SRA

SRA

maandag 28 februari 2011

CC Slipstream 1


Vanwege een afgezette afrit en een leeg-want-betaald carpool terrein besloten we toch maar apart naar Slipstream te gaan, Bas/Willem en ik, het inmiddels wel vertrouwde SRA team. Tot mijn stomme verbazing stond de Volvo er al en ik heb hem er maar naast gezet. Het zou met 36 rijders een volle bak worden en dat was het ook bij binnenkomst. SRA mocht helemaal achterin een hoekje uitzoeken. Zoals gebruikelijk was het weer perfect georganiseerd door de mannen van Slipstream en Frank. Na de welkoms koffie gelijk de baan op, dwz. achteraan in de rij aansluiten.Je staat weer tussen collega bloggers en vele dragers van kleurrijke accenten en zelf een enkel officieele taal waar Nederland over beschikt.
De Matra eerst eens aan de tand voelen. Het viel op dat er behoorlijk wat fouten werden gemaakt. De auto reed erg mooi, stil en heel snel op de rechte stukken. Helaas had ik er te weinig gevoel bij, waardoor ik niet maximaal van de auto kon vragen. Snel over op de GT40 van Fly, maar die was misschien nog wel extremer. Je komt jezelf tegen op het gebogen stuk voor de rijders langs, driften is leuk,maar je wipt zo over de grens en dan zijn ze zo bij je!Tenslotte de allemans vriend de Ferrari 312 PB genomen. Ik had bij de zelfde auto’s van oa. Kevin V. gezien dat die het hele ruim vol had gelegd met broodjes lood van 2.5 g. Zover wilde ik niet gaan maar ik heb iets bijgeplaatst. De auto was toch nog altijd maar 80 g. De auto is idd. beter controleerbar dan zijn collega’s, maar dat was vlak voor de keuring opeens weg. Snel de oorzaak gezocht en gevonden. De onafhankelijke vooras, van een niet nader te noemen Italiaans slotracemerk was weer eens los gekomen waardoor de voorwielen de kap raken ende auto onvoorspelbaar wordt. Met 1 inbusje was het euvel verholpen en deed de rode rakker weer wat hij moest doen. Op naar de keuring.
.

CC Slipstream, keuring


Bas en Willem hebben een vergelijkbaar traject achter de rug. Willem kiest de baby blue GT40, “ met oranje druppels”en Bas lijkt al bij voorbaat kansloos met zijn Ferrari 512 Codalunga, of zoals de Duitsers zeggen “Langheck”.Het is een amper getunde Fly, met zelfs het originele Fly plastic tandwiel dat in ieder geval dik genoeg is. De fly assen , iets dikker dan gebruikelijk zorgen ervoor dat de wielen er op geforceerd moeten worden en Bas zelfs zonder inbusbouten kan rijden! De voorwielen , met de originele profielbanden er nog op verhogen het rijgenot ook al niet lijkt mij. De mooie en bij SRA bloedsnelle (en hier te snelle)P 68 van NSR blijft dus aan de kant. Het blijft een gegeven dat auto’s die het thuis goed doen hier nergens zijn en andersom is dat ook zo

CC Slipstram 1e heat


1e heat.
Er zijn 6 startgroepen nodig om iedereen te laten rijden. Willem weert zich dapper maar de Ford heeft een wat bokkerig gedrag bij het uitaccelereren. Met 86.55 laps valt hioj toch wat tegen.Bas mag daarna en gaat onverwacht snel in de rondte. Helaas gaat hij in z’n enthousiasme wat te vaak van de baan.95.90 laps. Ik mag in de laatste groep en heb in Kevin Licher een geduchte concurrent met de Slot it Alfa. Ik herinner me een eerdere race hier waarin we het ook al aan de stok hadden. Ronald , de thuisrijder staat er ook tussen maar die heeft zo te zien zijn dag niet. Helaas is de rest niet zo veel bijzonders en dat leverde te vaak botsingen, 7 stuks maar liefst waarvan 1 op volle snelheid waar ik gelukkig niet door ben opgehouden, en ander oponthoud op. Steeds marchalls voor je langslopend is niet bevorderlijk voor je tempo. Ik zie Kevin steeds dichterij komen op de snellere baan 5.In de laatste ronde is hij naast me, ik wordt wat slordig maar hij nog iets meer en ik heb uiteindelijk net na start finish 7 baanstukken “ over”! Uiteindelijk reed ik 96.07 ronden en dat zijn maar 17 baanstukken meer dan Bas. Sebastiaan wint met de Chapparal en Paul met de Ford P68 wordt 2e voor Bart en Kevin. Zelf vind ik me op plaats 12 terug en bas 2 plaatsen daarachter.

CC Slipstram 2eHeat


2E heat
De startvolgorde wordt nu bepaald door het resultaat van de 1e race. De resultaten worden niet bij elkaar opgeteld(Drachten) maar de beste telt. Dat wordt tijdens de race medegedeeld!Dat is op zich wel jammer. Willem is de eerste van ons die aan de bak mag. De Ford wordt alleen in bokkigheid overtroffen door de fraaie Lambo van een van de Friese deelnemers. Die lijkt echt op een muilezel en komt centimeters van grond maar blijft opvallend genoeg bijna foutloos rondgaan.
Willem doet zijn best en doet het in zijn “clubje” nog best goed. Bas en ik moeten tegen elkaar. Kevin Licher zit daar ook bij. In de 1e run lig ik snel 2e maar komt iedereen me toch voorbij. Bij de 2e gaat het helemaal mis. Ik ben al blij dat ik de auto kan zien, maar de dienstdoende Marchall had net iets beters te doen dan omstickeren en dus moest ik machteloos toezien hoe na de start de auto gelanceerd werd. Snel werd hij weer in baan 3 gezet en de volgende bocht was het weer raak .Niemand lette op de rijders en braaf werd de auto er telkens maar weer ingezet!3,4 5 klappers… hartelijk dank!Pas na een krachtterm mijnerzijds, waarvoor excuus, ging er een lampje branden en kwam uiteindelijk de goede sticker op de auto. Zo’n auto kost toch al gauw meer dan €50 ,= en ik vindt dat daar wel eens te gemakkelijk mee wordt omgesprongen. Iets meer dicipline tijdens en tussen de races is wel op z’n plaats lijkt me. Ik was er zelf getuige van dat een brave marchall keurig een eentje op de auto plakte en hem weer in 2 terugzette. Dat ik hem maar in de goede baan terugzette ontging hem helemaal. Jammer dat er niet even over een herstart werd gedacht. Nu was ik echt kansloos in dit veld. De banden waren ook spekglad geworden. Na 3 tracks had ik maar 44 ronden, 4 ronden minder dan op basis van de 1e run mocht worden verwacht. Uiteindelijk reed ik maar 2 ronden minder dan Kevin L. want in de laatste 3 banen had ik er toch 49 ronden uitgeperst zodat ik op 93 uitkwam. Zelf denk ik dat rond de 100 erin heeft gezeten en de meeste rijders waren in de 2e sneller dan in de 1e.Dat gold ook voor Paul, die weer eens zeer calculerend rondging en toesloeg waar het moest en het verlies beperkte waar dat niet anders kon.Andre werd 2e met de NSR GT40 voor Sebastiaan met de Chapparal em Bart met de roze Alfa GTam.Terugkijkend bleek ik net zo snel/langzaam als de vorige keer alleen reden we toen 4 ipv. 3 minuten per baan.Op naar Marrum!

CC Slipstraem, ten slotte


Deze uitslag is onder voorbehoud,uit het hoofd, omdat ik het nog niet op papier heb teruggezien. Het was een lange welbestede dag waar m.i. helaas wat te veel incidenten waren voor het mooie. Gelukkig is de Ferrari betrekkelijk ongeschonden uit de strijd gekomen maar dat is meer een kwestie van geluk. Die van Bas was ook niet meer okselfris en had de beschikking over meesturende uitlaten!? Willem had het alleen over uitgelopen lagers dus dat is ook nog te overzien. Volgende keer moeten we wat beter geprepareerd aan de start komen dan kan met name Bas voor een stunt gaan zorgen. Er zijn niet veel jongens die onder de 10 komen met een standaard Fly! Mijn snelste ronde was in de 10,2.

dinsdag 22 februari 2011

De classiccup en de Gooise Matra's...in de serie meer blauw op de baan


De eerste ClassiCup race voor 2011 komt er weer aan.
Ik hoor al dat de opkomst ongekent groot is mede door een grote groep Brabanders olv.Paul v.d. Hurk.Moeten die niet aan hun praalwagens sleutelen ipv hun slotkarretjes?

Ik zit nog wat te dubben welke auto het wordt.Er zijn er een aantal die het bij Slipstream goed doen.
De Fly GT40, lekker dik ,hoop power.
De Fly 917 Spyder, iets minder dik, lastiger met de banden.
De Slotit Ferrari 312 PB, ook op smalle banden maar alleskunner.
De Slotit Chapparal erkend de beste Slotit classic.
Maar de volgers van dit Blog weten ook waarmee ik bezig ben.
Juist ,de oude Scalextric Matra 670, uit de tijd dat een slotcar nog een stukje speegoed was dat uit zo min mogelijk onderdelen mocht bestaan.Scalextric was daar een meester in.Ik denk, de assen als 1 onderdeel gerekend,dat je op 7 onderdelen komt voor de hele auto, incl. de helm van de muppet!
Bodem, assen je klikte ze er gewoon onder, alleen het schoentje zat geschroefd.

Door de auto goed te bestuderen heb ik het nodige weten toe te voegen.
De cockpit is opengewerkt, de airbox(primeur van Matra!)losgesneden.
In de cockpit is een spiegel geplaatst,geinspireerd door de pookknop van een eend,rara jongens die fransen!Het spuit en decalwerk is al eens eerder ter sprake gebracht.Restte alleen nog de benzine en andere vuldopjes.Die eerste maakte maar even zelf.
De wielen zaten me ook nog niet helemaal lekker.Ik heb de Groep C-Mazda inserts voor gebruikt en achter de chromen sierringen van de Riley waar we de vorige week nog mee reden.Een mooi setje al zeg ik het zelf.

Het Scalextric plasic is van het soort waar normaal emmers en ander huishoudspul van wordt gemaakt.Dat betekent dat het bijna niet te schuren is en ook de verf houdt erg slecht.Om de Fly donor bodem te laten passen heb ik 3 kapsteunen moeten maken.Die zijn er ondanks verschillende lijmpogingen telkens nog weer vanaf gekomen.
Zelfs Stabilit knapte er zo weer vanaf.Ik heb nu de wat plasties blijvende 2- componentenlijm gebruikt als laatste strohalm.

Al met al ben ik wel tevreden over het geheel. Het is een lekker autotje,als je hem zo ziet gaan.Helaas moet je de 12 pitter janktoon er maar bijdenken.
Of hij mee mag doen met de CC, volgens de regelementen niet natuurlijk, maar ik reken een beetje op Frank's coulance in dezen.

Tot zondag!...

zaterdag 19 februari 2011

2e clubrace 2011 prooi voor Fred

Elke 3e vrijdagavond van de maand zijn we van plan een clubrace te houden.Dit ambitieuse plan loopt tot nu toe volgens schema.Deze keer zijn het zoals aangekondigd de eigen auto's die het tegen elkaar gaan opnemen.Hoewel het 'basis Slot-it"auto's zijn staat er toch een gevarieerd veld. We rijden met hand out banden en de organisatie is in handen van Paul.
Er wordt eerst 2 min. per rijder gekwalificeerd.Fred met een Sideways-Riley is niet bij te houden.Hadden we die vorige week maar gehad dacht ik nog.De Nissans van Erroll en Paul en zelfs de Audi van DJ komen er niet bij in de buurt. Bas is met de opgefriste gr.C Porsche de snelste group C ,voor Willem, Richard(nieuw) met de Jaguars en ik met de Porsche.De snelste groep zijn Fred, Bas,Erroll en DJ.

De langzamere boys trappen af en ik zit daar dus middenin.De auto is niet snel en ik heb een leuke race met Paul waarbij we rondenlang naast elkaar rijden zonder dat er iets gebeurt.Willem haakt al snel af en Richard heeft nog nooit op een baan als deze gereden.Ik weet 1 x de fraaie paarse Jaguar niet meer te ontwijken als hi opeens voor mijn neus staat.Vol ram ik hem van de baan, gelukkig zonder gevolgen voor beide auto's.Ik blijf zelfs in het spoor!Als je het maar met overtuiging doet.Op baan 2, de snelste, is Paul iets op me uitgelopen maar ik focus me alleen maar op de rondetijden.Als ik op baan 2 terecht kom loop ik ruim 1 ronde uit en dat blijkt genoeg.Ik maak in deze hele race geen enkele fout waarbij je dan kan opmerken dat ik te langzaam ben,maar aan het eind wordt je toch op het aantal ronden afgerekend....en het is beter voor de auto.

De snelle kanonnen.
Fred is er als verwacht snel van door maar rustig uitrijden zit er even niet in.De ontketende Bas weet met kunst en vliegwerk aan te klampen en het wachten is eigenlijk op de klap.Als Bas even de controle kwijt is zit opeens Erroll op de staart van Fred. Op baan 2 is hij nu de snelste man op de baan.Fred was even de regie kwijt..waar komt die opeens vandaan, heb ik hem gelapt, hoe zit dit?Hij besluit er even voor te gaan zitten-best lastig als je staat!-en net als ik rijdt hij foutloos en snel in de rondte.De fouten worden door de anderen gemaakt, waarbij Bas(Bazz) hem in de laatste bocht nog even de boarding in kegelt.Bas, veel geleerd de laatste tijd zet netjes eerst Fred er in en dan zichzelf.Tenslotte blijkt het nog een flinke slachtpartij te zijn geworden waarbij Fred de terechte winnaar werd.Mijn berekenende rijstijl werd, net als die van Paul trouwens beloond met een podiumplek.
Ik had 4 ronden aan de broek, redelijk gezien het snelheids verschil.
Je ziet dus dat een snelle auto niet automatisch een goed resultaat garandeerd.Het Chassis van Bas kan in de vuilnisbak met een kapot sleepschoenoog.Mede hierdoor was zijn rol snel uitgespeeld.Het was weer een leerzame avond, waarbij ik eens een wat sneller Slot-it basis product moet zien te scoren.Dan kan het nog leuk worden.De volgende race dan maar weer met Club auto's?!

Maar eerst het Classiccup gebeuren bij Slipstream volgende week, dat wordt weer een week dubben en uiteindelijk blijkt daar pas wat werkelijk de beste auto zal zijn.We houden u op de hoogte.

N.B.:Er is nog wel plaats voor carpoolers vanaf pakweg Bussum,dus reageer even als je de olieboys niet extra wilt spekken.

woensdag 16 februari 2011

1e DP32 race 't Kasje

Zo tussen je verjaardag en valentijnsdag kun je eigenlijk niets beter verzinnen dan een slotrace race rijden. Gelukkig had Frank G.van Frankslot, na de succesvolle Classiccup weer iets nieuws bedacht. De DP klasse.

Dit is, in het eggie- een raceklasse, voor Daytona,met gelijke auto’s waar je een V8 motor van een merk naar keuze in mag hangen. De eerste auto’s hadden vooral Ford en Lexus aan boord. Daar kwam verandering in toen een slimmerik een Porsche Cayenne motor ging gebruiken- en meteen won.O.a BMW volgde dus onder het eenheidskapje zat al snel een bonte verzameling motoren.

Sideways dat iets met Racer te maken heeft en met Slot it heeft deze klasse omarmd. Fly heeft ook wat modellen uit maar daar gaat het nu even niet om. Frank kenners weten dat als hij een klasse begint,gelijkheid hoog in het vaandel staat. De rijder is belangrijker dan de sleutelaar cq. de auto. Banden zijn altijd hand-out om iets te noemen.

Er werd nogal hoog van de toren geblazen met een eigen blog, een inschrijving per team, waarbij je een auto vooraf op moest geven, dat werd dan wel of niet goedgekeurd enfin en een hoop bla bla.

Willem en Bas kwamen in Bussum bij mij in de auto en zo togen we in de steeds dikker wordende mist, naar het altijd gezellige onderkomen van ’t Kasje in de polders rond Utrecht. De ontvangst was vriendelijk ,met koffie en de baan zag er ook weer tip top uit.

Na de koffie gingen we voorzien van vers siliconenrubber aan de slag. Erroll (surprise!) was intussen ook binnen met z’n kleine mannetje. Het is altijd lastig op zo’n vreemde baan. We probeerden de 2 DP Riley’s uit waarbij de beoogde wedstrijdauto de beste keuze leek, hoewel die van Bas heel betrouwbaar was. We besloten de vooras van Bas te gebruiken om zo het betrouwbaardere weggedrag over te nemen .We streefden er naar ook ruim onder de 15 sec. te komen want dat bleek intussen wel nodig. De tijd vloog voorbij en voor we het wisten lag de auto in 2 stukken op de tafel ter keuring. De auto’s waren allemaal binnen de regelementen opgebouwd, waarbij er 2 auto behoorlijk aan de zware kant waren. De Deltaslot en onze SRA auto waren lekker licht.Er werd niet gekwalificeerd dus we konden direkt aan de bak.


1e heat


1e heat:


Erroll mocht gelijk zijn debuut maken op een baan buiten die van SRA. Het evenement werd vooraf door de organisatie bestempeld als een oefenrace. De opkomst was gezien de publiciteit maar matig! 4 teams stonden aan de start, naast de gemelde teams was er ook Fastlane en de thuisrijders van ’t kasje. Deze teams gingen onderling uitmaken wie de beste was. Erroll had het niet erg naar z’n zin.De auto had daar ook behoorlijk onder te lijden, waarbij gezegd moet worden dat hij ook een carros -schroefje verloor.Een ritme vond hij eigenlijk nooit en als onze 2e rijder na 12 min. Overneemt hebben we al 13 ronden aan de broek! Willem en ik zijn ongeveer even snel maar hebben ook moeite aan te klampen. Bas is onze enige rijder die het kan bijbenen.

2e heat


2e heat.


We besloten de buitenbanen voor Willem en Erroll te laten en voor Bas en mij de beide binnenbanen.Ik trapte af en zowaar kon ik de als immer in smetteloze gestreepte sweaters opererende Deltaslotters bijbenen.In dit geval Henk Smienk (Carrera Henk voor vrienden).Met zijn superregelaar die m.i. een turbo met intercooler heeft,bleef hij toch binnen bereik.Door stug door te blijven rijden en minder uitstapjes te hebben lagen we nu eens 3e ipv laatste met 2 ronden voorsprong. Erroll ging al iets beter in de rondte en de secondelijm hoefde er ook minder aan te pas te komen gelukkig. Willem was ook in de buitenbaan lekker op dreef en hield de schade beperkt. Bas met de rustgevende klanken van J.Hendrickx of L.Zeppelin in het oor knalde er rustig op los.Hij draaide inmiddels net zo snel als de snelste teams. Dat is knap. SRA was ook als enige in staat sneller te worden.De snelste ronde van Bas was 14,1 terwijl Willem en ik daar 14,6 als uitschieters tegenoverstelden.We werden toch weer 4e met 194.58 ronden, maar de achterstand was nu slechts 6 ronden.Daar kunnen we ons aan vast houden voor de volgende race. Fastlane won,(209,27) met klein verschil,van de thuisrijders van’t Kasje (208,07).


Na afloop konden we de schade opnemen.1 koplampglas, 1 uitlaat, spoiler ontwricht en de onderste spoiler helemaal verdwenen.Wellicht werden we doordat de auto steeds lichter werd ook sneller Frank was ook niet helemaal tevreden over bepaalde voorgeschreven onderdelen.Met name het lichtsetje is een lastig ding. Zo gingen wij al van start met een achterpartij die niets deed. Halverwege ging er ook nog 1 koplamp uit dus dat was wat sneu.Bovendien zijn ze erg GROOOT!Het andere setje is dat niet maar dat brandde net zo goed, bovendien zit daar geen goede beschrijving bij dus of het ooit gaat branden..?De spoilers zijn ook breekbaar gebleken.Ik zou voor een flexibele ophanging gaan. Maar goed daarvoor was dit een testrace. Frank voorspelde wel dat de huidige standaard auto’s aan het eind van het seizoen vast en zeker behoorlijk”doorgewerkt”zouden zijn. We zagen nu al grote verschillen in gewicht. Ook had Fastlane een 11 tands pignon waar de rest het met 9 deed.De auto werd hier enorm agressief van zonder dat hij veel grip leek te verliezen wat bij ons wel het geval was.Met name maakten zij het verschil bij de knik in het rechte eind. We hebben nog aardig wat huiswerk te doen.


Tegen 15.00 u namen we afscheid en gingen we naar huis in een prettig zonnetje.Ook wel weer eens lekker.

De fotos zijn trouwens van Erroll, bedankt!