SRA

SRA

maandag 29 september 2014

319 Bij de buren: De buitentreinen van Ed's Gartenbahn

 

Op bezoek bij Ed’s Gartenbahn.



Deze foto is van Ed's archief geleend



Tussen Slotracer en Modelspoorliefhebbers is het altijd een beetje Beatles/Stones gedoe. Of je bent voor het een of voor het ander. Maar in het verleden hebben wij van SRA ook deelgenomen aan trein evenementen en dat is vreedzaam verlopen. Nu wil het toeval dat mijn buurman van een paar huizen verderop, Ed de Bruin, een treinbaan in zijn tuin heeft. In de zomermaanden pruttelen er regelmatig treinen door het groen en dat heeft wel iets rustgevends. Omdat het met zijn gewone baan niet helemaal lekker liep heeft hij langzamerhand van zijn hobby een beroep gemaakt. Door zijn technische achtergrond is hij in staat om komplete modelspoorweg amplacementen te digitaliseren. Hij heeft daarmee een mooie klantenkring op weten te bouwen.

De “tuinbanen” zijn vooral in de duitssprekende landen populair. De kloeke treinen in schaal 1:22,5, maken het mogelijk ze zeer uitgebreid te detailleren terwijl de techniek realistisch is en toch robuust. Doordat de markt voor deze treinen niet heel groot is hebben verschillende fabrikanten het loodje gelegd. Er is toch nog altijd een vraag naar bepaalde types trein en daar is Ed ingesprongen.

 

3D print.

Door zelf de treinstellen te maken kan hij redelijk snel op de vraag inspelen. In 3 maanden een prototype waar een fabrikant rustig 6 jaar over zou doen is mogelijk! De ideeen komen vaak vanuit vragen tijdens beursbezoeken en op treinen–fora. Ook levert Ed ombouwsets voor bestaande treinstellen van andere merken om de prestaties en rijeigenschappen te verbeteren. Een aantal onderdelen, zoals vlakke wagon-zijwanden worden gefreesd. Andere onderdelen worden gegoten maar het meeste is toch 3D printwerk. Daar komt natuurlijk nogal wat bij kijken:  

 1: Een goed professioneel 3D tekenprogramma. In dit geval Solid Works.

2: Een betrouwbare 3D print-partner.

3: Partners voor klein freeswerk, draaiwerk en decals

4: Een werkplaats

Het uittekenen van een locomotief is natuurlijk een precisie klus. De liefhebber weet n.l. precies hoeveel klinknagels er op een motorkap zitten van de echte Krokodil en wee de gebeente als er 1 te weinig op het model zit! Gelukkig kennen veel locomotieven een modulaire opbouw. Hierdoor zijn er nogal wat onderdelen in meerdere modellen te gebruiken.

3D rendering van een kleine loc. (Ed's archief)

Volume benutten.

Bij een 3D print, van zijn Belgische printer betaal je voor het volume van de buitenkant. Een holle doos kost net zoveel als een geheel gevulde! Omdat de meeste grote delen hol van binnen zijn vult Ed ze helemaal af met alles wat er maar inpast! Van tandwielen tot de meest fragiele grijpbeugeltjes.     Een andere, Nederlandse 3D-printer is bij “holle” voorwerpen juist weer wel voordeliger. Het is dus lonend om eea. vooraf goed uit te zoeken. Beide printen ze trouwens in een grote bak “poeder” en niet met de laagjes methode. Hierdoor zijn de modellen nagenoeg perfect glad en klaar voor het spuiten.

 

De tuin in:



de verse zending van de printer



Als ik bij Ed (uiteraard) de tuin binnenloop is Ed een verse zending 3D-print treinen aan het ontdoen van los printstof dat zich in holtes op kan hopen domweg omdat het er niet meer uit kan. Ook alle meegeprinte losse onderdelen worden voorzichtig losgesneden en netjes gesorteerd. In de loop der jaren heeft Ed de modellen verder geperfectioneerd. De ramen zitten nu van 3 kanten in een gleufje en van onder in een sponning. Je klikt ze er zo in en kunnen nooit per ongeluk naar binnen worden gedrukt. Zelfs de audio speakertjes kun je zo in hun exact passende plekje in het plafond schroeven.

 

De nieuwste aanwinst: de Krokodil BVZ HGe 4/4 I



De Krokodil op de Gartenbahn!( Ed's archief )



Dit is een in Zwisterland gebruikte electrische loc.van indrukwekkend formaat. Ed kan 2 versies leveren, met en zonder tandrad aandrijving. Zoals gezegd komen de meeste onderdelen uit de printer of de frees. Maar  veel van de mechanische onderdelen, zoals de pantograven, zijn ingekocht.

 

Flexibel:



de witte bovenbouw past precies op het grijze onderstel



Het mooie van het zelf maken van dit spul is dat je individuele eisen van je klanten kunt honoreren. Dan moet je denken aan een specifiek uitvoering/kleur maar een miniatuur van de eigenaar als machinist is natuurlijk ook mogelijk.

Assemblage :

 

De assemblage hal annex woonkamer

Dit gebeurt hoofdzakelijk in de woonkamer of bij mooi weer in de tuin. Het spuitwerk vind plaats in de schuur, waar zich een enorme hoeveelheid spuitbussen heeft verzameld in precies de juiste (Ral) kleuren. Ten slotte wordt na de wrijfdecals (geen plastic basisvel, dat je altijd blijft zien, zoals bij ons slotters) een aantal lagen matlak aangebracht.

klaar voor verzending, opgestapeld in de gang

Prijzen:

Voor zoveel trein en in deze kwaliteit en in deze kleine serie moet natuurlijk wel betaald worden. De Krokodil is er van zo’n  €  2250,= Een losse wagon heb je al voor minder dan € 800,= Ze zitten dan wel in een fraaie houten showcase met een plexiglazen voorplaat. Niet zelden levert hij ze zelf af bij de klanten in Duitsland of Zwitserland waarbij dan wel meerdere adressen in 1 rit gedaan worden...

Voor meer informatie is er de Website:

Op  http://www.edgb.nl/  kun je alles nog eens rustig bekijken.

 

 

 



 



 

 



 

dinsdag 16 september 2014

318 Bezoek uit Duitsland

Je kent het wel, 3 weken vakantie= 3 weken niet slotracen! Ik ken slotters die een gevuld koffertje meenemen als ze er met het gezin op uittrekken. Stiekem hebben ze dan al gekeken of er ook een slotraceclub in de buurt is. Zo ook Dieter en zijn zoontje: "Ich bin der Paul" uit Zuid- Duitsland. Ze waren dinsdag na een uitputtend dagje Dolfinarium bij SRA op bezoek. Normaal gesproken rijden ze bij: http://www.slot-ducks.de/  uit Oberfischach. Hun baan is met ruim 33m en 4 sporen goed vergelijkbaar met de onze denk ik. Ze hebben hun komst aangekondigd en staan keurig op tijd op de stoep.





onze gasten aan de baan



 

 

Autootjes kijken.

Dat is altijd interessant...wat zit er in de koffer. Bij Slot-Ducks rijden ze veel met de NSR GR3 auto's. Daarvan hebben ze een ruime voorraad bij zich. Net als bij ons hebben ze ontdekt dat het onhandelbare bommetjes zijn, zeker met de sponsbanden. Dit hebben ze in het regelement ondervangen door een relatief tammme 17k motor in te bouwen i.p.v. het 21.5k exemplaar. Verder het bekende Slot-it gebeuren als de Group-C en LMP auto's. De 1: 24 auto’s waren (helaas) niet mee.

de goed gevulde koffer

 

De opkomst was voor een dinsdagavond erg groot. Vaste dinsdagklant Hans wist niet wat hij zag toen hij als een van de laatsten boven kwam! Onze gasten hebben de baan dan al verkent en vooral de kleine man kent weinig angst om flink door te knijpen. Gelukkig zijn er handen genoeg aan de baan om hem na de kleine ongelukjes weer op weg te  helpen.

der Paul legt alles vast

 

Er wordt soms meer gepraat dan gereden en het is al snel half 11 , tijd voor de gasten om weer op te stappen. We zijn uitgenodigd voor een tegenbezoek als we eens in de buurt mochten zijn.....

 



Dieter en Erroll




 

 

 

zaterdag 13 september 2014

317 Eerste clubrace na de zomerbreak



Sfeerbeeld Group C, hier natuurlijk de Toyota..


 

Tegen het midden van september begint het weer te kriebelen, er moet weer geraced worden! De agenda geeft aan dat group C aan de beurt is. Dinsdag waren er al een aantal rijders aan het trainen. De meest opvallende was Fred met de Toyota. Hij kwam tot een indrukwekkende 8.2! Die nieuwe modellen rijden gewoonweg super. Ik kwam met de bejaarde Porsche net onder de 9 sec! Dat beloofde een zware avond te gaan worden. Het is een indicatie omdat je nooit helemaal weet wat de hand-out banden precies gaan doen onder de auto, maar 0,7 sec. ...dat is heel veel!

 

We zijn uiteindelijk met 7 man. De keuring wordt keurig uitgevoerd door Paul en Randy. Het enige discussiepunt bleken de achterwielen van Fred te zijn. Hij bleek dikke grote LMP wielen te gebruiken i.p.v. de smalle Gr-C exemplaren. De standaard bandenmaat bleek niet te passen...Hoewel er onvoldoende duidelijkheid over bestond zijn ze vervangen door het gebruikelijke type. N.B.: bij de landelijke Gr-C werden de nieuwe types, zoals de Toyota, die gebruik maken van een recessed motormount verplicht tot het rijden met de bijgeleverde iets grotere velgen zodat het (magneet)voordeel teniet wordt gedaan. In overleg gaan we hier voor iets dergelijks. De magneetkracht van de Toyota was desondanks toch min. 4 gram meer dan die van welke andere dan ook.

De kwalificatie:

Hier bleken de nieuwste wagens idd. de snelsten. Ook op het verse Sideways rubber zijn de beide Toyota’s en de Gulf Porsche van Herman zijn duidelijk “los” van de rest onder aanvoering van de Scholtens met hun Jag’s. De Porsche’s van Paul en mij sluiten de rij.


De fraaie Gulf Porsche van Herman voor Randy's Toyota




1e heat;

Bas, Willem, Paul en ik beiten het spits af. Tot ieders verbazing is Paul op baan 1 het snelst weg met mijzelf er pal achter.De 1e bocht is er al kontakt maar in de 2e neem ik de heftig uitbrekende Porsche vol op de horens. De Scholtens liggen meteen 1 en 2. In mijn ijver eea. goed te maken, niet zo simpel als je auto langzammer is, maak ik te veel fouten. Hierdoor loop ik al 2 ronden achterstand op. De auto van Paul is helemaal traag, 9.5 ongeveer waar ik toch een enkele 8.9 produceer. In de volgende race blijkt waarom, Paul verliest een achterwiel! Het andere blijkt ook al los te zitten! Met 2 vaste wielen loopt hij wat meer in het gareel met tijden van rond de 9. Bas loopt iets weg van Willem en ik probeer de achterstand niet te laten oplopen. Op Willem, die steeds wat langzamer lijkt te worden pak ik uiteindelijk 1 ronde terug maar Bas maakt geen fouten en consolideerd. Bas, Willem, JW, Paul.



 De geplaagde achtervleugel bevestiging bij Randy.




2e heat:

Zoals gezegd komen hier de nieuwe auto’s aan bod, met de doordraaiende Bas erbij. De Toyota’s stuiven er van door, maar ook Herman rijdt al snel gelijke tijden! Bas is ook al sneller dan in de eerste vanwege de gunstige invloed van de ouder wordende banden en profiteert van foutjes van anderen. Bij een beetje lompe botsing met de stilstaande auto van Randy rijdt hij de achtervleugel van de Toyota af. Dit is meteen het einde van de hoop  op een goed resultaat voor de Toyota rijder. Ondertussen is de andere Toyota enorm aan het uitlopen. Maar ook Herman valt op door zijn snelle rondetijden, soms is hij zelfs de snelste man op de baan. Helaas zijn er iets te veel momenten waarbij de auto rechtdoor wil. Fred wint met overmacht, Bas is toch nog weer 2e, voor Herman en Willem.



Zelfs aan de onderkant is het thema oranje en blauw terug te vinden!




Na afloop bleken de auto’s vaak al weer sneller dan in de race. Vooral toe te schrijven aan de banden. Dat die nieuwere auto’s echt heel snel zijn merkte ik door zomaar een 8.3 te  rijden met de inmiddels weer komplete Toyota van Randy! Met mijn Porsche zat er niet meer in dan een hoge 8.6 en dat was toch 0.2 sneller dan mijn beste raceronde....