SRA
dinsdag 27 mei 2014
313 2e Clubrace mei GT40's
Omdat de meeste leden van onze club een GT40 hebben- al dan
niet aangestoken door de fam. Scholten- werd onlnags geopperd hier een race
voor te organiseren. Maar hoe doe je dat, welk regelement, welke auto’s enz.enz. We besloten Slot it en NSR toe te
staan en Randy componeerde een regelement. Waarbij het kapgewicht tussen dat
van een standaard Slot-it kapje (15g) en het CC-32 gewicht van 25g in zit, 20 g
dus. De auto zelf komt op 80 g minimaal. Vorige week reden we een soort
proefrace met wat GT40’s aangevuld met een paar 917’s van NSR. Het was close
,maar de NSR bleek de overhand te hebben , mede door het stabiele weggedrag.
Banden: Dit bleek een heet hangijzer. De maat was snel
gevonden, 20/11. Nu nog het soort. We hebben even getest met de beoogde ideale
band, die fraai glanzende van Sideways. Prima grip zo uit het zakje en de
tijden gingen meteen onder de 8.5 voor zowel Slot-it als NSR. Maar na een
poosje begonnen ze langzaam op te lopen en na 40 rondjes was 9.0 al heel wat! Na
wat overleg besloten we onze voorraad vintage Slot it P3’s maar op te stoken!
Zoals gezegd deden de Slot it en mijn -zwarte schaap- NSR niet veel voor
elkaar onder. Maar hoe doen ze het op de hand-out P3’s? Hoe goed zijn de GT40
specialisten uit Lelystad? Wie gaat stevig inlopen op de afwezige Fred? We gaan
het zien om te beginnen bij de kwalificatie. Paul begint zoals gebruikelijk. De
auto is erg onrustig en dribbelt er behoorlijk op los. Maar Paul gaat toch, na
een schuiver, richting de 9.0. Randy die al een 8.3. klokte komt nu net niet
aan de tijd van Paul! Herman, Erroll en ik ook al niet, alleen de Scholtens
verpulverden die tijd en doken ruim onder de 9. Bas had bij de 2e
doorkomst al een 8.5 op de klokken en vond dat wel genoeg!
De race:
1e heat; Herman, Erroll en Randy nemen het tegen
mij op. Eerstgenoemde gaat in baan 2 behoorlijk tekeer en loopt een ronde uit. Mede
omdat ik wordt gemangeld door de beide Alan Mann Fords van Herman en
Randy..teamorders/ tactiek? Op baan 4 pak ik die weer terug door op alle heren
1 rondje te pakken. Op 2 en 3 houden we elkaar aardig in evenwicht en in baan 1
is mijn auto perfect en maak ik een behoorlijk verschil. Randy maakt dit niet
meer mee en heeft in de 20e ronde de stekker eruit getrokken, nadat
hij een paar keer bij een botsing betrokken is geweest. Jammer. Herman wordt 2e
en Erroll derde.
Er zijn helaas weinig foto's omdat ik vanwege de geringe opkomst daar niet aan toe ben gekomen.
dinsdag 6 mei 2014
312: Clubrace Mei :de Porsche GT2 's
Na lang wikken en wegen tussen de diverse clubauto’s en de
Ford GT 40 werd uiteindelijk besloten met de Porsche GT2 te gaan rijden.
De geplande GT40 race werd afgelast omdat er geen
duidelijkheid was over de regels waaraan de auto moest voldoen. De eene rijder
wilde het CC-32 regelement aanhouden terwijl met name Fred het onzin vond om z’n
lichte standaard kapje (15g) met maar liefst 10m gram te verzwaren.Er wordt een
kompromis afgesproken en de kap komt op min. 20 gram. Ook deelname van de NSR
Ford kwam ter sprake en deze werd ook toegelaten. Ondergetekende heeft nu dus
ook een eigen auto! Randy maakt een aangepast regelement.
Er blijft weinig tijd over om de GT2 ’s te kunnen proberen
cq. testen. Eigenlijk hebben de meesten alleen de verlengde kwalificatie- (1
min vrij rijden, 1 minuut voor het eggie) als tracktime.
Kwalificatie.
Als gewoonlijk begint Paul en eindigen we dit keer met de Scholtens. Paul heeft nog wat moeite met de auto en zit uiteindelijk op een 9.0 terwijl Bas er een hoge 8.7 mee rijdt! Het zit dicht bij elkaar. We gaan rijden met een vaste auto per baan en alle baanstukken worden steeds genoteerd waarna we weer bij start/finish kunnen beginnen. De kwalificatieauto wordt uit de strijd genomen want die is toch wat onstabiel gebleken!
Eerste race; Aan de start staan Arie, Randy en Paul. Randy
is op de baan de snelste maar moet z’n ongeduld vaak bekopen met uitglijders.
Paul en Arie jagen beurtelings op elkaar. Ze zijn nooit heel ver van elkaar en
uiteindelijk wint Paul het duel.
de wispelturige gele in het midden... |
De 2e race: Randy blijft staan en Herman en ik komen er bij.
Het was even wennen maar op baan 2 zit ik snel in mijn ritme en na een foutloze
run, met steeds iets snellere ronden kom ik op ruim 28 ronden. De anderen
zitten zo rond de 26 ronden. Op baan 1 ben ik ook zelfs de snelste. Hierna komt
de gele auto op 3 en die doet een beetje raar. Hij lijkt af en toe wat te
worden afgeremd en de tijden zijn zeker niet consistent te noemen. Fred
ontfermd zich over de slepers (1 wokkel) en na een beetje buigwerk volgt meteen
de beloning in de vorm van rondetijdverbering-piepjes. Hij duikt nu wel meteen
onder de 9 sec! Ik heb intussen steeds meer rem van de regelaar afgehaald en
dat scheelt behoorlijk. Er kan op 4 nog meer af omdat de auto wat sloom
overkomt. De tijden gaan met de nu lekker doorrollende auto omlaag van 9.2 naar
8.8! Ook hier ben ik de opponenten te snel af en zet uiteindelijk ruim 110
ronden achter de naam. Herman heeft 107 en Randy 106.
de snelle mannen bijeen...concentratie! |
De 3e race.
Omdat ik, mede door eerdere ervaring met doordraaien,
besluit niet weer in te stappen doet Herman dat wel. Met 3 ronden marge ziet
dat er voor mij goed uit lijkt het. 110 ronden, daar kan Bas uiteraard
overheen, vorig jaar haalde hij al eens 116 ronden met deze auto’s. De
rondetijden waren toen wel gemiddeld 0,2 sneller wat al snel 2,5, ronden
scheelt. We gaan het zien. Herman, als gezegd, Fred, Willem en Bas staan klaar.
Fred op de snelle baan 2 opend geweldig. Het is met pas getapete banden altijd
een klein voordeel in de snelste baan te starten en hij buit dit helemaal uit. Bas
op 4 moet nog flink doorknijpen om Herman op 1 voor te blijven! Willem op 3
heeft het ook niet erg op deze auto, ondanks dat daar een Ford motor(foei!) in
blijkt te liggen. Nu mag Bas op de snelle baan 2 maar Fred op 1 kan aardig bijblijven
en ze zitten alle 2 in de 28 ronden. Herman zit daar net onder ruim een halve
baan voor Willem die op 4 wel eens lekkerder heeft gereden. Met Bas op 1 en
Fred op 3 beloofd dit een aardig gevecht te worden. Bas loopt echter een stukje
uit op de andere deelnemers en zit als enige in de 28. De laatste race moet de doorslag
geven.Er zijn immers maar 10 baanstukken voorsprong voor Bas! Herman heeft ook
een kleine voorsprong op mij opgebouwd. De beide matadoren staan naast elkaar
Bas op de wat wispelturige baan 3 en Fred op de best snelle baan 4. Terwijl
Fred prima rondgaat met de wagen is Bas het niet eens met zijn auto. Wat de
diverse voorgangers al hadden ondervonden onderging Bas nu ook. Na een rondje
8.5(!) klapte de auto tot zijn ontzetting uit de carroussel. Afgeproken was dan
alles stil te leggen mede vanwege een Marchall tekort. Dit herhaald zich min of
meer een paar x. In zo’n geval is het soms handiger de limiet niet steeds op te
zoeken maar dat zullen we maar op jeugdige overmoed gooien. Door de
ondebrekingen wordt de race er niet beter op. Fred weet toch een gat te slaan
maar of dt genoeg is? Intussen is het Herman die deze race op z’n naam schrijft
en ook ruim in de 28 ronden zit.
Uiteinddelijk heeft Maitre Paul alles opgeteld en blijkt
Fred toch aardig ruim te hebben gewonnen. Bas dus 2 en Herman drukt mij weg naar
de 4e plaats.
zondag 4 mei 2014
311: Met SRA naar de 6 uurs van Spa!
de 919! |
he eh... Marc, hoe hard loopt jou Porsche nou....? |
Erroll's Selfy |
en deze is voor D.J.! |
bijna klaar voor de start |
het Belgische dweilorkestje, rechtsvoor de polesitter, de Porsche 919! |
...daar komen ze! |
Porsche 919 |
Toyota , de latere winnaar |
Audi no3, de Langheck |
de snelste 919 onderweg |
Pitstop |
de Audi Langheck in Eau Rouge |
de snelheidsverschillen zijn enorm! |
nogmaals Eau Rouge |
het eau van eau Rouge! |
Erroll en Rene |
geen Selfy! |
de meest zuinige Porsche tot nu toe! |
pitstop Rebellion |
Jesper als aandachtig toeschouwer |
finish van de winnende Toyota |
de 919 is binnen..vierde! |
de podiumklanten komen eraan |
tijd om weg te gaan |
nieuwe profielfoto....? |
Ayrton, een echte Belg! Een Bellof monument was meer op z'n plaats in Spa. |
Abonneren op:
Posts (Atom)