SRA

SRA

dinsdag 27 mei 2014

313 2e Clubrace mei GT40's

Omdat de meeste leden van onze club een GT40 hebben- al dan niet aangestoken door de fam. Scholten- werd onlnags geopperd hier een race voor te organiseren. Maar hoe doe je dat, welk regelement, welke auto’s  enz.enz. We besloten Slot it en NSR toe te staan en Randy componeerde een regelement. Waarbij het kapgewicht tussen dat van een standaard Slot-it kapje (15g) en het CC-32 gewicht van 25g in zit, 20 g dus. De auto zelf komt op 80 g minimaal. Vorige week reden we een soort proefrace met wat GT40’s aangevuld met een paar 917’s van NSR. Het was close ,maar de NSR bleek de overhand te hebben , mede door het stabiele weggedrag.

Banden: Dit bleek een heet hangijzer. De maat was snel gevonden, 20/11. Nu nog het soort. We hebben even getest met de beoogde ideale band, die fraai glanzende van Sideways. Prima grip zo uit het zakje en de tijden gingen meteen onder de 8.5 voor zowel Slot-it als NSR. Maar na een poosje begonnen ze langzaam op te lopen en na 40 rondjes was 9.0 al heel wat! Na wat overleg besloten we onze voorraad vintage Slot it P3’s maar op te stoken!

Zoals gezegd deden de Slot it en mijn -zwarte schaap- NSR niet veel voor elkaar onder. Maar hoe doen ze het op de hand-out P3’s? Hoe goed zijn de GT40 specialisten uit Lelystad? Wie gaat stevig inlopen op de afwezige Fred? We gaan het zien om te beginnen bij de kwalificatie. Paul begint zoals gebruikelijk. De auto is erg onrustig en dribbelt er behoorlijk op los. Maar Paul gaat toch, na een schuiver, richting de 9.0. Randy die al een 8.3. klokte komt nu net niet aan de tijd van Paul! Herman, Erroll en ik ook al niet, alleen de Scholtens verpulverden die tijd en doken ruim onder de 9. Bas had bij de 2e doorkomst al een 8.5 op de klokken en vond dat wel genoeg!

De race:

1e heat; Herman, Erroll en Randy nemen het tegen mij op. Eerstgenoemde gaat in baan 2 behoorlijk tekeer en loopt een ronde uit. Mede omdat ik wordt gemangeld door de beide Alan Mann Fords van Herman en Randy..teamorders/ tactiek? Op baan 4 pak ik die weer terug door op alle heren 1 rondje te pakken. Op 2 en 3 houden we elkaar aardig in evenwicht en in baan 1 is mijn auto perfect en maak ik een behoorlijk verschil. Randy maakt dit niet meer mee en heeft in de 20e ronde de stekker eruit getrokken, nadat hij een paar keer bij een botsing betrokken is geweest. Jammer. Herman wordt 2e en Erroll derde.

 2e heat: Ik mag op baan 1 blijven staan en ontmoet Paul en de heren Scholten. Bas gaat er als verwacht als een raket vandoor. Na een paar ronden zie ik dat ik opeens al in de 8.9 zit terwijl ik 5 min. daarvoor 9.1’s liet noteren! 27 ronden, dat geeft de burger moed. Bas pakt 1 volle ronde op mij maar dat lukt mij ook bij de andere heren! In de volgende  stint geeft dit min of meer het zelfde beeld, Bas waar geen maat op staat en de rest probeert de schade te beperken. Willem en ik rijden met elkaar op zodat ik nog die "veilige" marge van 1 ronde heb. Als Bas hierna op 1 gaat kan Willem op 2 nog aardig partij geven. Hij pakt bovendien de ronde weer ruim terug op mij. Dus in de laatste stint moet ik ongeveer 1 m goed zien te maken! En ik heb baan 2 tegenover Willem op 1 dus het kan erg close worden! Ik heb hem al snel te pakken maar er voorbij..dat is andere koek. Na een tikje kan ik weer opnieuw beginnen, de tijden gaan omlaag en zitten heel dicht bij elkaar. Ik kom  weer langzij..hoe lang hebben we nog? De NSR Ford is beter in de Carroussel en de opvolgende combi tewijl de Slot it op de rest van de baan weer iets beter lijkt. Als ik de zwarte Ford eindelijk buitenom voorbij de gele heb gewurmd aan het einde van het rechte stuk bij de pits is er bovenop de aanloop naar de carroussel weer contact en sta ik er weer naast ! Einde race, letterlijk want de stroom is gelijk van de baan! Willem was in de veronderstelling dat ik ik een ronde voor lag maar dat klopte dus niet. Het ging echt om de 2e of 3e plaats en zo werd ik derde! Bas wint met wel 4 ronden voorsprong! Willem 2e en zelf verbeter ik wel met 2 ronden en kom dus op een derde plaats. Herman is 4e voor Paul en Erroll.

Na afloop zien sommige bandjes er nogal vreemd uit. Hele grote stukken zijn nog helemaal van hun fabriekshuidje voorzien terwijl het omliggende rubber behoorlijk is opgeruwd. Als ik mijn bandjes even licht schuur lopen de tijden meteen richting de 8.5! Mijn beste racerondes zaten in de 8.9! We zijn voorlopig nog niet uit het bandenprobleem denk ik zo.

Er zijn helaas weinig foto's omdat ik vanwege de geringe opkomst daar niet aan toe ben gekomen.

 
-Nawoord; De banden en de auto's worden steeds sneller! Bas en Fred  zaten elkaar vrijdag op te jagen met de Slot it GT40's en eerstgenoemde dook zelfs onder de 8.2 ! Fred haalde de 8.2 en zelf lukte mij dat ook later op de avond ook met de NSR!  De 8.453 is van Randy en die mag er ook zijn ....
 
 

dinsdag 6 mei 2014

312: Clubrace Mei :de Porsche GT2 's


Na lang wikken en wegen tussen de diverse clubauto’s en de Ford GT 40 werd uiteindelijk besloten met de Porsche GT2 te gaan rijden.

De geplande GT40 race werd afgelast omdat er geen duidelijkheid was over de regels waaraan de auto moest voldoen. De eene rijder wilde het CC-32 regelement aanhouden terwijl met name Fred het onzin vond om z’n lichte standaard kapje (15g) met maar liefst 10m gram te verzwaren.Er wordt een kompromis afgesproken en de kap komt op min. 20 gram. Ook deelname van de NSR Ford kwam ter sprake en deze werd ook toegelaten. Ondergetekende heeft nu dus ook een eigen auto! Randy maakt een aangepast regelement.

Er blijft weinig tijd over om de GT2 ’s te kunnen proberen cq. testen. Eigenlijk hebben de meesten alleen de verlengde kwalificatie- (1 min vrij rijden, 1 minuut voor het eggie) als tracktime.

Kwalificatie.

Als gewoonlijk begint Paul en eindigen we dit keer met de Scholtens. Paul heeft nog wat moeite met de auto en zit uiteindelijk op een 9.0  terwijl Bas er een hoge 8.7 mee rijdt! Het zit dicht bij elkaar. We gaan rijden met een vaste auto per baan en alle baanstukken worden steeds genoteerd waarna we weer bij start/finish kunnen beginnen. De kwalificatieauto wordt uit de strijd genomen want die is toch wat onstabiel gebleken!

Eerste race; Aan de start staan Arie, Randy en Paul. Randy is op de baan de snelste maar moet z’n ongeduld vaak bekopen met uitglijders. Paul en Arie jagen beurtelings op elkaar. Ze zijn nooit heel ver van elkaar en uiteindelijk wint Paul het duel.

de wispelturige gele in het midden...
 

De 2e race: Randy blijft staan en Herman en ik komen er bij. Het was even wennen maar op baan 2 zit ik snel in mijn ritme en na een foutloze run, met steeds iets snellere ronden kom ik op ruim 28 ronden. De anderen zitten zo rond de 26 ronden. Op baan 1 ben ik ook zelfs de snelste. Hierna komt de gele auto op 3 en die doet een beetje raar. Hij lijkt af en toe wat te worden afgeremd en de tijden zijn zeker niet consistent te noemen. Fred ontfermd zich over de slepers (1 wokkel) en na een beetje buigwerk volgt meteen de beloning in de vorm van rondetijdverbering-piepjes. Hij duikt nu wel meteen onder de 9 sec! Ik heb intussen steeds meer rem van de regelaar afgehaald en dat scheelt behoorlijk. Er kan op 4 nog meer af omdat de auto wat sloom overkomt. De tijden gaan met de nu lekker doorrollende auto omlaag van 9.2 naar 8.8! Ook hier ben ik de opponenten te snel af en zet uiteindelijk ruim 110 ronden achter de naam. Herman heeft 107 en Randy 106. 

de snelle mannen bijeen...concentratie!

De 3e race.

Omdat ik, mede door eerdere ervaring met doordraaien, besluit niet weer in te stappen doet Herman dat wel. Met 3 ronden marge ziet dat er voor mij goed uit lijkt het. 110 ronden, daar kan Bas uiteraard overheen, vorig jaar haalde hij al eens 116 ronden met deze auto’s. De rondetijden waren toen wel gemiddeld 0,2 sneller wat al snel 2,5, ronden scheelt. We gaan het zien. Herman, als gezegd, Fred, Willem en Bas staan klaar. Fred op de snelle baan 2 opend geweldig. Het is met pas getapete banden altijd een klein voordeel in de snelste baan te starten en hij buit dit helemaal uit. Bas op 4 moet nog flink doorknijpen om Herman op 1 voor te blijven! Willem op 3 heeft het ook niet erg op deze auto, ondanks dat daar een Ford motor(foei!) in blijkt te liggen. Nu mag Bas op de snelle baan 2 maar Fred op 1 kan aardig bijblijven en ze zitten alle 2 in de 28 ronden. Herman zit daar net onder ruim een halve baan voor Willem die op 4 wel eens lekkerder heeft gereden. Met Bas op 1 en Fred op 3 beloofd dit een aardig gevecht te worden. Bas loopt echter een stukje uit op de andere deelnemers en zit als enige in de 28. De laatste race moet de doorslag geven.Er zijn immers maar 10 baanstukken voorsprong voor Bas! Herman heeft ook een kleine voorsprong op mij opgebouwd. De beide matadoren staan naast elkaar Bas op de wat wispelturige baan 3 en Fred op de best snelle baan 4. Terwijl Fred prima rondgaat met de wagen is Bas het niet eens met zijn auto. Wat de diverse voorgangers al hadden ondervonden onderging Bas nu ook. Na een rondje 8.5(!) klapte de auto tot zijn ontzetting uit de carroussel. Afgeproken was dan alles stil te leggen mede vanwege een Marchall tekort. Dit herhaald zich min of meer een paar x. In zo’n geval is het soms handiger de limiet niet steeds op te zoeken maar dat zullen we maar op jeugdige overmoed gooien. Door de ondebrekingen wordt de race er niet beter op. Fred weet toch een gat te slaan maar of dt genoeg is? Intussen is het Herman die deze race op z’n naam schrijft en ook ruim in de 28 ronden zit.

Uiteinddelijk heeft Maitre Paul alles opgeteld en blijkt Fred toch aardig ruim te hebben gewonnen. Bas dus 2 en Herman drukt mij weg naar de 4e plaats.

zondag 4 mei 2014

311: Met SRA naar de 6 uurs van Spa!








de 919!

he eh... Marc, hoe hard loopt jou Porsche nou....?

 

 

 



Erroll's Selfy

 



en deze is voor D.J.!

 

 



bijna klaar voor de start

 



het Belgische dweilorkestje, rechtsvoor de polesitter, de Porsche 919!

 



...daar komen ze!

 



Porsche 919

 



Toyota , de latere winnaar

 



Audi no3, de Langheck

 

de snelste 919 onderweg

 



Pitstop

 



de Audi Langheck  in Eau Rouge

 



de snelheidsverschillen zijn enorm!

 





nogmaals Eau Rouge

 



het eau van eau Rouge!

 

Erroll en Rene

 

 

geen Selfy!

 



de meest zuinige Porsche tot nu toe!

 



pitstop Rebellion

 

Jesper als aandachtig toeschouwer

 

 

 

finish van de winnende Toyota

 

de 919 is binnen..vierde!

 

de podiumklanten komen eraan

 



tijd om weg te gaan

 



nieuwe profielfoto....?

 



Ayrton, een echte Belg! Een Bellof monument was meer op z'n plaats in Spa.