SRA

SRA

donderdag 29 december 2011

SRA deelnemer aan NSR 9.u in Best


-het overduidelijke affiche....

Over ruim 2 weken wordt de "NSR Classic 9h endurence"gereden in Best.
Dit is een race gereden naar de regelementen van de NSR Worldcup.
Het heeft voor alle duidelijkheid niets te maken met de succesvolle ClassicCup races zoals Frank die al weer jaren organiseerd.

Binnen SRA kwam deelname uiteindelijk definitief van de grond nadat we waren overgehaald door Paul v.d.Hurk.Fred was gelijk al enthousiast en Bas/Willem hoef je eigenlijk alleen maar te laten zien dat 3 van de 4 NSR's een Ford is en ze zijn om!
Mits het niet zo'n verrekte duitser wordt natuurlijk.Van Paul hoorde ik echter dat de GT40 MK2 niet zo goed is als het lijkt.De deelname aan een buitenlands NSR avontuur leerde hem dat de P68 en Porsche 917 de beste keuze is.Zij reden de GT40 en kwamen daar niet met de besten mee.
Bas kan dat nooit zoveel schelen en het moet gezegd hij gaat overal hard mee,zeker bij SRA.Het wordt dus toch, sorry Paul,een GT40 MK2!

Snel bij de hofleverancier langs ,hij woont in Putten -er is daar zelfs een weg naar hem genoemd!(respect!)- en een GT40 geschoord.De keuze was niet zo moeilijk,blauw,blauw of...blauw.Dan die blauwe maar.Er moet ook een andere motormount in,2 extra tandwielen(advies Pv.d.H),hardere voorbandjes, metrische schroeven en ,ook handig,een inbussleutel voor NSR.Een reserve chassis is in back order.

...het basis product.....

Omdat de gemiddelde leeftijd van de SRA-ers rond de 60 ligt,Bas als jonge god even buitenbeschouwing gelaten,is blauw m.i.niet de beste optie.
Geel of wit dat lijkt me beter. De gele spuitbus die ik heb geeft een wat viezig resultaat,iets groenigs blijft er doorheen komen.Wit dan maar.Van,u raad het al, Action!
Eerst alles voorzichtig demonteren.Het valt op dat de NSR onderdeeltjes erg strak passen.Ook is hij slimmer gemaakt dan vele andere slotcars die ik al mocht slopen.
Desondanks is alles erg licht.Ook gietnaden zijn er bijna niet.Alleen de punten van de voorschermen moeten er even aan geloven.Dan alles netjes gladschuren waarbij ik de kleine uitsteeksels van allerlei lampjes(?)die her en der uit de body steken met een universeel-hobbymes(altijd van je afsnijden!)elimineer.Tenslotte wordt alles mt 1200 waterproof behandeld.Flink spoelen en de spuitplamuur kan er,zo dun mogelijk ovrerheen.De blauwe basiskleur is en blijft een hardnekkig goedje,ook met schuren zit alles eronder.Maar gelukkig blijft hij al met 2 laagjes grijs,grijs.
Dan de wittebus in de wasbak met warmwater en door.Tussendoor nog even met waterproof eroverheen en spuiten maar.
Na een aantal dunne laagjes was de auto fraai wit.Na goede droging even een laagje blank erover.De volgende dag kan er gedecald worden.
Ik heb nog een decalvel van een Ford GT, wel 1: 24 maar er is een begin.
Ik wil 2 zwarte strepen over de wagen heen laten lopen.De decal-strepen blijken niet even breed(?)met voornoemd hobbymes wordt dit opgelost.Het is heel lastig de streep van voor naar achter in 1 lijn en recht te krijgen.Ik loste dit op door de auto midden op een lijn te zetten.Door de raamopeningen heen kun je ze dan "richten".
2 dorpelstrips, ook heel erg uit die tijd vervolmaakten het uiterlijk.
Het mooie van een race auto uit 1966 is n.l.dat er nog amper aan reclame werd gedaan.
Dus met 3 enorme nummers ben ik al klaar!De voorklep laat ik wit zodat daar de nummers tijdens de race opgeplakt kunnen worden.
Na droging-altijd wil je toch weer te snel-een aantal dunne hete transparante laklagen eroverheen.Tussendoor kun je nog kleine oneffenheden gladschuren.
En dan goed laten drogen.
Inserts:Niet heel belangrijk maar het maakt de auto wel af!Ik zie dat Ford in dat jaar gouden wielen had,net als Ferrari.Dus een busje goud erover, wow! het lijkt wel echt goud!Dit effect verdwijnt zodra de blanke lak erover gaat, nu heeft het weer de goudgespoten aluminium-look.
Vanaf nu lekker laten drogen en dan kan hij weer worden geassembleerd.
Intussen kan de chassis afdeling zich uit gaan leven op dit onderdeel.
In het achterhoofd Paul v.d.H.'s opmerkingen over het rijden op een Ninco-baan.We gaan het zien!


...en nu maar drogen....

dinsdag 27 december 2011

Amerikaanse buitenbeentjes


<de Chapparal...
De laatste tijd zijn de Amerikaanse auto's erg in in Slotraceland.Vooral de periode van van medio jaren 60 tot medio jaren 70 staat centraal.
Bekende musclecars zijn er van Scalextric,SCX,Carrera,Monogram.
MRRC had al de Cobra en een enkele Chapparal.Deze laatste werd flink onderhanden genomen en kreeg oa. een verdiept interieur ipv. de plank met de platte muppet erop.
Ook kwam broerlief 2F de familie versterken ook heel fraai gedetailleerd.Dit was een heel vooruitstevende auto met z'n hoge vleugel en andere aerodynamische grappen.


Dit is de Kellison, uit 1960.Ziet er nu nog opvallend modern en ook slank uit.
Het zou zo een britse kitcar kunnen zijn van 30 jaar later.Alleen het enorme luchtfilter van de V8 verraad zijn Amerikaanse roots.


..de Cheetah...

Tenslotte nog deze Cheetah,ziet er voor z'n leeftijd ook nog prima uit.
Lekker gedrongen ,een beetje de tegenpool van de Kellison .
Helaas zijn de auto's door MRRC niet met enorme motoren uitgerust.
Het is het smalle motorblokje dat ook Scalextric tegenwoordig vaak toepast.
Dit zijn natuurlijk geen heel snelle auto's,ook de wegligging,zeker na verwijdering van de magneet is niet van Slot it/NSR niveau om iets te noemen.Ik denk niet dat de liefhebbers van deze auto's daar nu direct een punt van zullen maken....
Qua detaillering,ook van de wielen,interieur, rijder,is daarentegen wel van een heel hoog niveau!
De MRRC Chapparal vleugel is trouwens uitwisselbaar met die van een Slot it Chapparal!
Dit lijkt me een mooie einde van deze kleine sfeerimpressie.

Clubrace SRA december


divers startveld...

De derde vrijdag van de maand is ook in december de clubrace gepland.
Paul regelt het weer het worden dit keer eigen auto’s van Slot it,ter plekke op P3 bandjes gezet.Ze gaan ,mits goedgekeurd, in het parc-ferme waar ze weer uit mogen als het baasje klaar staat voor de kwalificatie.Grofweg zijn de auto’s te verdelen in Group C, Nissan R390 en een enkele Audi en Ferrari F40.
Bij de kwalificatie is duidelijk te zien dat het veld in 2 en is verdeeld.De nieuwere auto’s gaan in 8.4 rond terwijl de group-C wagens al blij zijn rond de 9 sec. te halen.
Bas heeft de pole, op de voet gevolgd door DJ met de Audi en daar weer vlak achter Fred, Herman en Paul met de Nissans.
Groep 1 zijn Paul, Willem,Herman en ik,2x groep C tegen de Nissans.
Herman is duidelijk de snelste en loopt gemakkelijk weg.Mijn Porsche voelt niet erg lekker aan en ik heb de 1e 2 stints handen en voeten nodig om hem in de baan te houden.Rondetijden van rond de 9 sec. zijn het maximaal haalbare.Paul lukt het niet echt om bij me weg te lopen en ik tik hem er zelfs uit, sorry daarvoor.Willem zit me behoorlijk op te jagen ,aangemoedigd door Bas.Als Paul me weer bijgehaald heeft gebeurt bijna het zelfde alleen nu tikt hij mij aan.Het resultaat is echter het zelfde en Paul ligt er weer af! Uiteindelijk blijkt hij 20 baanstukken tekort te komen.Willem zit daar weer ongeveer 1 rondje achter omdat daar waar de Porsche steeds beter gaat (8,7!) de Jaguar wat Britse trekjes begint te vertonen.Herman wint met ruim 2 ronden voorsprong.


de snelle mannen...
Hierna komen de snelle mannen.Nummer 1 en 2 van de JMMC, niet slecht.Ze worden geflankeerd door Dirk Jan en Erroll.
Bas laat zien dat hij erg snel is waar hij ook meer rijdt.De F40 lijkt een mindere auto dan de Nissan of de Audi. Maar niet bij Bas.Fred moet meteen alle zeilen bijzetten om de schade te beperken.Bas rijdt al meteen 22 ronden in baan 4!Fred maakt zijn achterstand weer goed op baan 1 tegen Bas op 2.DJ ligt 1 rondje achter.Erroll heeft ruzie met de Sauber en speelt geen rol in dit 3-gevecht.In de 3e stint komt DJ zelfs op gelijke hoogte met de beide kemphanen door 21 ronden te rijden in baan 2.De rondetijden van de heren zitten geregeld in de 8,4!Fred mag baan 4 als laatste rijden en doet dat heel goed,21.90.Bas stelt daar 21.15 tegenover en dat blijkt te weinig.DJ verpest zijn veelbelovende positie een beetje door maar 19 ronden te rijden maar dat is nog ruim voldoende om 3e algemeen te worden.

Uitslag:
1 Fred 83,9
2 Bas 82,15
3 DJ 80,27
4 Herman 79,32
5 JW 77,49
6 Paul 77,29
7 Willem 76,41
8 Erroll 70,91

Tenslotte hebben we vrijdag nog als echte uitsmijter van 2011 de oliebollenrace!Ik denk dat dan ook de einduitslag van dit jaar bekent gemaakt wordt.

maandag 12 december 2011

JMMC 2011 groot succes SRA! Nu met de uitslag!




Kijk ze glimmen, de beker en Bas!

John Meijer Memorial Cup 2011
Op zondag hebben de genodigden voor dit evenement de laatste race van het jaar gereden.
Het concept is inmiddels bekent en vaak beschrevenBij binnenkomst is Paul, wie anders, aanwezig en dampt de koffie al in de pot.
De kapjes staan al te glimmen op tafel en iets verderop staan de chassis op hun kant opgesteld.De meeste SRA leden komen ook binnen gevolgd door onze gasten van de dag.
De baan werd getest met eigen auto’s omdat de Lancia’s pas vlak voor de kwalificatie worden verstrekt.Er wordt besloten om de rijders even kort te laten wennen aan hun auto waar ze het mee moeten doen.Kleine aanpassingen kunnen dan bij problemen worden uitgevoerd.


Alle,toch wat bijzondere thema kapjes bijelkaar.

De kwalificatie .
Elke combinatie komt 1 minuut in acte op baan 2.De snelste rondetijd bepaald de startvolgorde.De 3 langzaamsten bijten het spits af en dan wordt iedere volgende groep iets sneller geacht.Er zijn in totaal 22 deelnemers en naast SRA leden zijn er Slipstreamers Fastlaners,Keistatters en thuisrijders.Onder hen zijn de eerdere winnaars als Ivan, en Fred .
Tot nu toe heeft de race ieder jaar een andere winnaar opgeleverdDe pole is, voor mij geen verrassing,Bas.Hij knalde er een 8,906 uit, en is de enige die onder de 9 sec. grens door dook. Fred zit er net boven en Erroll en ik completeren de top 4 met 9.1tjes.9.2’s zijn er voor Sebastiaan,Ivan, DirkJan en Stephan. Opvallend is Adriaan die toch lang niet heeft gereden en zich stevig in het middenveld nestelt. Roger (rooky)is met 10.6 de langzaamste. In vergelijking met vorig jaar ging het iets langzamer.

.

Trots!
Intussen is ook nog een fotograaf van de Panorama gearriveerd en snel worden alle auto’s op de baan gezet voor een paar sfeerplaatjes. De man is ,hoewel met groot materieel uitgerukt snel klaar. Hou in de gaten Panorama, Man en trots! .Als de auto’s weer zijn opgeruimd kunnen we beginnen.


De aboriginal en BlackSabbath,in blacklight!

Heat 1
In de eerste groep komen onze rookies Arie en Roger aan de start.Ze zijn niet direct snel maar doen hun best. Arie maakt opvallend weinig fouten.In de snellere groepen is SRA goed vertegenwoordigd. Paul,Willem, Adriaan, DirkJan Herman en Erroll maken het de gasten soms meer dan lastig.
Groep 1 is voor Robert v.d Lagemaat
Groep 2 is voor Jan de Gier
Groep 3 is voor wedstrijdleider Paul
Groep 4 is voor Rob van Altena
Groep 5 neemt DJ het op tegen Stephan,Sebastiaan en Ivan .
DJ doet z’n best maar delft het onderspit. Sebas en Stephan vechten een bikkelhard gevecht uit. Stephan wint dit met maar 5 baanstukken voorsprong. Ivan ,zonder snor en ook al een jaar bijna niet gereden,is bijna 1 ronde weggelopen.
Groep 6 is voor Bas.Zelf ga ik een poosje aan de leiding maar geleidelijk neemt Bas het initiatief over.Langzaam zie ik de oranjerode bolide uit het zicht verdwijnen.
Fred en Erroll volgen.
Als de stroom eraf gaat rollen Bas en ik naast elkaar uit. Precies 1 ronde verschil Fred zit daar weer bijna 20 baanstukken achter.Ik ben niet 1 x van de baan geweest!
Het aantal afgelegde rondes liep op van bijna 62 tot 79.55.

Heat 2.ff je status bijwerken,vind ik leuk!

Dit geeft min of meer een gelijk beeld als de 1e.De volgorde wordt nu bepaald n.a.v. de resultaten uit die 1e heat.Het lijkt wel of er op clubs word geselecteerd.
Groep 1 is voor Vivianne
Groep 2 is voor Robert v.d Lagemaat
Groep 3 is voor Jan de Gier waarbij alle deelnemers in de 75 ronden eindigen!
Groep 4 is voor Willem die met 77.96,ruim 2 ronden uitloopt op de andere 3 deelnemers die ook al in de 75 ronden eindigen.
Groep 5 is ook heel spannend Stepan wint, 78,46 en dan Rob met 77.96,Sebastiaan 77.92 en Erroll met 77.91!
Dan komen Bas,Ivan Fred en ik in actie.Ik start in baan 2 en loop na wederom een wat trage start wat weg van Bas.Ivan en Fred hebben het wat lastiger maar zijn nooit heel ver weg.
In de volgende sporen komt Bas weer voorbij en dat kan ik niet voorkomen.Ik ben wel wat sneller dan de 1e keer ,weer foutloos,en ik loop weg van Fred en Ivan,terwijl Bas binnen 1 ronde blijft.Hij is nu de enige die de 80 ronden grens verbreekt: 80.45.

Heat 3:
Een plankje snelle auto's,uiterst rechts de Lambrusco van Bas.De gele Eagles-bak was de mijne.

Die verloopt volgens het zelfde recept.
Groepswinnaars zijn: Arie!,Henry,Herman en DirkJan.
Rob,Erroll,Sebastiaan en Stephan gaan proberen ook nog in de finale te komen.
Sebastiaan, opgejaagd door Erroll,komt het verst 79.08.Stephan valt wat terug en komt hier1 ronde op tekort.
De laatste groep Bas, Fred,Ivan en ik moeten proberen daar weer overheen te komen.
De temperatuur en luchtvochtigheid zijn inmiddels opgelopen en volgens onze voorgangers is de grip wat afgenomen. Fred komt slecht weg omdat een kerstman “Ho ho ho” roept waar Fred,goedgelovig als hij is gelijk gehoor aan geeft.De anderen reageren er niet op en in de snelle baan 3,trek ik er tussenuit als ik de lastige Bas heb afgeschud met af en toe een 8.7 ertussendoor.Wat gripverlies,het gaat fantasties!Helaas zijn Bas en Fred niet zo ver achter als ik zou willen..Op baan 4 gaat het sneller dan voorheen maar Bas en ook Fred komt voorbij.
Op Bas staat geen maat, hij is snel en bijna foutloos.Foutloos ben ik ook nu weer maar ik kom wat snelheid te kort.
Als we op de laatste baan, voor mij 4, starten is Fred maar een klein stukje voor me.Helaas zou hij dat blijven.We reden gelijk op en op de finish had hij 7 baanstukjes voorsprong 79.96 om 79.89!
Bas deed er nog een schepje bovenop en slechtte ook de 81 ronden barriere.81.14!

De finale,best 2 of 3.
daar wil je toch niet tussen staan!


Dus eigenlijk werd het slechtste resultaat geschrapt van de 3 gereden heats.
Het duurt even voordat de PC dat ook begrijpt maar dan rolt de Grande Finale er toch uit!
Bas, Fred, ikzelf en toch weer Stephan staan, in die volgorde aan de start.
De vorige resultaten tellen nu niet meer en we moeten dus van voren af aan beginnen.
Fouten, verslappen het mag niet gebeuren.
Het lijkt toch weer een soort herhaling van de vorige te worden..Weer probeer ik in 3 me aan de greep van Bas te onttrekken.Dat lukt me maar de voorsprong is mij wederom veel te klein!Wel rijden we nog weer wat sneller en hebben we 21 ronden afgelegd!In de komende banen rijden Fred en ik steeds bij elkaar in de buurt. Stephan raakt wat achterop De laatste race, staat Fred op baan 4 en ik op 1, weer vlak bij elkaar.
Wat ik ook probeer ik kom maar niet dichterbij.Uiteindelijk heeft Fred 20 baanstukken meer afgelegd 80.44, om 80.24.Bas legt de lat nogmaals hoger: 81.47!
Hij is de snelste man van de dag en dus de terechte winnaar. Fred en ik ontliepen elkaar maar heel weinig, hij wat sneller in de finale, ik wat constanter en foutloos! 3 SRA mannen op het podium, John zou er trots op zijn geweest!

Al met al weer een geslaagd evenement. De SRA mannen die bijna nooit buiten de deur rijden deden weer leermomenten op. Rijders die elkaar lang niet gezien en gesproken haalden de contacten weer aan. Altijd een mooie gedachte zo aan het eind van het jaar.


De enorme wisselbeker werd door Oscar,de oudste zoon van John uitgereikt aan de stralende Bas.
Door het uitgebreide programma is het ongemerkt toch weer laat geworden en rond 18.30 verlaten we de SRA zolder.
Ik wil iedereen die vandaag aanwezig was bedanken zonder jullie is zo’n evenement natuurlijk niet mogelijk.

Ik wil Paul nog speciaal bedanken voor zijn rol als wedstrijdleider en van wat al die meer zei. Als eerste aanwezig, als laatste pas weer weg, wat een inzet! En natuurlijk Erroll, die de catering wederom stevig in handen had.
Volgend jaar is alweer de 5e en dus jubileum race, maar dat duurt nog wel even.

zondag 4 december 2011

John Meijer Memorial a.s.zondag 11 december UPDATE!


Zondag is het weer de 4e keer dat bij SRA de John Meijer Memorial race wordt gereden.
Dit ter nagedachtenis,voor wie dat nog niet weet, aan de in december 2007 overleden mede oprichter van onze club.
Fred, winnaar van vorig jaar,heeft er dit jaar voor gezorgd dat de uitnodigingen ruim op tijd de deur uitgingen.Genodigden zijn die slotracers die met en tegen John hebben gereden, familie enz.
De auto's waarmee we rijden zijn de 4 jaar geleden door een aantal mensen en of clubs gespoten kappen van de Slot-it Lancia CL2.Er zitten ware kunstwerkjes bij.De gebruikte thema's zijn dingen die een rol speelden in het leven van John.Gelukkig had hij er vele dus de 40 kapjes konden moeiteloos worden behandeld.
Rockbands,drank,Italie,vliegers en zelfs aboriginalkunst.De moeite waard om ze eens goed te bekijken.
De chassis zijn allemaal onderhanden genomen door Stephan Swaab.
Er zit alleen wat lood in de motormount en die zit gewoon vast.
Vorige week zagen we bij de Group C-32 dat deze auto's niet bij de allersnelsten behoorden.Maar zo onderling..gaat het prima.Ook hier gaat echter ook op:Alle auto's zijn gelijk,alleen de een is gelijker dan de de ander.De auto's worden vooraf even nagelopen om verrassingen te voorkomen.
Om iedereen een gelijke kans te geven worden de chassis door de deelnemers "gegrabbelt" voordat de kap erop gaat.Zelf sleutelen is uit den boze!

Racedag:
De baan is open vanaf 8.30.
Je krijgt even de gelegenheid aan de auto te wennen, waarbij niet wordt gesleuteld, gesmeerd of wat dan ook.Nogmaals de koffers blijven dicht!
Eigenlijk mag alleen bandentapen.Mocht er toch iets mis zijn met de auto, het blijven italianen, meldt dat dan bij 1 van onze technische mensen.Je mag als je wilt 1x van chassis wisselen, maar dat moet wel een uitzondering blijven.
Om 10.u is de kwalificatie, elke rijder 1 minuut.
Aansluitend volgt de 1e heat.Marchalls zijn de rijders die net hebben gereden.
Na elke heat een korte pauze.
We gaan 3 heats rijden met waarvan de beste 2 resultaten van elke rijder bij elkaar worden opgeteld.Uit deze best of 2 worden de 4 beste in de "Grandefinale" geplaatst.
zoals John dat wilde"anders gaat het als een nachtkaars uit".
We hebben de uitreiking van de fraaie wisselbeker om 17.30 gezet,maar dat kan ook eerder als alles meezit.

Veel plezier morgen en maak er een leuke sportieve dag van!

Het Nissan project van SRA

Het Nissan project van SRA

Onlangs is ons Nissan R390 project van start gegaan.
Het komt erop neer dat alle actiev SRA-ers een zwarte standaard Nissan –kap krijgen waar ze zich op uit mogen leven.Er zijn eigenlijk geen beperkingen maar er is wel afgesproken er een raceauto van te maken dus ook de nummers mogen niet ontbreken.Als finishing touch komt er een lichtset in.
Bas en Willem lieten zich dat geen 2e keer zeggen en de week erop stonden ze al klaar met de gespoten kap!Anderen hebben dit nog niet zo vaak gedaan en hebben wat koud waterfrees.
Hoe begin je zoiets:Bedenk eerst eens wat je eigenlijk wil met de kap.
Research:Ik heb een aantal voorbeelden opgezocht. Op internet en daar is best inspiratie uit te halen. Er zijn veel thema –auto’s ook uit de game wereld. Bekende thema’s zijn Jagermeister, Hassenroder, Warsteiner en Red Bull,om eens wat drankjes te noemen.In de GT-1 en Gr-C en DTM zijn fraaie voorbeelden genoeg.
mooi voorbeeld van een thema auto.

Shoppen:Heb je je droomauto voor ogen ga dan eens kijken of de bijpassende decalls te koop zijn. Je kunt ze wel zelf willen maken maar als je dit nog nooit hebt gedaan en er de spullen niet voor hebt..kies dan voor de gemakkelijkere weg. Bedenk ook dat wit nog steeds niet uit iedere printer komt!Ook de witte decal-velllen zijn eigenlijk vaak iets te transparant ,waardoor je niet een bijster scherp resultaat krijgt. Decalls op een transparante onderlaag doen het eigenlijk alleen goed op een lichte kap en met donkere print.Ik print zelf vaak een tekening van de auto uit en dan kun je de decalls erop leggen om te zien of het wat lijkt.Dit kunnen de gevorderden ook op de PC doen natuurlijk.

-Dit is de gestripte kap met het bakje overige onderdelen-

De kap.Je gaat eerst alles eraf slopen wat er niet op hoort cq niet gespoten hoeft te worden. De plat gesmolten plakjes wegpeuteren met een hobbymes geeft vaak de snelste resultaten.Dan kijk je of er nog teksten zijn die je wilt sparen en die kun je afplakken.Dan de hele kap schuren.Denk ook eens aan de gietnaden..als je toch bezig bent, een velletje grof erover en weg zijn ze!De auto krijg je glad door er net waterproof overheen te gaan.Van 240 tot uiteindelijk 1200.Vergeet hem ook niet goed de spoelen waarbij je de naden niet mag vergeten. Ik bespuit de kap ook altijd even met rem ontvetter.Deze Nissan heeft best een typische laag op de kap waar niet alle verfsoorten even enthousiast op reageren ontvetten dus!Dan,als je voor een lichte kleur gaat zou ik eerst spuitplamuur gebruiken.

-De 1e spuitronde zit er bijna op,later besluit ik dat de neus toch ook maar blauw moet worden-

Spuiten:Maak de bussen goed warm!Verwarm ook de kap voorzicht ig voor in b.v. een magnetron oven. Max 50 gr. En zeker niet te lang en geen contact met metaal! De warme bus , zeker als ze wat ouder zijn, flink schudden en je zult zien dat er een hele dunne krachtige straal uit de bus komt die er meteen glanzend opkomt. De ruimte waar je spuit moet goed schoon en stoofvrij zijn. Dit kan door het met een vochtige doek af te nemen. Bedenk dat een spuitbus een behoorlijke luchtverplaatsing geeft en dat stof gemakkelijk je mooie nieuwe kapje kan verpesten. Heb geduld! Niet te enthousiast gaan spuiten ,laag voor laag,en begin onder aan de auto, de binnenkant, lekker dun en zorg ervoor dat de lak niet gaat lopen. Zie je dat toch…veeg het meteen weg en nevel er een beetje nieuw over heen. Als de lak vloeibaar is kan er nog vee! Beter 7 hele dunne laagjes dan 1a2 dikke. Zitten er toch fouten in,gewoon wegschuren en dit gedeelte opnieuw doen. Als je na 4 laagjes de hele auto met 1200 wp -nat- opschuurt wordt hij nog gladder. Nadat hij op kleur is 1 a 2 laagjes blanke lak erover. Dit vinden de decalls prettig. Zelf heb ik altijd Dupli-Color autolak en spuitbussen van Action. Prima basis materiaal,voor weinig geld.Transparant is ook nog eens bijzonder decall-vriendelijk!
Muppet:Die wordt vaak vergeten. Spuit een overall eens mee met de auto! Ziet er meteen minder standaard uit.Deze hoeft niet in de balnke lak.Ook een ander helmpje doet wonderen!Je wilt toch straks niet allerlei verschillende auto’s hebben met allemaal de zelfde rijder.

Decalls: Als de kap goed droog is,dat kan ook direct na het spuiten in de oven- maar wel weer heel voorzichtig mee zijn- maar wacht er gewoon minstens 1 dag mee,kunnen de decalls erop. Dit is altijd een secuur werkje. Blijf goed kijken en doe bv. eerst de bovenkant en 1 zijkant en de andere dag de rest. Kijk goed uit dat je ze recht plakt en niet verschuift bij het beetpakken. De nummers zijn vaak als losse cijfertjes te koop. Je kunt dan eerst een vierkantje wit opplakken en de volgende dag je gekozen cijfertjes er overheen plakken. Laat dit ook minimaal 1 dag drogen zodat al het vocht -water decalls- er onderuit is. Hierna alles goed schoonmaken! Dan pas aflakken met een decall vriendelijke blanke lak. Ook hier weer warm maken, goed schudden en heel voorzichtig beginnen. De laatste lagen mogen voorzichtig iets dikker. “Afbakken” in de iets voor verwarmde oven –max. 50gr. is een aanrader. Zet hem liefst op een plankje want metalen delen worden veel te heet, met een heel apart gevolg voor het uiterlijk.
Afmontage:Dit is ook weer een secuur werkje. Begin pas als de kap helemaal naar je zin is!En helemaal klaar. Je kunt natuurlijk de soldeerbout pakken maar ik prefereer lijm. Absoluut geen secondelijm!Dit laat amper correcties toe en bovendien wil het het glas nog wel een verpesten. Montagekit is prima maar ook transparante 2 comp. lijm werkt goed. Het voordeel is dat ze er langer over doen om uit te harden en ook nog eens vullend zijn en blijvend elastisch. Ook kun je ze als dat nodig is weer loskrijgen.

-De kap,bijna klaar, alleen de verlichting moet er nog in.Let ook op de rijdersoverall-

Ik hoop dat jullie zo een beetje een beeld hebben gekregen van wat er allemaal bij komt kijken. Doe je best, vraag als je iets niet zeker weet en zoek naar simpele oplossingen. We willen tenslotte wel een serie fraaie auto’s op de baan hebben rondrijden en als club de lat hoog houden. Tenslotte vraag ik nog 1x of er liefhebbers zijn om decalls gezamenlijk te bestellen zodat we bij 1 order maar 1x verzendkosten hoeven te betalen. Anders worden het wel hele dure velletjes!
Succes.