SRA

SRA

maandag 27 februari 2012

1;24 in Zwanenburg ,Vandaag de dag van 27-2 2012

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1242053

even doorspoelen van 8.40 tot 11.00....

Afgelopen zondag was de eerste race voor de DP-32 competitie 2012.
Als defending Champions zijn wij van SRA natuurlijk wel verplicht om mee te doen.
Vanwege de korte voorbereidingstijd is besloten om de auto de auto te laten.Alleen de regelement wijziging maken het nu mogelijk om wat dieper in de snoeptrommel van de firma Slot-it te grabbelen.
Dus konden we na de vergadering van vrijdag pas aan de slag met de auto.
We kozen voor de open boxer motor die vooraal veel koppel heeft.
Door gebrek aan motormounths konden we alleen een inline opstelling voor elkaar krijgen.De auto kon nog even de baan op en leek zich daar redelijk op thuis te voelen.Hij is niet direkt sneller dan daarvoor.
Zaterdagmiddag ben ik nog een anglewinder motormount tegengekomen in mijn eigen voorraad.Precies de goede leek me dus die ging de koffer in.

Zondag om 8.25 stonden Bas en Willem al klaar op de afgesproken parkeerplaats,een keurig nette dit keer.De geplande vestiging van de bekende Fastfoodketen aldaar is gelukkig met succes tegengewerkt, vandaar.
In no time zaten we in Everdingen ,de TomTom negerend ging dat veel sneller dan de vorige keer.
Eenmaal boven in de slotraceruimte van Fastlane werden we hartelijk verwelkomd door de altijd opgewekte Jan de Gier en Robert van de Lagemaat.
Koffie en gratis cake…2 soorten zelfs stonden klaar!
Zo hoort het eigenlijk te zijn en we rijden hier alle drie heel graag. Gelukkig worden we niet voor de voeten gelopen door de TV ploeg van Wakker Nederland want die hebben we naar Zwanenburg gestuurd omdat bij Tom ook iets belangrijks aan de hand is voor 1:24 auto’s.
We kregen direct door dat we de gele Scaleauto foambanden moesten gebruiken en die mochten alleen geprept worden met het voorgeschreven middel.En dan droog de baan op graag.
We moesten direct aan de bak met de auto, motormount ombouwen,foambanden,lood enz.
Intussen mocht de vrije man rondjes gaan maken, met foambanden uiteraard.
Dit omdat de auto van vorig jaar gewoon veel te traag was.Even een rondgang langs de comcurentie leerde ons dat een ieder met de Boxer dan wel de Flat-6 opweg was.
Bas en ik hadden het er maar druk mee.De auto eerst met een Flat-6 getest maar Bas miste power. Dus de open Boxer-2 er in want die is op dat punt wel erg goed. Uiteraard gaat er nog een draadje los van het licht. Als ik op verzoek nog even de achterste schroef vaster draai breekt de poot af! Shit..snel vastzetten met seconden lijm en gelukkig hij bleef zitten.Ik heb er snel het eerste stukje plastic er tegenaan geplakt dat ik kon vinden.Dat word billenknijpen tijdens de race op dit circuit dat de vorige keer ook al goed was voor vele harde klappers…
De keuring konden we nog net als laatste halen en de auto was goed ,al was de magneetkracht op het randje.Bas heeft nog getracht die wat omlaag te brengen zodat ,met de verwachte bandenslijtage, de waarde niet zou worden overschreden..penalty van ik meen 50 ronden aan de broek!

Ondanks de veel grotere vrijheid in het regelement blijken er toch alleen Riley’s aan de start te staan.Naast de teams van vorig jaar zijn er nu de snelle jongens van Keistad,en Slot Racing Eindhoven .De 7 aanwezige teams worden dmv. loting op volgorde gezet.1 team rouleert dan steeds.Wij zijn op baan 2 ingedeeld. Willem bijt het spits af.Het is even zoeken en wennen maar het gaat niet verkeerd.Hij komt op 86 ronden en we liggen op de 4e plek.Achter Keistad, Fastlane, en Eindhoven.Ik kom hierna op baan 2 in aktie.Ik heb wat moeite om op gang te komen en de tijden kruipen mij wat te langzaam omlaag.De laatste 5 min. benader ik de 13 sec.grens regelmatig.Ik kom op 88 ronden en we staan gek genoeg 1e!?
Bas gaat op de snelle baan 3 als de brandweer.Hij rost de SRA-Brumos bolide akelig snel rond. Zijn beste tijd is 12,256 en hij haalt maar liefst 94 ronden, 1e plek behouden.Hierna is het de beurt aan Willem op baan 5.Die heeft het wat minder naar het zin en de auto gaat vaker uit het spoor dan we gewend zijn.Dat het schoefje achter er ook een paar keer uitrolt helpt ook niet. Willem wordt aan het eind wel steeds sneller en zijn laatste doorkomsttijd,no. 83, is de snelste!12.497.Een kort onderzoek wijst uit dat de auto af en toe contactproblemen heeft waardoor hij dan even niet remt met vervelende gevolgen.Na onze pauze gaat Bas er weer tegenaan. Maar het loopt niet echt lekker en de auto verdwijnt al snel over de boarding!
Contactprobleem!?
De hele achterbeplating is er onderuit en hangt er aan de draadjes achteraan te bungelen.Ook de schroef is weer weg, net als de achterruit!Gelukkig is de geimproviseerde kapsteun nog heel.Snel knip ik de draadjes door,zoek een passende schroef en lijm die er in. Weer op de baan vindt Bas snel zijn ritme.De tijden gaan omlaag richting de 12 sec!Hij perst er toch nog 83 ronden uit!
Als ik de afsluitende stint doe blijkt de schroef er andermaal uit te gaan.Bas regelt snel een afdoende(eindelijk) oplossing die het de hele race zal houden gelukkig.Ik pers er toch nog 87 ronden uit met 12.602 als snelste.
We staan nog steeds 4e.

2e. heat.
We besluiten de zelfde volgorde aan te houden als in de 1e.
Willem lijkt niet helemaal op z’n gemak. Hij begint wat aarzelend wordt steeds sneller en komt toch op 84 ronden.
Hierna ben ik weer op 1 het loopt ook niet helemaal als gehoopt en tot het laatst verbeterde ik en haalde uiteindelijk een 12.9.Maar ik bleef 1 rondje van het resultaat uit de 1e.
Bas op 3 is niet zo snel als in de 1e (12.350) maar hij bijt zich nog meer vast in zijn race en haalt de 96 ronden.We hebben 267 rondjes en staan bovenaan, weliswaar dankzij het indraaien maar toch!
Willem doet iets vergelijkbaars, niet sneller wel meer ronden! 351 ronden, exact gelijk aan die uit de 1e..zelfs met nagenoeg evenveel baanstukken.
Na onze pauze pakt Bas het weer op.Alle frustraties vanwege de pech worden omgezet in een bijna foutloze rondgang met een tempo dat te hoog was voor onze tegenstanders!Erg knap.
Hij perst er 92 ronden uit en de recordronde is 12.112.
Ik doe de afsluitende run.Ik neem me voor meteen aan te klampen en dat lukt me aardig.
We zitten maar 7 ronden uit elkaar Keistad, Fastlane en SRA.
Ik kan ze niet helemaal bijhouden maar verlies ook niet veel.De paar keer dat ik van de baan ga hinder ik toevallig steeds Robert v.d. Lagemaat, waarvoor excuus. Ook de jongens van Keistad rijden hierdoor tegen me aan en dat heeft voor hun race ernstiger gevolgen.De auto wil niet meer.Hun motor moet worden vervangen(!? )en dat kost 30 ronden.
Mijn auto lijkt ook op de handrem te staan ,hij rolt helemaal niet meer en komt heel traag van z’n plek.Nog 3.5. minuten te gaan dus een stop heeft geen zin meer, dan maar door en de rijstijl er op aanpassen. Dat gaat wonderbaarlijk goed en ik verlies maar een paar tienden per ronde.Na afloop blijkt hoe het komt..de kabel die aan de batterij zit is losgekomen en steekt boven het voorwiel buiten de kap!Er zit bijna geen beweging meer in de vooras…!
Uiteindelijk kom ik toch nog op 91 ronden en hebben we in totaal maar 4 ronden achterstand op de thuisijders van Fastlane en blijven we Keistad 7 ronden voor!

Fastlane 539
SRA 535
Keistad 528
Deltaslot 507
Speedtrack 506
Racing Unlimited 437
Slot Racing Eindhoven zit daar ook nog tussen, maar er was maar plaats voor 6 teams in het overzichtje dus dat volgt, net als de complete uitslag. Ik verwijs graag door naar: http://daytonaprototypes.blogspot.com/

Bij elkaar opgeteld blijkt Keistad toch te hebben gewonnen en wordt Fastlane 2e.
Wij worden 3e en daar zijn we, gezien de voorbereiding en de pech toch best blij mee!
Andermaal bewijzen we dat je niet direct de snelste hoeft te zijn om toch lekker mee te kunnen blazen.Onze auto lag erg betrouwbaar waardoor we alledrie flink konden blijven pushen.Ik denk dat dit het maximaal haalbare was, ook zonder pech.
In vergelijking met vorig jaar zijn de auto’s bijna 1 sec. sneller geworden en hebben de regelement wijzigingen er voor gezorgd dat het veld nog dichter bij elkaar ligt.

We hebben er weer een beker bij op de club ,eigenlijk 2,want de overwinningsbeker van 2011 hebben we ook opgehaald.

Het was weer een leuk evenement,lekker soepel georganiseerd door de jongens van Fastlane.
We hebben nog flink wat werk aan de auto maar het begin is veelbelovend!

Final results:
1 - Keistad Racing
2 - Fastlane
3 - SRA
4 - DeltaSlot
5 - Speedtrack
6 - SRC Eindhoven
7 - Racing Unlimited / junior team