SRA

SRA

maandag 18 november 2013

De laatste Classic Cup van 2013 bij MRCL as. zondag

Beste Slotracers,


Op zondag 24 november kunnen de classics zich weer opstellen op de startgrid !

Deze race bij MRCL in Leeuwarden zal de laatste Classic Cup zijn van 2013.
De strijd op deze mooie baan zal ook deze keer weer in de Standaard, Touring en Modified klasse gestreden worden.
Voor de Touring zullen er dit geen medailles, maar mooie Classic automodellen te  winnen zijn !

Inschrijving voor deze race bedraagt € 6,- inclusief één paar handout banden.
De bandenkeuze wordt nog even bekeken vanuit de Classic Cup en MRCL.
De keuze is nog tussen de Sideways High Grip -welke de vorige race ook zijn gebruikt- in de m
aten 19x10 / 20x12, of de Slot.it S1 in de maten 19x10 / 20x12.  Dit wordt nog bekend gemaakt.
Globaal zal de racedag er als volgt uitzien:

  • 08.30 uur club open
  • 10.30 uur sluiting training, aanbieding voor keuring
  • 11.00 uur kwalificatie (1 minuut per rijder)
  • 11.30 uur begin race
  • 16.00 uur einde race
  • 16.30 uur prijsuitreiking
Enige wijziging en uitloop op het schema is altijd mogelijk.
Voor routebeschrijving zie:
http://www.slotracing-mrcl.nl/

zaterdag 16 november 2013

Porsche 906 SRT uit 1968

De witte Porsche 906 met de Abarth 2000 erchter..waar zou dit zijn?
De oude witte Fly Porsche Carrera ,ooit nog eens geprepareed  voor de CC-32  stond maar wat anoniem te wezen op de plank. Door een 3-voudige chassisbreuk vanwege het te zachte soort plastic reed ik er ook al nooit meer mee. Toch is het 1 van mijn mooiste slotcars ever.
Aangespoord door de artikelen over SRT in het onvolprezen RTL Magazine, waar ook mijn Porsche 911 van Toine Hezemans uit is komen rollen besloot ik dit kunstje ook op deze auto toe te passen.
Auto:

De maagdelijke kap met wat decalstripjes ( wit en transparant)
De basis is ideaal. De auto was helemaal wit op de voorklep en de dorpels na. Deze -losse!- oranje delen blijken zich echter niet zo maar over te geven aan de witte lak ! Het blijft er doorheen komen. Met wat blanke laklagen over de witte primer heen lijkt het nog een beetje. De zwarte cijfers en nummers haal ik er met wat tape en een stukje hout kinderlijk simpel vanaf.
Decals:
De eerder genoemde Hezemans decals vormen al een mooie opstap. Even naar 1:32 verkleinen en je ben al aardig op weg. Ik neem de Welschap versie, want na bestudering van de zeer schaarse foto's van deze auto vindt ik dat de mooiste. Bij ieder evenement zitten de stickers er weer anders op en ook de samenstelling wisselt nogal.
De roundels worden dikwijls overgeplakt met losse cijfers op een rechte ondergrond. Voorop is te zien dat de oorspronkelijke ronde zwart is en daar is lekker diagonaal een nummer overheen geplakt op een witte basis. Die op de portieren zijn wel weer wit maar die lijken wat smerig door de vochtige baan. Het valt me op dat ze nogal klein zijn.
Lach69!:

Klaar voor de blanke lak
Dit is het lastigst. De vage vlek achterop is m.i. het Lach69 logo. Dit pikante blaadje was destijds de hoofdsponsor van het team. Door wat covers uit die tijd op te zoeken kwam ik aan het logo. Ik heb het overgetrokken en verkleind. De (witte)lijndikte van de zwarte letters is heel belangrijk op deze schaal. Te dik is lelijk en te dun is onzichtbaar! Het is natuurlijk maar een piepklein dingetje van nog geen 11 mm lang!
De kleur van sommige decals is natuurlijk een gok omdat alles stevast in zwart wit werd afgedrukt.
Des al niet te min denk ik dat dit een realistisch beeld geeft van de wagen. Na droging ging de blanke lak er over en heb ik weer een stukje Hollandse race-historie aan de collectie toegevoegd.



Op de baan!

De 906 van SRT 35 jaar na dato!

Clubrace November, de oudjes doen het nog best!

Mooie ambiance zo in het schemerdonker...


De Nissan’s zijn deze keer weer aan de beurt voor de november race. De opkomst was met 7 man 1 onder het minimum maar we besloten het er toch op te wagen. De enige nieuwe regel  die ingevoerd werd was dat de snelste man van de langzaamste groep mee mocht rijden in de snelste. Zo hebben we toch 2 groepen van 4.

Klein drama 1.
De auto van Paul was naar zijn oordeel niet zo mooi geworden en hij dacht dit wel even op te lossen. Oranje verf erover voor de basis en dan maar weer verder kijken. Helaas liep de verf zo van de licht voorbewerkte body af! Dat probleem heb ik ook gehad met de oranje verf van de Action. Daarnaast is de zwarte(fabrieks) lak van de Nissan ook van een merkwaardige soort. Ook hier houd de verf slecht! Paul heeft de auto in een bus met terpentine gedompeld en daarna de verf eraf geveegd. Helaas bleek de structuur van het plastic dit niet fijn te vinden en het een na het andere onderdeel verkruimelde! Gelukkig had hij nog een Nissan kap liggen en daar is de verlichtingsset maar in overgebouwd. Paul heeft een paar zeer kloeke  maar ook heldere led's voor de voorlampen gebruikt. Ik vermoed wel enig aerodynamisch voordeel van deze wat bol uit de auto naar voren stekende  lichtbronnen. Het regelement geeft echter niet aan dat verlichtingsonderdelen niet mogen worden aangewend voor het verkrijgen van aerodynamisch voordeel.

Kwalificatie; Dit is als altijd op volgorde van binnnenkomst. De Nissan’s zijn natuurlijk in hoge mate gelijk maar er zijn toch aardige verschillen opgetreden in de tijd dat we er mee rijden. De gewichten lopen behoorlijk uiteen en ook de magneetkracht geeft aanzienlijke verschillen te zien. Dit laatste is meestal terug te brengen op de dikte van de banden. De meest versleten banden hebben de hoogste magneetkracht van de motor. Op de baan valt op dat de eene auto beduidend rustiger ligt dan de ander. De zwaarste auto’s liggen ook het best, minder of geen last van  onderstuur. Uiteindelijk is Fred de enige die onder de 8.4 duikt. Ik zit daar net boven en de rest doet er langer over dan 8.5.
De uitslag van de kwalificatie
De race zal met lichten aan worden verreden in het half donker. Hoewel we de zelfde lichtset als basis hebben gebruikt zijn er toch grote verschillen te zien. Ook het “nabranden” van de verlichting is zeker niet overal gelijk., evenals het opstarten. Bij sommige auto’s duurt dat wel een rondje of 3!
 De eerste groep zijn Bas, Willem, Randy en Paul. Bas is wel snel maar heeft ongebruikelijk veel momentjes waardoor Willem eigenlijk vrij simpel weg kan lopen. De regelaar van Bas blijkt de boosdoener. De koperdraadjes komen zichtbaar uit de banananstekker..Herman’s regelaar biedt uitkomst maar het gevoel is een beetje weg bij Bas. Uiteindelijk is  Randy Bas zelfs voorbij gekropen en blijkt Paul er maar net achter te zitten.  Deze 3 heren zitten binnen een halve ronde.
Warmdraaien van mijn Smurf...
De tweede groep, Fred, Herman, Willem dus en ikzelf. Dit aardig bejaarde clubje mag om de dagprijs gaan vechten. Fred gaat meteen vandoor, maar ik kleef er achter op baan 3 en als de lichten het na 3 rondjes doen wip ik er langs. Ik loop gestaag uit en net als ik denk dat ik lekker op weg ben maak ik een kleine fout. Ik kom wel weer voorbij Fred maar zijn tijden zijn inmiddels zo goed dat uitlopen bijna ondoenlijk is. We lopen 1 ronde uit op de andere heren. Op baan 2 is Fred helemaal niet te houden . Hij loopt ruim 1 ronde uit op het hele veld. Als ik daarna op 2 mag komt het er niet helemaal uit en alles blijft vrij compact bij elkaar rijden. In de laaste baan loopt Fred nog iets verder uit. Het is natuurlijk ruim genoeg voor de zege. Op 1,5 ronde volg ik en Willem blijkt Herman precies op 1 ronde te hebben gezet. Hij heeft precies een halve ronde meer gereden dan in zijn eerste race.
Al met al weer een leuke race waarbij de  winnaar, Fred, eigenlijk al vrij snel boven kwam drijven. Een nieuw clubkampioenschap kan hem  bijna niet meer ontgaan !


De Nissan's van vanavond...

Uitslag 15-11-2013 Nissans/ 4 min. stint race in the dark...
1 Fred        112,91
2 JW           111,52
3 Willem     108,98
4 Herman   107,98
5 Randy     104,44
6 Bas         104,14
7 Paul        103,98

vrijdag 8 november 2013

De Porsche Moby Dick van Sideways


Racer/ Sideways
In de relatief korte tijd dat dit merk bestaat hebben ze toch een trouwe schare fans opgebouwd. De Daytona-Prototypes, hun eerste auto was van een degelijke snelle Slot-it basis voorzien en dat heeft ze goed gedaan. 2 jaar lang is er de Daytona 32-cup verreden op de Nederlandse slotrace circuits.
Het stokje is inmiddels overgenomen door de Group5 een nog wat ambitieuzer project van ze.
De diversiteit van de auto's is veel groter doordat er veel meer automerken meededen.
Mondjesmaat komen er nieuwe modellen bij. Naast de Capri en Lancia Beta  hebben we nu de BMW-M1en de Porsche Moby Dick! Het eerste seizoen zit er inmiddels op voor de Group5-32 in Nederland.

Porsche was na een extreem succesvolle periode aan het begin van de jaren 70 tot 1976
door regelements wijzigingenen beetje op een zijspoor beland. Le Mans overwinningen, daar ging het om!
Door een toevallige homologatie van BMW zagen ze opeens weer mogelijkheden voor de 935.
BMW Mocht de dorpels verwijderen om een tunnel te creeeren voor de uitlaat, waardoor de auto lager kon worden. Dat wilde Porsche ook wel voor de silhoutteklasse, de Group 5 auto's.
De heren zaagden de onderkant van de cabine af en het resultaat was een 125 mm lagere auto! Uiteraard was al het verband er uit. Dit werd opgevangen door de rolkooi uit te breiden tot een alles verbindend stangen stelsel. Lekker licht en mooi stijf bovendien. De bekende boxermotor met dubbele turbo werd er zo ingehangen zou je denken. Niet helemaal. Er is inmiddels een 4 klepper met een vloeistof gekoelde kop ontwikkeld!
Er is nu plenty vermogen en koppel. Een beer van een motor, zo soepel dat een 4 bak volstond.
Deze werd op z'n kop gemonteerd en ook het differentieel werd achterwege gelaten. Dat is voor mietjes. Als je de draaicirkel wilt verkleinen geef je gewoon gas!
De achterwielen zijn 19 inch en dat is echt enorm. Voor is het nog altijd 15 inch. de remmen zijn van de Can Am 917-30 dus die kunnen wel wat hebben...
De lichtgewicht kunststof  carrosserie doet alleen in het midden nog wat aan de 911 denken. De neus is breed en plat, de staart is ook breed en extreem verlengd. De "originele" achterkant blijkt er eigenlijk nog gewoon onder te zitten, incl. de achterlichten!
Er is nog wat geexpirimenteerd met de luchtinlaten voor de radiatoren die ze opeens nodig hadden. De Sideways test car (mijn onderwerp) heeft hele dikke deuren, in 1 lijn met de voor-, en achter schermen. Een grote v-naad mondt uit in de radiator opening. Later koos men voor een simpeler oplossing, gewone "platte" deuren zodat de lucht onbelemmerd op de radiator botste.
Een ander opvallend punt is de achtervleugel. Op de testcar een lage brede vleugel, met 2 horizontale delen waarvan er 1 verstelbaar was. De race uitvoering was hoger en smaller en had grote zijvlakken.
De originele auto woog leeg ongeveer 900 kg . De top op le Mans was 235 mph en daarmee was dit de snelste auto in 1978. Hij zou Le Mans nooit winnen. Pas in 1979 wint een korte 935 dit evenement.

Mijn Moby Dick begon zijn leven als een incompleet geleverde white kit body! Er ontbrak een bodypaneel onder de staart van de auto. Dat heb ik netjes nagemaakt van 2 dunne stukjes plastic en een stukje van een roerplasticje.
1 van de 2 onderschermpanelen is nicht Original!

Het lijkt simpel maar het is een flink gebogen onderdeel dat bovendien aan de zijkant met zichtbaar met de onderkant van het scherm meeloopt.
Na wat spuitissues-wit blijft erg lastig- is het toch gelukt er weer een strakke bak van te maken. Ik heb nu de witte primer van Action (nu inmiddels al over de €2 per bus!) en dat is prima spul.
Om een betere dekking op scherpe vouwen te verkrijgen doe ik er soms een laag blanke lak tussendoor. Daar gaat dan uiteindelijk de witte hoogglans overheen. Dan weer 1 laag blanke lak en dan de -schaarse- decals behorend bij dit model er op. Als dat droog is alles goed nalopen en dan aflakken met een aantal di=unne lagen blank. Tussendoor licht schuren(1200) helpt beslist. vooral evt. decal randjes schuur je zo voorzichtig weg. Deze decals heb ik zelf even moeten maken omdat die er niet bij zitten. Doordat het thema zwart/wit lijkt is dit niet heel ingewikkeld. Zelfs op een transparante basis (foutje) blijken ze nog erg goed.

Geen lijm nodig!
Bij het in elkaar zetten blijkt hoe mooi over alles is nagedacht en hoe mooi alles past! Overal zitten mini pikjes aan de body waar je de doorboorde flapjes van de desbetreffende onderdelen gewoon overheen zet, soldeerbout er even op en voila!
 Ook de ruiten zitten zo vast. Het hele interieur en de binnenkant van de verlichtingsunits zij al kant en klaar gespoten! Ik heb alleen wat autofolie aan de bovenkant van het raam, aan de binnenkant, geplakt en met een fohn laten krimpen. De mini-naad is nu weg en het zit muurvast!
Het ziet er beslist fraai uit, met o.a het gele ruit. Porsche gebruikte daarvoor een speciale kunststof.
Ik heb er inmiddels een chassis, motormount, motor en inserts bij gekocht. Dus de auto is met wat passen- en meten in elkaar gezet.  Eigenlijk ging dat minder gemakkelijk dat de kap inelkaar zetten!
De motor en bedrading drukte de binnenportier opzij en dat is niet de bedoeling. ik ben benieuwd hoe hij op de baan gaat bevallen.

Op de SRA baan blijkt hij nog niet helemaal uit de verf te komen. Door de Ford van Bas als voorbeeld te gebruiken kan ik al wat verbeteringen aanbrengen. Ook de bedrading wordt nog weer iets naar binnen gesoldeerd. Nu rijdt hij opeens een stuk gemakkelijker rond. Hij rammelt zelfs!
Ik heb nog betere achter lagers nodig en ook de wielen zijn gek genoeg te breed. Ook de gebruikte banden geven niet de grip die de Ford wel heeft. Ondanks het (nog) niet plaatsen van lood hangt de auto lekker in de bochten. Van voren is hij er niet uit te branden en de zwabberende kont volgt braaf.
Het is nog niet direct snel maar de 9.2 is aan het eind van de avond al een 8.8 en dat is maar weinig trager dan ik met de Ford rijdt. De auto is wel spannender op de baan dan een eerste lichting Daytona's van Sideways en de Nissan van Slot it. De anglewinder opstelling van de Boxermotor is hier mede verantwoordelijk voor. Ik ga er van uit dat met de juiste wielen/banden en nog wat finetuning  onder de 8.5. gereden kan worden. De snelste Nissan's en Group c-32's  rijden tenslotte ook al zo snel .

Zuffenhausen