SRA

SRA

maandag 29 april 2013

Clubrace 26 april Groep C-32



welke kant van de band zit nu buiten.....


Door de recente golf van bouwactiviteiten is de race een week naar achteren verschoven.

De Group-C is aan de beurt en deze race is de eerste met de nieuwe Sideways bandjes. Daar is uitvoerig mee getest de laatste tijd en daarbij is de keuze gevallen op de HG1 H of te wel de High Grip 1 hard. Er zijn 2 maten beschikbaar de gangbare 19x 10 maar er is ook een 20x 11 de Hw in vakjargon. De bandjes zien er niet direct heel “nieuw” uit  maar vallen lekker soepel om de velgjes.
Dit is het nieuwe Sideways rubber

We zijn wat uitgelopen en we gaan kwalificeren in volgorde van binnen komst. Er zijn 9 rijders waaronder ons nieuwe lid Randy Koeman, een telg van een slotrace familie die z’n roots had in de kelder van het voormalige Hot Slot in Amsterdam. Randy heeft meteen een fraaie Group C  Porsche in Jagermeister kleuren aangeschaft en dat is altijd goed!

het complete veld bijeen
Als Bas aan de beurt is gaat hij meteen onder de 9.7! Na 3 rondjes stopt hij er al mee,8.636!De enige die dit geweld kan beteugelen is uiteraard good old Fred, ook 3 rondjes en 8.645! Herman komt met een hoge 9,7 nog het dichtst bij gevolgd door Erroll en Willem. Mij lukt het al niet eens onder de 9 te komen net als Paul, Arie en Randy die duidelijk nog moet wennen.

opzij voor Arie met z'n grootlicht aan...
Hij mag meteen aantreden om met Arie en Paul de strijd aan te gaan. Uit de vorige ontmoetingen bleek al dat de Gr-C auto’s behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn en dat bleek hier ook maar weer eens. Arie had het behoorlijk aan de stok met Paul en ook Randy wist een aantal keren aan te klampen. Paul is uiteindelijk wel de winnaar met bijna 2 ronden voor op Arie. Randy heeft net als onze F1 debutant “GiedovanderGuard” nuttige data verzameld.

3 verschillende auto's !
In de 2e race zijn Willem, Erroll en ikzelf aan de beurt. De heren waren een stukje sneller  in de kwalificatie dus ik moest flink aan de bak. Startend in de snelste baan, baan 2, bouwde ik opties een kleine voorsprong op daarbij geholpen doordat de andere 2 rijders elkaar nogal eens hinderden. Zelf maakte ik ook te veel foutjes waardoor ze te dicht bij bleven. De rondetijden waren ook niet echt scherp. In de volgende sporen verdedigde ik de voorsprong met wisselend succes en weer werd ik geholpen door wat ongelukkige manoeuvres van mijn opponenten. De eerste 3 banen leverden 3 verschillende winnaars op! Uiteindelijk finishte ik 5 baanstukken voor Willem en 1 rondje voor Erroll.

De grote jongens kwamen nu de baan op. Kan Bas de macht van Fred eindelijk breken? Wat doet Herman? Bas op 4 Fred op 3 dan denk je een voordeel voor Fred en zie: Fred pakt maar liefst 28 ronden en daar kunnen Bas en Herman (2)met hun 27 niet tegen op. Hierna komt Bas op 2 en Fred op 4. Bas weet hier niets goed te maken want beiden rijden 27 ronden. Herman verliest hier het meest op 1(25r.) Als Fred op 2 mag en Bas op 1 lijkt het al op voorhand een gelopen koers. Fred loopt idd. weer  een rondje weg van beide opponenten. Fred hoeft nu alleen nog te consolideren . Bas pakt op 3 nu een rondje terug maar dat kon er gemakkelijk af . Herman en Fred komen beide tot in de 26 ronden.
de 2 Porsches tegen de Jag. van Bas, die aerodinamisch voordeel wil behalen met de gesloten wielkasten!



Fred is met 108.73 ronden 1 ronde uitgelopen op Bas en 4,5 op Herman. Deze laatste heeft mij vooral in baan 4 ruim een half rondje achterstand bezorgd. De groepindeling bleek dus een prima afspiegeling van de kracht in de race. De banden hielden zich prima en na afloop heb ik geen klachten gehoord.
Fred heeft zijn voorsprong inmiddels al weer stevig uitgebouwd en gaat weer richting titel al is het nog vroeg in het seizoen…
Zuffenhausen



maandag 8 april 2013

Porsche 907 K van SRC

Als toegift op het 907 L verhaal van een poosje geleden zijn hier nog wat foto's van zijn ingekorte broer.
de 907 K zoals hij de Targa te lijf ging met Dechent en Koch
De bodems en de neus t/m. de voordeuren zijn identiek maar de achterkant is totaal anders.
Deze neus is trouwens assymetries en bevat een smal deksel aan de linkerkant.
De korte (K)heeft 2 luchthappers direct achter de deur zoals we die kennen van de 906/910. Ook de achterruit ontbreekt en we zien duidelijk de contouren van een opbouw als van de latere 917 K.
De door SRC bijzonder fraai vormgegeven 8 pitter is er 1 met een horizontale fan in het midden, net als die in voornoemde 917.
de "917" opbouw met het fraaie motorblok

....nu ook met 3-tonige hoorn onder de neus!
De stompe achterkant is meer een vergrote versie van die van de 910, met simpele ronde achterlichten.

Targa 1969:
Deze  2.2.l auto werd in 1969 op ruim 1 ronde gereden door de winnaars Mitter/Schutz als eerste van een kwartet 3 liter 908 spyders. Ze wisten de andere 907K nog wel ruim voor te blijven en werden 6e. Er zat nog 1 arme Alfa tussen...

Halfbroer.
Ik ontdekte dat er ook een 908 versie van is gemaakt,de 908K, maar dat is een van de minst bekende Porsches! Op een van de vele Slotrace-fora is zelfs een enthousiasteling te zien die, met foto's en al, uitlegd hoe hij van een Fly 908 spyder een 908K maakt! Dat gaat behoorlijk ver! Met "onze" auto als basis is het een veel gemakkelijkere stap. De neus moet alleen "overgezet "worden van zo'n Fly maar dan wel weer met zo'n brievenbus erbij gemaakt. Als je niet op een 908 K zit te wachten..don't try this at home.Ik zag trouwens bij die ,onder ons slotracers bekende, Puttense " moord"zaak dat er nog een langheck kapje van de 908 op z'n nieuwe eigenaar ligt te wachten...
Ik voeg hier wat foto's toe van de 907 K en oordeel zelf maar of het de boys van SRC weer is gelukt..
Marc Stouten heeft hem nu ook in zijn wagenpark opgenoemen en een beter decor kan hij niet hebben!

Tenslotte is er nog de huiskamervraag:
-Welke beroemde Porsche racer heeft er nog meer een assymetrische voorklep?

de auto hangt opvallend laag in de wielen..vergelijk het maar met de 908 van Fly!


Zuffenhausen

Onderhoud bij SRA

Dit weekend zijn we begonnen met groot onderhoud aan de baan.
Eigenlijk is het er na de oprichting nooit meer van gekomen iets wezenlijks aan de baan te doen.
De blauwgrijze kleur om iets te noemen is velen een doorn in het oog.
Ook de lelijke achterwand, al scheur je daar in no time langs, kan natuurlijk veel mooier.
En de boarding daar zijn wat stukken afgebroken en het zachte materiaal aan de baankant is veelal verpulverd.
De wandcontactdozen op de balken zijn letterlijk een steen des aanstoots gebleken.
Ook zijn er al lang geleden wat aankledingsmaterialen gekocht zoals hekwerk en pitcrews.
Er zijn ook nog een aantal innnovatieve led verlichtingstegels aangeschaft bij Maretti uit Almere.
Deze ongelooflijk platte armuren van 30/30/1 cm. kunnen in een tegel van het verlaagde plafond worden gemaakt. Voordeel is dat ze weinig verbruiken en geen hinderlijke reflecties geven zoals bij spotjes nogal eens gebeurd. Als de rij TL buizen ook nog eens omhoog wordt gehangen, net achter de rand van het plafond, dan is de verlichting ook helemaal "af".
Kortom we hebben  wat groepjes gevormd en zijn van start gegaan.
Paul heeft zich op zijn bekende professionele wijze op een gebroken boarding gestort.
Rene pakt met Arie de electra aan. Fred en Erroll maken de bekabeling van de monitoren wat meer vrij om de achterwand de gelegenheid te geven er voorlangs te lopen.


 Herman en Willem zijn met het smerigste klusje bezig, de boarding te ontdoen van de foamlaag die er nogal hardnekkig op vast geplakt zit.
Met wasbenzine lukt het uiteindelijk wel om het eraf te krijgen maar er blijft een smerige plaklaag over. Uiteindelijk willen de de buitenkant antraciet grijs maken- zoals de balken- en de binnenkant fris wit.



In de loop van de middag zijn we de platen MDF gaan halen, Fred Erroll en ik zelf met de Volvo V40 en de Transit van Fred. De 244/61 cm grote platen bleken in geen van beide auto's te passen!?
Diagonaal in de bus, aan 1 kant door het raamje naar buiten paste het net. Alleen had Fred een plaat van 61 cm hoog in z'n rechter uitzicht! Na een korte poging staakte hij de rit ! Ik heb mijn Touran opgehaald en na een kleine verbouwing verdwenen de platen gewoon plat via de bank en de platgeklapte voorstoel in het ruim.
We liepen hierdoor wel behoorlijk achter.
De wand plaatsen is nog niet zo heel gemakkelijk vanwege de slechte bereikbaarheid. De meeste obstakels gaan we uit de weg door er onder te blijven. Het is de bedoeling dat, nadat de 4 panelen zijn pasgemaakt, een kunstenaar uit Zeewolde ze  van een passend decor gaat voorzien.(Ik heb een vermoeden welke auto deze ritjes gaat maken)
Met Rene en Arie hebben we de eerste aanzet nog weten te maken.
Dinsdag gaan we vrolijk verder met de achterwand en het schilderwerk...



Zuffenhausen