SRA

SRA

woensdag 26 november 2014

324 Slipstream 15 jarig jublileum race

22 november Jubileumrace 15 jaar Slipstream!
Om het 15 jarig bestaan van een van de mooiste en meest actieve slotraceclubs van ons land te vieren heeft Slipstream z’n slotracevrienden uitgenodigd. Op het programma staat een 1500 ronden race met speciaal voor dit doel opgebouwde Nissan’s van het type 390R van Slot-it. Als er nog iets van de auto’s overblijft  na deze race worden ze ingezet voor de Techno Challenge, waar Slipstream bij is aangesloten.
Als ik om 11.15 binnenkom is het al aardig druk, de meesten blijken er al te zijn! Meestal een goed teken. Na de mensen met een SS-shirtje een hand te hebben gegeven en een kop koffie ga ik de Smurf, mijn trouwe afgedankte club-Nissan op foam zetten. Inmiddels druppelen de teamleden Herman, Randy en Willem ook binnen. Bas is er helaas niet bij vanwege zijn werk.

hier en daar wat nieuwe gezichten bij het inrijden

Eenmaal op de baan gaat de Smurf meteen prima in de rondte. De auto is altijd al erg mooi stil en de invloed van het foam en de gladde houten baan versterken dat. Ik zit al snel in een mooi ritme en de tienden vliegen er meteen al af. Willem Randy en Herman zie ik ook al aan de baan staan. Kilometers maken en ritme opdoen, vooral op baan 1 en 6 is belangrijk bij dit soort races. De nieuwkomers, waaronder Herman en Randy hebben het er maar moeilijk mee. Netjes en vloeiend rijden is niet voor een ieder weggelegd. Dat blijkt wel uit de telkens op de baan verspreid liggende auto’s. Marchalls draaien overuren.



iedereen met een ruitjesbloes mocht meedoen!



De bedoeling van deze race is dat er 6 heats worden gereden. Elke heat wordt afgevlagd zodra de eerste 250 ronden heeft afgelegd. Als er 1 team is die alle 6 heats wint kom je aan 1500 ronden. Dus dat lijkt bijna uitgesloten. De 6 auto’s hebben allamaal een kleur die overeenkomt met een sticker bij je regelaar. Ze blijven dus op die baan rijden en de teams draaien door. Uiteraard zijn ze ook genummerd. Er mag tussendoor van rijder worden gewisseld als je de auto maar voor de tribune neerzet. SRA denkt om de 15 min. te gaan wisselen. Er zijn 6 deelnemende teams waarbij er een aantal zijn met zeer bekende gezichten, maar er zijn ook nieuwelingen. De jongste schat ik een jaar of 8 en op een krukje staand kan hij het allemaal net bekijken.
De keuring is geen issue en ook de kwalificatie is geschrapt dus meteen maar racen!

helemaal kompleet bij de start

1e heat:
Eindelijk is het zover. Ik mag aftrappen met de gifgroene Nissan op baan 3. Of het aan de ervaring met de auto ligt of aan het inrijden, voor ik het weet lig ik op de 2e plek! Het voelt zeer vertrouwd allemaal en zonder fouten ga ik steeds sneller rond. Ik kom aan de 9.0 en voor ik het weet staat de aflossing te trappelen en veel te snel moet ik eraf! Uiteindelijk worden we 3e in deze heat met 225 ronden in 39 min.



spanning voor de start



2e heat:
Randy mag nog 6 min. blijven staan en dan komt Herman voor zijn kwartier. De derde plaats staat onder druk! Ik probeer die weer terug te pakken op het A-Team en zelfs t’Kasje rook ons bloed. Uiteindelijk komen we nog op 211, waardoor we zelfs wat verder weglopen. Eindhoven is ons met een enorme 248 ronden nu ruim voorbij gevlogen.
3e Heat:
Willem maakt zijn stint af op de toch lastige baan 6 maar hij gaat met weinig problemen en mooi vloeiend rijdend de baan over. Herman neemt over en ondervind andermaal hoe lastig deze baan is. Dit gaat ook op voor Randy. Het lijkt wel of hun Slot-it regelaar enorm agressief is afgesteld, waardoor de auto’s er vaak naast liggen. Gelukkig zitten de spoilers los op de auto en meestal zijn de auto’s na een paar minuten al spoilerloos. We zitten nu op 213 ronden en weer is Slipstream 2 de eerste die de 250 rondenbarriere slecht. Bovendien heeft ’t Kasje met een opvallend goede 245 ronden onze 4e plek afgepakt!

zonder vleugels...

4e Heat.
Hier beginnen we weer iets beter het is dan ook baan 4. Ik ga hier behoorlijk onder de 9 sec. grens met een paar 8.7’s. We maken weer iets goed en ook Willem is snel onderweg. We missen Bas nu eigenlijk best. 4 ronden voorsprong op het A-Team en 41 op ’t Kasje zijn niet veel. Bovendien staat ons baan 1 nog te wachten. We halen uiteindelijk 221 ronden en dat is best teleurstellend.

local heroes

5e Heat.
Baan 2, moet te  doen zijn. Vooral het gevecht met het A-Team is spannend. Willem doet het weer prima en we kunnen zelfs wat uitlopen. Maar 250 ronden is lang en halverwege zijn we aardig weggezakt. Dit komt ook omdat wij geen antwoord hebben op de snelle mannen als Ivan en Marco. De blauwe auto is welliswaar snel maar heeft wat last van onvoorspelbaar onderstuur waar ook anderen last van bleken te hebben. Met een eindsprint houden we de schade toch beperkt. 220 om 224 en dat betekent dat we gelijk staan! 1090, en dat zijn er 61 meer dan ’t Kasje.

Het A-Team heeft ook een fan!

6e Heat.
Randy staat aan de start op baan 1. Al snel staat hij te gebaren dat hij wil wisselen. Het loopt niet echt en snel wordt hij uit zijn lijden verlost. Deze baan moet je echt leren rijden, vooral netjes binnen de lijntjes kleuren, niet te veel willen. Met Willem als 3e rijder gaat het ook goed maar we kunnen niet voorkomen dat de mannen van Kol. Hannibal ons voorbij gaan! Dit mede door hun briljante eindsprint van  250 ronden! "I love it when a plan comes together" zullen ze gedacht hebben. Hierdoor is Slipstream 2 er net niet in geslaagd om de 1500 ronden vol te maken!

hier zijn ze dan..het A-Team!


Eindhoven de winnaars!

Nadat alle resultaten zijn verzameld volgt de ludieke prijsuitrijking. Helaas werden de thuisrijdende teams uit de uitslag geschrapt vanwege foutieve rijderswissels en of het gebruik van verboden drankjes! Hierdoor stond Eindhoven opeens bovenaan, gevolgd door het A-Team en SRA! De fraaie oranje medailles van reuze formaat zullen we een plekje geven op de club als aandenken voor dit jubileum. Maar eerst was er nog de BBQ, net naast de partytent bij de ingang. De burgers waren in no time gegrild en vonden gretig aftrek onder de aanwezigen. Het was een geslaagde dag die eigenlijk heel snel voorbij gevlogen is. Slipstream bedankt en nog vele jaren!

voor de volledigheid





zondag 16 november 2014

323 Clubrace November GrC-32 A Trick of the Tail?


14 november is de laatste GrC race van dit jaar verreden.



 

vooraf de grote kanshebber, de Toyota!



 

Voorafgaand aan deze race leek er maar 1 auto in aanmerking te komen voor de prijzen: De Toyota! De afgelopen weken regende het toptijden. Fred en Randy regen de eene 8.4 aan de andere terwijl de wat oudere Gr-C bakken al blij waren net onder de 9 uit te komen. Dit was vrijdagavond al niet anders! De afgelopen week heb ik de Mazda uit de kast gehaald en snel wedstrijdklaar gemaakt. Dit vooral om het andere  Japanse geweld misschien met gelijke middellen te kunnen bestrijden. Helaas kreeg ik ook dit exemplaar niet onder de 9.2! Met de 962 ging het zelfs iets sneller...De Mazda bleek wel wat harder te lopen dus heb ik de motor even geruild. Nu ging de Porsche zelfs naar de 8.9! Bas en Willem zaten ook rond de 9 dus de oudere auto’s kregen het zwaar...

Opperste concentratie bij Bas, ook bij de keuring!

Bij de keuring werd extra gelet op de voorwielen, ze moeten immers de grond raken. Op de overige punten zijn de auto’s inmiddels dermate vaak gekeurd dat daar geen gekke dingen meer in te vinden zijn. De topauto’s hebben allemaal kapjes van 21 gr. en een totaalgewicht van 78 g. het minimum. De magneetkracht bleek nog wel aardig te kunnen variëren gek genoeg. De auto’s krijgen hier ook nieuwe banden van Sideways. Er zijn 2 maten en de meesten gaan voor de 19/10. Deze assymetrische band blijkt het beste te rijden met de kleine wang aan de buitenkant. Schuren is niet toegestaan dus de auto’s verdwijnen zo het parc-fermé in.

 

Raken ze de grond?

 

Kwalificatie

Paul staat al met de regelaar in de hand als er plotseling een vergadering wordt belegd. Dit ivm. de facature ontstaan na het plotselinge vertrek van Randy als secretaris. Als we klaar zijn mag Paul weer. Met een 9.1 lijkt hij aardig mee te kunnen doen met de wat oudere Porsches en Jag’s. Fred’s snelle Toyota komt daarna. De strakke 8.7 is welliswaar niet de supertijd uit de vrije trainingen maar lijkt in orde. Herman met de Gulf-Porsche maakt meteen korte metten met die tijd..8.66! Dan hebben we Randy met de Super Toyota en die lijkt niet blij met de bandjes! Hij duikt uiteindelijk, op baan 4 rijdend, nipt onder de 9 sec. Als ik hierna begin heb ik geen speciale werwachtingen. De 8.8 met staande start is ongelooflijk! De volgende is 8.586...en na een kleine schuiver laat ik het hier maar bij. Erroll verrast met de Lancia na eerst wat ongemakkelijk te zijn rondgegaan met zijn 8.7. Willem blijkt sneller dan Bas en beiden zitten ook in de 8.7. Arie tenslotte weet net niet aan Paul’s tijd te komen. Sommige auto’s doen het beter op deze banden dan de andere....

 

 

 

Rijk gevuld startveld

 

1e heat:

Paul, Arie en Randy gaan het uitvechten. Randy pakt na enig oponthoud toch de leiding. Paul volgt en de soms best snelle Arie heeft z’n avond niet. Zijn uitvliegers zorgen voor een nogal rommelig wedstrijdbeeld. De 8 ronden achterstand op Paul is ook wel wat veel....

 

 

 

Erroll als wedstrijdleider..

 



de 2e groep met de Scholtens geflankeerd door Erroll en Randy!

2e heat:

Randy mag blijven staan en Erroll en Bas/ Willem staan tussen hen in. Dat het niet zijn avond is laat Randy wel zien. Ook Erroll lijkt zo’n avond te hebben. Maar na zich van z'n sjaal te hebben ontdaan krabbelt hij opmerkelijk snel weer op en legt een enorm tempo aan de dag! Hij klopt Willem met 1,5 ronde en Randy met ruim 2! Bas is niet meer te achterhalen, ondanks een nummerstickertje dat zich tussen het voorwiel had genesteld en hij rijdt rustig zij aan zij op met z’n pa.

 

 

Zie vorige foto

3e Heat:

Bas, Herman, Fred en ikzelf. Fred heeft de beste start gevolgd door Herman. In de carroussel maak ik veel goed en de bocht aan het einde rechtestuk loopt ook formidabel! Herman heb ik snel te pakken en Fred kom ik soepel voorbij. Als ik iets te lang op de monitor kijk maak ik mijn enige fout. Ik heb Herman en Fred weer snel te pakken en loop nog een aardig stukje uit. Herman blijft aardig in de buurt van Fred. Ook de volgende banen win ik gemakkelijk. Op baan 2 draai ik zelfs nog een 8.495! Met maar liefst 4 ronden voorsprong kom ik over de streep..111.32 ronden, mijn gemakkelijkste overwinning ooit! Fred wordt 2e met slechts 9 baanstukken voorsprong op Herman. Daar weer 1 ronde achter zit Bas die een niet helemaal perfect rijdende auto leek te hebben.     Van alle 4 de GrC-32 races dit jaar was die van september de snelste. De beste kwalificatietijd was in januari nog wat sneller dan die van deze race. Ze hadden 3 verschillende winnaars, Bas, Fred(2x) en nu ik.

 

 

de ouwe trouwe 962 duikt zelfs onder de 8.5!

 

Voor de stand aan kop van het Clubkampioenschap maakt het niet meer uit. Ik ben alleen dichter bij Fred gekropen.



the Winner!