dit is hem geworden .. |
Jaren geleden toen Scaleauto
met de Porsche 997 schaal 1: 24 net uitkwam besloten een aantal SRA leden die
meteen te kopen. We kozen de white-kit zodat we ons er direct op uit konden
leven. Helaas bleek de kap van een dermate
dun plasic te zijn dat hij al kapot was voordat je er een meter mee had
gereden. De mijne had de reis al niet overleefd. De slappe blister verpakking
hielp ook al niet echt. Die belandde dus in de kast. Onlangs besloot Paul dit
eens af te stoffen toen hij een passend Ferrari kapje vond in de speelgoedwinkel . De
Rc auto werd snel van de overbodige onderdelen ontdaan en het bleek al meteen
verrassend snel rond te gaan ,zelfs op de standaard bandjes! Bij Intertoys zag
ik een Rc BMW Z4 GT53 van DX(?) en die leek me wel wat. Thuisgekomen bleek
het eigenlijk een ongelooflijk complete auto te zijn! De vraag drong zich even op waarom een 1: 24 slotcar
zo duur is. Ga maar na:
dit is allemaal over + de Rc controller natuurlijk. |
Naast een fraaie geheel complete kap ( zonder rc-gat) met
flexibele buiten spiegels krijg je ook: 2 Mabuchi motoren, 4wd, differentieel
achter, bestuurbare voorwielen, vering, verlichting en natuurlijk de hele Rc winkel inclusief controller met
flexibele antenne! De nieuwe Carrera Porsche 917 is 4 x zo duur om van die van
BRM nog maar te zwijgen. Het enige dat deze laatste 2 meer hebben is een interieur! Dat mag dan voor
die ruim €50 ,= wel wat zijn!
Maar goed binnen 15 min is al het overbodigs van de auto. De diffuser heb ik zo
voordelig mogelijk van het chassis gezaagd. Ik kan hem zo weer onder de auto
schroeven. Voor heb ik dat ook gedaan. De splitter/spoiler zit er eigenlijk al
helemaal als een los onderdeel bij. De
beide pootjes van de bodem dienen weer om alles op z’n plaats te schroeven.
op de plaat met de afstandhouders |
Finishing tough. In dit geval zit hem dat niet in het
spuitwerk want alles zit er op en eraan. De Rc wielen gaan er ook aan! Ze zijn
iets dikker dan de openingen in de S.A. wielen dus dat treft. Voorzichtig wurm
ik ze van hun asjes .De remschijven moeten er tussen uit. Nu kan de as er weer in
en met de Dremel en een scherp hobbymes (altijd van je af snijden!) wordt de
juiste diameter voorzichtig bereikt .Bij de dikke achterwielen haal ik eerst
een flink stuk van de breedte af omdat dit alleen maar in de weg zit. Het
resultaat mag er m.i. zijn. Het is veel mooier dan de nogal lomperige standaard
S.A inserts met hun meegebakken remmen.
Resultaat; Daar ben ik blij mee. De auto ziet er eigenlijk
griezelig perfect uit! Als enige verbeterpuntje kan ik nog denken hier en daar
wat overbodig palstic los te schroeven uit de kap. De ledjes kunnen er ook uit
of ik kan ze aansluiten op een lichtsetje. Kortom ik heb er weer een
competitieve en redelijk bomvrije auto bij!
Er zijn ook fraaie Lamborgini, Mercedes, Porsche en diverse Ferrari kapjes te koop, vaak al voor minder dan € 20,=!
Intussen hebben ze bij Scaleauto ook dezelfde BMW Z4 GT3 weten te ontwikkelen alleen die heeft een andere livery. Wel interessant om te zien of hun lichtgewicht interieurtjes ,ramen en achtervleugels hier op passen,ik heb nog wat wisselgeld tenslotte!
Inmiddels is de auto uitgebreid getest. Eerst in het 1:24 paradijsje van Nico in Naarden. Hij deed het op de Orthmann bandjes meteen heel lekker tussen de andere Scaleauto's van Henri, Otto en Nico.
Henri rijdt de Scaleautocompetitie met de BMW M3. Ik kwam er achter dat de originele kap van de Z4, met beugels 60 gram moet wegen..en laat deze nou net zo zwaar zijn! De aanwezige auto's lijken wat langer gegeard dan de mijne . Dat betekende meer een betere controle voor de nieuwkomer. De enige auto die moeiteloos sneller gaat is de Mercedes ( met zo'n lange neus en met 3 letters achter het merk) in handen van Otto en ook Nico.
Ook bij SRA houdt de auto zich prima. De gewone rubbertjes zijn goed voor rondjes rond de 9 sec. Omdat de S.A.'s van Fred op schuim staan probeer ik dat ook. Rondenlang jaag ik de Porsche van F. voor me uit waarna deze meestal even uit de baan klapt. De achterbandjes zijn zover heen dat de bodem over de baan gaat. Het valt nog meer op hoe "buitenproPorschioneel "de achterkant eigenlijk is. Ik kom in de 8.1 terecht waar de Porsche 8.2 laat zien. Het is grappig dat ik in 1 net zo snel ben als in 2! De extra grip zorgt ook hier niet echt voor problemen met de auto. Hij kan op alle 3 de bandensoorten heel goed uit de voeten ern breekt alleen in de carroussel voor uit als je het heel bont maakt. Een fijne allronder die tegen een stootje kan!
Zuffenhausen
Je komt nog eens wat familie tegen in de kast ! |
Mooie auto geworden JW. Ik miste je afgelopen weekend in Marrum. Groetjes, JBGood
BeantwoordenVerwijderenJa dank je, ik ben ook benieuwd hoe hij rijdt.Ik ga hem donderdag proberen. Helaas geen CC dit keer ik heb even andere dingen aan het hoofd.but..I'll be back!
BeantwoordenVerwijderen