SRA

SRA

zondag 26 oktober 2014

322 De Nissan's zwaaien af!


 
Zoals de trouwe volgers wel weten zijn we een aantal jaren geleden begonnen met  het bouwen van nieuwe auto’s voor onze clubcompetitie. De keuze viel op de Slot-it Nissan 390 in de matzwarte presentatie uitvoering. De leden mochten zich naar hartelust uitleven op het kapje, verlichting verplicht. Het chassis, zonder magneet mocht wat worden verzwaard met lood en naar smaak wat vaster of losser gezet. De banden zijn de Slot-it P3 of de banden die er onder zitten. Simpel en effectief en bovendien voor allen haalbaar. De basis voor een competetief veld.
 

 

Fred neemt de preparatie als altijd heel serieus!

 

 

Na de zoveelste race en vele testronden zijn de meeste kapjes wel aan het einde van hun latein. 1 van de kapjes is al vervangen terwijl latere instromer Randy een nieuwer type “Langheck” kapje heeft.
 

 


de laatste groepsfoto!


 

 

Na wat inrijden, testen, wat bij de 1 direct na de vorige race al begon en voor de ander net voor de kwalifictie eindigd konden Paul en Randy aan de slag.
 

 

de inmiddels vertrouwde keurmeesters
 
 


 

De keuringsresultaten komen keurig in een mapje en verschillen niet veel van die van de vorige race. Alleen de topsnelheid blijkt gemiddeld 3 km/h hoger te liggen!? Doordat mijn banden er aardig aan zijn is de magneetwerking van de motor opeens naar de 27 gr. gestegen! Met een paar verse ‘’vintage” P3 rubbertjes, die ik even rondschuur is het evenwicht weer hersteld en kom ik op 17g. uit. 2 rondjes met dit schoeisel leert me bovendien dat ze een stuk beter zijn dan de oude! Ook Arie neemt nieuw rubber.
 

 

de Smurf trek te hard aan de baan!


 

 

De kwalificatie.

Paul, als eerste komt net onder de 9 en de rest komt daar weer onder waarbij Bas na 2 ronden nipt onder de 8.5 duikt en de stekker er uittrekt..De toon is gezet.

1e heat
 


de eerste groep

 

 

Het wordt een nachtrace en dat is voor rijder en marchall opletten geblazen! Per spoor is er 5 min. de tijd. Paul, Herman, Arie en Willem nemen het tegen elkaar op. Herman is de snelste maar moet door wat schuivers toch wat langer wachten om echt 1e te zijn dan hij gewild had. Willem heeft steeds ruzie met de auto die nogal eens van spoor wil wisselen. Paul is doet zijn best wederom betrouwbaar te zijn maar ook hier heeft de Nissan zijn eigen willetje. Arie rijdt intussen de race van zijn leven! Zijn rondetijden zijn erg goed en hij blijft de druk er bij Herman goed ophouden! Met 104.67 komt hij nog geen halve ronde te kort!

2e heat


de tweede groep

 

 

Bas, Fred, Randy en ik. De laatste 3 zitten qua kwalificatie tijd dicht bij elkaar en dat is te merken! Bas is meteen weg maar Fred hengel ik langzaam binnen. Rondenlang hangen we zij aan zij totdat het uiteraard een keer mis gaat. In de caroussel torpedeerd Fred(3) mijn smurf(2) en samen liggen we er af. We kunnen weer opnieuw beginnen en Randy heeft een flink gat geslagen. Hierna ga ik op 1 en dat geeft wissellende resultaten. van 9.2 tot 8.701! Ook trek ik de auto 2 x onderuit bij het opkomen rechte stuk. Mijn laatste fout zorgt voor de grootste achterstand doordat 2 auto’s hem weg weten de ketsen net voordat de marchall hem te pakken heeft! Fred en ik kunnen Bas alleen nog enigszins partij bieden als we op 2 en 3 rijden. De 2x3 ledjes zijn nooit ver uit elkaar. Eerst loop ik wat weg bij Fred, maar daarna komt hij weer sterk terug en looopt zelfs wat in op Bas. Bas heeft het al de hele race over dat zijn auto het niet goed doet, hapert e.d. Intussen rijdt hij dan wel de ene 8.5 na de andere! Fred weet dat hij veilig zit t.o.v. mij en kan gewoon consolideren. Ik moet ergens een gat van 1.5 ronde zien dicht te rijden en dat gaat gewoon niet lukken. En zo eindigen we in de kwalificatie volgorde.

De Nissan’s zien we niet meer terug op de baan en ik heb het idee dat niet iedereen dat heel erg vind. Het zijn prima betrouwbare auto’s die je heel netjes moet rijden om er snel mee te zijn. De GT40 is een veel geliefdere auto en bovendien iets sneller!

 

 

vrijdag 10 oktober 2014

321: Over de 30.000 pageviews!

De 30.000 zijn gehaald in ongeveer 8.5 jaar tijd, een kleine 300 per maand!
Of dit allemaal klopt, geen idee.
Het wereldkaartje geeft ook een wat merkwaardig beeld van de bezoekers.
Een van de 320 stukjes over de Souterraincup scoort nog steeds het hoogst.
De afgelopen maand was de reportage over mijn buurman Ed met de buitentreinen goed bezocht, 124x, op de drempel van de top 5 zeg maar. Ik ga dan ook gewoon door!

Groeten,
JW.

zaterdag 4 oktober 2014

320 Clubrace Ford GT40


Senioren-moment !






De oktoberclubrace is er weer 1 met eigen auto’s. Ditmaal de Ford GT40, een auto waar iedereen wel iets mee lijkt te hebben. Wedstrijdleideris Randy omdat Paul heeft afgezegd. Technisch is dat nu goed ondervangen doordat er nu een “eigen” PC is als wedstrijd management. Voorheen ging dit altijd op de PC van Paul. Laatstgenoemde heeft de hele draden-en PCboel onlangs helemaal gesaneerd samen met Randy.

Wedstrijdleider Randy

 

De meeste auto’s zijn wel vaker ingezet, maar omdat in bijna elke koffer meerdere GT40 blijken te zitten is het toch vaak weer verrassend welke de voorkeur geniet.

Er blijken 2 Alan Mann auto’s te zijn van zowel Fred als Randy. Het enige verschil zit hem in het ontbrekende glas van de rechter onderkoplampbij Randy. Willem heeft de bekende gele supercar die in de laatst verreden CC’s zoveel indruk maakte. Bas kiest voor de wit/zwarte en Arie heeft de donder blauwe terwijl Erroll tenslotte de enige is die de fraaie Gulf kleuren vertegenwoordigd. Dit zijn de Slot-it’s. NSR wordt vertegenwoordigd door Herman met een verse rode MKlV-de wat grotere auto in dit veld- en mijn zwarte MK2.

De tijden die vooraf worden gereden zijn erg snel en nagenoeg iedereen blijkt rond de 8.5 te kunnen halen! Wat is de invloed van het rubber. De hand-out banden zijn van Sideways van het type highgrip! Er zijn in principe 2 maten maar de dikke 11/20 komt onder alle auto’s.

de Sideways rubbertjes

 

Keuring: Normaal een formaliteit waarbij een eigen iets afwijkend regelement wordt gehanteerd. Dit is door Randy opgesteld en aan ons allemaal voorgelegd. Er zijn zodoende nog wat kleine aanpassingen op gekomen, mede om NSR en Slot-it zo gelijkwaardig mogelijk te laten deelnemen. Het standaard element is niet vergeten, het zijn kortom geen ingewikkelde tuningprojecten geworden. Verschillende auto’s zijn nagenoeg “zo uit de doos” meteen kanshebber. Dit blijkt Fred waarschijnlijk te zijn ontgaan want heij heeft Randy nog gebeld om eea. na te vragen. Als de meeste auto’s al –goedgekeurd- liggen te wachen komt Fred nog even nakeuren met een 1 mm voelermaat. Onder de verschillende auto’s blijft het gevalletje steken, dus die zijn dan te laag.... Het blijkt dat beide merken dit hebben. De dikte van de sleperschoen+ slepers bepalen in pricipe hoe hoog de auto voor staat. De voorbanden zijn daarin “volgend” omdat de auto immers op 4 wielen moet staan en niet op 2 wielen en de sleper (Arie!) Wat nu: we besluiten toch van start te gaan, mede omdat dit nooit een issue is geweest zowel bij SRA als bij de CC-32.

 

de TC waarbij Fred de bodemspeling aandachtig bekijkt....

en die met een 1mm+ voelermaatje naloopt...


Kwalificatie: Wat doen de nagelnieuwe glimmende zwarte Sideways rubbers onder deze auto’s? Aan Fred de eer om af te trappen. Het ziet er prima uit en meteen staan de gewenste tijden op de monitor hij komt op 8.625. Teamgenoot Randy blijkt meteen nog sneller te kunnen! 8.416! Mijn zwarte NSR zet ik daar tussenin maar na 3 rondjes zakken de tijden al  richting 8.8! Dan komt Herman met de nieuwe NSR en die duikt rustig in de 8.4(46)! Arie worsteld nogal met de auto en zit toch in de 8.8. waarna Bas kan laten zien hoe het echt moet...na 2/3 rondjes een 8.361! Meteen gaat de stekker eruit en klaar! Willem is wel eens lekkerder gegaan met de gele en kan mijn tijd ditmaal net niet halen 8.596. Erroll tenslotte komt wel in de buurt van Arie maar het is net niet genoeg.

de eerste groep met alleen maar S.I. auto's...het koplampglaasje van de rode auto is zo niet zichtbaar....

 

De 1e heat.

We zijn met 8 rijders dus gaan we voor 2 groepen van 4, dus zonder indraaien. Een wat ongebruikelijke groep met Erroll, Arie, Fred en Willem! Fred gaat er als de brandweer vandoor en kraait het uit van plezier.” Wat gaat hij goed, alleen maar even getaped en ziet!” Na maar liefst 29 ronden, waarvan er heel wat in de 8.3 zitten gaat de stroom eraf. Willem heeft zich wat herpakt maar komt toch ruim te kort, ook qua rondetijden. Dat gaat in hogere mate ook op voor de andere 2. Na de baanwissel het zelfde beeld en een euforische Fred! Dan oppert er iemand “misschien heb je van auto gewisseld!?” Na wat gelach bekijkt Randy zijn auto even maar...dit is die van Fred! Het koplampglaasje! Wat nu?! De laatste 2 races heeft Fred zijn eigen auto. Nu heeft hij het opeens erg aan de stok met Willem! De race is wel meteen een stuk spannender. Ook de beide andere heren zijn qua rondetijden erg aan elkaar gewaagd! Fouten bepalen dus de uitslag. Fred trekt 2 ronden van zijn totaal af en komt op 105.48 en hierdoor wint Willem met 107.48. Arie en Erroll zitten ook boven de 100!

spanning/ ontspanning vooraf

 

Heat 2

Bas, Randy, Herman en ik komen in het Slot-it /NSR onderonsje tegenover elkaar te staan. S.I.links, NSR rechts, waarbij Randy nu wel zijn eigen auto heeft, met nieuwe banden. Ik verpruts mijn start en ben op baan 1 de hele tijd aan schade beperking aan het doen. Ondanks dat ik zelfs onder de 8.7 duik zijn de anderen niet onder de indruk. Zeker Bas niet...er staat totaal geen maat op die gast! Hij zet zelfs een 8.2 op de klokken.... In de volgende baan herhaalt zich dit racebeeld. Randy en Herman lopen eigenlijk niet bij me vandaan..op 4 gaat het ook erg goed. Ik maak de hele race geen enkele fout en daardoor sluip ik dichterbij. In de 3e manche pak ik zo Randy en in de laatste, op baan 2, jaag ik op Herman. Qua tijden ontloopt het elkaar eigenlijk niets allen 1 foutje is hem fataal! 14 baanstukken is het verschil! Bas dus alleen boven de 110 ronden met maar liefst 113.47! Herman en ik in de 109 en Randy keurig 4e met een dikke 108.

Randy is nog even aan het kijken met welke auto hij gaat rijden!


Al met al een behoorlijk spektakelstuk met onverwachte uitschieters, zowel naar boven als naar beneden. Een betrouwbaar rijdende auto is belangrijk voor een goede race! Topsnelheid is van ondergeschikt belang, tenzij je Bas heet. De top van zijn auto is maar liefst 33km/u. Erroll, Fred en Willem zitten ook boven de 30. De NSR van Herman komt daarentegen niet verder dan 25! Ik zie nog steeds auto’s met verkeerde voorbanden. Te breed, niet rondgemaakt en met een verkeerde diameter waardoor de auto te hoog staat of juist “zweeft” met de voorwielen. Hierdoor kunnen kontactproblemen ontstaan en of een onbetrouwbaar weggedrag. Allemaal simpel te voorkomen door hem eens op een plankje te zetten en eens goed te kijken!