SRA

SRA

woensdag 23 april 2014

310: Racen bij Slotshop


Randy en ik vinden het wel eens leuk om 1:24 te rijden bij Slotshop. Vrijdagavond zijn we er heen gereden. Als bekent zijn er daar 2 volwaardige banen en een klein stratencircuitje. We zijn wat laat als we binnenkomen. Er blijkt toch een race op stapel te staan want iedereen was op de 1e baan druk aan het rijden met de 1: 28 Meganes. Omdat we daar niet voor kwamen liepen we maar meteen door naar baan 2 de voormalige baan van Amsterdam Noord. Gelukkig zaten er nu XLR pluggen in zodat ik wel mee kon rijden met de eigen regelaar. Ook de winkel werd nog even bezocht om inserts voor de 1: 24-917 te scoren. BRM heeft die gelukkig dus ook dit project is bijna afgerond.

het startveld van de korte brede bakkies ..de blauwe rechts bleef staan!

 

Toen ze ons vroegen toch mee te doen met de Meganes heb ik toegestemd. Randy niet en die ging verder met de 997 op baan 2. De baan even geprobeerd en ik kwam niet verder dan spoor 1. Dat leek best aardig te gaan wetende dat de thuisrijders toch flink in het voordeel zijn. Veel van deze rijders ken ik wel van Hot Slot uit vervlogen tijden. Netjes rijden is het devies met deze wat overvierkante hokken. Het zijn clubauto’s welke aan een bepaalde vaste baan zijn gelinkt. Er wordt dus na elke stint doorgedraaid en met auto’s geschoven zodat je met je nieuwe auto weer begint waar je met de vorige was gebleven. Dit levert vaak nogal chaotische taferelen op. Ik begin op baan 6 ,tenminste dat is de bedoeling! Als iedereen wegbanjerd staat mijn blauwe wagentje nog gewoon op z’n plek. Schakelaar, regelaar. plug..niets helpt! Uiteindelijk grijpt de wedstrijdleiding in en stopt de race. De auto blijkt aan slechte contactuele eigenschappen te leiden. Hier en daar doet hij het wel. Er wordt een andere auto gepakt en we gaan opnieuw van start. Nu wil hij wel maar stuit ik op al mijn collega’s die als een roedel jonge honden rechtdoor zijn gevlogen. Omdat ik de buitenste ben moet ik wachten en kan ik helaas als laatste pas weer door. Door solide te blijven rijden en een toenemend vertrouwen in baan en auto loopt de achterstand op de meesten niet eens echt ver op. Dat herhaald zich min of meer op de andere sporen. Waarbij de ene auto de andere niet is. Sommigen zijn snel maar wat onvoorspelbaar terwijl de andere weer wat saai rondgaat. Ik heb een mooi gevecht met Onno die wel sneller is maar het telkens vergooid als hij “bij” is. Op het laatste spoor heb in een roze(!) auto die wat tegen lijkt te hangen in de bochten. Dat is niet echt bevorderlijk voor je racebeleving en de wegligging. De kapsteun blijkt aan 1 kant een standje omhoog te zijn geschoven bij een klapper van 1 van de voorgangers. Uiteindelijk ben ik gelukkig geen laatste. De volgende race heeft nog meer spektakel. Bovendien zijn er 7 rijders voor de 6 banen en dat betekent dat er steeds 1 indraait wat weer voor veel onrust zorgt bij het wisselen...De uitslag zal ergens te vinden zijn op de site van Tom.

 



het kartbaantje is ook erg leuk voor dit soort gebakjes!

kart voor de start!

Hierna weer vrij rijden. Ik doe het kartbaantje even aan met de Abarth 550 en de Trabi. Daar komen dit soort bakjes mooi tot hun recht. Maar er moest toch geracet worden en dan wel met de Karts! Nu is Randy wel van de partij. Het gaat me iets beter af dan in januari maar gaslos= stilstaan! Het is de kunst de kart te laten rollen...en dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan! Ik weet Randy wel af te schudden 69 om 65 ronden maar de leider pakt een stevige voorsprong op ons. De groep daarna gaat helemaal als een dolle! Sommigen rijden wel 20/21 ronden per baan!

Er wordt nog flink nagepraat en er ontstaan stevige discussies aan de bar die me aan lang vervlogen tijden deden denken.

Het wordt almaar later en na nog wat vrij te hebben gereden op beide banen besluiten we te gaan.  Rond een uur of 3 ben ik thuis!


 




de nababbel...

dinsdag 15 april 2014

309 Clubrace: Nissan's in het donker.

nachtrace



Mede omdat het de fav. auto is van iedereen zijn ze weer aan de beurt..de Nissan’s! Vorige week werd er al opvallend veel testwerk verricht en ook vanavaond werd er nog druk gesleuteld. Vooral Fred liep nogal druk te doen en bleef tot op het laatst aan de auto werken. De andere auto’s stonden al gekeurd en al klaar toen zijn  wielen nog aan bleken te lopen in de kap. T.o.v. vorige race zijn er toch verschillen waarneembaar in de gewichten. Mijn kap is opeens 3 gram lichter maar de magneetkracht blijkt van 16 naar 27 te zijn opgelopen! Daarmee ben ik samen met Willem koploper...Arie heeft de zwaarste maar ook de snelste auto. De theoretische top is maar liefst 34 km/u!



de gezellige chaos aan tafel bij de wedstrijdleiding en Fred nog druk in de weer in zijn eigen hoekje!



Kwalificatie.

Die wordt in het licht afgewikkeld terwijl we een nachtrace hebben. Paul bijt het spits af. De auto, met verse motor lijkt wel iets sneller, maar de banden lijken me niet optimaal. Het is eigenlijk het gewone beeld, waarbij Fred zich -bewust?- wat inhoud en Bas het na 2 rondjes en een 8.5 al voor gezien houdt.



onze geliefde Nissan's



De race, lichten uit!

De eerste groep bestaat uit Paul, Arie en.. Herman! Paul en Arie rijden steeds in elkaars buurt en Herman komt daar, na een beroerde 1e ronde, overheen en die zien ze af en toe eens voorbij komen. Paul is wel de meest konstante rijder en mede daardoor loopt hij toch weg bij Arie en valt de schade t.o.v. Herman best mee.

Herman mag blijven staan en daar komen Erroll, Randy en Fred bij. Het sleutelwerk van Fred heeft goed uitgepakt en hij vliegt er vandoor. Op een enkele baan kunnen Herman en Randy nog iets bijblijven maar dat is niet genoeg. Fred perst er ruim 108 ronden uit en Herman verbetert zich naar ruim 105.



sfeerbeeld



Fred blijft na enige aarzeling staan en daar komen dan Willem, Bas en ik bij. We stuiven weg, naast elkaar ..als dat maar goed gaat! Helaas besluit de smurf even van het pad te gaan en loop ik achter de feiten aan. Hoewel mijn tijden goed zijn kom ik geen stap dichterbij! Op  baan 4 gaat het prima! maar ook hier blijken de concurrenten ook erg sterk. 3 man in de 28 ronden! Bij de volgende gaat het minder lekker. Veel uitvliegers en trackcalls vooral van Bas, die de race mopperend vervolgd. Dit in combinatie met de duisternis maken het er niet gemakkelijker op. In de laatste race zit ik op 1 en daar ga ik mooi gelijk op met Willem op 4.Dit gaat echt om de derde plaats! Helaas maakt 1 foutje daar een eind aan en als ik vlak voor het einde het rechte eind op spin ben ik zelf een ronde aan het prutsen om de neus de goede kant op te krijgen! Fred heeft zich hier het best doorheen geslagen en komt ruim op 109 laps, iets meer dan 1 ronde meer dan Bas. Willem is 3e  net voor Herman uit de vorige race.







 

dinsdag 1 april 2014

308: 3e Souterrain cup weer een hele belevenis!




Overzicht ..wat een baan!

Zondagochtend half 8 gaan Bas, Willem en ik richting Voorhout om mee te mogen doen aan de 3e Souterrain cup race bij Marc op het inmiddels legendarische Targa Florio circuit in zijn kelder. Zelf doe ik voor de 3e x mee maar Bas en Willem mochten mee omdat er nog “ruimte” was na wat afzeggingen. O.a. Porsche Harry (die tegenwoordig onder een Opel dekbedje slaapt) kon niet. 3 kwartier later zijn we er en we blijken de eersten! Na een bakje koffie met Marc en Annemarie is er nog steeds niemand en dus dan maar de kelder in, daar kwamen we tenslotte voor!



 

het regelement...altijd handig!



Voor dit jaar heeft  Marc de baan weer geheel veranderd zodat we een ander stukje van SiciliĆ« kunnen verkennen. Dit keer dwars door een plaatsje compleet met Jezusbeeld midden op het dorpspleintje!

 



Keurig om Jezus heenrijden heren!



Werkelijk geen detail ontsnapt aan het oog van Marc! Naast de gebouwtjes, stilleventjes- alles uiteraard in Targa stijl- is nu zelfs de belijning op de weg  aangebracht! De nieuwe baan lijkt me iets korter dan de vorige en Marc heeft  z’n best gedaan hem nog iets vloeiender , dwz. zonder al te veel obstakels te maken. De priegel bochtjes achterin zijn gebleven maar de “drempel” is weg waardoor er niemand meer gelanceerd wordt. Er zijn ook weer een paar zones aangebracht waar je niet ongestraft met 3 auto’s naast elkaar kunt rijden en dat zorgt toch echt wel voor de nodige beheersing omdat bij een onschuldig lijkende kop- en staartbotsing menige slotcar uit de baan wipt. Meestal is dat de achterste. Tenslotte zijn de halogeen spots vervangen door led exemplaren waardoor de temperatuur in de ruimte beduidend lager blijft. Bas en Willem zijn hier voor het eerst en kijken hun ogen uit!

 

Intussen zijn de anderen ook binnengedruppeld. Marc heeft z’n vrienden vooral zitten in Limburg, Rotterdam en de regio Almelo. Dat levert een heel ander geluid op dan bij de recente Classic cup races waar het Fries domineert. Eerstgenoemde vriendschap levert dan ook meteen de lekkere vlaaien op voor bij de koffie straks.



Willem waant zich in Italie..

 

De baan op, daar komen we voor. Bas en Willem laten zich dat geen 2x zeggen en al snel ronden de Fords, Corvette en McLaren nog wat onwennig de baan. Maar als bekend leren ze snel en met name Bas zit al snel onder de 7.5! Zelf heb ik de gele 917 voorzien van de banden van vorig jaar en dat gaat ook al snel goed. De Fly 908 met iets grotere velgjes is na wat wennen ook prima rond te sleuren. Vooral in het dorp en in de haarspeldbochten is dit korte skeltertje een genot om te (zien) rijden. Ik probeer ook nog een Scalextric P330, die eigenlijk ook best lekker gaat en de Chapparal van vorig jaar. Uiteraard rijden de Slot it en NSR auto’s beter dan zo’n simpele stugge auto. Door de drukte rijdt ik minder dan ik zou willen. De middelste ken ik aardig maar de 2e buitenbaan heb ik vooraf niet eens gereden...als dat maar goed komt!



de peenkleurige bandjes van Marc B>



Banden; Dit zijn wederom eigenbrouwsels van Marc B. Dit jaar zijn ze een beetje peenkleurig , dus gelukkig geen roze zoals sommigen vooraf vreesden. Ze zijn er voor Fly, NSR en Slot it Classics. De NSR Porsche krijgt de bijbehorende banden en nog even de baan op. Dat viel tegen, de auto is opeens heel anders!? De banden lopen tegen de kap aan in tegenstelling tot de “oudjes”. De Chapparal heeft meer ruimte en daar passen ze dan ook iets beter op. Die wordt het dan maar.Na de koffie met een punt van de verse vlaai duiken we de kelder in.





vanochtend vers geplukt!



 



Probeer ze maar eens netjes naar binnen te proppen!

De race:

De 1e Heat: Marc heeft de indeling gemaakt en Willem, Bas en Ik zitten ook in 1 race. Paul, Lars en Ed zijn de eersten. Ed wint maar de jongste deelnemer, zoontje Lars zat daar niet heel ver achter! Daarna komt Adriaan, Ferry, en Marc S. Deze laatste gaat als een raket! De Gulf 917 uit dezelfde stal in handen van Adriaan moet regelmatig de TomTom raadplegen omdat hij de weg kwijt is. Met name de tunnels leveren grote problemen op waar hij ons minitieus van op de hoogte houdt. Je ziet dat de auto prima is maar dat dat er niet uitkomt. De paarse Parma regelaar, zonder rem, is daar mede debet aan. Derde man Ferry zit daar ergens tussenin. Marc komt tot een indrukwekkende 115,3 ronden! Hierna komen Jesper, Timon en Marc B, het Rotterdamse clubje. De auto van Jesper heeft duidelijk ook een banden issue. De auto is dramatisch traag. De Alfa 33 zit na de race onder het gele poeder en 1 band is millimeters verder afgesleten dan de ander. Ook Timon kan geen potten breken met de 312Pb. Marc B. heeft een geweldig tempo, ondanks het vele oponthoud komt hij op 110 ronden. De SRA mannen mogen nu hun kunsten komen vertonen. Bas met de Slot it Can Am McLaren, Willem met de gele GT40 en de Chapparal van mij, voor de race nog van de grote vleugel voorzien. Ik vroeg  voor de start nog of de doorrijhoogte wel geschikt was voor de Chapparal met dat attribuut er op...  men dacht van wel. Bij het groene licht goed gestart.. maar waar is mijn auto..? De Scholtens stoven al halverwege de baan als ik zie dat de achtervleugel toch de max. doorrij hoogte bleek te hebben overschreden! De auto stond ruim 10 cm verder dan waar ik was gestart! Zonder het aerodynamische hulpmiddel/ markeringspunt ging het een stukje gemakkelijker. Alleen hobbelde de auto nogal, zeker in verhouding met de 2 andere auto’s. Die kwamen elkaar nogal eens tegen met name in de wegversmallingen. Ondanks dat Bas er hierdoor wel eens uittikte komt hij toch op 116,9 ronden!



Adriaan duikt het terras op in het dorpje ..

We kunnen inmiddels gaan lunchen. Annemarie heeft een  tomatensoep en Shoarma met alle attributen klaar staan en mondjesmaat druppelen de rijders binnen als ze even vrij zijn.

 

 

2e Heat: Deze keer is de indeling op alfabetische volgorde gemaakt. Adriaan, Bas en Ed zijn de eerste groep en meteen ook de meest aanwezige... Het oranje-gele gevaar van Bas heeft het nogal eens moeilijk met de snelle gouden NSR Ford van de eveneens zeer aanwezige Ed(je?) Uiteindelijk komt hij op 112,9, ruim 4 voor Ed  terwijl Ardiaan (die hoor je niet!) zijn eigen race rijdt. Ferry, Jesper en ik mogen nu tegen elkaar. De Chapparal is vervangen door de Fly 908 omdat die grotere wielen heeft. De banden bleken wat ruim om de andere velgen te liggen waardoor het gehobbel ontstond. De auto is niet slechter dan de Chap. maar echt potten breken kan ik ook zeker niet. De auto is ontzettend gevoelig voor hobbels die de andere auto’s amper lijken op te merken. Op 1 punt lijkt de auto steeds "iets” vol te raken. Hij verlaat het slot ook nog al eens. Dat doet de 917 die Jesper nu heeft ook nogal eens terwijl ook Ferry wel eens beter heeft gereden. Kortom dit is de slechtste stint tot nu toe! De jonge Lars mag het opnemen tegen Marc (2). Hij is wederom prima op dreef maar tegen dit geweld kan hij niet op. Marc S. is niet zo lekker bezig en B. is dat juist wel en bewijst dat met zijn 115 ronden! Paul, Timon en Willem zijn de laatste rijders in deze heat. Paul verbeterd zich spectaculair. Bijna onmerkbaar komt hij net over de 110 ronden heen! Willem blijft net onder de 100 steken en zit maar 1 ronde voor Timon.

3e Heat: Deze keer op basis van de resultaten van 1 en 2 met de snelste mannen als laatste. De resultaten van alle races bij elkaar zou de einduitslag bepalen. Jesper, Adriaan en Timom treffen elkaar. Adriaan heeft mijn regelaar en na een korte gewenningsperiode gaat de Gulf Porsche prachtig vloeiend rond! Ook zijn tunnelvrees, de angst voor het zwarte gat, ze zijn verdwenen! Hij komt tot zeer snelle tijden van rond de 7.5 en brengt zijn totaal op 106 ronden!



Adriaan vliegt...lastig focussen (voor de fotograaf) met al die bomen, hekken, poppetjes...

Intermezzo: Omdat Adriaan wat eerder naar huis moet lassen we even een plechtig moment in. We bedanken Marc en zijn gezin voor de gastvrijheid en voor het organiseren van dit feest voor slotracers. We hebben een Alfa 33TT 12, van SRC, een replica van de deelnemer aan de laatste echte Targa Florio, als aandenken gegeven namens alle rijders. Marc beloofd ons dat hij deze dikke bak wil gaan prepareren voor volgend jaar! Alleen voor de plaatjes zou dat al prachtig zijn!



Marc met zijn fraaie Alfa

Ik neem de regelaar over en met de Fly-Porsche  waar nu de in theorie iets strakkere kleinere “Slot-it’ banden zitten moet het eens gaan gebeuren! Ferry en Willem zijn sterke tegenstanders met hun Fords. De teleurstelling is groot als de Porsche nog steeds ruimte op de velg blijkt te hebben. Het is iets beter maar regelmatig loopt er een band van de velg! 



ook deze banden bleven niet zitten onder mijn Pantzer (908)!

Als de auto er ook nog eens mee ophoudt sta ik helemaal voor een raadsel. Het blijkt uiteindelijk aan de regelaar te liggen. Met de S.I. regelaar van Bas, die echt compleet anders is dan de mijne,  ga ik weer aan de slag. Met wat kleine ingrepen aan het apparaat door Bas voel ik me wel meer op mijn gemak en komen de gedroomde tijden van rond de 8 weer in beeld. De Fords zijn aan elkaar gewaagd en Willem blijkt uiteindelijk de snelste met 106,7 tegen 105,9.



onze benjamin, Lars

Lars, Paul en Ed mogen nu uitmaken wie de eer van Limburg het beste verdedigd. Het is erg close en uiteindelijk blijkt Paul met 106,5 ronden de beide anderen met 1,5 ronde te hebben geklopt. De snelste mannen van vandaag komen nu aan de start. De super relaxte Marc B. de toch wel wat gespannen Marc S. en de als altijd nogal aanwezige Bas..wie gaat het worden!? Bas heeft de beste papieren ruim 3 ronden voor op Marc S. en 4.8 op Marc B. Terwijl Marc B. “rustig” zijn rondjes rijdt hebben de andere heren het lastiger. Bas, bloedsnel maar op zich zelf mopperend op de veel te veel foutjes van “die schijtbak” maar ook Marc zal zich op zijn thuisbaan wel eens lekkerder hebben gevoeld. Elke uitvlieger kost hier relatief veel tijd en dat kan aardig oplopen. Uiteindelijk is onze rustige bandenleverancier het snelst met wederom 115 ronden. Bas zit daar 2 ronden achter en onze gastheer komt slechts aan 108.8 ronden.



Marc en Marc in de bocht

Bas heeft dus net genoeg voorsprong behouden voor de overwinning. Door zijn sterke laatste heat pakt Marc Marc zijn 2e plaats af!



het hele veld bijeen

 

Na wat optelwerk, er worden dus geen uitslagen geschrapt, blijkt Bas in totaal het hoogste aantal ronden te hebben afgelegd. Marc B. komt bijna 3 ronden te kort en Marc S. zit daar weer 5 ronden achter. De prijsuitreiking volgt snel en Marc zou Marc niet zijn als hij daar ook weer niet iets fraais van had gemaakt. De 3 snelste mannen krijgen een micro Fiat 500 met speciale tekstplaatjes erop in een Souterrain cup doosje.



de winnaar Bas!



 



gefeliciteerd Marc, bedankt Marc!

 

 



de glunderende gastheer heeft toch nog een prijs gelukkig!



Als de meeste deelnemers afscheid hebben genomen zitten we nog even na te tafelen met Annemarie, Imke, Marc ,Willem en Bas. We zijn zo goed verzorgd deze dag dat er nog een flinke pan Nasi overblijft. Tenslotte nemen wij ook afscheid, we kunnen terugkijken op een zeer geslaagde dag waarbij het resultaat (in mijn geval zeker) van de race ondergeschikt is aan de beleving.

Familie Stouten, bedankt!