SRA

SRA

donderdag 31 mei 2012

Daytona Prototypes 10 juni bij SRA!

we zijn er klaar voor!


De vorig jaar toch redelijk succesvol van start gegane DP-32 klasse doet voor de 2e race dit jaar Almere aan. De 1e race ,met aangepast-lees vrijer-regelement liet zien dat de auto's spectaculair sneller zijn geworden. Dat zal bij SRA niet anders zijn! Er zijn momenteel slechts 2 inschrijvingen bevestigd maar zoals gewoonlijk loopt het de laatste dagen wel weer vol. Maar wacht niet te lang want er zijn maar 4 sporen en ik denk dat 8 teams wel het maximum is. Heb je wel zin om mee te doen maar geen kompleet team of geen auto laat het even weten aan Frank. Enkele aandachtspunten zijn er wel: Banden:Foam,Scaleauto vrije keuze,geen handout! Heb je die niet meldt het even bij Frank dan kunnen we nog wat regelen.
Trainen:
Vrije training vrijdagavond 8 juni de normale clubavond van SRA van 20.00 tot 24.00u.

LET OP DINSDAG IS ER GEEN CLUBAVOND!

Voorlopig dagschema op zondag de 10e:
- 08.00 uur- club open / trainen -
-10.30 uur - keuring -
-11.30 uur - kwalificatie
- 12.00 uur - start race
- 16.00 uur - finish race
- 16.30 uur - prijsuitreiking

donderdag 24 mei 2012

ClassicCup Speedtrack 20 mei

Zondagochtend het inmiddels alweer vertrouwde ritueel, vroegop, douchen ,krentenbollen smeren ,koppie thee, koffers nalopen en hup op naar Speedtrack,het Silicon velley van het slotracen,in IJsselmuiden dit keer.Dit betekent de inmiddels vertrouwde route naar Kampen volgen en dan vlak bij de oude locatie van Speedtrack even opletten. De onlangs bijgeplaatste rotondes maakten mijn route Truus helemaal van slag. Ter compensatie bedacht ze er wel 1 waar ik het industrieterreintje opreed. Na wat zoeken zag ik wat bekende auto’s staan en parkeerde de auto. De regen is inmiddels overgegaan in een mild zonnetje zodat niets een mooie dag in de weg staat. Ik ga de werkelijk prachtige vierkante ruimte op de 1e verdieping binnen.De mede SRA-ers Willem, Bas en Dirk Jan zijn er al, evenals de meeste ander rijders trouwens. Snel schuif ik de koffer bij, haal een koffie met zo’n lekkere plak welkomscake(moeten wij dat ook niet eens doen?)
en met de beoogde wedstrijdauto aansluiten in de rij. Zo heb je een mooi overzicht op de baan.
Er is een vrij kloeke replica van de brug over de IJssel waar ik zojuist overheen reed waar wat zeiljachten onderdoor varen. De rest van de scenery wordt in beslag genomen door het normale randgebeuren rond een circuit aangevuld met een park(!) met een monumentaal hek en veel bosbouw activiteiten. De items uit de vroegere Speedtrackbanen zijn hier en daar terug te vinden in de baan layout. Gelukkig zijn de gele en rode vakken bij de bochten vervangen door rustig wit. Als ik het mag proberen merk ik meteen hoe lastig dit is. Ik probeer de wijze raad van Roel in de praktijk te brengen, helaas kom ik daar helemaal nog niet aan toe.De NSR Porsche die bij SRA,Leeuwarden en ook de houten baan van Mark zo betrouwbaar rondgaat wil hier helemaal niet. De GT40 is iets beter maar al het gevoel ontbreekt bij me. De Fly Lola is eigenlijk de prettigste auto. Hij hangt lekkerder aan het gas en dat is met die korte stukjes tussen de bochten best lekker rijden. De kleine slot it Alfa is al sneller maar de Slot Devil motor(wat een heerlijk ding!) is eigenlijk te snel voor deze baan.Bas gaat met de Ferrari van fly maar test nog even met de Chapparal van Slot it. Ik mag hem even proberen en verdomd deze is perfect! Het gevoel is er opeens en dat is een mooie basis.Het heeft al met al een hoop tijd gekost en ook mijn Chapp. Wordt even getest maar die is nioet zo lekker als die van Bas. Het is eigenlijk een hele standaard auto! We besluiten mijn kapje op Bas z’n chassis te zetten. Gelukkig maar want als mijn auto na een onschuldig schuivertje vol geraakt wordt vliegt de achtervleugel van de auto.1 poot is en blijft zoek! Dan maar zonder, wel even wat lood bijplakken en snel naar Frank voor de keuring. De handout Siliconen bandjes eronder en het Parc Ferme in. De rijders zijn door Roel en Frank ingedeeld en de auto’s staan al in 3 groepen van 6 genummerd en wel te wachten. Het spits wordt afgebeten door rookie Sander Fokkema, de andere jonge honden Bas, Jos, Kevin en de meer ervaren Alphons’en Frank zelf. Een bont gezelschap met 2 Fly’s ,2 NSR’s ,een Gama en de gouden ProSlot Alfa van Frank. Het grote verschil in auto’s en baanervaring bleek het veld toch uit elkaar te trekken. Jos gaat als een speer met zijn gele P68.
Kevin met de eveneens gele Ford volgt op eerbiedige afstand en Bas zit daar met zijn 101 rondjes nog een aardig eindje achter. De Matra van Alphons zit daar ver achter dan Frank en dan Sander Fokkema .
De 2e groep . Rookie Ronnie Fokkema aangevuld met Dennis,Sebastiaan,Simon en Hans mogen het tegen mijn Chapparal opnemen.3 Slot it’s tegen 2xNSR en 1 Fly.Gestart in de snelle baan 3 gaat het me opvallend goed af!? Ik lig zomaar 2e en vervolg mijn run foutloos.Alleen Simon is 1 ronde los en ik zit nog in de zelfde ronde als Sebastiaan.Het blijft eigenlijk lekker gaan en ik heb het de hele race aan de stok met Hans. Op baan 6 lever ik het meest in .Maar de anderen gaan allemaal tussen de 17 en de 18 dus een prima begin. Ik heb zelfs 1 rondje meer dan Bas! Ik blijf Hans voor en wordt 3e achter Sebastiaan en Simon. De 3e heat komen DirkJan en Willem uit tegen marco,John,Rob en Roel.Marco en Roel met de Gulf Porsches gaan het hier uitvechtenMarco wint met ruim 1 rondje voorsprong op thuisrijder Roel.Rob zit daar met de Roze Alfa een flink stuk achtermet ruim 99 ronden knap gevolgd door DJ die Willem en John voorblijft. De 2e Manche . Hier wordt de volgorde van de 1e aangehouden, waarbij de langzaamsten het spits afbeiten.We vinden hier de Fokkema's Frank,Dennis,Alphons en John. Het gaat redelijk gelijk op en John weet Alphons 2 ronden voor te blijven 96 om 94.Dennis volgt op 2 enFrank zit daar weer 1 achter.Ronnie heeft er 90 en Sander 85. In de 2e heat voel ik met omringd door de SRA collega's.Alleen Rob en Hans zijn vreemden. Dat weerhoudt ze niet meteen 1 rondje te pakken op DJ,Bas en ik.Het loopt hierna bij minder dan bij de vorige. Hoewel de bandjes tussendoor geslepen zijn lijkt het of ik minder grip heb.De anderen hebben dat zo te zien niet. Ik heb de grootste moeite met de collega's.Bas(103) loopt 3 rondjes op mij(100) uit en Willem(99) blijft steeds goed in het spoor en ook DJ(98) is nooit ver weg. Dit keer wint Hans het ruim(106) voor Rob(ook103). De 3e heat: Hierin komen de 3 NSR 917's van Simaon Roel en Marco uit tegen de Fords van Jos,Kevin en Sebastiaan. Er wordt zeer snel en goed gereden.Je ziet dat dit toch de beteren zijn. Uiteindelijk blijkt het toch Jos te zijn die 113 rondjes rijdt, minder dan de 1e keer maar toch ruim voldoende om Sebastiaan te kunnen kloppen.Die haalde de 112.Marco en Roel, bijna niet uit elkaar te houden bleven op 108 ronden steken maar Marco had 48 baanstukken tegen 23 van Roel.Kevin haalde 107 en de Gentleman rijder Simon toch nog ruim 106, waarmee hij zelfs 3 baanstukken meer reed dan in de eerst!Simon is zo'n rijder die gewoon even stopt om de auto van een concurrent weer in het goede spoor te duwen als de dienstdoende Marchall even wat beters te doen heeft.Ook valt hij regelmatig stil om een koploper te laten passeren.Daar kan niemand aan tippen. Dus al met al een geslaagde ClassicCuprace, de zoveelste zou ik zeggen. We hebben er weer een fraaie locatie bij in het Slotracen, complimenten aan Roel, die er toch steeds weer in slaagt het Speedtrack gevoel van de eene op de andere baan over te brengen. Al is het alleen maar dat met viltbeklede podiumpje voor de rijders,de valse start-mogelijheid enz. Na de plichtplegingen gaat een ieder weer een ervaring rijker naar huis.
De 3 SRA mannen 1,2 en 3 in de standaardklasse!Mooi gedaan mannen.

5e Clubrace 2012 voor Bas!

De derde vrijdag van mei en dus heeft Paul ons weer opgetrommeld voor de clubrace in ons inmiddels wel heel fraai geworden SRA onderkomen. Het beoogde schilderwerk is gedaan en ook zijn de oude dikke monitoren vervangen door moderne platte exemplaren.
De Alfa 2000GTAm's worden weer eens uit de la gehaald.Het is het lekkere dikke Proslot kapje ooit door Fred op een Racer Ferrari chassis gezet.Sommige kapjes zijn standaard anderen hebben en fantasie livery.Vandaag zijn de fraaie standaard kapjes tevoorschijn gekomen.
Paul heeft ze even nagelopen zodat ze er weer picobelleo bijstaan. De clubavonden zijn tegenwoordig goed bezocht en dat beloofd een flinke opkomst. Dat klopte dan ook 12 man en we hebben zelfs weer een debutant,Rene dit maal. De rijders die niet echt gewend zijn aan de auto's, pak weg alle nieuwkomers,mogen even voortrainen en daarna is direct de kwalificatie. Dan blijkt al snel dat er flinke stappen zijn gezet want nagenoeg iedereen zit onder de 10 sec! Fred staat op pole maar Bas Erroll en Willem zitten daar vlak bij. Ik zit daardoor zelfs in de 2e groep. Arie,Rob,Roger en Paul bijten het spits af. Rob gaat alsof de hij al jaren met dit soort auto's rijd en komt al meteen op voorsprong. Dit blijkt hij ook op de moeilijk geachete banen vol te kunnen houden en uit te bouwen!Hij is met zijn 98 ronden bijna 2 ronden uitgelopen op Paul die op zijn beurt 1.5 ronden uitliep op Roger.Arie ,stevast de oordopjes in,kan dit geweld allemaal niet bijbenen. Daarna komen de lieden die wat sneller geacht worden. Rene!Herman, DirkJan, en ik .Ik heb het de hele race aan de stok met DJ.Hij weet me in 4 nipt voor te blijven als ik in 3 zit.Op de snellere banen loop ik wel weg en zeker op 1 ,waar ik zelfs een 9.1 scoor,loopt de voorsprong op.Op 4 hoef ik alleen maar te consolideren. Maar op 4 haal ik nooit de gewenste tijden en er komen ook wat onverwachte uitstapjes bij waardoor de voorsprong van bijna 2 ronden snel verdampte.We zitten net over de 100 rondjes.Herman gaat wat minder en komt op ruim 95 maar net iets voor Roger.Rene kan zijn goede kwalificatie niet omzetten in een klinkend resultaat.De Alfa is in zijn handen toch te weerbarstig.Met wat oefenen gaat hij zeker opklimmen de volgende races.
Hierna komen de allersnelsten.Willem,Erroll en Bas met hun 9.4-tjes en de net van vakantie teruggekeerde Fred met een 9.294 op pole! Je ziet vooral bij Willem dat hij door zijn, ik zou bijna zeggen "internationale" ervaring op een steeds hoger plan komt te acteren. Fred en Bas en Willem en Erroll gaan als duo's over de baan .Stukje bij beetje loopt Bas wat bij Fred vandaan.Het wordt uiteindelijk ruim 1 rondje
.Bas laat iedereen achter zich! Willem blijft toch redelijk in de buurt op 2,5 ronden van Fred.Erroll blijft daar ruim op achter maar heeft nog altijd ruim 1 rondje meer dan Dj en ik. Het was al met al een leuke race waarbij de verschillen steeds kleiner lijken te worden. Ook bij de eerste groep zie je opvallend weinig rijdersfouten en dat is ook wel eens anders geweest,zeker bij deze toch wat onvoorspelbare auto's. In de totaalstand bij de rijders staat Fred op 1 en is Bas tot op 2 ronden genaderd.

dinsdag 8 mei 2012

Slipstream Group C-32 de aftrap van 2012 !

Zondag ochtend na alle bevrijdings festiviteiten is het weer eens tijd om te gaan racen. Voor ons slotters ook een soort bevrijding..hoewel. Op een zeer aanvaarbaar uur afgesproken op de carpoolstrook in de villawijk Bikbergen waar Willem,Bas en DirkJan al staan te wachten.Snel de spullen in de Touran en door naar Slipstream, waar we een half uur later,om een uur of 10, na een spannend stoplichtsprint-duel met Roel B. arriveren.Er zijn al verschillende mensen aanwezig w.o.Simon. Snel de auto's pakken en na de koffie en,het wordt wat klef, de welkomscake(zouden wij ook eens moeten doen),de baan op. Aangestoken door het helse tempo van de nieuwste Lancia's van Fred en Erroll bij SRA heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan:Ik heb nu ook zo'n lelijke,als door een commissie bedachte auto. Na een uurtje sleutelen,met name de los bijgeleverde voorste helft van de bodemplaat had aandacht nodig,was de auto wedstrijdklaar.Het kapje op gewicht, Porsche voorwielen van de gewenste diameter eronder, hier en daar een inbusboutje en een drupje olie,wat lood en hup de baan op,meters maken.Het viel op dat de auto erg lekker rondging en in vergelijking met de concurrenten had hij veel grip met de door Rob verstekte geschuurde en geprepareerde bandjes. Bas was uiteraard niet te houden met zijn paars-witte Jag.Hij strooide alleen nogal met onderdelen had ik het idee.Ook de afdekplaten naast de achterwielen moesten het ontgelden.Iedereen haalt ze prefentief van de Jag af maar zo is Bas niet!
D.J. had met de Sauber vergelijkbare problemen.Als snel werd hem duidelijk dat een unbreakable achtervleugel best een optie is voor zo'n race. Willem deed het op dat vlak,als altijd, wat rustiger aan . Ik vond de Lancia zo goed rijden dat ik besloot de motormounth-met-motor en de sleperschoen in de geamputeerde witte Porsche 962,de ultra short heck,te schroeven. Hoewel het niet helemaal perfect paste lukte de operatie goed.De Porsche reed als een Lancia..maar ja het oog wil ook wat. Maar niet over nadenken dat er dan eigenlijk een Ferrari 8 pitter in zou liggen. Snel nog even een leuk kleurtje tandwiel uitzoeken,zwart valt dan af,en klaar.
Het is de eerste regiorace van 2012 voor deze klasse en de opkomst is veel groter dan die van vorig jaar,8 om 18 deelnemers!Met name de aanwezigheid van de Speedtrackers scheelt.Maar ook de organiserende club en wij van SRA zijn met meer op komen dagen.Er zijn dus exact 3 groepen van 6 dus dat is perfect.
Na de keuring, waarbij ik geen gekke dingen heb gehoord,volgt de kwalificatie. Iedereen krijgt bij het aanbieden van de auto een nummer..ik heb no 13.Rob wil wel ruilen maar ik ben niet bijgelovig en geloof ook niet zo in pech zeg ik nog. Sebastiaan en Rob domineren, waarbij Sebastiaan als enige onder de 9 sec. duikt.. De andere snelle Slipstreamers zitten dan al tussen de 9.4 en 9,7.Alleen Bas weet zich daar tussen te wurmen met een 9.5 Willem en ik zitten op 9.9 en 9.8 en DJ zit net boven de 10. en daarmee is hij toch sneller dan enkele Speedtrackers,clubloze clubracers en zelfs een paar Slipstreamers. Om een uur of 1 gaan we van start de omgekeerde grid aanhoudend van de kwalificatie. Er wordt 5 min. per spoor gereden dus een ieder komt ruimschoots aan rijden toe. Frank, van de bekende Slotwinkel,Rene,Roel,Henk-ooit met de toevoeging Carrera-,Simon en Bert gaan als eerste. Rene, de thuisrijder,weet in een spannend duel 2 ronden uit te lopen op Bert. Frank met de Canon Porsche van Jan Lammers zit daar weer 2 ronden achter.Roel en Henk zijn ook nooit ver bij elkaar vandaan. Simon heeft pech die nogal ingrijpend is en veel achterstand oplevert. 2e Groep./ No 13 in de bocht! Hier wordt een zwarte muur opgetrokken door SRA-ers Willem D.J en ikzelf. Jos,Andre en Vivianne staan ernaast. Als verwacht gaat Andre, 2 jaar geleden nog winnaar, er met de Warsteiner Porsche vandoor. Ik heb het knap lastig met Vivianne en Willem.Als ik over mijn eigen schroef gelanceerd wordt wordt de race stilgelegd omdat het kleinnood helemaal klem zit.
De voorste schroef besluit solidair te zijn en daarvan wordt Willem het slachtoffer.Als na de 1e omloop de auto bovendien steeds zwaarder en zwaarder gaat komt dat het tempo niet ten goede.Het tandwiel verschoof iets op de as waardoor 1 band aanliep.Na de baanwissel heb ik het kunnen repareren.Ik heb uiteraard wel achterstend opgelopen en ben behoorlijk uit het ritme geraakt.Maar de draad oppakken, proberen je vast te bijten in je rondetijden en dan maar zien waar je uitkomt.Je wordt hier trouwens door de gastheren voortreffelijk op de hoogte gehouden van je vorderingen op de baan.Als ware discjockeys gaan Rob, Andre en Bart tekeer achter de mike. Ik heb Vivianne toch nog op 1 en Willem op 2 ronden gereden. De toppers./ .
Dat zijn de bekende thuisrijders Sebastiaan,Rob en Bart met de minder bekende maar toch ook serieus snelle Remco en Herman aangevuld met onze Bas.!.
Sebastiaan is en blijft een klasse apart. De minimalistisch uitgevoerde Porsche rijdt blokjes om de anderen heen.Waar de gewone sterveling het rechte stuk afkomt,remt,bochtje door en weer op het gas,zie je Sebastiaan er gewoon in 1 vloeiende beweging doorheen rammen Dan hebben Bart en Herman meer werk aan elkaar. De Japanners hebben soms nek aan nek gevechten waarbij dan weer de Toyota en dan weer de Mazda aan het langste eind trekt.
Uiteindelijk is het "sniper" Bart,zo noemen ze hem, toch 1,5 rondje meer weet afteleggen.Nog altijd ruim 8 minder dan Sebastiaan. Waar is Rob? Die zit intussen de gehele auto te verbouwen! Het liep meteen al niet en de auto is onvoorspelbaar.De motor gaat er aan en dus werdt het hele handeltje omgewisseld.Het kost hem denk ik 35 ronden waardoor we hem net achter D.J. aantreffen!Had hij maar niet over no. 13 moeten beginnen! Onze Bas kan voornoemde Japanners niet volgen maar komt toch op 183 ronden,maar iets minder dan Andre om maar iemand te noemen.Remco sluit de rij en is toch nog 2 ronden sneller dan ik was. Je ziet dat de kwalificatie best een aardige indicatie is van de onderlinge verhoudingen. De 2e heat gaat er direct achteraan omdat het toch wat laat is geworden. Rob is natuurlijk de vreemde eend in deze bijt, gevormd door Simon,DirkJan,Jos,Henk en Roel Rob heeft de problemen goed verholpen en komt vaker dan hem lief is zijn tegenstanders tegen, al dan niet in in het slot Bij D.J. lopen de frustraties over zijn deelname zo hoog op dat hij even wegbeent,naar buiten de frisse lucht in. Even later schuift hij toch weer aan zijn "ik stop ermee" weer inslikkend. Jos en Simon zijn ,na Rob natuurlijk,de snelste mannen van deze groep. Hierna zijn het Vivianne,Rene,Willem,Bert, Frank,en ik die het mogen uitvechten.Ik begin op baan 1 rustig.Zo rustig dat Rene me binnen 1 minuut al op 1 ronde zet met zijn paarse Jag.
De andere auto's zijn trouwens overwegend wit.Ik probeer me wat aan de anderen op te trekken om zo het verlies in 1 te beperken.Frank die naast me staat is daar nooit zo blij mee vanwege mijn "meebewegen" met de auto.Er komen ook nog 2 ongebruikelijke foutjes bij zodat ik al tegen ruim 2 ronden op de anderen achterstand aankijk..Ik bijt me in de race vast en gelukkig krijg ik de snelle banen ook nog.Met name in 3 en 4 ga ik voor mijn doen erg snel.9,5/9.6 aan de lopende band.Ik hoor dat de anderen op 1 ook niet spectaculair snel zijn dus reken ik op een goede uitkomst.Ik heb een fraai gevecht met de paarse Jag.die ik op een gegeven moment voorbij vlieg als hij op z'n kant staat!Rene heeft even gemist dat ik er voorbij ben ,waarschijnlijk door al die witte auto's die soms op een kluitje over de baan gaan. Willem heeft het intussen minder voor elkaar dan in de eerste.Dat voorspelde hij trouwens al. Op baan 6 is het nog even billen knijpen maar ik win met ruim 5 ronden meer dan de 1e .Dat zijn er nog altijd zo'n 10 ronden minder dan Rob,Bart en Herman. De snelle mannen ,Bart,Herman,Andre Bas en Remco gaan uitmaken wie 2e wordt. De beste heat telt n.l. dus iedereen heeft nog een kansje.Sebastiaan neemt het zekere voor het onzekere en vliegt ervandoor. Bart volgt dan Herman,Andre,Bas en Remco. Aan de stand veranderd niet zo veel meer.Rob rijdt zich naar een derde plek, achter Bart. Hierdoor schuiven Herman,Andre en Bas een plekje naar achteren.Ik sluit aan achter Bas(6e), wel met een gat van 6 ronden maar ik ben Remco voorbij.Willem zakt naar 12,met 10 ronden achterstand op mij en D.J. zit in de staart van het veld mede door zijn "uitstapje". De prijsuitreiking levert de bekende taferelen op.
De groepsfoto met de winnaars voor de sponsorwand en een ieder gaat zo rond 18.u naar huis. Als de hier aanwezige opkomst de komende 2 races ook zo blijft dan wordt het een beter seizoen dan de beide vorige. Hou dit vast! Even na 18.30 lever ik de polderjongens weer af in Crailo.