SRA

SRA

maandag 28 november 2011

Gr C-32 de finale slot


Een vettige bedoening na de race, dat gat in de band was al!


De finale.
Om je bij de beste 6 te mogen scharen moet je in 1 van je heats zorgen dat je bij de beste 6 zit.Er wordt dus niet opgeteld.
De eind overwinnaar komt dus uit deze 6 snelle mannen!Dit zijn, Rob en Sebastiaan van Altena,met de Porsches,Mario Glas en Paul v.d. Hurk met de Toyota, Kevin Vonk met de Jaguar en Stephan Swaab met de Sauber.Mooi over de merken verdeeld, alleen Lancia en Mazda ontbreken in dit gezelschap.
Na een kleine pauze waarin de banden en slepers mogen worden behandeld gaan ze van start.
Op vallend is dat Stephan zijn banden niet ‘taped’maar de vettigheid er een beetje in lijkt te smeren.Grappig al die verschillen, maar helpt het, we zullen zien.
Het wordt een ongekend felle strijd tussen Paul van de Hurk en Kevin Vonk, waarbij de laatste “het”zichtbaar uit zijn tenen lijkt te halen.Op U-tube zou een filmpje van zijn gezicht tijdens een race het goed doen denk ik.Paul begint voortvarend maar Kevin komt sterk terug.Ze zijn op nagenoeg alle banen snel.Sebastiaan volgt maar je kunt zien dat zijn auto niet perfect rijdt.Hij hapert in zeker 2 sporen op bepaalde plekken en dat komt de snelheid niet ten goede.Hij is wel sneller dan z’n pa en Mario. Bij de Sauber van Stephan lijkt de gang er helemaal uit te zijn.Hij komt met ruim 114 ronden niet eens aan zijn gemiddelde van de vorige heats .Kevin wint :127.22,Paul 126.54,Sebastiaan 125,39,Rob ruim 122,Mario 119.
Qua resultaat en beleving leek dit sterk op mijn race in Leeuwarden 14 dagen geleden met de Classiccup.Ook qua plaats trouwens.Ik weet niet precies wat het is geworden maar het zal rond de 12e
plaats zijn.Ik voelde me op deze baan veel meer op mijn gemak dan vorig jaar in Dordrecht en dat is wel prettig.Het is in ieder geval weer een leuke dag geworden waarbij het altijd weer opvalt dat iedere slotracer het weer op z’n eigen manier beleefd.Dit levert al snel een hoop gesprekstof op met al dan niet bekende slotters.Een uur na vertrek zet ik Harold bij zijn auto af in Bussum en dan mag hij nog 5 kwartier sturen!

Zuffenhausen

Gr C-32 de finale deel 4


spanning tijdens de race, middelpunt is Rob de Ridder, met pet.

2e Heat
De volgorde in de 2e heat is bepaald door het resultaat van de 1e, van langzaam naar snel.
Ik zit in het middenveld als snelste in mijn groep en Harold 1 groep hoger als minst snelle.
Ik bevindt me in het gezelschap van Rob de Ridder, de grand old man van deze club,en 4 rijders die het al ruim 500 dagen zonder regering moeten doen.Ik begin in baan 3 en die is snel ik ga er snel van door en in no time loop ik een ronde uit.Ik vindt dat de auto het erg goed doet en ik kan de wat soepeler want beter gewende Rob in de lastigere banen bijhouden doordat de auto lekker alert reageert op het gas en het met de grip ook lang niet tegenvalt.Nu niet te enthousiast worden want een foutje is zo gemaakt en er zijn een paar plekken waar je geen foutje wilt maken.In de langzaamste banen was het overleven en in de snelle...uitleven!
Weer haalde ik 8.4 tjes.Uiteindelijk win ik de heat voor Rob en Peter Nitor in de Lancia.
Volgens mijn buurman (i.d.d.uit ons buurland) beweeg ik te veel, dat zegt hij wel 10 seconden voordat de stroom eraf ging!Ik heb ruim 115 ronden afgelegd.
Hierna mag ik marchallen en kijken hoe Harold het er af brengt.Kan hij zijn voorsprong vasthouden?
Hij begint desastreus, een beginnersfout zoals hij zelf zegt, en dendert in de eerste bocht van de baan!De anderen wachten niet bepaald en hij moet toezien hoe ze zich rap uit de voeten maken.Slechter kan het niet en hij bijt zich vast in de race.Ik denk dat hij op de snelle banen wat minder snel is dan ik en in de langzaamste weer wat sneller.Het blijft hierdoor weer eens spannend tussen ons!Uiteindelijk blijkt hij wel sneller dan in de 1e heat te zijn geweest maar nog net iets te kort te zijn gekomen op mij.Hoe mikken we het zo uit.

Zuffenhausen

Gr C-32 de finale deel 3


De auto's in afwachting van....

De keuring is al in volle gang dus ik sluit me aan.De stoppers op de achteras bleken illegaal dus die moesten eraf. Ik kreeg de auto, vooral doordat de verstrekte banden iets breder blijken dan de oorspronkelijke exemplaren, alleen met wat geweld op de maximale breedte.De inserts zitten stijf tegen de as-einden aan maar het kan nu door de beugel.
Harold mag als 1 van de eersten en zit met o.a Stephan Swaab in de groep.En ik ben marchall omdat ik in de laatste groep zit.Zoals verwacht gaat Sephan er meteen vandoor.Maar Harold vermand zich en gaat het gevecht aan.Hij rijdt sterk en komt regelmatig rond in 8.7 sec.Het in de 1e stint opgelopen verschil van 1 ronde wordt in de volgende 5 stints zelfs kleiner!En dat is knap.114.92 om 115.42 Als ik eindelijk mag blijk ik naast Kevin Vonk en Vivianne van Altena te staan.
Als je eenmaal van start kan laat je alle schroom varen.Ik ga sneller dan in de training en rijdt regelmatig 8.7’s.Maar er komen ook lastigere tracks en dan haal ik deze tijden niet.
Bovendien wordt ik afgeleid door een marchall met humor die mijn baannummer tegen de zijkant aan heeft geplakt waardoor hij als een soort vlag rechtop blijft staan!Bovendien was het nummer van de vorige track, de 4 nu ook volop zichtbaar waardoor fout inzetten voor de hand ligt.Ik heb zoiets nog nooit gezien en het lijdt behoorlijk af..Bij de volgende beurt probeerde hij trouwens een 2 op z’n kop(niet zijn eigen) te plakken.!?Intussen rijdt ik in baan 2 zelfs een 8.4! Ter vergelijking ,de Jaguar van Kevin doet er 0,4 sec. minder over en komt tot 120.57 ronden, na een technisch probleem in de beginfase.Ik heb er 114.20 dus net even minder dan Harold. We zijn 12 en 14e.
De verrrassende leider blijkt Rob van Altena te zijn die als enige 121 ronden heeft afgelegd met de Oranje-witte Marlboro Porsche. Kevin is 2e met Sebstiaan (Porsche) slechts 4 baanstukjes daarachter.Opvallend is dat bijna alle koplopers probleempjes hadden met schroefjes, draadjes enz.
Zuffenhausen

Gr-C32 de finale deel 2



...de toegang tot de sleutelruimte.....

De baan op!
Als de auto de baan opgaat valt het op dat er best grip is,maar dat er erg netjes en strak moet worden gereden.Rustig beginnen en dan proberen steeds sneller te gaan.De buitenbanen en baan 5 zijn het lastigst.Harold zit al snel onder de 9 sec.Zo ver ben ik nog niet met moeite pers ik er een enkele 9.1 uit.Ik test mijn 2 962’s uit die beide verschillend zijn van opzet.
Daarna snel oplaag en puzzelen maar! Daar komt wel de grondige kennis van de auto van pas,omdat het weinige licht nu ook nog eens blijkt weggevallen.Op de tast dan maar, waarbij simpele handelingen lastige klusjes werden.En waar zijn de schroefjes nou gebleven.
Als we weer boven komen blijkt er een blauw tandwiel onder te zitten ipv. de standaard gele.
De kleinere voorwielen van de Langheck komen onder de Kurzheck en meer van dat soort dingen.In de 2e run blijkt de auto zich al beter te gedragen en zie ik dat hij al best snel is op sommige stukken, zonder dat de rondetijden echt omlaag gaan.Tenslotte zet ik er toch een zwart tandwiel onder net als Harold en Paul v.d.Hurk om er een paar te noemen.
Ook het lood bij de achterrwielen gaat er uit.Tijd om het resultaat hiervan te testen is er dan niet meer.Er zijn bijna 30 man-opvallend genoeg zitten daar bij mijn weten geen mensen uit Friesland bij hoewel ze daar 3 levendige clubs hebben!?- dus we moeten even door.

Zuffenhausen

Gr C-32 2011 de finale deel 1


...de baan als je de deur binnenkomt....

Scheveningen

Afgelopen zondag, de 2 e was de finale van de Groep C-32 in Scheveningen.
Dat vonden velen een verrassende lokatie.Pakeren moesten we onder de N zoals de info van gemeente Scheveningen op hun parkeerbeleid site(toemaar!) aankondigde.We konden hem niet vinden dus hebben we de auto uit de betaalzone bij de ambassade van Iran neergezet onder het toeziend oog van een mobile bewakingspost.
Er wordt in Schevenigen al vanaf de vroege jaren 60 geslotraced!
De laatste jaren legt men zich vooral toe op het 1: 24 gebeuren zo verneem ik aan de bar.
Deze bevind zich achterin de ruimte.Als Harold en ik de voordeur gevonden hebben, die overigens verrassend groen was voor een blauwe deur,staan we direct aan de baan!Dat is even slikken.Er staat al een lange rij meer en minder bekende rijders te trappelen om aan te schuiven.We manouvreren ons er langs met onze koffers, langs een soort kantoortje wat later ook het voorportaal van het toilet blijkt te zijn, om daarna in de barruimte te belanden.
Waar kan je hier sleutelen?
Daar moet je weer helemaal om de baan heen terug en dan via een opening in de zijwand een feestelijk verlichte trap af , pas op voor je hoofd, waar je een schaars, maar wel sfeervol verlichte ruimte inkomt.Even wennen aan het donker en ja er blijken nog vrij veel plekken te zijn om de koffers te installeren.Vlak boven elke tafel hangt een grote ovale donkere hanglamp. Door de koffers eronder te zetten is bijna al het licht weg helaas.
Er was hier tot vlak voor onze binnenkomst een poker avond...vandaar.
Eerst maar even een bakkie doen aan de bar.
Dan weer even afdalen , de auto’s pakken en aanschuiven maar.
Het blijkt een baan die erg ingenieus is ingepast in de smalle ruimte.Alle bochten hangen wel over een ander gedeelte van de baan heen zonder dat het erg onoverzichtelijk wordt.De baan lijkt niet ingewikkeld maar heeft een paar gemene kniktjes die al snel de scherprechters blijken te zijn.

Zuffenhausen

donderdag 24 november 2011

Sra clubrace november 2011 slot


3e Haet trick of the tail!.
Wie van deze heren kan de top 4 nog door elkaar husselen?
Na een chaotische start rijdt DJ opeens achter Arie en Ronald aan!Dit geeft hem vleugels want hij lijkt ontketend.Na 3 min.heeft hij toch ruim 20 ronden, meer dan ik om eens iets te noemen.Ronald doet het met ruim 19 beslist goed en Arie heeft er toch ook bijna18.5.
Die laatste blijkt erg regelmatig, wat vaak een goed voorteken is.Alles tussen de 18.09 en 18.66! Roland is wat meer van de pieken en dalen en komt uiteindelijk toch bijna 3 ronden tekort op Arie.Maar wat doet DJ! Opgezweept door Fred rijdt hij een sterke race.
Na 2x 20.49 te hebben gereden perst hij er nog eens 21.11 ronden uit.Hij komt op bijna 1 rondje meer uit dan ik en wordt derde! Mooi resultaat mede behaald omdat hij naar eigen zeggen lekker ontspannen was! Hou dit gevoel vast lijkt me.
Resumerend kun je zeggen dat Fred het nog steeds niet verleerd is.Dat Bas snel is weten we natuurlijk en met een beetje minder pech had ook hij kunnen winnen.Dan de opvallende prestatie van DJ en dan een groepje van 3 vlak bij elkaar Willem, Paul en ik.
Weer 2 ronden daarachter Erroll en Herman. Erroll zou normaal veel hoger kunnen komen als hij 1 stint niet zou hebben vern###t.16.92...maakt daar eens 20 van!
Nu zit Arie daar maar 4 ronden achter.
Vergeleken met zeg maar ruim 1 jaar geleden wordt er nu veel harder en constanter gereden.
Je ziet dat het resultaat van het hele veld er behoorlijk op vooruit is gegaan en dat is mooi en hetlevert veel spannende gevechten op.
Ik ben benieuwd wat we rond de kerst gaan doen!

Sra clubrace november 2011 deel 2


De race;
We besluiten de snelste mannen nu eens eerst te laten rijden.Dus staan Bas ,Willem (waar hebben we dat meer gezien) Fred en ik aan de baan.We hebben zelfs de luxe van 10 rijders zodat we dus ook meer dan genoeg marchalls hebben.
Het is met deze geroutineerde rijders om je heen meteen dringen geblazen.Het gaat meteen tot op de limiet.Helaas lig ik er snel af en ook nog op een lastige plak waardoor ik met het inzetten wat veel vertraging oploopt.Ik heb het erg moeilijk..in het verleden behaalde resultaten..je kent het.
Na 3 minuten lig ik al een ronde achter op Bas,Fred en ook Willem is me voorbij!
Wellicht toch wat te geforceerd rijdend hebben de volgende 3 min. Het zelfde resultaat.Iets te vaak in de fout van mijn kant.Nu is Fred no.1De 3e stint rijden we allemaal ruim 20 ronden en nu is het Willem die wint!De laatste dan maar, dan moet het gebeuren.Inderdaad is dit mijn beste, ruim 21 ronden, ondanks een aanvaring met Bas, waarvoor excuus.Ik hoor op baan 4 de snellere te zijn maar ik kom niet los van Bas en dat gaat een keer fout natuurlijk.
Weer hebben Bas en Fred iets meer baanstukken af weten te leggen.Willem rijdend met het hoofd in de wolken na die 3e. verprutst zijn plaats achter Bas door slechts 18.9 ronden af te leggen.Fred heeft 84.07 ronden!Bas hoog in de 83 en Willem en ik zitten ergens halverwege de 80.Is dit genoeg met al die gretige SRA mannen achter ons?
Hierna komen Herman, Paul en Erroll.
Herman laat het hele jaar al zien dat hij er aan zit te komen.Paul is een constante waarde en Erroll heeft dit jaar zijn eerste overwinning weten te boeken.Dat beloofd wat en Willem en ik zijn zeker niet veilig.
Als de rook is opgetrokken blijken Paul en Erroll ruim 20 ronden te hebben afgelegd en heeft Herman een steekje laten vallen. De volgende stint trekt Erroll de zaak recht en wint voor Herman en Paul die zeer close waren.
De 3e stint is voor Herman. Met ruim 20 ronden Erroll rijdt in een wak: 16.92!
De laatste stint hoeft de regelmatigste rijder, Paul, niet tot het gaatje te gaan om zijn 2 ronden voorsprong vast te houden.Hij rijdt ruim 20 ronden , een halfje minder dan Herman, terwijl Erroll zelfs ruim 21 ronden aflegd. Paul komt slechts 16 baanstukken tekort om Willem te passeren.

Sra clubrace november 2011 deel 1


De derde vrijdag van de maand...we weten het inmiddels:Clubrace!Paul schud ons altijd even wakker door wat rond te mailen.Eigenlijk zijn de eigen auto’s aan de beurt maar omdat we Arie en Ronald nieuw in ons midden hebben worden besluiten we de Ferrari’s 312pb maar weer van stal te halen.Nog even nagelopen door Paul ,de baan rondgestuurd en goed bevonden.Het blijven toch auto’s die de 1 prima bevalt terwijl de ander het niks vindt.
Zelf vindt ik het een fijne allrounder waarmee ik meestal goed voor de dag kom.
Keuren is niet nodig uiteraard en we besluiten een kwalificatie te doen van 1 min.
Zoals verwacht is Bas meteen supersnel, 8.71.Maar Willem die deze auto maar matig bevalt,is even snel!Dat belooft wat.Fred laat maar liefst 0,01 liggen op de Scholtens!Als ik aan de beurt ben vergeet ik even de nieuwe regelaar en peer er gelijk stevig in.Dit voelt prima aan en het derde rondje is al sneller dan van voornoemde heren!Ik besluit maar meteen te stoppen.8.65 en pole.Rookies Roland en Arie zitten niet ver achter Dirk Jan(9.12) met 9.20 en 9.31.

woensdag 16 november 2011

CC-32 bij MRCL- 6 and the winner is...



Hierna mogen de grote kanonnen het uitvechten.Dit zijn eigenlijk de locals tegen de van Altena’s.Rob heeft het het zwaarst in het Opeltje maar Sebastiaan is heer en meester.Er wordt weer keihard gestreden maar,en dat valt altijd weer op bij de Classiccup,het ontaard nooit in narigheid.
Ook de marchalls laten zich van hun beste kant zien ,zodat als er al eens iemand uitvliegt de schade erg meevalt.
De onderlinge verschillen zijn minimaal waarbij je je afvraagt waarom er zoveel categorieen in de CC zijn.Je blijkt eigenlijk met elk soort auto erg snel te kunnen rijden!Modified, standaard...?Je heb standaards die erg “modified” zijn en behoorlijk standaard modifieds.
Baankennis,ervaring en vertrouwen in de auto zijn belangrijk.Daarnaast lijkt slaapgebrek zich daar ook nog bij te voegen, mits je een chauffeur hebt natuurlijk.
Uiteindelijk bleek ik ondanks dat ik Harold voorbij kroop toch op de 14e plaats te zijn gebleven .Rob van Altena kreeg ik net niet te pakken.Bas is 16e en Willem 18e.

Na de prijs uitreiking kregen we van MRCL een aardigheidje in de vorm van een stukje huisvlijt en een rolletje zwartwit pepermunt! Het is een lange maar bijzonder geslaagde dag geworden.Na een uurtje sturen staan de Scholtens weer in Lelystad en 12 u. na vertrek ben ook ik weer thuis.
In januari 2012 zijn we weer aanwezig in Almere, ik reken daar ook op een groot aantal Friezen dan kunnen wij de borst vast nat gaan maken.!

CC-32 bij MRCL-5


2e heat:
Door het aanstormende lokale geweld is uw reporter wat eerder aan de beurt dan in het eerste bedrijf.Ik bevind me in bekend gezelschap. Heel SRA ,geflankeerd door Harold en Roel met de bijna identieke Gulf 917’s en Jan Groosmuller die met de volstrekt unieke Alfa 33-2 die in zijn eigen klasse opereert.
Het beeld van deze race bevalt me beter.Vooral omdat ik in de snel geachte baan 2 begin zijn de rollen omgedraaid. Ik lig voorop en zoals de speaker dat al verwoordde dat was ik wel aan mijn stand verplicht.Ik loop redelijk snel weg maar op het laatst toch wat foutjes waardoor Bas en Harold toch wel heel dichtbij komen.Het is op een vreemde baan toch lastig iemand voorbij te komen zonder brokken te maken.Vooral Jan moest ik soms letterlijk 4x inhalen voordat ik er echt voorbij ben.In de 4e track komt Harold me dan toch voorbij.
Ik kan de schade beperken maar er is achterstand....de laatste track, Harold op de snelle baan 2 ik op baan 4.Ik heb het idee dat het lekker gaat, een redelijk vrije baan voor me en opeens zie ik een lichtblauwe 917 voor me opdoemen!Het is die van Harold en met name door mooi laat in te remmen loop ik aan het eind van ieder recht stuk steeds iets meer op hem in.Dit gaat om de eerste plek in deze heat en de tijd dringt...In de laatste ronde ben ik er langs, nu rustig blijven, geen rare dingen, niet te veel willen, niet te.....en daar is het verlossende signaal!
6 baanstukken voorsprong!Bas heeft zich maar liefst 6 ronden verbeterd en zit maar op een halve ronde van mij....
Jan heeft er 133 en Willem klopt Roel nipt,allebij in de 130.

CC-32 bij MRCL-4


1e Heat
Vanwege mijn toegenomen status als (trotse)winnaar van de laatste CC-race in Almere kan ik de eerste 3 groepen rustig bekijken, eerst als Marchall.Bas en Willem vechten een stevig onderling duel uit met als bonus de passagiersstoel in mijn auto op de terugweg!Bas wint met slechts 16 baanstukken voorsprong.Je begrijpt wiens snor daar het meest van gaat krullen!
Er wordt opvallend hard gereden en ook geknokt.De verschillen zijn soms erg klein en door het voordeel van de ene baan t.o.v. de andere kan het voordeel zomaar omslaan in een nadeel.
Ik sta uiteindelijk tussen de grote kanonnen in. De beide van Altena’s,locals Eddy Fehr,Dick van der Meer en Johan Post.Al snel duw ik het veld voor me uit.Geen houden aan met die mannen.Alleen Rob haal ik rijdend op baan 2 een keer in.Ik trek me wel op aan die jongens.Vooral bij de witte 908 kan ik soms een paar ronden aanklampen met als resultaat dat ik zelfs onder de 9.4 kom.Die jongens gaan gemiddeld meer dan 0,3 sec. sneller.Op Sebastiaan staat geen maat.Zou het toch in de naam zitten? 149 ronden perst hij uit de Chapparal!De 3 locals komen tussen de 140 en 142 ronden uit.Mijn gele 917 komt op 136.5 rondjes.Porsche Harry heeft er 43 baanstukken meer uitgeperst.Willem en Bas zitten beide in de 130.
Na deze enerverende 1e heat hebben we pauze waarbij de bar goed bezocht wordt en de broodjes bal regelmatig langs komen.

CC-32bij MRCL -3


Als iedereen er is blijken er veel Porsche Harrie’s rond te rijden waaronder uiteraard de echte! Met een lade vol 917’s in de koffer,waarbij blauwe de voorkeur lijken te genieten heeft hij het nog knap lastig kiezen.We rijden samen op ,hij echter met een Fly en ik met de NSR.
Hij gaat toch voor de Gulf uitvoering van NSR, ik ben dus gewaarschuwd!Roel heeft er ook al zo een in het rood maar die krijgt vanwege de grote hoeveelheid rode auto’s die meedoen op het laatst ook een Gulf-blauw jasje.Zul je zien dat hij uitgerekend tegen Harold moet!
Eddy Fehr heeft er ook 1, een fraaie metallic-grijze Martini dit keer.Er zijn maar liefst 6 NSR 917’s – keurig verdeeld in 2x Gulf, 2x Martini en 2 x de gele Sandeman- en 1 spyder van Fly.De 908 van Fly is er in 2 voud,net als de Alfa 33-3,de Ferrari 512 spyder, de Slot-it Chapparal en de Ford GT40.Verder is er nog een Ford MK IV,een Matra,een omgebouwde Feischmann Alfa 33,de omgebouwde Cartronic Ferrari GTO ,en een Opel GT.Als het goed is zijn dit er 24! Opvallend is dat er geen ” lowriders” en andere –echte-toerwagens zijn .
4 groepen van 6 die 2x van start mogen.3 minuten per baan.
De meeste ronden per heat tellen dus niet de som van 2.
Als je op de tijden af mag gaan die vooraf gereden worden is Sebastiaan favoriet.De enige slaap die hij heeft gehad was onderweg in de auto.Hij was gelukkig wel net op tijd thuis!
Maar de thuisrijders, veelal met hun dakloze auto’s zitten hem op de hielen.Ze zien er stuk voor stuk vastberaden uit en leggen zich er niet bij voorbaat bij neer.Sebastiaan was niet alleen laat thuis, op de keuring was hij dat ook!Is hij zo traag of zijn het sterallures?Anyway de auto blijkt illegaal..er is dus hoop!De motormount is van een illegaal type waardoor de kanariegele motor met te veel magneetkracht aan de baan trekt.In recordtijd wordt het zaakje legaal gemaakt en kan er worden gestart.

CC-32 bij MRCL -2


Meestal zit alles dan al vol maar de CC-ers zijn een gemoedelijk volkje dus die komen gewoon wat later.Er zijn nog maar 3 man en die zijn al aan het knijpen.Handen worden geschud en ik merk dat er toch aardig wat geheugenverlies is opgetreden in die 6 jaar.Het komende uur wordt gebruik om de baan te leren kennen onderbroken door het begroeten van -meestal- bekende CC-liefhebbers.De te gebruiken en door ons meegebrachte Siliconen bandjes blijken behoorlijk mee te vallen.
Bas gaat voor de Ferrari Coda Lunga en Willem uiteraard voor de GT40, beiden van Fly.Zelf kom ik toch uit op de gele NSR 917.De 312pb komt power te kort en de 906 van Fly bleek wel opvallend goed mee te kunnen maar lijkt me toch te kwetsbaar. Ook mijn nieuwe regelaar moet ik nog even in de vingers krijgen.Mijn oude ,overleden Muco had veel meer variatie in de remkracht. Dit had ook met een aan/uit knopje afgekund helaas.Dan maar vol aan.....
Als ik het goed zie..wat een pietepeuterige cijfertjes hebben ze hier..zijn onze tijden aardig aan elkaar gewaagd.Bas heeft als gebruikelijk zijn snelheid het eerst op niveau.Ik begin rustig en in de 1e 6 banen ben ik er zelfs niet 1x afgeweest! “dan ben je dus te langzaam”zegt een stemmetje van binnen.Dan maar even het gas erop en dan gaat het wat vaker mis.
Aansluitend aan de baanruimte bevind zich een gezellig bargedeelte.Daar halen we tussendoor even een bakkie en daar komen ook de verhalen boven.Het is toch jammer dat dat er bij SRA niet inzit.

CC-32 bij MRCL


27 april 2005, dat was de datum van mijn laatste bezoek aan MRCL, de slotraceclub in Leeuwarden zo bleek mij kort na aankomst.Er stond n.l.een ingelijst diploma ter herinnering aan de Group C 1:24 race die daar werd gereden.Ik was met de (uiteraard) Porsche 956 zelfs beste rookie en eerlijk is eerlijk ook bijna laatste!Dat kan beter!
Vandaag staat de Classiccup race op het programma en daar heb ik er denk ik maar 1 van gemist.
Omdat de wekker het liet afweten is het tijdschema drastisch ingekort.15 min. na het ontwaken zit ik achter het stuur!Bas en Willem staan immers om 7u bij de wederom tot vuilnisbelt omgetoverde parkeerplaats van “de gouden bogen”te Lelystad waar ik al eerder over schreef.De tussenliggende afstand is in recordtijd overbrugt en iets na7 u.kan ik ze begroeten.In Leeuwarden moet ik even de Truus Truus negeren omdat "rijdt rechtdoor a.u.b" even niet mogelijk bleek. De rechtse variant die ik koos bleek niet de juiste.Iets na 8 u. gingen we de iets klemmende voordeur binnen.Hier bestaat al een slotrace historie vanaf 1988! Er zijn zelfs leden die elkaar al vanaf hun tienerjaren bestreden..ze zijn inmiddels rond de 60! Respect!

dinsdag 8 november 2011

Opendag SRA groot succes


Zaterdag was zoals aangekondigd weer een opendag in ons clubhuis.
Vooraf weet je dan nooit wat er op af komt.Om 12 u gaat de deur open.
Als ik een paar uur later binnenkom is het opvallend druk!Diverse SRA-ers zijn druk in de weer met mij onbekende personen!
Er liggen auto's open en er wordt druk gesleuteld.Ook wordt er gereden waarbij SRA leden aanwijzingen proberen over te brengen.Ook de meegebrachte kinderen vermaken zich prima al dan niet aan de baan.
Er bleek vooral bij de wat oudere aanwezigen veel kennis aanwezig te zijn over autosport en automodellen.Ook zijn er een paar zelfgespoten kapjes te bewonderen en die zijn van verassend hoog niveau!De bijgeleverde Ninco-chassis zijn van een wat lager alooi.DJ is druk in de weer om er toch betere rijeigenschappen aan te ontlokken.Met wat lood,andere banden en het rondschuren ervan lukte dat al aardig.
Paul kan het tussen het letten op zijn neefjes door nog wat mensen onze techinische faciliteiten laten zien.Naast de bekende slotrace attributen als de weegschaal, de speedchequer en de bandenslijpmachine is er ook een draaibank en sins kort een figuurzaag automaat.Deze heeft Paul helemaal zelf bedacht en grotendeels met de hand gemaakt.Uiteraard werk het perfect en zit er zelfs een soort beveiliging op.
Er komen ook nog steeds mensen binnen merk ik.
Veel vaders met hun nog wat(te)jonge zoons vooral die wel eens op een grote baan willen rijden.
Small world.
Ik raak met zo'n vader in gesprek en de man komt me bekent voor.Omgekeerd is dat ook het geval en het duurt even voor we de puzzlestukjes op z'n plek hebben.We hebben meer dan 10 jaar geleden eens samen aan een project gewerkt.Inmiddels is hij naar Almere verhuisd en vandaar dat hij hier op af is gekomen.Zijn zoontje viel trouwens op doordat hij niet tegen gestrande auto's opknalde en dat zie je niet zo vaak bij kinderen van 5 ,6 jaar.
Ze komen af en toe Fred tegen die de bloedmooie en snelle Scaleauto Mercedes de baan over ranselt.Ik laat me ook niet onbetuigd en ben vooral aan mijn nieuwe regelaar aan het wennen..dat valt nog niet mee.
Intussen proberen we natuurlijk wel uit te vissen of er potentiele nieuwe leden tussen zitten.
We hebben daarbij een aanbieding lopen dat je bij een lidmaatschap van 1 jaar een heel jaar lang een Nissan R390 mag "leasen".Je mag de kap van de auto ook nog geheel naar eigen fantasie bewerken, mits er geen onderdelen verdwijnen natuurlijk.Spuiten decallen daar kun je wel mee vooruit.
De chassis blijven op de club in de kluis!
Aan het eind van de dag blijken we 1 lid gescoord te hebben!Welkom!
Daar doe je het allemaal voor natuurlijk.

dinsdag 1 november 2011

DP-32 SRA, de finale van 2011.


Nog wat bijkletsen voordat es loos geht.

Zondagmorgen kwart voor 8 kom ik bij SRA binnen.Paul is er al,uiteraard zou ik zeggen.
Simon en zijn mede Kampenaar zitten al bij aan tafel aan de Koffie.Door de onverwacht voorspoedige reis door een verlaten polder zijn ze er al vroeg,zelfs nog ondanks een blaastest door de politie te Almere.Snel de spullen uitpakken die nodig zijn voor zo’n racedag.
Dan komen ook de anderen binnengedruppeld, waaronder mijn teammaats Willem en Bas.
De DP-32 is nl. een slotrace evenement voor teams, al dan gerelateerd aan een slotraceclub.
Doordat er wat vaste teams om uiteenlopende redenen hebben afgezegd voor deze race hebben we maar 2 van de 5 reguliere teams aan de start :Delta Slot en SRA1.Dat is wel jammer want dat blaast het kampioenschap een beetje op.SRA kan de titel niet meer ontgaan.Hierdoor is er plaats voor andere inschrijvingen.Kampen,of eigenlijk Speedtrack, besluit een team naar Almere af te sturen.
Door wat pech in de vorm van een blessure is het team nog behoorlijk door elkaar gehusseld.
Naast Simon en John(?)zijn er ook Hans Licher met een van zijn zoons.
Fred van SRA heeft de handschoen opgepakt en in 1 week tijd een nieuwe auto opgebouwd.SRA 2 is geboren.
Uiteraard hoefde hij daarbij het wiel niet uit te vinden en er werden er behoorlijk wat ervaringen uitgewisseld, waarbij gezegd moet worden dat de SRA 2 auto een snelle leerling is! De nieuwste DP-32 auto’s hebben een evo chassis met nieuwe motormounth.Ook de kap blijkt een flink stuk lichter.Op mijn beurt stak ik ook weer wat op van de oude meester.Vreemd genoeg waren de tijden erg wisselend reed je dinsdag 8.2. dan was je vrijdag al blij met 8.7.Het luistert allemaal erg nauw bij deze auto’s!
SRA-2 werd gecompleteerd door Dirk Jan en Paul.

DP-32 SRA, de baan op!



De nu al beroemde alarmverlichting van Speedtrack, foto Frank.

De auto’s gaan inmiddels de baan op en Bas test onze auto.We besluiten de auto op aanwijzing van Bas nog wat aan te passen.Vooral door er wat lood bij te plakken.Ik moet zeggen dat de auto hierna “sjoed aanvoelde’om het op z’n Jos’s te zeggen.Ook Willem kon er goed mee overweg.De SRA2 auto is ook snel maar had zo z’n nukken die er nog niet uit wilden.De Delta Slot auto is ook behoorlijk snel en met name Frank en Henk zijn hier in het verleden erg snel geweest in diverse klassen.Het is ook een geheel nieuwe auto omdat de vorige er niet beter op is geworden in de vorige 3 races.
De auto van Speedtrack is ook al een nieuwe auto die vooral opvalt door zijn ingenieuze lichtset, met o.a. mini ledjes voor in de flaming pipes.Zodra de auto zonder baanspanning komt te staan beginnen de,zeer heldere alarmlichten te knipperen, erg handig vooral ook bij een nachtstint. De meeste auto’s krijgen wat lood voorin omdat de sponsbanden op deze baan enrom veel grip genereren. Hierdoor willen ze nogal eens gemakkelijk rechtdoor bij het insturen van een bocht.Als dit euvel is verholpen blijken de auto’s erg snel rond te kunnen gaan.8.2 (Bas wie anders)en sneller blijken mogelijk!

DP-32 SRA, keuring


De keuring verloopt wat rommelig omdat vooral Fred nogal wat extra tijd nodig heeft.We besluiten op verzoek, toch te gaan kwalificeren,3 minuten maar liefst,met nog een sleutel moment als je dat nodig vind.De volgorde bepaald de baankeuze.
Bas heeft de pole gevolgd door Fred ,DS en ST.
We kiezen voor baan 1 als begintrack.

DP-32 SRA, 1e heat.



De 4 matadoren.

1e Heat;
Bas bijt het spits af en heeft er zin in. De auto,op baan 1 niet op z’n best,gaat toch als een speer.Hij loopt met regelmaat weg van de rest. 89 rondjes in de afgesproken 12,5 min.
Daarna mag ik op baan 3.Ik haal bijna het gemiddelde van Bas en kom op 88 ronden.
Hierna komt Willem in actie op 4.Hij is foutloos en gaat als een speer!Hij wordt helaas 2x gelanceerd doordat er iets in zijn slot ligt,zijn eigen schropefje bleek al snel.Ook 88 ronden en een omhelzing van een trotse Bas.De laatste stint nemen Bas en ik voor onze rekening, waarbij het altijd weer mooi is om te zien dat Bas maar een paar rondjes nodig heeft om mijn tijd te verbeteren.
SRA-1 is winnaar op 7 ronden gevolgd door SRA-2 .DS en ST volgen op wat grotere afstand.
Er is beduidend minder schade en pech dan in de voorgaande evenementen.

DP-32 SRA, domper!



Geen softbal!
Als Simon even buiten is hoort hij een flinke knal, gevolgd dooor wat mensen die iets zoeken.
Er bleek eenniet zo softe softbal op een auto te zijn gekomen..die van Hans Licher.Een lelijke deuk in de motorkap van de amper 6 maanden aude Skoda was het resultaat.
De dader bleek niet te vinden, het was ook geen echte wedstrijd enz.enz.Zelfs de politie die nog redelijk snel aanwezig was,kon niets voor Hans doen.Dit is wel erg onbevredigend en toch wel een domper op deze dag.

foto Frank,ook in het donker paraat!

De 2e race...mag het licht uit!
Na wat geharrewar over de startvolgorde gingen we weer van start zoals in de 1e.Het enige verschil is dat het donker wordt, licht uit, ramen dicht,en niet te vergeten de blacklights aan.En de verlichtingssetjes in de auto aan natuurlijk.Bas heeft geen last van het donker en de vertrouwde tijden stonden al snel weer op het bord.
Ook de andere rijders gaan opvallend soepel om met de veranderende omstandigheden. Helaas ging mijn regelaar kapot, de rem weigerde en hij knalde zelfs een keer vol in de boarding alsof het gas vol open bleef staan.Ik heb de Slot-it regelaar van Bas gekregen en dat is even wennen, maar al snel heb ik een ritme, misschien wat aan de veilige kant,maar ik bleef Fred goed volgen.Je ziet weinig van de reacties van de auto en dat lijdt ook weer minder af.
Willem gaat ook weer als de brandweer en we lopen als maar verder uit.Als Bas en ik de laatste stint hebben afgewerkt hebben we 6 ronden minder dan in de 1e. SRA 2 zit ons op de hielen en heeft zelfs 1 ronde meer dan in de 1e.

DP-32 SRA, 3e heat


foto:Frank, dank!

De 3e heat:
Het licht mag weer aan en het vertrouwde patroon van de vorige 2 heats herhaald zich.We hebben een ruime voorsprong en de auto is normaal gesproken de snelste,meest betrouwbaar op de weg liggende auto van het veld.
Dirk Jan en Fred verdedigen zich tot het uiterste en onze rondetijden lijken vaak kopieen van elkaar.Ook hebben de beide andere teams soms hun snelle periodes waardoor je leuke gevechten op de baan hebt.De mannen van Speedtrack,weinig gereden de laatste tijd ,voelen zich steeds beter thuis op de baan en Simon en de jonge Licher met name verweren zich dapper.Ze verslaan nu zelfs Delta Slot! Het blijft natuurlijk wel jammer dat we onze krachten niet hebben kunnen meten met de snelle mannen uit Everdingen maar het is niet anders.
Deze heat heeft de uitslag niet meer veranderd.

DP-32 Finale 2011 bij SRA slot



Willem, Bas, JW en de Bromos Riley/Porsche uiteraard

De prijsuitreiking wordt door Frank gedaan en daarna gaan de meesten snel naar huis.
Er is in Everdingen nog een prijsuitreiking voor het DP-32 kampioenschap later dit jaar tijdens een 1: 28 race.
Al met al is het nog een geslaagde racedag geworden waarbij de 13 rijders het erg naar hun zin hebben gehad.
Volgend jaar komt deze klasse zeker terug waarbij Frank aangaf met nog wat aanpassingen te komen.Hij wil o.a. het technische gedeelte van de auto’s wat vrijer maken.Ook worden het meer sprintraces.We gaan het zien in 2012!

De officiele uitslag is;


SRA 1 1048.77
SRA 2 1013.20
DeltaSlot 961.21
Speedtrack 946.72