SRA

SRA

maandag 22 oktober 2012

SRA GrC-32 21 oktober 2012


SRA GrC-32

Handgemaakte tosti's !

21 Oktober ,daags na het feestje van de 25 jarige motorclub is de 2e regio race bij SRA gepland. Doordat IJsselmuiden  niet doorging  is het tevens ook de laatste dit jaar.Paul is al aanwezig om 9 u en niet veel later zijn Bas en Willem er ook en die hebben de boodschappen gedaan. Weldra is de ruimte gevuld met koffiegeur en staat de niet eens erg kleffe welkoms-cake de overige renners al op te wachten. We leggen nog even de laatste hand aan de ruimte en er wordt snel nog wat gezogen als Frank en niet veel later Roel binnenkomt. Fred en de snelle mannen van Slipstream, Andre, Rob en Sebas completeren het veld.

Banden.
Dit blijkt een hot item! De keuze is gevallen op de PT27-F22 bekent van de finale 2011 in Scheveningen. Een zachte band ,nogal pokdalig die nogal wat “marbles” rondstrooit in de race. De band is iets smaller en hoger dan wat er gebruikelijk onder zit. Ook is de band “off camber”dus even oppassen waar het slot-it tekstje zit. Ik heb even gepast en dat betekende dat de spoorbreedte achter iets kleiner moest om aanlopen te voorkomen.
de Jaguars in duel

Er werd intussen op allerlei banden rondgereden en de tijden gingen al snel onder de 9 sec. Sebastiaan heeft zoals gebruikelijk een kistje onderdelen bij zich en probeert daar nog een auto van te maken voor de keuring en liefst nog zo vroeg dat hij nog even kan oefenen. De andere rijders proberen nog wat tandwielen uit en opvallend genoeg veranderd groen bijna bij iedereen in blauw. De wieldiameter wordt daarnaast ook nog groter dus de auto’s moeten ook niet te sloom worden met het risico dat ze heuvelop wat inkakken. Ik kies voor de offset motormounth met de grotere (bij dit type verplichte) wielen. Dit geeft ook minder risico van aflopende banden,die zijn immers allemaal gelijk.
Keuring:
Rob en Paul

 Rob schuift aan bij Paul en de auto’s worden onder de loep genomen. Er zijn wat cutting-edge  gevalletjes waarbij soms de 2 carros-schroefjes nodig zijn om het minimum gewicht te halen. Opvallend is het ontbreken van de laatste lichting GrC-32 auto’s. Bas en Willem hebben de Jaguars en Roel heeft de oude Lancia. De rest heeft Porsches waarvan sommige al zichtbaar bejaard zijn, terwijl die van Fred ,in de Gulf kleuren, de nieuwste is. Uiteraard is mijn geamputeerde versie weer een discussiestuk.

Kwalificatie.                                                                                                                                                          Paul heeft de regel dat gekwalificeerd wordt in volgorde van binnenkomst: Ik bijt dus het spits af. Rustig beginnend, kijken wat de bandjes doen is mijn eerste tijd al een 9.0..dat beloofd wat. Hierna volgt een 8.7 en even later zit ik al in de 8.6! Bas komt hierna expirimenteerd een beetje maar blijft steken in de 8.7,Willem die daarna komt haalt dat ook niet. De enige die in de buurt komt van het SRA geweld is Rob. Gek genoeg komt niemand onder de 8.5, tijden die in de trainingen nogal eens worden gehaald.
1e heat.
...een kleurig plaatje

 We rijden 2 heats met 5 min. per spoor met een best of 2 als uitgangspunt. Andre, Roel en Frank zijn de eerst groep van 3 . De laatste  is de anderen duidelijk de baas. Hierna zijn het  Fred, Willem en Rob. Fred heeft het in het begin even aan de stok met Rob ,die sneller is. Hij maakt alleen meer fouten terwijl Fred nagenoeg foutloos blijft. Willem kan dit geweld net niet bijbenen en heeft ook af en toe wat oponthoud als hij moet hoesten. Hij eindigt precies 2 ronden achter Fred net onder de 130 rondjes. Hierna Sebastiaan Bas en deze oldtimer. De jonge honden zijn gelijk weg maar ik heb ze al snel, met direct al ronden in de 8.7, weer in hun nekvel. Eerst moet Sebastiaan eraan geloven en als ik Bas 2 min. op de huid heb gezeten besluit ik er binnendoor langs te gaan. Ik kan dan mijn eigen race rijden en haal net de 35 ronden! Bas en ik hebben nog wel eens wat strijd op de baan maar in 4 neem ik definitief afstand. Uit eindelijk rijdt ik 135.50 ronden met Bas ruim 1 ronde en Sebas op 7 ronden.
De fraaie Gulf Porsche van Fred
2e heat.
Na een korte pauze gaan we van start voor het 2e deel. Hoe houden de banden het? Er wordt her en der gemopperd over de kwaliteit van het rubber. Het moet gezegd dat er bij sommige deelnemers wel eens een bandje afloopt maar dat komt dan meestal wel door een schuiver. De groepen zijn een beetje door elkaar gehusseld vanwege de uitslag van de eerste. Frank mag het weer opnemen tegen zijn opponenten van de eerste. Het beeld blijft ongeveer gelijk, zij het dat de rondetijden iets oplopen. Andre verliest door het getril 2x een schroefje! Hierna mag Willem het tegen de van Altena’s opnemen. Alle 3 verbeteren ze zich met 1 ronde ten opzichte van de eerste race maar ook Rob haalt net de afstand van Fred uit de eerste niet. Willem zit daar slechts ruim  een halve ronde achter, ondanks de fysieke ongemakken. De uitsmijter wordt gevormd door Fred, Bas en ik. Het gaat min of meer als in de eerste. Maar bij het voorbijgaan van Fred ga ik even van de baan. Ook heb  ik het moeilijk om consistente tijden te rijden 2,3 rondjes super en opeens weer een 9.1. Vlak voor een van de baanwissels begint de auto enorm te hobbelen. Ik rijd hem vlug binnen en peuter een stuk rubber van de band van 5x2 mm! Meteen heb ik weer 8.7 en zelfs een 8.6. Bas haal ik niet meer bij maar op Fred heb ik nog ruim 1 ronde .
Bas, JW en Fred.

Door de super 1e heat komt mijn zege niet meer in gevaar. De constant snel rijdende Bas is terecht 2e. Bij elkaar opgeteld rijden we 269,16 en 269,04! Gemiddeld is dat 134,58 om 134,52! Dat is wel heel weinig verschil! Fred is 3e voor Rob en Willem. Al met al een groot succes voor de thuisrijders. Waar de landelijke finale wordt gehouden is nog niet bekent. We hopen dat binnenkort te kunnen melden. Voor 2013 zijn er er geluiden te horen het regioverhaal te laten varen en landelijk te gaan.

Het eindresultaat

dinsdag 16 oktober 2012

Update GroupC-32 SRA a.s. zondag!



Beste Group -C32 adepten, zondag is het weer zover: De 2e kwalificatierace voor onze regio bij SRA.De uitgangspunten zijn bekent, de auto's de competitie enz. dus schrijf je in er is momenteel nog wel plaats voor een paar rijders. Ik reken op degenenen die zich al aangemeld hebben.
Aanmelden kan ook nog via dit Blog (reactie plaatsen) of even mailen naar jwdegroote@live.nl
We maken zsm. een dagindeling bekent.




Hier is ons tijdschema :

 

-Vrijdag 19 oktober

- Trainen 20.00 / 24.00u


-Zondag 21 oktober 2012:

-10.00 u. baan open en vrije training

-11.30 u technische keuring.

-12.00 u kwalificatie? 1 min/ rijder- baan naar keuze


-12.30 u start 1e heat ( als er 4 manches zijn van 5 min. per track dan is

dat in 1,5 u te doen)

-14.15 u start 2e heat.

-16.30 u prijs uitr.

-16.45 einde.


We rijden met de F22(PT27) bandjes zoals in Scheveningen vorig jaar.
 
Tot zondag!


Zuffenhausen

maandag 8 oktober 2012

DP32 bij Speedtrack


Zondagmorgen na even de start van de Japanse GP te hebben gevolgd stapte ik in de auto richting Ijsselmuiden.


Het was fraai weer in de polder met hier daar een sliertje nevel. Als ik om 9.20 binnen kom is het al gezellig druk. De koffie en de welkomscake staan uiteraard al weer klaar. De SRA teamleden Bas en Willem komen iets later binnen zodat we kunnen beginnen met de auto’s. De auto van vorig jaar is een T-car net als die van SRA-2 en de eigenauto van Bas. We hebben 4  verschillende lay outs en ook 4 verschillende motoren ter beschikking. We gaan voor de anglewinderopstelling met een 1 mm offset motormount. De Flat6  van onze T car is niet sterk genoeg. De Boxer 2 van Fred rijdt en remt erg goed en de nieuwe Flat6 RS lijkt het prettigst. Lekker aan het gas hangend en toch voldoende rem. Magneetkracht  even aanpassen aan de nieuwe wielmaat en de topsnelheid omlaag zien te krijgen met een groter tandwiel. Bas heeft nog even een ringetje tussen de schoen en het chassis gedaan en dat leek prima te werken. De fraaie lichtset deed het  ook prima dus we waren er klaar voor. We hadden alle 3 genoeg auto’s om de baan te kunnen verkennen totdat de  baan op slot ging. Ondanks het strakke protocol vinden sommige teams toch nog ruim 20 minuten extra sleuteltijd.!?Verbazingwekkend was het ook dat 2 teams kleinere achterwielen wisten te monteren , zonder de passende inserts en daar gewoon mee wegkwamen. Daar is het regelement toch duidelijk in:Mag niet! Er zijn 5 teams aanwezig.
 
Naast het thuisteam met de snelle van der Zee mannen aangevuld met Simon is er Keistad.              Dit blijkt een samenvoeging van Slipstream en Keistad (Barry), waardoor de van Altena’s deze klasse ook binnensluipen. Daarnaast zijn de mannen uit Eindhoven een nieuw team met Kevin als ace. Deltaslot heeft altijd wel een verrassingsopstelling met Frank als vaste waarde. Opvallend is de afwezigheid van  Friese deelname, wat geografisch niet zo voor de hand ligt.Ook van Fastlane is na wat intern gerommel niets meer vernomen helaas.

De kwalificatie: Voor ons is Bas de vaste qualifier. Hij doet dat met voldoende bravoure. Als 2e team mocht hij maar liefst 3 min! zijn kunsten vertonen. Na ruim 1 minuut trok hij de stekker er echter al uit omdat “ik toch niet sneller kan “ zoals hij zei. 9.2 .Van de 3 teams na hem slaagden alleen de thuisrijders er in sneller te zijn. Er volgen 3 heats, van 10 minuten per spoor. De middelste wordt in het donker verreden.

De eerste heat: Bas pakte de start en kon de ontketende thuisrijders enigszins volgen. Speedtracker Jos perste er maar liefst 52 ronden uit. Dat bleek ook meteen het meeste van de hele dag te zijn! Bas deed het met 49 prima en “we “lagen 2e! Als ik daarna mag zit ik in een enorm middenveld .Alleen Deltaslot wordt 2x gepasseerd en de rest komt ook op de zelfde 47 ronden als ik. Bas komt hierna ook op 47 ronden .Willem heeft het in 6 niet naar zijn zin. We lopen hier wat achterstand op, 41 rondjes. Als ik op 4 ga heb ik het daar ook niet echt lekker. Vooral aan het eind gaat er veel fout door eigen en  andermans  fouten. 46 rondjes .Willem is de slotrijder maar komt bijna meteen tot stilstand! Er blijkt een draadje los te zijn .Waarschijnlijk is het niet helemaal nauwkeurig in elkaar gezet bij het plaatsen van het ringetje. Het kost ons ongeveer 13 a 14 ronden. Willem zet alles op alles en perst er 35 ronden uit. Uiteindelijk zijn we 4e met 265.54 ronden.

De nacht  ; Als het licht uitgaat staat Bas al weer klaar op baan 1.Ook nu weet hij Jos zeer goed partij de bieden.49 om 50 ronden! Keistad komt tot 46. Als ik hierna mag blijkt het erg lastig .Ik heb best last van de lantaarnpaaltjes en de kloeke brug die net even voor korte onderbrekingen in het contact met de auto zorgen. Scenery vindt ik prima mits het op een woestijn lijkt !Na 43 rondjes is de marteling ten einde. Voor Willem geldt denk ik in hoge mate het zelfde want ook 43 ronden. Bas perst er op 6 -1 meer uit en ik ga op 4 weer aan de vertrouwde 43. Willem krikt het gemiddelde nog wel iets op door op 4 -45 ronden te rijden. Ruim 267 ronden en 1 plekje opgeschoven.

Na de pauze gaan we de laatste heat rijden. We houden de volgorde aan van de vorige.

Bas komt nu op 48, nog altijd prima op baan 1. Net als in de eeste zit het veld weer heel dicht op elkaar als ik op de baan ben. Speedtrack en Keistad  lopen 1 rondje uit op mij en de anderen verliezen er maar 1. Als Willem overneemt komt de auto niet ver. Het lijkt een herhaling van de vorige keer!  Dit keer blijken de slepers wat platgedrukt te zijn waardoor de auto soms wat contactproblemen heeft. Sommige Marchalls drukken de stickers ook gewoon lomp op de auto zonder hem even iets te liften aan de voorkant. Een kleine moeite maar nog niet overal doorgedrongen helaas. Willem zet alles op alles en komt op 44 waarmee hij Deltaslot net weer bijhaalt. Bas volgt op de lastige baan 6 en komt tot 47 rondjes. Op baan 4 rijdt ik er net als Eindhoven en speedtrack 46, 3 minder dan Keistad. Willem is als laatste aan de beurt  en is iets minder op dreef dan tijdens zijn nachtstint.44 ronden is zijn aandeel. We rijden 276.05 rondjes in deze heat.

In de eindstand zijn we 3e geworden, 809,04 ronden op 50  rondjes van Speedtrack en 46 op Keistad. De mannen van Eindhoven en Deltaslot volgden. Het is dit jaar closer dan vorig jaar terwijl de auto’s nu veel vrijer opgebouwd mogen worden! Thuisrijders zijn wel overal in het voordeel maar je wordt als gast niet meer op ruim 1 seconde per ronde gereden. Ook het aantal pechgevallen is minimaal. Vorig jaar werd er nogal stevig op los gebeukt en ook de tandwiel slijtage was bij sommige teams gigantisch.


De trotse winnaars en organisator Roel

Uniek zijn we nog wel met de Brumos Porsche Riley. De andere teams hebben allemaal het gewone convectiewerk.