SRA

SRA

donderdag 26 januari 2012


1e Clubrace 2012 voor Bas!

Wat gaat het weer snel, zo zit je aan de oliebollen en zo heb je weer de 1e clubrace.Het is min of meer hetzelfde liedje als de vorige race met eigen auto’s.Dat houd in de Nissans tegen de Ferrari F40’s en de Group C auto’s.
De Nissan is de te kloppen auto zeker in handen van Fred.Bas heeft in de F40 een auto die aardig aan kan klampen en DJ.heeft er ook 1 waar je rekening mee moet houden.De Nissan van Herman is ook een gevaarlijke outsider,die van Erroll valt voralsnog wat tegen.
De overige deelnemers hebben een Group-C Jaguar(Willem en Roger)terwijl ik het met de Porsche blijf proberen.Paul heeft zijn wedstrijd PC opgeschoond en er gelijk maar even een fraaiere en duidelijkere vormgeveing tegenaan gegooid.Het ziet er mooi uit!
De kwalificatie:
Na de keuring, waarbij de P3-tjes worden omgelegd in het bijzijn van de TC ,volgt de kwal.
1 minuut op een baan naar keuze.
Om te wissellen blijkt 1 min. toch aan de korte kant zo ondervond Fred o.a.Hij kreeg in de 2 banen die hij probeerde geen lekkere tijd op de klokken.,9.2!De auto was in de vorige race goed voor 8.4!
Wie dat wel lukten waren D.J met 8.7 en Bas, 8.8.Willem 9.0! Herman en Erroll 9,1 en zelf had ik een lage 9.2.Fred een hoge 9.2 en Roger kwam net niet onder de 10.
De Ferrari’s dus op pole!
De 1e race ging dus tussen Roger,Fred,JW. en Erroll.
Fred heeft de spoiler weer op de Nissan geplakt en ik heb wat gewicht uit de auto gehaald.
We rijden maar liefst 5 min. per spoor!
Fred gaat er meteen vandoor en ik zet mezelf op achterstand door even de baan te verlaten in de 1e ronde.Verbeten zet ik de achtervolging in en haal de 1 na de ander terug met 8.9’s.Fred krijg ik uiteraard niet te pakken (8.7)maar ik maar net 1 rondje achterstand op en dat is niet veel gezien het snelheidsverschil.In de volgende 2 sporen blijf ik Fred aardig volgen maar in de laatste moet ik weer 1 extra ronde bijschrijven.Maar met 2.5. ronden totaal kan ik leven 133 om 130,52.
Erroll en Roger blijven ver achter.

2e groep, wat kunnen de F40’s?!

Is er sprake van teamwork, wat hebben de Italianen bekokstoofd?Houden ze het hoofd koel of gaat het temperament met ze aan de haal?
Als ze van start gaan lijkt dat laatste het geval.Bas is het slachtoffer en D.J.is er als een haas vandoor.Verbeten zet hij de jacht op zijn “teamgenoot”in.En dan moet je oppassen.Hij krijgt hem al snel te pakken en Herman en Willem worden op nog grotere achterstand gezet.
De voorsprong wordt verder uitgebouwd en langzamerhand komt Fred ,die theoritisch nog steeds voorop ligt, in beeld.Op de finish blijkt het verschil toch een halve ronde voorsprong voor Bas!Mijn inspanningen blijken zelfs goed voor de derde plaats, ruim 1 rondje voor DJ.
Dan Herman,Erroll, die 4 baanstukken voorsprong heeft op Willem.Roger sluit de rij.

De bekende namen zijn dus ook in de eerste race van 2012 weer boven komen drijven.
Ik reken weer op een spannend racejaar waarbij de anderen, D.J. Herman ,Erroll en Willem zich daar ook mee moeten kunnen/gaan bemoeien.

woensdag 18 januari 2012

NSR Classic 9h.in Best


NSR Classic 9h.

Zondag ochtend op een schandalig vroeg uur...kortom we waren om 7.50 u in Best!
Als we de fraai afgewerkte ruimte van Slotraceclub SRC Eindhoven binnentreden, Fred,Willem,Bas en ik staan er tot onze verbazing al aardig wat teams te testen!Bekende en minder bekende slotracers wordt even de hand geschud en dan gaat de witte Ford ook de baan op.
Gastheren zijn Paul en Mario die de zaakjes goed voor elkaar hebben.
De oogjes zijn nog wat klein want gisteren hebben ze ook al zo’n dag gehad!
We besluiten ons op te splitsen .Bas/Willem de even en Fred en ik oneven.Dit is belangrijk omdat de baan vanaf beide kanten totaal verschillend aanvoeld.Ik heb de gele 917 ook aangepast aan deze gelegenheid en zo hebben we vergelijkingsmateriaal.
Wat mij betreft rijdt de 917 beter dan de Ford.Dat wordt ons (weer) van alle kanten bevestigd.
We kijken nog even wat de beste tandwieloverbrening is en zetten dan de maagdelijk nieuwe motor erin.Hij wordt vastgelijmd want dat is wel belangrijk bij deze omstandigheden.
De tandwielen grijpen precies goed in elkaar.
Nog even wat olie op de juiste plekjes en hij mag de baan weer op.
We zien enkele auto’s voorbij vliegen dat we denken is dit de zelfde klasse?
Je merkt dat we niet veel ervaring hebben met NSR auto’s.
Daarnaast is een Ninco baan ook een zeldzaamheid in Slotraceland en de ervaring die ik er mee heb , finale GR.C-32 2010 wil ik snel vergeten.
Gelukkig zijn er ook teams die net zo sukkelen.Er worden veel fouten gemaakt!

Al snel wordt de keuring gestart en krijgen we de achterwielen met verlijmde/geschuurde bandjes.De auto wordt vluchtig nagelopen en is in notime goedgekeurd.De achteras is nog het lastigst binnen de 60 mm te krijgen.De rechterband staat wat vreemd naar binnen, het zij zo.Mario buigt zich nog even over de slepertjes zodat de auto keurig getrimd op de baan veschijnd.Ik tape nog even de nummers op de zijkanten af om verwarring te voorkomen bij het inzetten.

Kwalificatie.
Bas mag dat traditioneel voor ons doen.
Met de nieuwe banden heeft de auto opeens supergrip en dat is even wennen voor Bas.Hij wil er van voren opeens uit, iets dat anders nooit voorkwam, ai.Bas doet z’n best en wordt 5e met 11.601.De snelste zit ruim onder de 11.

1,Bruxels Scalextric Club, Ford P68
2,Team Toyota Eindhoven,Porsche 917
3,Team Slotracing Witmasrsum,Ford P68
4, Racing Devils,Porsche 917
5,SRA,FordGT40
6,Team Scuderia Lento,Porsche 917


De race.
We mogen starten op baan 3 en daar sta ik voor ingeschreven.De stints duren85 min. met halverwege een rijderswissel.
We stuiven weg en ik kan redelijk mee met de middenmoot en lig zelfs even 2e.Binnen 5ronden rost de rodeduivel van de Belgische Scalextricboys me alvoorbij om me op een ronde te zetten!
De anderen hebben van hun fouten geleerd en hengelen me stuk voor stuk binnen, op de Lento’s na.Er worden door alle teams veel fouten gemaakt op deze toch lastige baan.
Na 195 rondjes, snelste 11.412 wordt ik afgelost door Willem.Die brengt het totaal op 393 en heeft een s.r. van 11.502.We liggen dan stijf 5e.
Op baan 5 volgt Bas.Het loopt niet helemaal naar wens en hier en daar volgt een sleutelmoment.Na eveneens 198 ronden( snelste 10.972) mag Willem alweer.
Omdat de achterlichten uit zijn gevallen besluiten we de auto even binnen te halen om eea. na te lopen.Er is een draadje los van de printplaat.Snel wordt het vast gesoldeerd en dat gaat wel goed met een handje erbij.Snel even alles nalopen en hoppa de baan op.De lampen branden gelukkig weer als vanouds maar we zijn wat achterop geraakt.172 ronden,totaal 763.

Nu volgt baan 6,de rentree van Fred.Geen zweetband,racebretels maar afgetraind en wel .
Hij is degelijk en komt op 195 ronden (12.350)Bas neemt over en dit wordt onze beste run, ondanks een losgeraakt wiel.
205 ronden perst hij eruit en we staan op 1163.

Mag het licht aan......
Dan gaat het licht uit, de nacht van Best .
Aan de bar kant op baan 4 is het Fred die nog net wat licht van de lichtkoepel en de ,ietwat afgeplakte ,voordeur mee pakt.Je ziet dat het lastiger gaat maar hij komt toch op 186 ronden uit (13.109)-Ik neem over in de inmiddels van alle natuurlijke lichtbronnen ontdane ruimte.
Het gaat voor geen meter.De lengte van de baan,het nogal wisselend glimmende oppervlak, de black-spots, het was een aanslag op de ogen!Dit is ook al niet mijn kant, de oneven liggen me duidelijk beter.Ik ben de auto soms gewoon even kwijt, een horror stint.174 vreselijke ronden later geef ik hem door aan Fred voor baan 2.We staan op 1523 en liggen theoretisch nog voor op de hekkensluiter van gisteren en ook op de Lento boys.De lampen gaan weer aan en we zien Fred 189 ronden afleggen.Willem pakt over en zijn 188 ronden leveren een totaal op van exact 1900!
Ik mag tenslotte nog even op baan 1.Niet de gemakkelijkste.Er zijn snelle stukken, met name de buitenbochten liggen de auto prima.De korte knikjes vormen elke keer weer een lastig te nemen opstakel.Ik kom toch op 196 en blijf zowaar een keer in de buurt van de Duivelse heren Licher, al verlies ik op het eind toch 2 ronden teveel.Ik kan de regelaar bijna niet meer vasthouden.Bas doet het laatste stukje.Hij is sneller dan ik maar de jongeheer Licher knijpt de auto beduidend sneller rond dan z’n pa want in no time is hij van 4 naar 14 ronden bij Bas vandaan gelopen.....
Opvallend is dat de koploper steeds meer herrie gaat maken en ook de snelheid is meer in verhouding met de anderen,zoals de Toyota en de mannen uit Kampen.

Anticlimax:
Dan opeens, ergens halverwege valt opeens het licht uit!De auto’s staan als achtergebleven zaklampjes op de baan.Onderzoek wijst uit dat heel Best in het donker zit!
Paul roept buiten de teamcaptains bij elkaar.Hij stelt voor het aantal ronden van de vorige halve stint te verdubbelen.Daar stemmen we in toe en zodoende komen we op 2292.
Ruim 200 minder dan Slipstream en 31 meer dan Diepenbeek 2 van zaterdag.
De officieele uitslag volgt.
We blijven in het donker en rekenen af,grabbelen alle spullen bij elkaar en gaan opzoek naar de bus van Fred.
Jammer voor de organisatie dat het zo afloopt.

donderdag 12 januari 2012

Panorama in de bocht

In het kader van "hoekomjeaanzoveelmogelijkpubliciteitvoorjeclubje" kwam laatst een Panorama journalist, een dame,bij ons langs.
Ze nam interviews af, keek goed rond en ..ze durfde het haast niet te vragen maarre...
De fotograaf kwam met de JMMC,op zondag nog even voor de fotoshoot et voila!
Deze week,ook in de wat minder goede,boek(en)winkel!


De pakkende kop van het artikel...



de rest van het stuk..



DirkJan in de bocht....

woensdag 11 januari 2012

SRA terugblik op 2011



Afgelopen jaar is voor SRA m.i. heel succesvol geweest.
We hebben de clubrace weer als vast onderdeel op de agenda gezet en daar hebben we ons ook, dankzij Paul,aan gehouden.
We zien hierbij dat de minder geoefende SRA rijders, de thuisrijders, steeds dichter bij de toprijders kruipen.Het hele veld is veel compacter geworden.Uitschieter was natuurlijk de 1e overwinning van Erroll.Dirk Jan,Willem en Herman komen er beslist ook aan.
Willem viel dit jaar ook op door zijn rol in het Daytona team.

Races buiten de deur.
SRA leden racen al jaren buiten de deur. Met onze fraaie nieuwe zwarte SRA polo’s en T -shirts struinden we het hele land af.
Bekende evenementen zijn de Classiccup,en de Group C-32.Nieuw dit jaar is de Daytona Prototype klasse de DP-32,voor teams.
We hebben ons op 8 verschillende banen laten zien!Bij sommige banen was het een hernieuwde kennismaking,Leeuwarden en Fastlane,bij andere de eerste keer,Scheveningen, Marrum, en in Kampen de laatste keer.

Classiccup-32
De Classiccup word meestal bezocht door Bas,Willem en ik.We zijn liefhebbers van de auto’s
uit dit tijdperk en de gemoedelijke sfeer.Al weer 5 jaar geleden bedacht door Frank Goyaards,aka Frankslot.Het gaat er niet altijd direct om wie de snelste is.Een mooie auto is minstens zo belangrijk, zoals Bas dat laat zien met zijn niet direct bij de kanshebbers gerekende Fly-Ferrari 512 coda lunga.Willem heeft steevast een GT40 op de baan.
Onze resultaten zijn nogal wisselend maar we hebben elke keer weer een hoop lol
gehad.Hoogtepunt was denk ik onze thuisrace waar ik mijn eerste overwinning boekte en Bas 2e werd met de voornoemde Ferrari!

De Group C-32 .
Deze competitie is nog niet het succes wat het zou kunnen zijn.
Elke race, het waren er 3 in onze regio,is een kwalificatie voor de landelijke finale.
Helaas waren het een beperkt aantal vaste deelnemers aangevuld door rijders van de betreffende club.10 rijders was meestal het maximum.
Vaak was er ook hier het voordeel van de thuisrijders,vooral bij Slipstream.
Ik heb als enige SRA rijder alle 3 races gereden en mocht zodoende meedoen aan de finale in Scheveningen. Het ging beslist niet verkeerd en ik werd 12e in dit zeer competetieve veld.

De DP-32.
De FSN organiseerd dit jaar voor het eerst deze klasse.Alle auto’s zijn Riley’s van Sideways.Het zijn niet de meest fraaie racers om het beleefd te houden.
SRA heeft een team van Bas,Willem en ik.Bij de eerste race,bij ’t Kasje,waar maar 4 teams op af waren gekomen, deed Erroll ook mee.De auto was daar lastig en werd behoorlijk gesloopt weer in de koffer mee naar huis genomen.Resultaat:Laatste.
We besloten de auto helemaal opnieuw op te gaan bouwen.
De kap krijgt een nieuwe livery,vooral ook om hem wat meer op te laten vallen in het donker.
Ook werd hij hufterproof zodat we geen tijd kwijt zijn aan het repareren van afgebroken delen.
We reden bij Fastlane op hun schitterende baan en daar werden we mooi 2e.In Marrum ging het nog iets beter en wonnen we zelfs!Tenslotte konden we de titel binnenharken in onze thuisrace.Ook hier ging het weer super met het team!Bas is overal waanzinnig snel en Willem is uitgegroeid tot een zeer betrouwbare constante rijder.Dat is knap als je bedenkt hoe kort hij dit nog maar doet!We hebben ook de auto steeds erg goed aan weten te passen aan de veranderdende condities.Zoals de op het laatste moment uitgereikte foam banden.Ik denk dat we dit met z’n 3-en beter voor elkaar hadden dan de andere teams.Niet de snelste auto,wel de titel!


Diverse events.
We stonden een digitale diepvries baan in Almere op de treinenbeurs in een ijskoud tuincentrum en in een snoeihete tent bij het historisch festival eveneens in Almere.
Meer succes hebben we met onze opendag in ons clubhuis.Dit jaar waren het er zelfs 2!
Het leverde in elk geval weer een paar interessante nieuwe leden op en dat is altijd prettig voor de club.

Komend jaar;
We duiken meteen weer in een nieuw avontuur :de NSR Classic, de 9 u. van Best.Met de SRA GT40MK IV gaan we meedoen a.s. zondag.Dat wordt de rentree van Fred die het afgelopen jaar niet buiten de deur heeft gereden.
Daarnaast verwachten we weer met de DP32,CC en GroupC-32 mee te kunnen doen.
Hoe het met de endurence racerij gaat? Geen idee, niets meer van vernomen in 2011.
Maar de agenda zal,net als in 2011 al gauw aardig vol zijn.
En natuurlijk gaan we elkaar intern bestoken meto.a.de nieuwe Nissans waar al enkele fraaie kapjes van te zien zijn.
Een mooi slotracejaar toegewenst!

donderdag 5 januari 2012

Oliebollenrace en titel 2011 voor Fred!



1 week na de december clubrace staan de meeste matadoren weer aan de start voor de jaarlijkse oliebollenrace.
We besloten de auto’s van vorige week met de daarbij verstrekte banden weer in te zetten. DirkJan had zijn auto niet mee genomen en stapte over op de Group C Mazda en dat is niet zijn vriend. Erroll nam afscheid van de nukkige Sauber en sloot zich aan bij de vloot Nissans. Wie een herhaling van vorige week verwachtte kwam bedrogen uit.De stints werden iets langer, wel 4 minuten .Er werd 1 min. Gekwalificeerd op een baan naar keuze.Fred maximaliseerde door op baan 3 te beginnen en de run afte maken op 4!Dat scheelde 0,2 sec!De scherpe 8.4 werd een onwaarschijnlijke 8.2!Bas is dan de enige die in de buurt komt en Paul rijdt ook een verrassende 8,7!De andere rijders zijn al blij met een tijd rond de 9, net als vorige week.

1e heat.
Arie, Willem en Roger bijten het spits af.Arie ziet er prima uit met de Audi en loopt zelfs op baan 4 weg bij Willem op 3.Willem komt weer bij op baan 4 en eigenlijk weet hij pas in de laatste stnt op baan 1 rijdend de race naar zich toe te trekken en met 1,3 ronden voorsprong te finishen.Roger zit daar 10 ronden achter en weet soms geen raad met de Group C Porsche van Paul.

2e Heat.
Dirkjan, Erroll en ik staan naast elkaar.In baan 2 kom ik op maar liefst 27 ronden zonder dat het echt snel lijkt te gaan.Ik ben wel bijna foutloos en dat scheel met vorige week.Erroll zit op exact 1 ronde en DJ heeft het lastig met de Mazda.In baan 1 is het resultaat bijna gelijk alleen de Mazda doet het wat beter op 4.De volgende ook weer het zelfde beeld alleen gaat de Mazda weer iets beter en heeft op baan zelfs evenveel ronden als Erroll in 1.Als ik tenslotte op 4 mag kom ik bijna op 27 ronden, weer precies naast Erroll!De Mazda heeft het op 1 wat minder naar het zin en komt op 22.68 uit.

3e heat.
Bas mag met de Ferrari F40 de Nissan overmacht van Fred,Paul en Herman proberen te stoppen. De eerstgenoemde laat aan zijn ambities niets te raden over en knalt er meteen tussen uit. Wat een tempo!Geholpen door de snelle baan 4 pakt hij maar liefst 29 ronden!Bas geeft er 1 toe en dat is voor de gladde baan 3 ook perfect. De anderen zitten op 25.De volgende mag Bas het proberen op 4 en Fred op de eveneens snelle 2.Ze houden elkaar in evenwicht met 28 ronden .De anderen halen de 26.Fred op 1 en Bas ernaast. Maar weer is het de Nissan die aan het langste eind trekt met 27 ronden, 1 meer dan Bas en Paul.De spanning is er niet meer als de mannen voor de laatste 4 minuten aantreden. Fred komt op 28.30 ronden en daar zet Bas 26.70 tegenover. Herman is in baan 4 zelfs iets sneller met 27.14 !
Fred wint dus met 112.30 ,Bas 2 met 108,70 en ik heb een derde plek met 106.91 voor Herman en Paul die maar 20 baanstukken uit elkaar liggen. Vlak daar weer achter zit Erroll 2 ronden voor Willem.
Ook de prijs voor de beste rijder van 2011 is voor Fred. Van alle rijders worden de 3 slechtste resultaten weggestreept. Er is een soort formule gemaakt waarin het aantal deelnemers bepalend is voor de punten. Bij 7 deelnemers heeft no 1 1punt en no 7 …7!In de blender van Paul rolt Fred er als eerste uit. Ik ben 2e voor Bas. Ik heb wel de meeste ronden afgelegd.

Fred krijgt een leuke attentie mee naar huis waar hij vol trots mee op de foto gaat..

dinsdag 3 januari 2012

Scenery...zo kan het natuurlijk ook!



Vanuit veschillende hoeken kreeg ik dit doorgeschoven:

Slot Mods offers Limited Edition Replica Car/Tracks
12 hours just isn’t enough
Born from our passion of vintage racing, Slot Mods is proud to offer limited-edition replicas of cars from one of the greatest eras of racing. Our first offering: the RCR 917 that Vic Elford and Gerald Larrousse drove to victory at the 1971 12 Hours of Sebring. With just a push of a button, the body opens to reveal the ultimate slot car racing experience!
The RCR 917 is a faithful reproduction with fiberglass body panels true to its original shape. Specifications: rolling aluminum 3-piece original-style center lock wheels, race-worn tires, working headlights and taillights, and inside…a beautiful 1/32 scale wooden slot car raceway, featuring handcrafted, period-correct signs, banners, aluminum Armco railing, trees and structures.
But we couldn’t stop there. Also available to test your endurance, we’re offering the RCR GT40, RCR P4, and RCR T70. Choose period livery, or your own design.
This is slot racing at it’s best!…combining the fun of slot car racing with the great tracks and history of the sport.
Derek Hill – Race Drive & son of legendary Phil Hill
“Bodies provided by Race Car Replicas. Slot Mods has no affiliation with Ford Motor Co, Porsche, Ferrari, and Lola Cars.“


Ik bedoel maar welke wordt het...een leuk slotracejaar toegewenst!


Zuffenhausen