SRA

SRA

donderdag 28 april 2011

Kremer vs Kremer 3 Details


Hier is nog even een detailopname van de cokpit, die van het ondiepe soort is.
Let op de gietnaad op de rolbeugel.Maar de popnagels op het raampje zijn prima.Er zitten ook zelfs drukkertjes op de helm!

Kremer vs Kremer 2 de techiek


Wat de techniek betreft heeft Avant Slot zijn ingewikkelde systeem met verstelbare bladveren verruild voor een simpeler maar doeltreffender chassis.
Er is zoals de huidige mode voorschrijft gekozen voor een angle-winder opstelling met de bekende lange motor.De motormount is ietwat driehoekig wat we ook wel vaker tegenkomen.Het past erg netjes in de uitsparing van het chassis, iets te netjes zelfs.Met wat licht schuurwerk lukt het alles soepel van elkaar te laten bewegen.
De 3 magneten worden aan de inmiddels enorme berg toegevoegd.
Ik hoorde laatst al dat het magnetisch-noorden 50 km/jaar verplaatst het zou toch niet...
Het chassis is weer van het type dat de kapranden in de verste verte niet raakt.
Met 2 schroeven is de achterkant losser te zetten Een klein inbusboutje zorgt er voor dat het centrale punt voor ook wat losser of vaster kan worden gezet.
De achteras heeft standaard al een stopper! De wielen zijn helaas van plastic en de banden lijken wel van siliconen-rubber.Het alu tandwiel ziet er prima uit en ook de auto is direkt redelijk stil.Vreemd genoeg leek er wel een soort oxidatie op de as te zitten.Ook lijkt hij een fractie af te wijken van de Slot it diameter.
De vooras hebben we al gehad en dat werkt mi. prima. Klein puntje van kritiek zijn de schroefjes, ze lijken wat iel en ik betwijfel of ze lang mee gaan.
De sleper is afgezien van de blaartekkend groene kleur vrij slim gemaakt, met de punt naar voren al een mini schaatsje.De bijpassend gekleurde draadjes worden met een krimpkousje gebundeld.
Dat heb ik nog niet eerder gezien maar het werkt prima.
Ik wissel uit voorzorg de achteras en de wielen voor Slot it exemplaren.
Vrijdag gaan we wel zien of hij de 8 sec. barriere kan gaan slechten bij SRA.
Tenslotte zit er nog een duidelijke 2 talige instructie bij met een fraaie chassis layout met daarop aangegeven waar de aandachtspunten zitten.Ziet er ouderwetsch mooi uit!


Zuffenhausen

Kremer vs Kremer 1 !


Gelijk met de Mirage van gisteren kwam Avant Slot met de Kremer Porsche K8!
Zouden ze ook een K3 hebben gehad en was die dan roze...brrrr.
Het is mi. een wat onderbelicht hoofdstuk uit de Porsche geschiedenis wat Slotcars betreft.Ik had hem alleen nog maar van ...Cartronic!Hij ligt al jaren in hoofdgroepen uiteen te wachten op een Slot it onderstel.Wat wel grappig is is dat dit bijna de zelfde uitvoering is.
De AvantSlot ziet er natuurlijk veel beter uit maar dat mag ook wel gezien de prijs.
Voor de goede orde de lichte is de Avant Slot!
De prints zitten er strak op, de details zijn in orde alleen de gietnaad over de rolbeugel is bijna identiek aan die van de Cartronic!?
Ook staat de wagen wat merkwaardig hoog op de voorpoten.Maar net als bij de Mirage is dit met een inbussleutel helemaal naar tevredenheid op te lossen.


Zuffenhausen

woensdag 27 april 2011

New Classics


Dankzij de uitstekende banden met QUICK/Fred,de importeur van diverse slotracemerken hebben wij van SRA vaak primeurs in slotraceland.Zo zijn er de laatste tijd, in zijn stal, opvallend veel uitstekende classics uitgebracht.De een nog sneller dan de ander.We noemen de Ford GT40 van Slot-it en nu is er dus de Mirage van Avant Slot! Een iets nieuwere auto,uit 1976, maar hij mag toch meedoen van Frank in de enige echte Classic Cup-cupraces.Concurrentie komt van NSR die ook al naast de Porsche 917,Ford's GT40 en de iets oudere P-68.
De auto's die pak weg een half jaar geleden nog vooraan meereden zijn opeens figuranten geworden door dit geweld!

Mirage.
Dinsdag zag ik hem voor het eerst op de baan, de Mirage.Opvallende auto,mooie kleuren voor de wat oudere ogen ook, wit met geel hoofdzakelijk.
Ook de enorme achtervleugel zie je moeilijk over het hoofd.
Fred was al geconsentreerd bezig het uiterste uit de auto te persen.
De auto werd daarbij hoorbaar niet ontzien.
De 3(!) magneten waren er natuurlijk al uit en er was al wat strategisch lood geplaatst.Ook de kunststof achterwielen zijn vervangen door aluminium exemplaren van Slot it, met banden van het zelfde merk.De auto is meteen erg snel,geholpen ook door de iets te sterke magneetwerking die van de motor uitgaat. Helaas is hij ook nog wat onvoorspelbaar waardoor hij nogal eens uit de bocht stuitert.Door wat grotere wielen te gebruiken wordt het magneetvoordeel wat getempert.Het onvoorspelbare blijft helaas.We wisselen ook de voorwielen door afgedraaide alu.Slot it wielen van de bekende Ferrari/Alfa.
De Avantslot heeft al een fraai onafhankelijk voorassysteem en met wat inbuswerk kan de auto perfect worden afgesteld.Er is zelfs de mogelijkheid de wielen schuin te zetten als je dat zou willen...
Fred weet in iedere configuratie rond de 8 sec. te rijden en dat is voor een Classic erg snel.Bas heeft de 8 sec. grens wel eens doorbroken met zijn P-68 en ook de Slot-it GT40 kan dit waarbij moet worden gezegd dat ook deze laatste een te lichte kap had.
Helemaal CC-legaal is hij nog niet.De genoemde magneetkracht,waardoor een andere motor inbouwen de beste optie lijkt,en het te lichte gewicht van de kap moeten worden aangepakt.
Ik ben benieuwd wat deze aanpassingen voor invloed hebben op de rondetijden.
Een minder snelle maar soepele motor in combinatie met een betrouwbaar weggedrag lijkt me een prima compensatie voor de huidige configuratie.
Het hogere kapgewicht wordt dan waarschijnlijk weggewerkt doordat er hele dikke wielen in de enorme kont passen.
Al met al kunnen we een enorm spannend gevecht zien in de komende CC race.
Deze tijden, 10% sneller dan bij onze vorige CC en het grote aantal verschillende auto's die dat kunnen halen beloven veel.
Deze Mirage hoort m.i. daarbij, net als de laatste NSR en Slot it producten.
Daarnaast zie je dat zelfs met een Fly GT40's 8.4 mogelijk is, ook nog altijd 0,3 sec sneller dan het vorige ronderecord.

Andere uitvoeringen van de Mirage volgen nog zoals die in de bekende Gulf-kleuren
waarmee o.a.Gijs van Lennep ooit zijn kunsten mocht vertonen.
Al met al een welkome aanvulling!

zaterdag 23 april 2011

Clubrace april prooi voor...JW


Het was warm, de paasdagen stonden voor de deur(nok nok,of tok tok ) en Fred vierde zijn 25 jarig huwelijk in Venetie,DJ ging ziek naar huis,Bas was achter de meiden aan enz. enz.
Paul, Willem,Herman en ik zijn de echte SRA die-hards.
Om het marchall probleem op te lossen gaan we in 2 groepen rijden.Ieder spoor krijgt 4 min.
In de kwalificatie op de verse P4 bandjes lukt het mij om met de Riley snel onder de 9 sec. te duiken.Dat kost de anderen duidelijk meer moeite.
Paul komt met de groen/groene Nissan het dichtst bij.De mooie Gulf McLaren van Herman heeft het minder naar het zin en de Bud-Light Jaguar van Willem oogt goed maar dat komt er in tijden niet helemaal uit.


Ondanks de geringe opkomst waren er toch spannende races te zien.
Herman gaat het tegen Willem opnemen.
De McLaren lijkt op P0-lletjes te rijden.Herman heeft er de handen vol aan.
Willem loopt meteen al behoorlijk uit.Maar na een aantal malen over de baan te hebben gerollebolt recht Herman de rug en gaat steeds netter en daardoor sneller rijden.
Op baan 1 weet hij Willem zelfs bij te houden!Uiteindelijk houdt Willem met zijn 105 ronden slechts 7 baanstukken over op Herman!

De 2e heat tussen Paul en mij was spannender dan je zou verwachten.
Even weglopen was er niet bij.Ik startte op 4 en die is altijd erg snel voor dit soort auto's.Maar als gezegd Paul beperkte zich niet door op safe achter mij aan te kachelen.De perfect getunede Nissan kopieerde de tijden van de Riley aardig.
Zo bracht ik -alsmaar opgejaagd- de rondetijden tot onder de 8.6!
In Baan 2 ging het bijna het zelfde.Alleen op baan 1 ben ik relatief snel.Paul rijdt welliswaar een tijdje voor me uit maar als ik de druk op blijf voeren verslikt hij zich.Ik loop langzaam weg met rondes in de 8.6.Op baan 3 rijdt ik ook regelmatig 8.6-jes en daarmee loop ik nog wat verder weg.
De einduitslag is:

Herman; 104.93
Willem: 105
Paul: 110.90
JW: 113,.29

Jammer dat er maar weinig deelnemers waren, maar ik denk dat ik heel regelmatig en snel heb gereden.Ik heb maar 1 uitvlieger gehad met de betrouwbare Riley.
De auto voldoet aan het DP-32 regelement,bijna standaard dus,alleen zit hier geen verlichting in.
Gemiddeld reed ik per heat meer dan 28 ronden en ook het gemiddelde lag dicht bij de snelste rondetijden.Het is dus een mooie training geweest voor de DP-32 en ook de GroupC-32 die er weer aan zit te komen.
Paul was terecht 2e en liet zien dat hij wel degelijk kan racen,we gaan hem beslist meer voorin zien!
Dat geldt ook voor Herman,de auto wat beter prepareren-want daar valt nog wel wat te halen-en de toppers hebben er een snelle concurrent bij.
Dat geldt ook voor Willem hoewel zijn Jaguar GR-C een iets minder ideale basis vormt in dit veld.
Bij de volgende race hoop ik meer deelnemers aan de start te zien.

woensdag 13 april 2011

De Classiccup komt naar SRA!


Beste Slotracers,

Op zondag 15 mei 2011 zal op de snelle Carrera baan van SRA te Almere de vierde en laatste Classic Cup race van het winterseizoen 2010-2011 worden verreden.
De Classics kunnen zicht weer opstellen op de startgrid !

In zowel de Standaard klasse, de Touring klasse als Modified klasse zullen medailles te winnen zijn.
Deze race zal in twee heats, welke beide tellen voor de overwinning, gestreden worden.
Verder is er een prijs voor de Best Rookie en Concours d'elegance.

Op de website www.FrankSlot.nl is zowel het reglement als de homologatielijst te downloaden.

Inschrijving voor deze race bedraagt € 6,- inclusief 1 paar handout banden.
De keuze is tussen Slotit 5 19x10 of Slotit P5 20x12 bandjes, gaarne bij inschrijving te vermelden.
Deze banden worden zonder schuren op de velgen geplaatst door de rijder bij de keuring.
Ter info: Per volgend seizoen zal getracht worden om gelijk met foambanden te starten.

De kantine bij SRA zal gedurende de race geopend zijn, zodat eenieder zijn honger kan stillen en in de koffie behoefte kan worden voorzien !

Globaal zal de racedag er als volgt uitzien:

Baan open: 08.00 uur
Inschrijving+technische keuring: 10.30 uur
Begin race: 12.00 uur
Eind race: 16.30 uur
Prijsuitreiking: 17.00 uur

Enige wijziging en uitloop op het schema is altijd mogelijk.
Voor routebeschrijving zie: http://www.slotracingalmere.nl/

Let op: Gezien de 4 sporen baan is er plaats voor 24 rijders in totaal.

Aldus Frank Goyaerts

vrijdag 1 april 2011

SRA Promotieteam debuteert vanavond!


SRA heeft zijn eigen promotieteam!
Op de jaarvergadering van vrijdag jl.is dit idee gelanceerd.
Er waren nog wat SRA opstrijk-logo's over en al brainstormend kwamen we op dit idee.
Plak ze op wat strakke shirtjes en halter-topjes en ...voila voor een paar centen heb je dan een aansprekend resultaat.
Het logo komt uiteraard niet op de rug maar op de linker borst.
Erroll,onze ijverige PR-man, komt nogal eens op vakbeurzen voor zijn werk in de automotive-branche en daar is dit een bekent fenomeen, het promotieteam.
We willen uitdragen dat slotracen niet meer alleen door wat oudere mannen wordt beoefend.Daarom zijn we al op allerlei evenementen in de regio te bewonderen al dan niet met een digitale racebaan.Zo stonden we in een groot tuincentrum tussen de treintjes en gaan we ook de Stoom-dagen en misschien een Opel-treffen(ja sorry maar je moet toch ergens beginnen)onveilig maken.Vanaf nu dus met onze eigen meiden!
We gaan in beginsel van 4 stuks(of stukken)uit.Ze krijgen vanavond op de club slotraceinstructies om de fijne kneepjes onder de knie te krijgen.
Ik reken dan wel op een paar vrijwilligers.
Het is de bedoeling dat ze op de komende evenementen demo's gaan geven en gaan flyeren zodat we ook een jongere doelgroep voor onze mooie hobby kunnen gaan winnen.
Tenslotte heb ik een foto toegevoegd met de meiden in hun fraaie zwarte shirts.