SRA

SRA

vrijdag 27 februari 2015

337 : Porsche 914 no. 269/1020 van SRC

Al weer ruim 2 jaar geleden maakte jij en ik kennis met het sympathieke Slotracemerk SRC (Slot Racing Company). De Spanjaarden zijn er in geslaagd om betaalbare slotcars te maken die de andere fabrikanten niet hebben. Porsches: Eenvoudig de Porsche nummers aflopend kwamen ze via de 907 denk ik  op de andere vergeten Porsche uit: de 914! Uiteraard zijn ze er wel, zoals de oerversie van Carrera en ook een resin auto van TopSlot al dan niet in kit-vorm.

De auto riep in het echt  nogal gemengde gevoelens op. De VW rijders vonden het een echte Porsche, de Porsche rijders juist weer een typische VW!  De VW had een platte 4 pitter uit de 412 en de Porsche een flat-six uit de 911 en wat meer toeters en bellen.  Door de middenmotor was de balans van de auto prima en viel er eigenlijk beter mee te rijden dan met de toenmalige 911! De auto heeft een nogal eenvoudig, bijna minimalistisch uiterlijk met een targa dak wat mij wel aanspreekt.



Autosport: De 914/6 werd in die dagen, rond 1970, ook ingezet in races. Met 908 voorremmen en een wat op gekieteld motortje  deed het ding het eigenlijk beter dan Porsche lief was. De 6e plaats overal  op le Mans is op z’n minst opmerkelijk te noemen.

Dit schreef SRC er zelf over...The new Porsche 914/6 GT that Slot Racing Company is now selling at 1:32 slot scale is likely one of those who have a better curriculum on both sides of the Atlantic. This 914/6 (914 043 0691) was one of the 12 experimental prototypes created by the Zuffenhausen factory in 1970 with the specifications of FIA Group 4. Its 901/36 engine was modified by Max Moritz to take him 220CV and also set up with the 908 front brakes.
Competed and won in the ADAC series in Germany overwhelmingly, 9 wins in 12 races, and won the FIA GT Trophy in 1970 before being sold to Ralph Meany to start their United States racing campaign.
There he began his string of success, in the 24 Hours of Daytona in 1971 with Steve Behr, John Buffum and Erwin Kremer at the wheel, where earned second place in the GTU Class and eighth overall. Sebring, Watkins Glenn, Virginia were some of the successes stages of this GT until was later banned by the SCCA because of its prowess.
The SRC model, in a limited edition of 1020 units, is available from this week on the manufacturer’s website or through its local dealer.

De SRC mannen beperken zich net als met de 907 niet tot 1 uitvoering uit 1 malletje!  Zo is er de smalle, zeg maar VW uitvoering met gewone stalen velgjes (155/15). De hier besproken auto heeft die lekkere dikke spatborden die naadloos bij dit model lijken te passen.  De voorwielen zijn van Fuchs maar achter zocht men toen zijn heil  bij Minilite, exact zoals Toine Hezemans dat ook deed met zijn als maar uitdijende 911. Helaas zijn de Minilites wat krom, cq niet mooi rond zodat de auto  wat waggelt. Dat blijkt eigenlijk meteen het enige wat er wat mij betreft aan mankeert!Beginnend bij het dakje, prachtig dun matzwart gespoten met de voorruitstijl in de carrosseie kleur. De kleine raamstijltjes zijn mooi chroom en de zijruitjes zijn omlaag gedraaid om een inkijkje te geven in het interieur. Prachtig diep, mooie kuipjes, dashboard met klokkenwinkel en pookje ,handrem. Zelfs de binnenkant van de deuren hebben een zwart framewerkje! De renner zit stevig ingesnoerd in zijn harnas waar wel 5 glimmende vrij forse gespen zijn te zien. De achterklep heeft een fijnmazig roosterpaneeltje waar je  een echt uitziend motorblokje ziet zitten! De voor klep heeft een gat waaronder de tankdop zichtbaar is. Hij wordt op z’n plek gehouden door 2 aparte rubberen snelspanners. De ruitenwissers zijn van ragfijn metaal zoals we die ook wel bij Slot it zien. De zij spiegel is ragfijn VW achtig  en verchroomd net als de half verzonken deurgrepen.

Zelfs de onderkant is fraai! Er hangt een flinke knalpot onder met 2 dikke pijpen. Ook de versnellingsbak is zichtbaar, net als de kever achtige bodemplaatstructuur.  Ter hoogte van de vooras is het nummer 269/1020 ingeslagen. Er is hier dus sprake van een oplage van 1020 auto’s! Al met al ,ook qua spuit en tampo printwerk een nagenoeg perfecte auto!

Techniek: Die is wat op Fly niveau maar dan  nog weer wat luxer afgewerkt. De motor is een Mabuchi die ongeveer van een  Scalextric/Fly caliber is. De draden worden keurig geleid door een 4-tal opstaande schotjes op de bodem. Ik verdenk dit 4-tal er juist van- ondanks hun goede bedoelingen- dat zij verantwoordelijk zijn dat de kap scheef op de bodem staat. Met een vijl wordt dit euvel snel verholpen.


 

Tuning: Er is natuurlijk een mooi CC-32 bommetje van te maken. Magneet eruit, een betere sleperschoen, kleinere voorwielen, een andere achteras (+ tandwiel+wielen ) en tenslotte een wat snellere motor ..Het blijkt nu opeens een stabiel rijdende auto te zijn die bij SRA richting de 9 sec. gaat.

Vitrine: Ik denk dat daar de meeste auto’s in komen te staan en dat is misschien ook wel het beste!

 
 

Nu maar weer sparen voor de volgende die smalle met de stalen wielen denk ik...

maandag 23 februari 2015

336 ; 132 LMP Slotracing trapt af in Witmarsum

Afgelopen zondag is de eerste race verreden van de nieuwe 132 LMP Slotraceklasse. 

ondanks deze aanmoediging ben ik hier voor het eerst!

Randy en ik zijn naar Friesland getogen om te kijken hoe een en ander verloopt. Ook met het oog op de volgende race 26 april bij ons in Almere. De Audi van Randy is nog niet uitontwikkeld (of juist wel)en hij heeft net beslag weten te leggen op een zeer schaarse Lola whitekit. Mijn onlangs gekochte Lola is zo onzettend krom (kap en chassis) dat ik er nog niet in ben geslaagd hier iets fatoenlijks mee uit te richten.

Gevonden!

Het is altijd weer spannend om te zien hoe zoiets nieuws leeft in den lande. Er zijn schat ik zo'n 16 man op af gekomen. De Lola's en een enkele Audi worden losgelaten op de baan achter "SLOTRACING 2 GO" de slotracewinkel van Guus en Jaqueline in Witmarsum.

tyd veur 'n pafke!

We zijn daar nog nooit geweest maar het bleek niet echt heel moeilijk te vinden in het nagenoeg uitgestorven plaatsje.  De zwaarbestickerde bus van Guus pal voor de deur helpt daarbij ook nog. Als we binnenkomen zijn ze al lekker aan het racen! Het tempo zit er dus al goed in want het is nog maar  kwart over 10.

de Zwitserse rebellion Lola  in actie!

Maar liefst 8 minuten per spoor wordt er geraced. De races lijken ons best spannend en ook de rondetijden ontlopen elkaar vrij weinig.

het is een gezellige boel totdat het licht op groen gaat!

 

Lola, le-lo-lo-le-lo-la.. daar is een liedje van gemaakt!

 

De eerste groepen zitten net boven de 9 terwijl de snelle rakkers rond de 8.6 nodig hebben. Dat lijkt me iets langer dan straks in Almere. Het aantal fouten op de toch wat hobbelige Ninco baan lijkt vaak bepalend voor het resultaat. Het aantal klappers valt gelukkig mee want het blijven uitermate kwetsbare kapjes.



een handgemaakteTopslot 914 die Guus 2 keer heeft moeten kopen!

Met Guus wordt al snel de winkel rondgestruind. De anekdotes vliegen over en weer want van veel van de bijzondere slotracertjes die daar staan is wel wat te vertellen. In de raceruimte zelf staat het ook nog vol met leuke intertessante auto's.

ook Guus eert het kleine spul!

Ook hier wordt b.v. druk gesleuteld aan de inmiddels bekende VW busjes van de Action. De jeugd komt hier zaterdagmiddag racen en knutselen en het animo is groot!

De locale VW busjes, met HRS chassis!

Na een kop koffie aan de bar achterin zitten we weer in de racesfeer. Het deelenemersveld bestaat simpelweg uit "Local Heroes" aangevuld met de familie Licher en Richard Commandeur. Het geheel wordt door Eddie Laamers bekwaam geleid en aan elkaar gepraat. Hij zit als een soort ouderwetse Diskjocky voorin een hoekje waar hij een goed overzicht  heeft.



mooi overzicht van voor uit de ruimte



Hierna neemt Jaqueline het over van Guus en worden de  tuningstips voor deze auto's aan de gasten uit het westen doorgenomen. De kap niet te los zetten, wat Guus zelf notabene zelf wel gedaan heeft! Na de korte stop ging het idd. veel beter.. Wat trouwens wel opviel was de afwezigheid van de grote(metalen) kielvlakken op de auto's en dat er opvallend witte whitekit kapjes tussenzaten. Het eerste staat nergens in het regelement dus dan mag het niet lijkt mij en over de whitekit body staat toch duidelijk dat ze helemaal gespoten moeten zijn...!?


opperste concentratie bij de snelle mannen...

Na een wandelingetje door het dorpje  waar mijn ouders hebben elkaar hier ooit leren kennen, ga ik weer naar binnen voor wat laatste impressies en wat actiefoto's.

nog even een afsluitend sfeerbeeld.

We nemen afscheid en ik heb het idee dat de meeste aanwezigen hier de rit naar Almere ook wel zullen maken 26 april. Tot dan!

De uitslag staat binnenkort vast op de mooie site van deze serie. http://132slotracing.nl

Randy, Guus,en Jaqueline en de overig aanwezigen, bedankt voor deze leuke dag!

 

 














































 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zaterdag 14 februari 2015

335 De 2e Clubrace van 2015, de oudjes slaan terug!


2e  Clubrace, de Audi R8C  Decennial 2002/2012 auto’s van Slot it.


 

De oudjes slaan terug!

Eind vorig jaar na het afdanken  van de Nissans hebben we gezocht naar een geschikte vervanger voor de SRA Clubraces.

Op een of andere manier kwam deze zwart-chromen Audi als winnaar uit de bus. Er werd een zeer beknopt regelementje in elkaar geknutseld door Bas.  De voornaamste regel is eigenlijk dat er niets aan de wagen mag worden gedaan nadat de magneet eruit is gehaald!  Alleen een beetje ruimte tussen kap en chassis wat richt- en smeerwerk en klaar is Kees. En het moet gezegd, de auto is al meteen goed handelbaar, zelfs zonder extra lood.

Dit zijn de matadoren

 

Pijnpuntjes: Die zijn er altijd wel. Zo is de auto, van binnen en van buiten  van een fraaie chroom laag voorzien. D.w.z. eerst is er een koperlaagje op aangebracht en daaroverheen zit het chroom! Doordat de draden bij de schoen bijna geen ruimte hebben in de kap komen de draden er al snel tegenaan..en dat is direct kortsluiting! Daar kun je heel ingewikkeld over doen, maar een stukje plakfolie hielp mij uitstekend. Fred raadde aan de binnenkant schoon te schrapen en ook de onderkant van de neus kon wel eens de baan raken?!  Dus daar ook maar even de schraper langs gehaald. De binnenkant van het interieur zit vast aan 2 schuine stukken plaat die vanaf de bodem omhoog komen. Doordat deze nogal slordig zijn geassembleerd drukken ze de kap hier en daar wat omhoog. Dus alles losgewrikt en mooi pasgemaakt. Om de auto’s wat beter van elkaar te kunnen onderscheiden spreken we af in ieder geval de achtervleugel een andere kleur te geven. De zwart-chromen basis blijft zoveel mogelijk in takt. De een lukt het beter dan de ander de auto onderscheidend te maken. Sommige body’s blijken nogal krom te staan....


Techniek: De slepers  zijn vervangen door een zachtere soort en zijn de voorbanden geslepen zodat  ze mooi rond zijn en  er voor zorgen dat de auto nog wat lager ligt voor. De standaard achterbanden zijn vervangen door de bekende P22 van Slot it.

Rijden: De laatste weken kwam de ene na de andere auto de baan op. De een neemt het erg serieus en is continu aan het schaven, stellen en testen terwijl de ander het allemaal wel best vind en het op de race aan laat komen. Het valt op dat de meeste auto’s erg close zijn qua tijden, zo rond de 8.8 met uitschieters naar 8.5..

 

meten is weten..de verschillen zijn en blijven groot!

 

Keuring: Paul geeft een ieder zijn bandjes en de kapjes worden gewogen. Tot ieders verrassing blijkt het ene kapje toch meer gelijk te zijn dan het andere, van 22 tot ruim 24 gram..! Bij het meten van de magneetkracht en de topsnelheid zijn de verschillen vergelijkbaar groot! Dat verwacht je toch niet direct bij standaard auto’s.

Paul's keurings schrift..

 

Kwalificatie: Bas en Arie zijn er niet. Paul bijt het spits af en na 3 ronden zit hij in de 8.8. en daar blijft hij in. Randy zit daar maar iets onder net als Herman. Willem en Erroll zitten in de 8.6 en Fred en ik in de 8.5. Het is vreemd maar gemeten verschillen in de auto's lijken niet erg van invloed op de tijden!

let op de tweede van links...die staat al wat hoog Randy!

 


Heat 1:

Paul, Randy, Willem en Herman komen al eerste op de baan. Willem pakt al snel een voorsprong mede doordat de auto van Randy , ondanks het vele testwerk opeens een onbedwingbaar onderstuur heeft!? Ook Herman heeft nogal eens een aanvaring met de auto. Paul gaat stoïcijns als altijd verder en sluipt gewoon met Willem mee. Intussen is Randy de wanhoop nabij. Teleurgesteld bekijkt hij zijn auto op zoek naar het euvel. Een aantal keren komt hij weer terug in de baan maar het euvel blijft hem opbreken. Als hij onder de carrousel weer eens niet gehoorzaamd klapt Willem ook nog eens op het obstakel.  Herman heeft intussen het lek boven en is verbeten op jacht naar Paul. Het gaat net niet lukken. Willem zit hoog in de 106 ronden en Paul en Herman in de 105.

 
 

Heat2:

Willem draait in en mag tegen Erroll, Fred en mij. Iedereen stuift er vandoor  en ik probeer meteen wat “ lucht” te krijgen. Fred is een metertje voor en Erroll blijft hardnekkig volgen. Ik begin op Fred in te lopen begeleid door de piepjes van de rondetijd verbetering. Als Fred er even afschiet heb ik de baan vrij. Erroll heeft ook een afslag gemist en ik pak  met mijn 28 ronden 1 ronde op het hele veld. Fred doet iets vergelijkbaars als hij in baan 2 staat. Dus ook 28 ronden en minstens 1 op de rest. Ik maak hier ook mijn eerste foutje. Als ik hierna in 2 mag en Fred in 1 ga ik er van uit het gaatje weer wat uit te bouwen. Helaas lijkt de gang soms wat uit de auto. Intussen rijdt Fred in de 8.7 op 1! Op z’n best kan ik het allemaal net bijbenen. Dan gaan we naar de afsluitende rit. Op baan 1 heb ik Willem naast me met ruim een have ronde marge op Fred die op 3 staat. Erroll staat in 4. Het lijkt redelijk te gaan maar het duurt nogal even voordat ik onder de 9 duik. In de carrousel gaat de auto er bovendien 1x vanaf en dat kost me bijna een volle ronde. Met een halve ronde op Fred en niet zulke bijster goede tijden is de strijd gestreden. Willem wint deze stint, mede ook omdat Fred nogal wordt opgehouden door de verbeten rijdende Erroll.  Als Fred hem op een ronde zet komt  Erroll er meteen weer voorbij. “To close for comfort”  zouden de Engelsen zeggen en Fred besluit met een schuin oog op het rondebord er maar een metertje achter te gaan hangen en zo een slimme tactische zege te bij te kunnen schrijven. Met een dikke 108 ronden heeft hij 26 baanstukken over op mij. Willem verbeterd zich met 16 baanstukken en zit in de 107 en Erroll haalt net de 106 ronden niet...

Een podium van 60- plussers, ze zijn nog niet van ons af!

 

De kloeke vleugel was vaak een handige steun na een koprol...

 

 

Na de race hebben we nog gezocht naar de oorzaak van Randy's probleem (met de auto). Ik denk dat de lussen van zijn sleperdraden te royaal waren zodat ze de kap omhoog duwden. Door ze wat krapper af te stellen zag alles er weer beter uit en konden we moeiteloos 8.7's rijden!

Fred 108,70
Jan Willem 108,44
Willem 107,16
Erroll 105,91
Paul 105,51
Herman 105,31
Randy 71,49

 

 

 

woensdag 4 februari 2015

334 LMP Sotcarraces met 132slotracing.nl van start



zo zag de site er vanmorgen uit

Het gonsde al een tijdje door het slotracewereldje, een nieuwe LMP klasse.

Eddie Laamers en John Licher hebben dit op zich genomen en zijn een aantal clubs langsgeweest om hun plannen op tafel te leggen. Het zijn individuele races- dus geen kampioenschap- met uitzondering van die bij Slipstream.   Dat wordt een teamrace, met vrije samenstelling van de teams. Het regelement is simpel omdat eigenlijk alles standaard is en blijft. Er zijn maar 2 type auto's waar uit je kunt kiezen, de Lola en de Audi, beiden van Slot-it. Het lijkt me leuk als er weer meer creativiteit op deze kapjes losgelaten wordt!

Op de site http://132slotracing.nl/  staat alles keurig te lezen.

Ook andere kampioenschappen zoals Gr5 en CC-32 staan er op. Tenslotte komt er nog een Marktplaats (mag je dat zo gebruiken?) voor slotracespullen die je kwijt wilt.

De eerste race is al snel en staat gepland in Witmarsum op 22 februari en daar is nog plaats voor een man of 20....

Succes mannen!

maandag 2 februari 2015

333: Verplaatst naar 8 maart! Classiccup-2015 trapt af bij SRA!

Let op! Zondag 8 maart kan in de agenda als datum voor de eerste CC-32 dit jaar.

die pet past ons allemaal!

 

 

De CC-32, door Frank Goyaerts bedacht en georganiseerd gaat in 2015 alweer het 9e jaar van zijn bestaan in! Dit lijkt mij een na-oorlogs record! Gezien het enthousiasme van de liefhebbers door de jaren heen lijkt deze formule nog wel wat jaren mee te kunnen. Het idee is n.l. heel simpel. Je hebt keuze uit auto's uit de periode die door velen worden beschouwd als de mooiste uit de geschiedenis van de autosport en een simpel regelement. Er zijn meerdere klassen zodat er voor iedere liefhebber wel een "niche" is te vinden. Door de eenvoud van het regelement is ook de stap voor de thuisrijder gemakkelijk te maken.

 

Nieuw Technisch Reglement Versie 1.14 in aantocht.

Het regelement wordt voor dit jaar iets aangepast. Met name de kapjes, die steeds lichter worden, hoeven niet meer zoveel verzwaard te worden. Ook de magneetkracht van de motor, die in het verleden bij standaard producten nogal eens voor te hoge waarden zorgde, is wat ruimer genomen. 

 

 

 

Als je meer wilt weten over de CC-32 kijk dan eens op: http://www.frankslot.nl

Ook je inschrijving -wacht niet te lang!-  loopt via deze link.

Als je zo'n Slotracedag eens wilt meemaken ben je natuurlijk van harte welkom op 8 maart!

Eten en drinken is gewoon te koop, dus je hoeft eigenlijk alleen je racespullen maar mee te nemen.

 

Dit is de voorlopige dagindeling:

08.30 uur Club open + trainen + banduitgifte  (...eerst koffie...)
10:00 uur keuring.
11.00 uur kwalificatie.
11.30 uur start race
16.00 uur race en prijsuitreiking.