SRA

SRA

zaterdag 22 maart 2014

307 Clubrace 21 maart, de GrC-32 voor Fred.

 

 

21 maart, de agenda geeft aan Gr.c-32.Dit is dus de 2e keer dat we deze bakken mogen proberen. De meeste auto’s kennen geen geheimen meer. Randy heeft een mooie Jagermeister Porsche ipv. de Toyota. En Dezelfde auto maar dan in Gulf kleuren lost de LH versie van Herman af. Erroll vertrouwd dit keer op de Lancia. De keuring lever weinig geks op. Alle kapjes zijn 21 gram op een paar na. De totaalgewichten varieren meer van 78 tot 83 waar 75 het minimum is. De topsnelheden, voor wat het waard is van 28 tot maar liefst 34 (Erroll) De banden ,Sideways Hard in 2 maten verkrijgbaar worden onder de auto’s gelegd en dan...

Paul in de kwalificatie

De kwalficatie:

Paul begint maar de auto wil niet echt op gang komen 9.4!  De volgende heren gaan sneller waarbij Arie en Erroll net op de 9.0 blijven en de rest daar onder duikt. Als Fred de Toyota de baan opstuurt wil het niet lukken..in de carroussel verleist hij na een uitgleider zelfs een band!?  Met spuug erop gezet..ja, ja, inleveren als Chemisch afval denk ik dan..     Hij leent van Randy andere achterwielen en mag nogmaals achter aansluiten. Intussen rijdt Herman als enige een 8.7! Bas en Willem zitten in de 8.8. en de rest dus ook Fred in de 8.9. Dit is niet direct snel te noemen...

Arie in de bocht...

 

De race.

1:Paul, Arie en Erroll. Dat Arie na het groene licht een andere Arie is  dan daarvoor weten we inmiddels. Stoiceins racend, koptelefoon op ,trekt hij er bijna foutloos tussenuit. Paul, te langzaam en voor zijn doen ook te veel fouten makend en Erroll die de steeds woester swiepende Lancia niet echt onder controle heeft, zijn geen partij. Met zijn 102.90 is hij precies 5 ronden voor op Paul en ruim 6 op Erroll.

 

Start laatste race..

2:Paul, blijft staan aangevuld met Fred, Randy en ikzelf. Fred gaat er vandoor op de nieuwe wielen, Randy volgt maar mijn auto wil helemaal niet! Als ik ook nog eens met schroefjes ga strooien is het helemaal vervelend. Randy klapt 2 x op zo’n kleinnood die in zijn slot zit. Sorry daarvoor! Bas ontfermt zich over mijn auto en als alles weer vastzit blijken de rijeigenschappen behoorlijk opgeknapt!  Fred 5 ronden weggelopen en pak ik een kleine ronde op de toch wat ontgoochelde Randy. Bas blijkt tijdens de pitstop mijn banden te hebben omgedraaid. Deze asimetrische banden hebben aan de kant waar de txt. zit meer rubber, dus een dikkere wang. Hierdoor kunnen ze aan gaan lopen in de kap, wat dus ook gebeurde.

 

3: Zelf mag ik meteen weer meedoen dit keer met Herman, Bas en Willem. De Porsches tegen de Jags. Bas en ik hebben het meteen behoorlijk aan de stok. Bas kegelt me er 1x behoorlijk uit en de-slot zichzelf ook nog eens op de geamputeerde achterkant van de Porsche! Er wordt keurig op elkaar gewacht na zo’n incident. Willem en Herman hebben ook zo hun duel. Onze beide groepjes zijn nooit ver van elkaar verwijderd. In baan 2 rijdend zie ik bas het gat van 1 m bijna dichtrijden waarna ik hem letterlijk van de staart weet te houden en zelfs iets wegloop..Bas en ik houden het dus ook het langst vol 27 ronden te rijden. Willem haakt af op 2 (?) en Herman op 2, 3 en 4 maar dat doet hij iets minder rigoureus dan Willem waardoor ze toch erg close finishen! Het zijn maar 6 baanstukken in Willem’s voordeel. Bas en ik finishen precies naast elkaar maar ik heb toch 1 ronde voorsprong opgebouwd als Bas in 4 niet helemaal lekker gaat. Doordat we nogal op elkaar letten, knalden en wachten waren we even vergeten dat eene Meyer met zijn Toyota in de vorige rit er 109.50 ronden had uitgeperst! Ik kwam met 108.30 dus ruim 1 ronde te kort.

het was soms heel close!

Hoewel we het idee hadden dat het allemaal wat moeizamer ging als in januari blijkt daar in de resultaten niet zo veel van. Fred 109.50/107.37: JW 108.30/108,37: Bas 107.30/109.

Door deze uitslag heeft Fred weer plaatsgenomen naast Bas op de eerste plaats. Zelf ben ik 3e.

woensdag 12 maart 2014

306 De Pageviews rond de Gr5-32 race...


Dit zijn wat statistieken van dit Blog..de Gr5-32 leeft! De fans zitten zelfs in de USA!?

maandag 10 maart 2014

305 Gr.5-32 bij SRA Kevin wint in de laatste seconde...

Kevin  op de baan..

 

De 2e race in de Group5-32 series 2014 was dit weekend bij SRA. Het consept is simpel, de dikke Sideways Group5 auto’s vormen de basis en een regelement zorgt ervoor dat de auto’s nagenoeg standaard zijn en waardoor ze erg aan elkaar gewaagd blijven. Tenslotte zijn er de handout banden, deze keer de P22 PT27’s van Slot-it... Kevin Vonk is al weken bezig met de voorbereiding en ook bij SRA waren we er druk mee. Aan het mailverkeer was te zien dat het leeft in Slotracersland. We hadden zelfs al mensen die vooraf graag op onze baan wilden rijden. Vanwege het grote aantal aanmeldingen en de beperkte inhoud van onze ruimte is al vroeg besloten de zaterdagmiddag ook te gebruiken voor trainings- en keuringsdoeleinden. Kevin heeft ook al vroegtijdig de startlijst gemaakt zodat een ieder weet waar hij aan toe is en daar zijn aankomsttijd een beetje op kan aanpassen.

de SRA pits zijn meer in de Group5 sfeer gebracht..

 

Zaterdag:

 

zaterdag, experimenteer dag!

 

Het was behoorlijk druk en tot 16.00 uur kwamen er nog nieuwe mensen zich melden! De profi’s hadden koffers vol met Gr5-32 auto’s bij zich en er werd druk gereden, veranderd, vergeleken. De tijden doken al snel onder de 9 sec. De snelste mannen gingen al richting de 8.5. Maar zoals wij zelf ook al ervaren hadden blijven het lastige auto’s om te tunen. De gebruikte techniek zou in andere auto’s voor betere rijeigenschappen en ook tijden zorgen en ik heb daar eigenlijk geen goede verklaring voor. De dikke BMW’s lijken de voorkeur te hebben maar ook de good old Capri’s zijn goed vertegenwoordigd. De Ferrari kom je (nog?) sporadisch tegen. Er blijkt na een paar ronden al een verslechtering van de rijeigenschappen op te treden vanwege de rubberdeeltjes op de baan veroorzaakt door de zachte P22 PT27 band. Deze banden krijgen al snel een oppervlaktestructuur dat wel wat op schepijs lijkt, heel rul en ruw. Tapen helpt een ronde of 3-4. Zelf test ik de Moby Dick nog even maar ik blijf op 9.0 hangen. Gelukkig is het verloop bij mij niet zo dramatisch.

de 1 wil alles los, de ander juist weer vast....

 

We hebben intussen de ruimte mooi opgeruimd en een grote plank vrijgemaakt voor het wagenpark zoals met Kevin is afgesproken. De overige tafels zijn ook leeg en voor Randy blijft een klein hoekje over om zijn catering kwaliteiten te demonstreren.

 

Zondag:

 

de welkoms cake ...

 

 

het wordt al drukker bij de baan...

Als ik, zoals afgesproken, even voor 7.30 aankom is de parkeerplaats al vol! Paul vertelde dat er om 7 u. al mensen voor de deur stonden! Er wordt al druk  gereden, de koffie is klaar, de cake gaat uit de verpakking, kortom. ..we kunnen beginnen!

 

Zoals gezegd is er een strak schema neergelegd door Kevin. Iedereen had zich ook aan de afspraak om zo min mogelijk koffer mee te nemen. Dat varieert van de bekende slotracekoffer tot een klein schoenendoosje.

Kevin als alles ziende keurmeester, hier met assistentie van Stefan.

 

 De eerste auto’s worden al direct gekeurd omdat de eerste races al vroeg gepland zijn.

Eddy wordt goed in de gaten gehouden..

deze deed helaas niet mee voor de C"dE.....

Ook krijgt een ieder een bonnetje om de voorkeur voor het concours  d’elegance aan te geven. Daar zij wel wat kanshebbers voor aan te wijzen maar het blijft heel persoonlijk.

 Sommigen werken heel netjes, zoals Jan Grosmuller. De auto ziet er zeer strak uit met een zeer bijzondere oranje achtige kleur. Dit blijkt goud met daaroverheen transparant oranje! De Jagermeister decals maken het “af”. Bij anderen gaat het meer om het idee en bij Kevin V. liggen de talenten duidelijk op een ander terrein, tenminste dat hoop ik.

bestaat dit nog?

 

De Group 5 renners blijken ook wat meer uit alle delen van het land te komen dan de CC-32, maar er zijn toch wel een aantal mensen van 14 dagen geleden aanwezig.

 

de rijen worden al langer

 

 

We gaan 3 races van het complete startveld houden met 1 grande finale van de 4 snelste mannen voor plek 1 t/m 4. De auto’s worden per startgroep op de plank gezet, genummerd en al zodat ze meteen de baan op kunnen als ze aan de beurt zijn.

 Paul zit in zijn torentje, legt nog even snel de spel- en huisregels uit en Kevin voegt zijn deel daar nog even aan toe.

Het kan beginnen!

 

1e race

Kevin als rijder...

 

 

Er zijn enkele groepen van 3 man omdat er uiteindelijk 33 rijders op zijn komen dagen. Doordat de indeling vooraf is bepaald kunnen de verschillen per race behoorlijk oplopen.

Close racing met de Capri's

 

 

Opvallend is dat de tijden van zaterdag niet worden  gehaald. Kevin, Sebastiaan, Stephan en onze Bas zijn het rapst. De laatste heeft de pech dat de auto stopt vanwege een afgebroken motordraad. Deze race kan voor Bas niet meer meetellen en dat is jammer omdat in de 1e race (achteraf) de meeste ronden mogelijk blijken te zijn geweest.

de boosdoeners bij velen...de marbles!

Door de overmatige korrelvorming is er even kort overleg en besloten wordt een test uit te voeren met 1 auto, gereden door Bas, met banden die met lampenolie zijn behandeld. Het blijkt (voor Bas al helemaal) niet echt iets uit te maken en dus geen lampenolie.

 

2e race

de auto's keurig per groep gerangschikt

 

 

De 2e race is bepaald aan de hand van de resultaten uit de eerste.

Veel dikke BMW's

 

De snelle mannen beginnen voor de verandering en Bas zit met Johan Post (-race gestaakt wegens overmatige korrelvorming..) in de afsluitende groep. Bas is niet eens heel snel voor zijn doen maar perst er wel een heleboel ronden uit! Marbels lijken geen vat op zijn auto te hebben. Uiteindelijk blijkt hij de snelste man in deze race voor Sebastiaan met de identieke Capri! De races zijn meteen wel een stuk spannender omdat de deelnemers nu meer aan elkaar gewaagd blijken.

Er werd heel wat tape doorheen gedraaid!

 

 

3e race:

drank maakt meer kapot....maar als sponsoren blijven ze het goed doen op onze auto's!

 

 

Er worden stukken tape met de plakkant omhoog op de baan geplakt om de  korrels te verleiden hier aan te blijven plakken....

de tapestroken..die opvallend schoon bleven!

 

Bas mag gelijk weer aan de bak en staat daar dus met Sebastiaan, Kevin en John L. Bas blijft de hele race in het spoor van Kevin en Sebastiaan. Deze 2 hebben het ook met elkaar aan de stok. Als ze elkaar raken botst John daar ook op en wordt Bas daar ook het slachtoffer van. De dienstdoende marchall zet in de hectiek de auto van Bas als laatste weer in de baan. Als hij John weer in wil halen, -die op 4 ronden ligt- hindert deze hem verschrikkelijk en als bonus kegelt hij Bas ook nog van de baan! Kevin en Sebas hebben zo al bijna 1 ronde op de hevig balende Bas “gewonnen”. Gelukkig heeft Bas nog zoveel voorsprong dat hij als 4e in de Grande Finale mag aantreden.

Henk en Jan praten even bij

 

 

Grande Finale

 

 

 

de grote jongens klaar voor de start!

 

 

De 2 Wurth Fords  van de beide Sebassen en het helemaal zelf geschilderde en beplakte exemplaar van Kevin namen het op tegen de dikke BMW M1 van Stefan. Zijn er teamorders bij Ford? Bas gaat iets te onstuimig van start en moet de hele race achter de feiten aan rijden. Hij verliest nogal wat tijd in het gevecht met Stefan. De BMW loopt zoveel sneller op het rechte eind dat de verkregen voorsprong steeds weer verdwijnt. Als hij hem definitief voorbij is schiet Stefan bovendien van de baan waarbij hij Bas gelukkig net niet raakt. De andere heren blijken nog niet ver weg en Bas gaat er echt voor. De tijden jojo-en behoorlijk op en neer maar Sebas lijkt definitief weg te zijn gelopen. Maar in de laatste rit lopen de tijden opeens op tot boven de 9.5...de voorsprong is nu bijna weg! Een 8,7 kan dit even tegenhouden maar Kevin zit nu echt weer vlak bij. Ook Bas is nooit ver weg! Als de stroom eraf gaat rolt Kevin Sebas voorbij! 1 baanstuk komt er op de officiële uitslag! Bas zit op 14 baanstukken en Stefan daar weer 10 achter! Deze heren lijken me dan ook terecht in de finale terecht te zijn gekomen.

Dit is echt wel close racing!

 

 

De uitslag is dus meteen bekent en Kevin mag de prijzen gaan uitreiken samen met Willem van SRA.

Kevin als wedstrijdleider

 

Bas tevreden met 3e plaats

Sebastiaan blijft zeer sportief ondanks het verlies in de laatste meter...

Kevin als nipte winnaar!

Het podium, gemiddeld ongeveer 40 jaar jonger dan dat van de CC-32 van 14 dagen geleden!

Bijna vergeten, maar toch de Concours 'd Elegance prijs!

Het Concours d’elegance blijkt een “Clean Sweep” voor de familie Licher te zijn!

Vader Hans met z'n jongens, nog niet wetend dat de C'dE prijs voor hem is!

 Vader Hans wint uiteindelijk waarbij een bezoekje aan en McD. waarschijnlijk uitonderhandeld is...

 

 

Rond 19.00 u verlaten de laatste SRA mannen het enigszins opgeruimde clubgebouw. Het was een lange drukke maar geslaagde dag.

 

De volgende race is bij Speedtrack, 18 mei.


 

maandag 3 maart 2014

304: Group 5: Update 2-3-2014: Aanvullende informatie RACE 2. (SRA)

de voorbereidingen zijn in volle gang!

 


 

Inschrijving
Het maximaal aantal rijders van 36 is bereikt en hiermee is de inschrijving gesloten.
De onderstaande rijders zullen deelnemen. Sta je wel ingeschreven, maar kan je toch niet naar de race komen, laat dit dan z.s.m. weten via infogroup5nl@blogspot.nl.

Training
Zaterdag 8 februari zal de clubruimte van SRA open zijn voor training van 12:00 tot 17:00.

Adres club:
Meerveldstraat 55
Almere-haven

Belangrijke mededelingen:
Net zoals bij de eerste race van het seizoen zal er in verband met het grote aantal deelnemers ook bij deze tweede race rekening worden gehouden met de volgende zaken:

-Tijdens de  trainingen mag alleen met de Slot-it F22 PT27 band gereden worden
-De organisatie vraagt alle deelnemers na te denken over de hoeveelheid slotracespullen die iedereen meeneemt.
Met name op de zondag kan het erg vol worden in de raceruimte. Neem niet meer mee dan nodig.
-Houd de opgegeven (onderstaande) startvolgorde aan voor de race dag. Er wordt rekening gehouden met deelnemers die van ver komen, deze starten later. De startvolgorde wordt de week vóór de race gepubliceerd
-Alle deelnemers die op zaterdag hebben getraind kunnen niet op zondagmorgen trainen
-Ieders stem voor het concours d'elegance zal gedurende de hele dag bepaald moeten worden in plaats van voor aanvang. Iedere deelnemer is zelf verantwoordelijk voor het inleveren van zijn top 3. Dit kan tot 15:00 in de daarvoor aangewezen bak. Een formulier hiervoor wordt uitgedeeld bij het inleveren van de auto voor de technische keuring
-Er wordt een centraal punt met de tussenstanden aangewezen. Elke deelnemer dient de startvolgorde nauwlettend in de gaten te houden voor een vlot verloop van de race dag
-Het inschrijfgeld van €5,- dient betaald te worden bij het inleveren van de wedstrijdklare auto
-De keuring voor de rijders die enkel op zondag hebben getraind zal tijdens de eerste races gedaan worden
-Alle auto's dienen open en zonder achterbanden ingeleverd te worden.

 

07:30 – 9:00 : zondagmorgen training

09:15 – Start manche 1

 

09:15 – 09:25 -Alle auto's dienen open en zonder achterbanden ingeleverd te worden

 

09:15  Start manche 1

12:15 S tart manche 2

15:15  Start manche 3

18:15 – Klaar met races (deelnemers betalen bar, pakken in)

18:15 – Prijsuitreiking en einde

Reservelijst: LEEG

 

Nogmaals: indien je toch niet kan, geef dit dan z.s.m. aan door een bericht te sturen naar infogroup5nl@gmail.com zodat de rijders op de reservelijst aan bod komen.

 

Voor rijdersindeling, regelementen en actuele info :  http://group5nl.blogspot.nl/

 

303: Clubrace 3, Fred wint maar Arie laat spierballen zien!


We besloten de CC-32 sfeer nog even door te trekken door met “onze” Ferrari 312Pb bakjes te gaan rijden. De welbekende rode racertjes betekenden de eerste stappen van Slot-it op klassieker gebied. Het blijkt een schot in de roos en er  komt gelukkig nog steeds geen eind aan de lijst van nieuwe modellen, waarbij ik vooral uitkijk naar de Matra!  De Ferrari zelf wordt niet meer geleverd, maar ik begrijp dat ze binnenkort door Polycar heruitgebracht worden.

 

deze is nog redelijk ongeschonden na al die jaren


De auto’s werden even vlug nagelopen, slepertjes, bandjes, zitten de voorwielen nog vast en met hier en daar een drupje olie werd er even kort getest door een paar vrijwilligers die daarmee wat extra tracktijd namen.

We hebben een drukke avond o.a. omdat Kevin Vonk nog langskomt om het Gr5-32 weekend door te spreken. Ook Johan Veenbaas wil even kennis maken met onze baan om zeker te weten dat het wat voor hem is. Door wat vroeg op te starten lukt het prima om de race op tijd te kunnen rijden.



De Kwalificatie.

 

Zelf mag ik door mijn ongebruikelijk vroege aanwezigheid het spits afbijten. En al snel staat er een  8.87 op de monitoren. Het lijkt wat traag te gaan maar die tijd is prima. Dat merken ook de genen die na mij komen. Alleen Herman en Bas slagen er in sneller te zijn ,die laatste laat zelfs een 8.6 noteren! Gastrijder Johan is zelfs niet eens laatste, die eer komt Fred toe die ingewilkkelde kapriolen uithaalt met zijn regelaars omdat er 1 niet precies doet wat hij wil.

 

Paul, Fred, Randy en onze gast Johan.

De eerste groep bestaat uit Fred(!) Johan, Paul en Randy. Fred en Johan -baan 2- pakken de leiding. Op de volgende banen loopt Fred gestaag weg bij de anderen en  hebben Randy en Paul het flink aan de stok met elkaar. Johan’s gebrek aan baankennis breekt hem natuurlijk wel op  maar 2 ronden achterstand op Paul is niet verkeerd. Fred komt net over de 107 ronden.

 

 

het ligt soms heel dicht bij elkaar...

 

De volgende groep bestaat uit Fred (blijft staan) Arie, Willem en Erroll. In de eerste omloop zitten alle heren in de 26 ronden! Hierna lopen  de beide binnenbanen -Fred en Willem- 1 rondje weg. Dat zelfde beeld zien we in de volgende maar Fred op 4  doet daar niet voor onder. En als Fred op de afsluitende baan 2 nog eens over de 27 heen gaat verbeterd hij zich idd. en komt nu op ruim 108 ronden. Arie –met geheel ontblote armen! – op 104 voor Willem op 103 ronden.

 

 

Hier zijn ze dan...de spierballen van Arie!

 



In de 3e groep zien we Willem terug en die neemt het op tegen Bas, Herman en mijzelf. De eerste 3 heren zijn aardig aan elkaar gewaagd en zitten in de 26 ronden. Ik start in 2 en kom 1 ronde verder.  Bas en Willem zitten nu in de binnenbanen en lopen dan ook weg, waarbij Bas ook ruim in de 27 zit. Ik evenaar dit in baan 3, die plotseling ook weer erg goed blijkt! Willem op 4 volgt prima en Herman en Bas doen het iets minder deze keer. Op baan 3 is Bas weer bij de les en evenaart Fred’s beste beurt op deze baan met 27.40. Hierdoor blijft hij me net voor. Doordat de baan iets langzamer lijkt te zijn geworden komen we toch iets te kort op de 108 van Fred uit de vorige race. In het veld van de CC-32 zouden we moeiteloos in de top hebben meegedraaid! Zelf kwam ik daar op 4 baanstukjes meer uit!

and the winner is.....proost!

Fred is dus de winnaar, voor Bas en mij, Willem …..en Arie!