SRA

SRA

dinsdag 31 december 2013

De beste wensen!

Een goed 2014 gewenst met een goede balans tussen slotracen en het thuisfront!


maandag 30 december 2013

Inserts: Details bepalen het eindresultaat

Dit zijn weer een beetje de dagen dat je wat extra tijd hebt om wat achterstallig onderhoud te plegen en of wat op de plank liggende projecten uit te voeren. Ik heb altijd nog wel wat 1:24 projecten die maar niet af komen....
De laatste tijd rijd ik weer vaker met de oude Porsches en ik had nog wat oude 356 en of VW wielen liggen van andere bouwprojecten dus het moest er maar eens van komen. Het zijn de 904 en 906, volgens velen de mooiste racers van Porsche. Ze lijken totaal niet op elkaar en eigenlijk hebben ze alleen hun grote stalen 15 "wielen gemeen. Dit lijken nog precies VW kever wielen!
1:dit beeld heb ik voor ogen..

Ik heb wel vaker wielen afgedraaid tot insert maar bij 1:32 is het meer massief plastic en dat gaat over het algemeen gemakkelijker. Dit is eigenlijk een plastic velgje en is van heel dun plastic gemaakt met een flinke velgrand. Bovendien is er geen asgat in het midden. Het probleem is dat er van 17 naar iets minder dan 15 mm moet worden afgedraaid. En dat is precies de velgrand! Als je die er gewoon afdraait heb je geen houvast meer om hem ergens in te klemmen. Want hij moet ergens worden ingeklemd, slingervrij.
Ik kom al proberend uit bij een alu. Slot-it velgje dat met een beetje wrikken precies aan de achterkant in het 1:24 velgje past. (Afb. 2)
2: een goed passend slot-it velgje op de Dremel plaatsen
Een ander velgje er bovenop en de 1:24 kan geen kant meer op. (Afb. 3 en 4)_
3:het plastic velgje er knellend overheen drukken, recht !


.4: nu het andere alu-velgje goed aangedrukt eroverheen en vastzetten

Hij zit slingervrij ingeklemd in de Dremel
Ik draai eerst de voorste rand voorzichtig weg door hem eigenlijk weg te snijden. De voorste alu velg schuift nu iets op. Ook de opstaande rand achter haal ik even weg. (Afb.5)

5: voorzichtig afdraaien met scherp mesje..
Nu kan ik me op het voorste deel, de eigenlijke insert richten. De diameter steeds weer controleren en op tijd weten te stoppen. Werk liefst met een scherp mesje -altijd van je afsnijden! - en voorkom oververhitting van je werkstuk omdat er dan ongewenste vervormingen plaats kunnen vinden. Ook uitschieters met het mes kunnen je werkstukje ruineren. Maar gelukkig is deze goed beschermd zodat dit laatste hier amper kan gebeuren. Tenslotte kan de insert beter nog iets te groot zijn zodat je handmatig wat corrigeerd (schuurpapier) dan te klein.
Ik heb in een paar gevallen de achter de velg liggende binnenkern van de bouwdoos, met stompje as, zwart gespoten en er achter geplakt waardoor de insert niet zo diep in de velg wegzakt!
 
 
 
6: het resultaat mag gezien worden!

 Nu ik eenmaal de smaak te pakken heb zet ik ook nog even de achterlichten in de 904. En nu houd ik op.
 

zondag 29 december 2013

 
 
De foto van John aan de baan.
JMMC-C

 
Zoals ik eerder beschreef ging de echte JMMC race niet door vanwege het overlijden van John’s weduwe Jose. We besloten er dan maar een wat meer ingetogen clubrace van te maken. Fred kwam met het idee om bij het jaar 2013 “José“ in de beker te laten bijschrijven. Dat leek ons een mooi gebaar. We zijn wat vroeger aanwezig dan normaal en Erroll heeft voor eten en drinken gezorgd. Met 8 man en Paul de niet meerijdende wedstrijdleider komen   we aan 2 groepen van 4.

De auto’s worden uitgedeeld en een ieder mag nog even de stramme lagertjes smeren en er een borsteltje doorheen halen. De motormount blijft gewoon vast zitten en alleen de kap mag naar eigen goeddunken worden vastgezet. Na een korte controle van Paul begint de kwal.
warmdraaien na een jaar stilstand..

Bas laat niet raden wat hij van plan is. Met een 8.7. is hij de rapste. Herman heeft ook een rappe bak en wordt 2e voor mijzelf en de verrassende DJ. Hierdoor staan Fred!,Erroll, Willem en Arie als eersten aan de baan. De race wordt in 2 heats verreden waarbij ieder spoor 5 min. wordt gebruikt.

1E heat, 1e groep

Zoals verwacht neemt Fred het voortouw en komt de rest wisselend in de buurt, afhankelijk van op welke baan er gereden wordt. 2en 3 zijn nu eenmaal sneller gebleken voor deze auto’s. Als verwacht blijft Willem het dichtst in de buurt, maar Arie is ook steeds sneller als hij eenmaal in de racemodus staat en loopt bijna 1 rondje uit op Erroll.

 
 

1e heat, 2e groep

Nu mag Bas laten zien dat hij echt zo gemakkelijk wegrijdt bij de rest. In baan 2 weet ik hem zelfs nog iets voor te blijven maar zelf eenmaal in de buitenbaan is dat/Bas snel voorbij. Geen houden meer aan. Herman blijft redelijk in de buurt en DJ heb ik eigenlijk niet gezien, d.w.z. dat hij eigenlijk gewoon goed zijn rondjes draaide. Bas bijna op 108 en ik op ruim 2 ronden daarachter. Herman en Fred zitten dicht bij elkaar zo rond de 104 ronden.

2E heat 1e groep.

De volgorde is licht gewijzigd vanwege de resultaten in de 1e heat. Fred is gepromoveerd naar de 2e.Daardoor staan nu Erroll, Arie, Willem en Herman aan de baan. Deze laatste gaat er met de winst vandoor en komt tot een respectabele 105.15 ronden. Ook Erroll verbeterd zich en komt ruim voor Willem op 102.68 om 102,05 Arie zit daar met ruim 101 niet ver achter.
het hele veld, wel iets kleiner dan de afgelopen jaren natuurlijk...

2e heat 2e groep

D.J., Fred, Bas en ik. In de eerste stint rijden we allemaal in de 27 ronden. Daarna vindt Bas het genoeg geweest. In baan 2 komt hij tot 28 terwijl de rest al blij is met 26! Als hij op baan 1 ook nog eens een ronde op iedereen pakt hoeft hij zijn laatste stint alleen maar uit te rijden. Hij is echter weer de enige met ruim 27 ronden en komt totaal op  109.14! Zelf ben ik net voor Fred 2e met 105.45.

 
Finale :

Het zal niemand verbazen dat Bas daar in zit. Dat Herman er in zit is minder voor de hand liggend maar zeker verdiend. Fred en ik maken het kwartet compleet. Bas doet het rustig aan en haalt overal ruim 27 ronden. Fred, Herman en ik zitten elkaar meer in de haren. Mijn auto heeft steeds meer moeite de tijden van het begin te halen. Herman bewandeld de tegenovergestelde route en Fred zit daar tussenin. Uiteindelijk is Herman 2e met ruim 106 ronden voor Fred en mij met 105 ronden.



 

 

maandag 23 december 2013


Op bezoek bij Slotshop in Halfweg
 
 
Nu ook met Kartbaan!
 

Omdat Randy en ik de laatste tijd nogal met de Scaleauto’s in 1: 24 bezig zijn leek het ons wel eens leuk naar Slotshop te gaan. Eddy en Bert Witkamp, familie van Randy komen daar ook nog al eens dus een reden temeer. Henri van Gool, ook een echte 1: 24 “die hard” zat zonder vervoer dus dat kwam mooi uit allemaal. Als we de 300m2 grote ruimte binnenkomen is het nog niet erg druk. Dus gelijk maar even rijden. Voorin staat nog de “oude “baan. Achterin ontdek ik een oude bekende: De baan die  ooit in Noord stond! Hiervoor zijn de ralley- en de Fleischmanbaan gesloopt. Inpluggen ging niet zomaar. De XLR plug was eruit gesloopt -want zo 2012?- en we moesten maar even met losse bananen in de losse gaatjes. Waarbij rood zwart was enz. enz. Ik ben er maar niet aan begonnen, een potmeter kost gauw 15€ en dat is zonde. Een regelaar van Bert, mijn oude Hot Slot maat, was handiger en even later reed de zwarte BMW zijn  eerste rondjes. De andere Scaleauto-auto’s reden wel iets gemakkelijker in de rondte zag ik. Na een bezoek aan de shop en een sleutelsessie bleek de auto ook beter te rijden. O.a. de voorgeschreven wielen, en de T-spacers deden hun werk meteen goed. Ik ging nu met de eigen regelaar in de oude Slotshopbaan. Hier zijn nog wel van die ouderwetsige XLR pluggen gelukkig. Ik kan de andere auto’s redelijk bijhouden maar de endurence motoren van de anderen hebben een ander karakter dan de mijne, eentje uit de eerste series. Mijne is wat explosiever, dat wel. Met wat andere 1: 24 auto’s rondgetoerd omdat we er toch zijn en dat is altijd leuk.
de oude baan uit Noord met oude gezichten met HotSlot verleden

Kart-race.

Intussen is het aardig druk (veel bekenden uit Hot Slot) en is Erwin, de man die vroeger de geruimde Ralley-baan bestierde, een Kartrace aan het organiseren. Dit is op de derde baan, in de tussenruimte net voor de winkel. Het is klein maar het kan best. Iedere kart is baangebonden, dus een ieder heeft gelijke kansen. Ik mag meteen in de eerste groep van start. Het valt niet mee, amper ervaring met dit fenomeen en met de baan. Dat blijkt bijna niet uit te rollen en zelfs zonder rem is het voor mij haast onmogelijk om vloeiende lijnen te rijden. Bij sommige andere rijders blijkt de rem er gewoon uitgetrokken te zijn en die rollen idd. gemakkelijker. Alleen met de snelste, baan 2, heb ik het idee dat ik aardig mee doe. Ik ben net geen laatste geworden en eindig precies gelijk met Wim.
O.l.v. Erwin (links) wordt er toch vooral voor de lol gekart.

Slot Shop

Dit is natuurlijk ook een bezoekje waard. Tom neemt ook altijd alle tijd voor zijn klanten en dat maakt het toch altijd weer een belevenis. Tom is ook nog echt een modelbouwer die een mooi model weet te waarderen. Snelheid is hierbij uiteraard niet belangrijk. Hij heeft hiervoor leuke bouwdozen staan vaak in 1: 24. Ook het snellere spul is aanwezig en er is voor Scaleauto natuurlijk wat extra ruimte vrijgemaakt.

de achterwielaandrijvers uit de 60ties hebben het voor het zeggen.
Nostalgie

Omdat ik wat oudjes heb meegebracht, zoals de 356 en de Toine Hezemans 911 komt Tom met een Kever en een Abarthje aan. Erg mooi spul allemaal en ik pak natuurlijk direct de camera. Voor de pitstraat, waar ook allerlei classics staan in 1: 24, geeft dat mooie plaatjes. Er wordt hier ook mee geraced vertelde Tom.

Het is dan ook al behoorlijk laat als ik Randy en Henri weet los te weken uit hun slotrace beleving. Tevreden keren we huiswaarts!

maandag 16 december 2013

Waarom de JMMC 2013 niet doorging...

Zoals de oplettende volger wel gemerkt zal hebben is de JMMC, de John Meijer Memorial Cup- race dit jaar niet doorgegaan.
Dat had te maken met de ziekte die ook John's weduwe, Jose, getroffen heeft.
Inmiddels is Jose, exact 6 jaar na John overleden op 8 dec. j.l.
Het leek ons dan ook niet gepast om het evenement door te laten gaan.
Onze gedachten gaan uit naar hun zoons Oscar en Victor. Sterkte mannen.


Jose in 2008 bij de eerste JMMC met bijbehorende beker

zaterdag 7 december 2013

Sint en Pieten komen even uitracen bij SRA!

6 December
zijn hier nog stoute kinderen?????

Na de drukke Sinterklaasdagen
Kun je Sint en Piet bijna wegdragen
De liedjes die de kinderen zingen
Het weggeven van al die mooie dingen
Vooral bij jongens staat de racebaan bijna altijd bovenaan
Dus dacht Sint laat ik eens bij SRA langsgaan!
Op mijn verjaardag, leuk voor de Pieten
Kunnen ze ook eens van dat moois genieten....



na een korte introductie van Paul...


...voel je je al gauw een hele Piet!