bevestigingspunten los te zagen van de bodemplaat.
Door de langsbalkjes voor korter te zagen dan achter de as hoef ik in theorie alles alleen maar even om te draaien..plaatje van 1,2 mm onder het chassis, wielbasis vaststellen, provisories met wat sec.lijm op z'n plaats zetten, Stabilit ertussen smeren,goed nalopen en afwachten hoe het opdroogd.
Ik heb wat Mazda Gr.C inserts in de voorwielen en die staan al heel goed !
De auto staat er zo los op het onderstel al lekker snel bij!
Je krijgt al zin om er eens lekker mee te gaan gassen.maar zo ver is het natuurlijk nog lang niet.

Meer Blauw 4


Fase 4,
Het spuitwerk, niet onbelangrijk.Ik vind de kleur blauw bij de Action!
Er zijn vele soorten Matra blauw als je de diverse foto,s ziet en dit lijkt me een mooi gemiddelde.De groene(Henri Pescarolo)kleur komt uit een potje Humbrol.
Dit is voor de staartvinnen.
De groene vlakken op de flanken maak ook door deze verf op decalpapier aan te brengen.De opstaande cokpit besluit ik wit te schilderen.
Het kan geen kwaad om als de basis decals zijn aangebracht en wat laagjes blanke lak overheen te nevelen.Ook die van de Action vind ik erg goed.
De decals moeten trouwens, na het printen, ook worden geseald met blanke lak. Dat kan met die v.d Action maar er is ook speciale lak die ong. €13,= per kleine spuitbus kost!Het decalpapier kost per 3 velletjes A4 ook zoiets en komt van de Airbrushshop uit Almere.Let op dat je dit papier nooit vastpakt.Je vingerprints staan gegerandeerd door je decals heen!

Meer Blauw 3


Fase 3 is het uitzoeken van de decals.
Hierbij zijn de foto's een belangrijke bron van info.Matra logo's, maar ook van Simca, Shell,Goodyear, allemaal uit die periode.
De nummers zijn ook een onderzoek waard.Ik besluit de meest gelijkende te nemen.
Die kan ik omzetten naar lijnen en dat kan ik dan modelleren naar het origineel.De 1 ..het lijkt zo simpel maar het is toch lastig.
Dat allemaal op een verzamelblad, in de goede maten.Dit alles zo kompact mogelijk omdat het decal papier nogal duur is.
Op strookjes die over zijn maak ik bv.de onderkleur alu. voor de achtervleugel.
Ik vertrouw de hechting van de spuitlak niet op dit plastic.Dus tapen,daar begin ik niet aan.
Tenslotte komt er 1 decal vel voor wit en een transparante.Waarbij ik wit te transparant vind, heel irritant.De enorme witte vlek om de cokpit heen maak ik van decal, die ik nog eens , na het knippen dekkend wit overspuit.Dat doe ik ook met de roundels.
De foto's van het origineel geven een merkwaardige oplossing aan voor de 2 achtersre nummers.Het kader is vrij groot en daarin zit dan een iets kleinere roundel met nummer die erg smerig is.Met een verloopkleur uit het tekenprogramma maak ik hier wel iets moois van.

Meer Blauw 2


Fase 2:
De ruwe body te grazen nemen.Dat is in dit geval de cokpit eruit snijden,de airbox eruit evenals de "doppen".Daarna begint het schuren, alle gietnaden en bramen eraf.
Dit is een erg bewerkelijk soort plasic!
De onderkant wordt ontdaan van alle handige klik-klak Scalextric uitsteeksels.
Ik moest ook nog een rolbeugel zien te vinden.Die komt uiteindelijk van Reprotech.
Er moet ook een nieuwe muppet in, met een groen Helmpje met witte klep.
Het valt op hoe merkwaardig krap de werkplek voor Hill en Pescarolo was ,vooral door toedoen van die wat vreemde "middenbermbeveiliging"!
Zo ziet de donorauto er dus uit.Er is nog veel te doen.

Meer Blauw op baan!



Na de laatste Classiccup wist ik het zeker.Ik ga een Matra rijdend zien te krijgen.
In Dordrecht stond er ook 1,een gepimpte oude Scalextric MS670 uit 1972,die er verrassend mooi uitzag.
Nu heb ik zelf nog zo'n gebakje in een doos liggen dus..let's go!
Fase 1:Onderzoek, gegevens bij elkaar sprokkelen.Dit is heel belangrijk maar maakt het ook veel leuker...en je weet hoe het eruit komt te zien.
Ik besluit voor de winnaar in 1972 te gaan, de Hill Pescarolo no15.
Waarom Marta? Het is een om mij onbegrijplijke reden onderbelichte auto in Slotraceland.(Zul je net zien dat de Slot-its en NSRren van deze wereld over elkaar heen gaan buitelen om de zoveelste overlappende modellenreeks uit te brengen..zo dat is er uit!)De heren hebben ondanks de korte periode dat ze bestonden toch 3x LeMans weten te winnen(Achter elkaar)en ook het WK in de F1 1x!
Wie een keer die Matra V12 heeft horen krijsen is meteen verkocht.Sorrie voor de andere V12's maar die zijn echt voor mietjes!Vandaar dus.

Clubrace laatste heat


Dit zijn de matadoren vanuit een wat ongebruikelijke hoek.
Bas,de beste niet getapete getrainde rijder, Erroll Fred en ik mochten kijken of het beter kon.
Eigenlijk gaat het meteen best goed met ons groepje.Alleen Erroll heeft wat meer uitvliegers vooral in baan 1.
Bas niet gestoord door omgevingsgeluiden, hij heeft een MP3 speler aan het onvolprezen telemeriesysteem gekoppeld,rijdt voor zijn doen lekker relaxed rond.Dat betekent voor Fred en mijzelf:Oppassen!Op de tonen van dhr.J.Hendrix, toch van ver voor zijn jaartelling,gaat hij zelfs op baan 1 in 9.1 rond!Zelf begin ik op baan 3 en die is glad!Ik zie de anderen regelmatig voorbij komen maar maak amper een fout en beperk de schade nog iets.Baan 4 vindt ik prima en ik win de heat zelfs.Daarna op naar 2 waar ik meteen in een lekker ritme zit.Dan de gevreesde baan 1!
Ik start furieus, plak bijna vast in de carroussel,heb handen en voeten nodig als ik er uitkom en ruil de laatste plek weer in voor de 1e!De tussensprintjes zijn ongelooflijk fel voor deze kleine rakker.Ik heb de regelaar behoorlijk teruggedraaid om lancering te voorkomen.Langzaam trek ik me los van de rest en ik weet zelfs een 9.016 te produceren!Op het laatst gaat het nog bijna fout als ik probeer onder de 9 te komen.De auto verlaat de carroussel bovenop en dat is een lastige plek.De gatzitter ziet hem niet en de man bovenaan had het ook even niet door.Dan is de voorsprong snel weg.Vlak daarna valt de vlag en zit het er op.

Paul trekt zich terug achter zijn laptop en daar rolt uit dat ik heb gewonnen ,152.29tegen 152.09 voor Bas.Fred zit daar toch 4 ronden achter op iets meer dan 2 gevolgd door Paul.Daarna Willem,Herman, Erroll en tenslotte DirkJan.De laatste 3 heren zitten minder dan 2 ronden uit elkaar en dat in 24 min. racen.
Paul heeft dit hele jaar bijgehouden en daaruit blijkt dat Fred aan de leiding gaat.Paul is 2e en dan volgen Bas en ik .Fred en Paul hebben wel 1 resultaat meer dus ik weet niet hoe dat verrekend wordt.Als de meer gereden ronden zouden worden afgetrokken is Fred toch 1e met ruim 805 ronden.Bas heeft er 798 ik volg met 796 en Paul met bijna 780.
De kaarten lijken geschud want de verschillen blijken steeds uitermate klein te zijn.
Op naar de laatste clubrace waarin de wens is neergelegd iets anders te gaan doen, zoals een "nachtrace".We zien wel.
Eerst volgende week nog de JMMC!

vervlog clubrace de 1e heat


Hier staat het komplete startveld klaar.
Eerst mogen Paul,Willem,Dirk-Jan en Herman het spits afbijten.
Er blijken op elke track aparte wetten te gelden.Zo is baan 1 heel tricky, de auto wil er heel snel uit omdat de neus van deze felle rakker nogal eens omhoog komt.
Baan 2 wordt als goed te doen omschreven terwijl de auto van baan 3 nog net lijkt te hebben geprofiteerd van een zomerbanden aanbieding wat met dit weer niet lekker uitkomt.
Baan 4 wordt als wisselend ervaren.Al met al zijn de resultaten per track zeer divers.Enkele rijders worstelen duidelijk met de wisselende omstandigheden.
Paul tekt zich er het minst van aan, neemt zijn verlies op de mindere banen en peert onverstoorbaar door op de goede.Willem probeert zo goed mogelijk te volgen maar komt 3.5. ronden te kort.145.88 om 142.35.

Voorlaatste clubrace voor JW deel 1


3 December is uitgekozen om weer eens tegen elkaar te gaan racen.
Er zijn een aantal 'jongehonden' die het de gevestigde orde wel eens moeilijk willen maken.Dus wordt er wat vaker een clubrace gehouden.Paul heeft de regie in handen en we besluiten de Ferrari 312 Pb clubauto's in te zetten.
Dat komt me niet slecht uit omdat ik met een goed gevoel terugkijk op mijn Classiccup optreden in Drachten waar ik met net zo'n auto uitkwam.
We zouden om 22 u van start gaan.
1 voor 1 werd er een minuut gekwalificeerd. 2e man Bas had echter geen getapete banden en hij werd...8e en laatste!DirkJan en Herman blijken over 1 rondje weer eens veel te hebben bijgeleerd.Uiteindelijk blijk ik de snelste en ik wist zelfs de tendens van oplopende rondetijden te doorbreken.Vooral heel keurig rijden is het devies en ik reed een lage 9.2.