SRA

SRA

maandag 23 september 2013

SRA op Filmpje Omroep Flevoland ..uit de ouwe doos

Ik weet het, het is hier al eens eerder gepost :
http://youtu.be/tKa679Un7Po

zondag 8 september 2013

Porsche 928 1: 24

Ik kon het niet laten staan, de bouwdoos van Italeri van de Porsche 928.
Deze voormalige supercar bestemd om de toch  wel aan het eind van z'n mogelijkheden zittende 911(!) op te volgen is, in tegenstelling tot de nog altijd springlevende 911, nooit echt doorgebroken.
De licht opgeschuurde kap op de doos
Toch is het geen gekke auto en eigenlijk ziet hij er nog best modern uit. Er zijn zelfs fotoshop studies met een Panamera voorkant en een 928-achtige kont te vinden. Dat levert een veel mooiere auto op dan wat ze nu hebben. Porsche zelf is daar denk ik inmiddels ook wel achter gezien de studie modellen voor een Panamera opvolger.

Maar goed, terug naar de 928 kit. De bouwdoos is mooi overzichtelijk ingepakt en de kap en ramen zijn dermate solide uitgevoerd dat ze met succes het leven  als slotcar kunnen doorstaan.
Er zijn slotracemerken die dat nog niet door lijken te hebben helaas.
Ik besluit de kap zwart te houden, net als het interieur. Het chassis is een oudje van Plafit.
De beugels ga ik zelf maken van kunststof.

De kap:
De beide massieve bumperunits, vreemd genoeg in een wat mattere plastic uitgevoerd dan de rest van de kap moeten eerst worden vastgelijmd. Een lastig klusje en tegenwoordig plak ik er bandenplak rubber achter. Dan is het wat meer flexibel,wel zo prettig voor het leven van een slotcar.
Het is trouwens ook handig bij de montage van spiegels e.d..
Deze zomer was het ideaal spuitweer
Het spuitwerk leek een eitje maar helaas zaten er een paar plekjes die niet mee wilde werken en die openbaarden zich helaas nadat er de blanke laklaag overheen was gespoten. Na wat vruchteloos gepiel heb ik de hele neus weer kaal gemaakt en heb dit deel opnieuw gedaan, Dit keer lukte het beter. Omdat het een straatversie wordt ben ik snel klaar met de decals. Alleen het Porsche badge op de voorklep en het speciale witte 928 logo achterop zorgen voor een profi- resultaat. De nummerplaten heb ik zelf bedacht.

Interieur:
Dit is altijd lastig. Het moet eruit kunnen maar de 1: 24 chassisbeugels verkleinen de doorgang aanzienlijk. Ook moet het stevig op z'n plek worden gehouden. Meestal maak ik het voorste deel apart van het achterste. Zo ook hier. De beide deurpanelen en het dasboard vormen een eenheid. Dit wordt gekoppeld aan de tunnel en de binnen bodem. De stoelen koppel ik dan weer aan de deurpanelen. Je hebt zo een stevige unit. De hoedenplank maak in na van dun plastic. Er komt een "kuil" in waar de 2 hoofdsteunjes weer op gelijmd worden.
4 kleine stukjes faom tegen de binnenkant van de portieren houden de intereur bak op z'n plaats.
De decals voor de klokkenwinkel en een respray met matlak deden de rest.

Bodemplaat bevestiging.
Dit kostte ook de nodige hoofdbrekers. Ik had wel eens een "Rushkit gezien van Tamiya en die zat wel slim aan het chassis vast. Met 2 pinnen aan elke kant.
Ik heb een soort hoeklijn gemaakt met 2 gaten er in. Deze zijn op de Plafit  H-plaat geschroefd.
De plaats van de gaten heb ik op de binnenkant van de kap gemarkeerd, nadat hij goed geplaatst was natuurlijk. 2x2 ronde plastic stukjes staaf heb ik op deze plekken vastgeplakt. Door de kap iets uit te buigen krijg ik deze nokjes vrij en kan ik hem voorzichtig loswrikken. Om eea. wat soepeler te laten verlopen is de onderkant van de deurpanelen weggeslepen.


het begint al wat te worden
De finishing touch is doorgaans niet zo mijn ding. Maar deze keer heb ik de binnenspiegel, de uitlaat, de 3 ruitenwissers, de spiegels en de (matte)achterspoiler er op gemaakt.
De knipperlicht units heb ik aan de binnenkant beschilderd met rood en oranje. Daarna heb ik er een dunne chroomfolie overheen geplakt. Ze klemden bijna vanzelf in hun vanwege de laklaag iets gekrompen gaten. De eerder genoemde nummerplaten in hun houdertjes geplaatst en met een stukje foam bevestigd. Tenslotte werden de lelijke-eend koplampen in de gaten gedropt.
Als wielen heb ik Scaleauto standaard wielen met inserts van een RC BMW gebruikt. Hierdoor krijg je een wat modernere auto en die komt er prima mee voor de dag.
 
Dit is het eindresultaat

zondag 1 september 2013

SRT Porsche 911 van Toine Hezemans uit 1969


Dit is mijn bijdrage aan 50 jaar Porsche 911.


De eerste racewagen die ik zag op Zandvoort was de Porsche 911 van Toine Hezemans. In het voorprogramma van de GP reed hij vlak voor Gijs van Lennep met een oranje soortgenoot. Maar wat laatstgenoemde ook probeerde hij kwam geen meter dichterbij! Later zouden ze nogal eens een van de 2 auto's delen in europese endurence races. Dit tot frustratie van de fabrieksrijders van  Porsche omdat die verdammte Hollander stomweg sneller en inventiever waren!
1: De ruwbouwversie in de spuitplamuur op de bouwdoos, er is heel wat af geboetseerd aan kont en neus met name..
De bouwkit zelf is van Fujimi en het is een 911 Carrera uit het eind van de jaren 80.
Dus met dikke USA bumpers en dikke rubber stootstrips onder de deuren. Verder is de basis niet heel erg anders dan die van het oermodel. Het plasic van deze kit is opvallend dun. Het hielp ook al niet dat ik er een keer bovenop ben gaan staan. De voorruitstijlen lagen er uit en de middelste waren gebroken. Ook liep er een enorme scheur over een van de flanken en lag er een scheur in de voorklep. Verder was hij gelukkig nog in orde. Met Stablilit en wat hulpplastics heb ik getracht eea. weer in model te krijgen. Het duurde nog jaren voor ik aan de afbouw durfte te beginnen..Nu ik een thema had werd dat iets concreter. Ik besloot me op de decals te storten. Alleen het uitzoeken ervan is al een leuk werk. Het  SRT (Stichts Racing Team) uit Utregggg dus, was eigenlijk vrij simpel dankzij de mensen van Google.
2: Inspiratie het RTL GP blad met daarop de reeds verknipte eigenbouw decals
Hierna heb ik de dorpels afgeschaafd. De kont, onder de achterklep, heb ik van een speelgoed auto in elkaar geplakt. de halve bumpers zijn van een 356.  De satschermen zijn een beetje op z'n Hezemans "uitgerekt" De originele onderneus heb ik wat meer naar achteren geplaatst, bijeengehouden door een deel van de originele wielkast die ook wat korter moest. De voorklep is verlengd en loopt nu af tot op de bumper die een stukje lager zit. Die bumper is een stukje restmateriaal van de bouwkit die met een fohn in de juiste vorm is gevormd, nadat ik hem in het midden heb vastgelijmd. Met plamuur en witte spuitprimer van de Action begon het langzamerhand wat te worden. De decals zijn direct op de primer geplakt en daar heb ik de blanke lak overheen gespoten. De ruiten houden de kap wat in model en dat  is nodig ook. De zijruiten laat ik uit de portieren en de middenstijl is van een creditcard en plak ik op het glas. Van een semi-transparant stuk dunne kunststofplaat, van mooie ribbels voorzien, maak ik de knipper lichten en de achterlichtunits. Door er rode folie en chroomtape achter te plakken is het net echt.
3: De blanke lak gaat hij even "afbakken" op 50gr. Nr 88 heb ik bewust niet in het midden ,net als bij her origineel, zie foto 2
De koplampringen uit een andere bouwdoos zijn van chroom en die worden het dus. Ook de ruitenwissers worden zilverkleurig zoals het in die jaren hoorde.
Het interieur is uit de originele doos en word een stukje korter gemaakt om het er allemaal in de krijgen langs de chassisbeugels die al in de kap zitten. De hoedenplank komt er dan apart in. Dit wordt allemaal wit gespoten. De bijrijdersstoel wordt van de hoofdsteun ontdaan. De rijder krijgt een echte kuipstoel uit een GT2 .Het dashboard  is van klokken voorzien  en er is een simpele tunnel gemaakt waar de handrem en de pook uitsteken.  Deze onderdelen zijn allemaal mat zwart. Geen consoles e.d. gewoon simpel.
Het chassis is van PN Slot en diende hiervoor als basis van een Megane 1: 28. De originele wielen bleken redelijk geschikt om de Fuchs-inserts te herbergen. Ik heb helaas geen Minilite inserts voor de achterwielen.
 Er zit momenteel een kleine Fly racing motor in . Die toevoeging hadden ze m.i. gewoon weg kunnen laten wat mij betreft. Maar goed daar gaat het hier ook niet om. De banden tenslotte zijn voor van PN Slot en achter de geribbelde jongens van een RC auto. Door de velgen matzwart te spuiten valt het minder op dat de bandjes wat dun zijn.
4: Dit is hem geworden, compleet met Fuchsvelgen en zelfgemaakte knipperlichtunits en al.

 
 
Al met al ben ik wel blij met het resultaat, een ouderwets smalle Porsche waarmee je toch lekker kunt rijden met een overstuur en al.







Zomaar even een paar tussendoor races. 2




Afgelopen vrijdag was het alweer wat drukker. Fred en Paul zijn weer terug .

Er  was een misverstand over de eerstvolgende clubrace . De ene helft dacht dat het al zover was en had de Nissans al uit de zomerstalling gehaald, afgestoft, opgepoetst en doorgesmeerd. De anderen waren nog niet zo ver. Maar what to do? Nu we er toch zijn dus.. racen maar weer !  Dan maar niet officieel maar met 2 groepen was het net echt. Paul heeft het laptopje en zijn race-control system bij zich dus we zijn operationeel gezien helemaal klaar.

Randy heeft in de zomer nogal wat inhaalwerk gedaan met zijn Nissan en door veel te rijden gaat het natuurlijk ook steeds wat sneller.

De smurf staat al klaar terwijl Bas nog even de auto moet nalopen.
 

De kwalificatie gaat weer uitmaken of je in 1 of 2 komt.

Het is ongelooflijk hoe de Nissans aan elkaar gewaagd zijn. Bas is de enige die een 8.4 rijdt.

Dan een heel peloton dat elkaar in de 8.5 bestrijdt met slechts enkele honderdsten tussenruimte. De auto van Paul lijkt de zomerstop niet zo lekker te hebben doorstaan.

Met name de rubbers klinken nogal droogjes. Door er wat essentiƫle sapjes in te rubben lijkt dat probleem vanaf de start weggewerkt te zijn.

Hij pakt de leiding en rijdt op z’n Paul’s weg bij de tegenstrevers Randy en Willem. Die zijn soms wel sneller maar tegen de nagenoeg foutloos opererende “Diesel” kunnen ze op termijn niet op!
Met name Willem gaat niet zoals we van hem gewend zijn, heeft veel uitvliegers en mede daardoor komt hij er niet aan te pas en wordt laatste. Randy heeft maar 1/3 baan achterstand op Paul.

De 2e race zien we weer min of meer het vertouwde beeld. Herman en Bas tegen Fred en me. Bas op 4, Herman op 1, ik op 2 en Fred naast me op 3 was het te hopen dat het in de beginfase goed zou gaan. Fred had zoals gebruikelijk een raketstart maar in bocht 1 zat ik er nog steeds naast! Zij aan zij de carroussel door waar Bas er uiteraard ook weer bij zat. Ik kwam als 1e uit de Carroussel en had in die eerste ronden een hele kluif aan Fred. Die wist ook niet helemaal hoe hij het had. Dit is hij niet gewend bij de Nissans. Ik kon aan een voorsprong bouwen. Vooral op baan 4 liep het door de gladheid niet echt lekker. Ook vanuit 1 regende het klachten. Als ik die baan krijg valt het me best mee. Ik kom ook  in de 8.8.jes en daar kom je best ver mee! Ik loop hier uit op Fred die 4 heeft. Bas profiteert wel op 2 en loopt op me in, net als Herman op 3. Dat doet Fred hierna op 2 ook  maar Bas is minder blij met 1. Zelf had ik van 3 meer voorgesteld maar op sommige stukken lijkt het of de auto door de stroop getrokken wordt. 1x weet ik nipt onder de 8.8 te komen. Hierdoor komen de anderen weer dichterbij! Ik heb nog wel steeds de leiding in handen en heb nog niet 1x een beroep hoeven doen op 1 van de weinige Marchalls. Bas en Fred hebben nog alle kans als ik op 4 afsluit. Vooral als Bas op 3 mag. Hij vliegt helaas ook niet over de baan en probeert het door de slepers iets aan te passen op te lossen. Hij komt hierna wel snel dichterbij. Nog bijna 1 rondje, zou dat lukken? Dat zelfde geldt -in mindere mate - ook voor Fred op 1. Intussen concentreer ik me op de tijden. Ik zit bijna constant in de 9.1/9.2 .... en ik zie Fred maar heel langzaam dichterbij kruipen. De laatste ronden is het echt spannend, 2 paar koplampjes die zich steeds dichter achter mijn Smurf nestelen. Als de verlossende powercut er eindelijk is rol ik net het rechte eind op terwijl Fred in de voorliggende bocht blijft steken. Bas zit daar weer vlak achter. Met 3 baanstukken gewonnen en 8 op Bas!
Dit is het verschil tussen 1 en 2. Achter Randy gaat de auto van Bas nog schuil...

Was het nu maar voor het eggie, dan werd het club kampioenschap weer wat spannender.

Zomaar even een paar tussendoor races. 1


Zomaar even een paar tussendoor races. 1
Zo zag de P68 van Bas er ooit uit!

Hoewel we geen zomerstop hanteren is het natuurlijk wel wat rustiger in deze prachtige zomermaanden. Door de hoge temperatuur wordt er ook vaak wat vroeger afgenokt.

Vorige week was er weer  voldoende animo om even tegen elkaar te sparren. Randy lijkt het wel wat om ook in het CC -32circus te infiltreren en hij moet dan ook veel “racen”!

Dus stond hij naast Bas/Willem, alle 3 met Ford’s en mijzelf als enige vertegenwoordiger van de jongens uit Zuffenhausen. We deden niet aan het officiĆ«le doordraaisysteem maar gewoon steeds naar de volgende. Maakt ook eigenlijk geen bal uit.

De Scholtens imponeerden vooraf met hun perfecte NSR bolides. Met name de gele GT van Willem is een bloedsnelle rakker. De P68 is dat ook maar is nu eenmaal niet de handigste auto met die lange platte staart. De compacte S.I. GT40 van Randy is dat dan weer wel en de 917 heeft al menige platte neus onder de staart door zien komen zonder schadelijke gevolgen. We missen alleen Herman met de 917 die ook zeker op dit niveau mee kan. We hebben helaas maar 4 banen.

Bas laat op baan 2 iedereen de lange staart zien en zijn tijden zijn indrukwekkend. Willem op 3 volgt op 1 ronde en ikzelf en Randy zitten daar weer telkens een ronde achter. Maar ik ben ook erg content met mijn rondetijden zeker op baan 1. Gek genoeg gaan we op de volgende banen collectief wat langzamer. Mede ook door wat akkevietjes tussen de heren Scholten. Bas en ik komen op slechts 26 rondjes. De volgende gaat nog iets trager. Zelf kom ik weer tot 26 en daar kunnen de anderen niet bij. Het rubber is in de laatste track kennelijk weer wat hersteld want hier komen Bas/Willem tot 27 ronden. Randy en ik komen daar steeds 1 ronde achter.

Met alle baanstukken erbij is dit de stand:

1-      Bas      107,50

2-      JW,      105,53

3-      Willem 103,81

4-      Randy    97,56