SRA

SRA

dinsdag 21 mei 2013

Clubrace van mei voor Fred.


In de clubrace van mei  mogen de Nissan’s weer komen opdraven. Randy zorgt voor een nieuwe input met zijn verdienstelijk gespoten auto. Hij heeft in recordtijd verlichting ingebouwd en doordat het een white kit betreft is de auto qua achterkant licht afwijkend van de rest.


De keuring is weer een formaliteit , alle auto’s liggen qua kap en totaalgewicht zoals verwacht dicht bij elkaar. Alleen is het white -kit kapje een paar grammetjes lichter dan die van de oudere auto’s. Ook het totaal gewicht van de nieuweling blijkt erg laag want er zit helemaal nog geen lood in! Paul meet ook de topsnelheden van de auto’s en daar zie je wel behoorlijke verschillen. Fred, Erroll en Arie gaan 31 km/h terwijl mijn auto niet harder wil dan 26. De andere auto’s zitten zo rond de 30.

De kwalificatie gaat weer in volgorde van binnenkomst en op een enkel pechgevalletje na verloopt dit ook al  gladjes. Randy mag het nog eens proberen met goede bandjes nadat zijn auto alle kanten op gleed met het  fabrieks rubber.

Fred
8,624
Bas
8,667
Herman
8,845
Paul
8,896
Jan Willem
8,971
Willem
8,781
Arie
9,008
Randy
9,339
Erroll
8,771
 
 

 

Met name Fred maakt er een show van door na 3 rondjes de stekker er uit te trekken. Bas komt als enige nog aardig in de buurt van Fred’s  super car. Verrassend genoeg is het daarna Erroll die de top 3 compleet maakt. Zelf weet ik in een uiterste poging net onder de 9  sec. te duiken waardoor ik net uit de klauwen van Arie blijf. Randy sluit de rij maar laat zien met de amper getunede auto overweg te kunnen.

Race 1

Daarin vind ik mezelf terug naast Arie en Randy. Met name Arie blijft toch de hele tijd aardig in de buurt  en maakt heel weinig fouten . Pas in het laatste spoor weet ik hem op 1,5 ronden te rijden. Dat is best opmerkelijk omdat hij tijdens de training bijna in iedere ronde wel in de fout gaat, de wedstrijdspanning doet hem kennelijk goed! Mijn auto lijkt weer formidabel op de weg te liggen maar dat komt voornamelijk door een totaal gebrek aan power…

Race 2:

Hierna komen Paul, Herman en Willem de baan op. Herman is de snelste maar Paul is van plan zijn huid duurder te verkopen dan we de laatste tijd van hem zagen. De experimentele regelaar heeft een andere curve gekregen waardoor hij veel vloeiender reageert. Vorige week hebben we op Paul’s mobile testapparaat naar hartenlust alle regelaars getest en vergeleken. Op de meeste regelaars blijkt trouwens wel een soort feestknop te zitten die helemaal niets doet!  Terug in de race blijkt dat Willem het eerste slachtoffer wordt van Paul’s ambities. Herman met de zichtbaar snellere Jagermeister bolide loopt trouwens  nog niet eens 1 ronde uit!

Race 3:

De snelste SRA mannen van de afgelopen jaren jong en oud met de qua leeftijd daar mooi tussen passende Erroll.  Fred laat er in baan 4 geen misverstand over bestaan en knalt er meteen 28 ronden uit! Dat is al 1 meer dan Bas op 3 en 3 meer dan Erroll op 2! Op de overige banen is het alleen maar zorgen dat je Bas in het zicht houdt en dat doet Fred dan ook. Erroll is de enige die het soms nog spannend maakt doordat hij een ongelijk gevecht  lijkt te zijn aangegaan met de auto. Bas en Fred hebben zo hun momentjes en Fred klapt zelfs een keer onder de carrousel op de geparkeerde grijze Nissan!  Mede hierdoor komt Erroll zelfs nog achter Randy terecht...

Fred
109,5
Bas
108,06
Herman
105,49
Paul
104,67
Jan Willem
103,14
Willem
102,69
Arie
101,54
Randy
95,87
Erroll
95,15

 

Dit is de volledige uitslag en voor sommigen betekent dat werk aan de winkel, auto-technisch en of mentaal. Dat Randy binnen 1 a 2 races de aansluiting met de vaste SRA kern weet te vinden staat voor mij wel vast.
Na afloop gaan Bas en ik nog even met onze dikke lompe Group-C24 BRM Porsches over de baan  en dat levert letterlijk deurkruk aan deurkruk gevechten op. Uiteindelijk blijkt de nieuwere IMSA-bak van Bas in de Coca Cola kleuren het van de Leyton House bak van mij te winnen. volgende x zetten we er een paar 25 k motoren...als het tandwiel van Bas dat nog maar mag meemaken!

 
Zuffenhausen

vrijdag 10 mei 2013

20.000 x bezocht!

Als je dit leest zijn met met dit Blog de 20.000 bezoekjes gepasseerd!
Bedankt!


Zuffenhausen

maandag 6 mei 2013

Spa Francorchamps 6 uurs WEC Race


de 3 musketiers bij de koffiestop
Vorige week vroeg Erroll op de club of er iemand zin had mee te gaan naar de 6 uursrace op Spa Francorchamps.


Spa-Francorchamps!
Porsche cup
Uiteindelijk bleek René naast Erroll en mijzelf ook mee te willen. Om 9 u trof ik ze al vol ongeduld aan op de parkeerplaats bij de Witte bergen. Een net tijdstip voor slotracers! 3uur later stonden we op de parkeerplaats die zich vlak bij de bekende “la Source“ hairpin bleek te bevinden. Het was eigenlijk opvallend rustig en gemoedelijk. Je kon overal bij op en aan als je daar zin in had. We liepen even later een heel terrein op dat bleek afgehuurd voor merchandising. Officiële fabrieksstands met gewone petjes en shirtjes verkopers door elkaar heen. Gek genoeg was er geen kop koffie te koop, wel frites uiteraard.
eindeloos veel jasjes,petjes,badges, sleutelhangers enz...
say no more...
 
Op een nabij gelegen terrein stonden de enorme bandentrucks broederlijk naast elkaar met een grote Porsche stand erbij. Via een wat ingewikkeld stelsel van trappetjes (We zijn tenslotte in België) kwamen we bij de tunnel naar de paddock. Hier stonden de trucks van de teams en de hospitallity units van de teams. Die varieerden in grootte van een flinke camper tot een redelijke supermarkt (Audi). Ook bleek je hier je bovenmodale sportwagen te mogen stallen. Gewone auto’s heb ik daar  n.l. niet gezien.
 
tikkie over-de-top!
 
Richting het enorme 3 verdiepingen hoge pitgebouw lopend kwam je steeds meer in het racegebeuren terecht. Je kon tussen de pits en de teamtrucks door waar o.a. de banden in een soort verwarmde tentjes gaar gestoomd werden voor de race.
 
no 25 reed z'n neus en achterklep eraf!
Groepjes monteurs en een enkele coureur, je kon ze zo tegenkomen. Helaas hield hier de bevoegdheid van onze tickets op. Dan maar naar boven. Op ieder level had je een mooi uitzicht over de omgeving. Vooral richting Eau Rouge en de hoger gelen delen van de baan. Boven was een enorm promenadedeck met zicht aan 2 kanten slechts onderbroken door een groot restaurant. Dit had wel als nadeel dat je overal de weee etenslucht in de neusgaten had. Intussen was de Porsche GT cup race al gereden en dat leek me een saaie optocht voor wat ik er van meekreeg. Als we tegen 14.00 u boven zijn zien we de auto’s al op de grid staan. We staan op de hoogte van  de LMP-2 auto’s met de Lmp-1 wat meer naar rechts en de GT’s  links.10min. voor de start is er wat meer beweging, de baan wordt wat leger ,de wielen komen onder de auto’s en daarna worden de motoren gestart.
de grid van boven af gezien
 Die LMP-2’s maken een behoorlijke herrie. Als de helpers weg zijn rijdt het hele spulletje langzaam weg voor de formatieronde. Je ziet ze hoog aankomen rollen in de verte met hun glinsterende lichtjes  om vervolgens weer compleet te verdwijnen. Dan komt de safetycar de hoek omrollen en daar komt het hele veld aan. Nog even de lastige S voor start-finish , safetycar weg en daar gaan ze!
daar komen ze aan voor de rollende start!

de Audi No 1 op volle snelheid
 De JoestAudi no.2 pakt meteen de kop gevolgd door Toyota no. 7, de 2013 auto. Audi no3, de beoogde Le Mans uitvoering van de R-18 is opvallend traag weg en laat de kop behoorlijk lopen. Deze auto is van het nieuwste type die als “Langheck” wordt aangeduid. De auto heeft minder downforce en gaat wat anders met de banden om. De Toyota no.8 is er nog 1 van vorig jaar maar kan de kop aardig bijbenen.
de Audi in Langheck uitvoering!
 
Audi no 2 in de pitstraat
Je ziet de LMP-1 meteen weglopen bij de LMP-2 die op hun beurt weer bij de GT’s vandaan trekken. Na 5(!) Ronden is de eenzame Ferrari no.54 (ongeveer de gemiddelde leeftijd van de heren schat ik) al aan de beurt op gelapt te worden! Bij doorkomst blijken de Audi’s trouwens de stilste auto’s te zijn. Ze hebben een beetje een intimiderend sissend geluid. De Rebellions maken ronduit heel veel herrie net als hun collega’s met Nissan en Honda motoren. De prijs voor het lawaaiigste deelnemer gaat naar de Corvette. Wat een zwaar gebulder produceert dit geval! De Aston Martins laten zich ook niet onbetuigd maar daar lijkt meer iemand met een pneumatische hamer in de weer. Eigenlijk is ook hier de snelste auto de stilste en wel de Ferrari 458 Italia!
Bikkelharde gevechten in de GT'S hier Kobayashi met Senna .
Laatst genoemde wist deze volgorde om te draaien. 
 LMP-1: Hier wordt de Toyota langzaam maar zeker terug gedrongen door de Audi’s.  Audi nr. 1 weet zich ook naar  die positie op te werken ondanks een lekke band. Ik  denk dat hun rijders net wat meer durf hebben in het soms drukke verkeer. Denk eens aan le Mans een paar jaar terug toen Benoit Treluyer wat mij betreft zijn naam vestigde met zijn indrukwekkende –geslaagde-inhaalactie. Audi no 3 bleek toch best door te kunnen rijden en sloot netjes aan. Alle 3 finishten ze in de zelfde ronde. De nieuwste Toyota kreeg problemen en dus werd het 2012 exemplaar 4e op maar 1 ronde. Daarna volgende de Rebellions die elkaar weinig toegaven.
 
bandenstapel bij Eau Rouge
 
LMP-2: Deze klasse was nog spannender . Maar liefst 3 verschillende Chassisbouwers die  -  gebruikmakend van Nissan motoren- 6 uur lang met elkaar in de clinch lagen.  De overwegend zwarte   Zytec, Morgan en Oreca’s deden het het best. De enige gele vlag en safetycar periode kwam door een schuiver van een van de Oreca’s. Op 11 ronden van het Audi geweld kwam de Oreca 49 van Pecom racing binnen op slechts 12.5. sec. gevolgd door de no 24 Morgan Nissan van OAK Racing.de no.38 Zytec Z11SN Nissan van JOTA zat daar nog geen 16 sec. achter.
Eau Rouge van onderaf gezien


Dit zie je als je boven bent!
 De Toyota in dit geval...
Intussen hebben we het rennerskwartier verlaten en zijn de beklimming naar Eau Rouge begonnen. De GT jongens zijn opgedeeld in PRO(fessionals ) en AM(ateurs) en bij deze laatsten zijn de auto's meer dan 1 jaar oud. Ze reden ook meestal in die volgorde hun rondjes. De snelste mannen waren de Aston Martins van o.a. Senna en de Ferrari’s van o.a Fisichella / Bruni en Kobayashi. Maar de nieuwe Porsche 991 RSR50 was amper langzamer. Er stonden maar liefst 7 auto’s van 3 verschillende merken binnen 1 sec op de grid. De Aston Martins reden bij de start op kop maar Fisichella dacht daar anders over. Dat deze man iets met Spa heeft bewees hij 4 jaar geleden wel. In deF1  Force India werd hij er 2e in de race van zijn leven denk ik. Hij haalde de A.M.’s langzaam maar zeker binnen en toen ook teamgenoot Kobayashi zich bij hem aansloot leek alles volgens plan te verlopen. Maar in zijn haast reed hij niets te veel in de weg bij de snelle mannen en daarvoor kreeg hij een  stop-en-go penalty. Ondanks dat wist hij zijn teamgenoot weer binnen te hengelen en ook Senna moest er weer aan geloven. Uiteindelijk was het gat maar iets van 9 seconden met de 2e Ferrari daar weer 0,9 sec. achter. De snelste Porsche was bijna net zo snel maar raakte achterop toen  de pitstop zeer ongunstig uitpakte bij de safetycar periode. De snelste 3  verloren slechts 8 ronden op de Lmp-2 leiders. De snelste amateur reed ook met een Ferrari maar 2 rondjes minder dan Fisichella en zat vlak achter de minst snelle pro-Aston Martin. Een uurtje voor de finish zijn we weer op het platform bij de pits. Sommige auto's wisselen 10 min. voor het eind nog even banden!
de winnaar onder een wat vreemde hoek (sorry)
 
 

Met wat vuurwerk na de finish reden de 3 Audi’s de pitstraat in, onder het podium. Wij konden dit nog net vanuit een lastige hoek zien. Het werd ook wat schemeriger en kouder. Na het Duitse volkslied en de Champagne liepen we ,onder de wegstervende klanken van allerlei andere volksliederen voor de winnaars in de lagere klassen, naar de auto. In een korte optocht bereikten we de autobaan waar het gas er meteen op kon. Het was een lange maar geslaagde dag die me ruim 270 foto’s en wat zonnebrand lekken opleverden. Ik wil Erroll en Rene bedanken voor deze mooie gebeurtenis.
Zuffenhausen