SRA GrC-32
21 Oktober ,daags na het feestje van de 25 jarige motorclub is de 2e regio race bij SRA gepland. Doordat IJsselmuiden niet doorging is het tevens ook de laatste dit jaar.Paul is al aanwezig om 9 u en niet veel later zijn Bas en Willem er ook en die hebben de boodschappen gedaan. Weldra is de ruimte gevuld met koffiegeur en staat de niet eens erg kleffe welkoms-cake de overige renners al op te wachten. We leggen nog even de laatste hand aan de ruimte en er wordt snel nog wat gezogen als Frank en niet veel later Roel binnenkomt. Fred en de snelle mannen van Slipstream, Andre, Rob en Sebas completeren het veld.
Banden.
Dit blijkt een hot item! De keuze is gevallen op de
PT27-F22 bekent van de finale 2011 in Scheveningen. Een zachte band ,nogal
pokdalig die nogal wat “marbles” rondstrooit in de race. De band is iets smaller
en hoger dan wat er gebruikelijk onder zit. Ook is de band “off camber”dus even
oppassen waar het slot-it tekstje zit. Ik heb even gepast en dat betekende dat
de spoorbreedte achter iets kleiner moest om aanlopen te voorkomen.
de Jaguars in duel
Er werd intussen op allerlei banden rondgereden en de tijden
gingen al snel onder de 9 sec. Sebastiaan heeft zoals gebruikelijk een kistje
onderdelen bij zich en probeert daar nog een auto van te maken voor de keuring
en liefst nog zo vroeg dat hij nog even kan oefenen. De andere rijders proberen
nog wat tandwielen uit en opvallend genoeg veranderd groen bijna bij iedereen
in blauw. De wieldiameter wordt daarnaast ook nog groter dus de auto’s moeten
ook niet te sloom worden met het risico dat ze heuvelop wat inkakken. Ik kies
voor de offset motormounth met de grotere (bij dit type verplichte) wielen. Dit
geeft ook minder risico van aflopende banden,die zijn immers allemaal gelijk.
Keuring:
Rob en Paul
Rob schuift aan bij Paul en de auto’s worden onder
de loep genomen. Er zijn wat cutting-edge
gevalletjes waarbij soms de 2 carros-schroefjes nodig zijn om het
minimum gewicht te halen. Opvallend is het ontbreken van de laatste lichting
GrC-32 auto’s. Bas en Willem hebben de Jaguars en Roel heeft de oude Lancia. De
rest heeft Porsches waarvan sommige al zichtbaar bejaard zijn, terwijl die van
Fred ,in de Gulf kleuren, de nieuwste is. Uiteraard is mijn geamputeerde versie
weer een discussiestuk.
Kwalificatie.
Paul heeft de regel dat gekwalificeerd wordt in volgorde van
binnenkomst: Ik bijt dus het spits af. Rustig beginnend, kijken wat de bandjes
doen is mijn eerste tijd al een 9.0..dat beloofd wat. Hierna volgt een 8.7 en
even later zit ik al in de 8.6! Bas komt hierna expirimenteerd een beetje maar
blijft steken in de 8.7,Willem die daarna komt haalt dat ook niet. De enige die
in de buurt komt van het SRA geweld is Rob. Gek genoeg komt niemand onder de
8.5, tijden die in de trainingen nogal eens worden gehaald.
1e heat.
...een kleurig plaatje
We rijden 2 heats met 5 min. per spoor met een best of 2 als uitgangspunt.
Andre, Roel en Frank zijn de eerst groep van 3 . De laatste is de anderen duidelijk de baas. Hierna zijn
het Fred, Willem en Rob. Fred heeft het
in het begin even aan de stok met Rob ,die sneller is. Hij maakt alleen meer
fouten terwijl Fred nagenoeg foutloos blijft. Willem kan dit geweld net niet
bijbenen en heeft ook af en toe wat oponthoud als hij moet hoesten. Hij eindigt
precies 2 ronden achter Fred net onder de 130 rondjes. Hierna Sebastiaan Bas en
deze oldtimer. De jonge honden zijn gelijk weg maar ik heb ze al snel, met
direct al ronden in de 8.7, weer in hun nekvel. Eerst moet Sebastiaan eraan
geloven en als ik Bas 2 min. op de huid heb gezeten besluit ik er binnendoor
langs te gaan. Ik kan dan mijn eigen race rijden en haal net de 35 ronden! Bas
en ik hebben nog wel eens wat strijd op de baan maar in 4 neem ik definitief
afstand. Uit eindelijk rijdt ik 135.50 ronden met Bas ruim 1 ronde en Sebas op
7 ronden.
De fraaie Gulf Porsche van Fred
2e heat.
Na een korte pauze gaan we van start
voor het 2e deel. Hoe houden de banden het? Er wordt her en der
gemopperd over de kwaliteit van het rubber. Het moet gezegd dat er bij sommige
deelnemers wel eens een bandje afloopt maar dat komt dan meestal wel door een
schuiver. De groepen zijn een
beetje door elkaar gehusseld vanwege de uitslag van de eerste. Frank mag het
weer opnemen tegen zijn opponenten van de eerste. Het beeld blijft ongeveer
gelijk, zij het dat de rondetijden iets oplopen. Andre verliest door het getril
2x een schroefje! Hierna mag Willem het tegen de van Altena’s opnemen. Alle 3
verbeteren ze zich met 1 ronde ten opzichte van de eerste race maar ook Rob
haalt net de afstand van Fred uit de eerste niet. Willem zit daar slechts
ruim een halve ronde achter, ondanks de
fysieke ongemakken. De uitsmijter wordt gevormd door Fred, Bas en ik. Het gaat
min of meer als in de eerste. Maar bij het voorbijgaan van Fred ga ik even van
de baan. Ook heb ik het moeilijk om
consistente tijden te rijden 2,3 rondjes super en opeens weer een 9.1. Vlak
voor een van de baanwissels begint de auto enorm te hobbelen. Ik rijd hem vlug
binnen en peuter een stuk rubber van de band van 5x2 mm! Meteen heb ik weer 8.7
en zelfs een 8.6. Bas haal ik niet meer bij maar op Fred heb ik nog ruim 1
ronde .
Bas, JW en Fred.
Door de super 1e heat komt mijn zege niet meer in
gevaar. De constant snel rijdende Bas is terecht 2e. Bij elkaar
opgeteld rijden we 269,16 en 269,04! Gemiddeld is dat 134,58 om 134,52! Dat is
wel heel weinig verschil! Fred is 3e voor Rob en Willem. Al met al
een groot succes voor de thuisrijders. Waar de landelijke finale wordt gehouden
is nog niet bekent. We hopen dat binnenkort te kunnen melden. Voor 2013 zijn er
er geluiden te horen het regioverhaal te laten varen en landelijk te gaan.
Het eindresultaat