De oliebollenrace 2013
Op de valreep van 2013 hebben we maandag de 30e
nog een oliebollenrace gehouden.
Adriaan en Rob die normaal nooit komen waren er gelukkig ook weer eens
bij.
Voor dit unieke event hebben we de beschikking (door Paul
ter beschikking gesteld) over 4 stuks F1 Bolides van het fameuze merk
Cartronics. De 4 auto’s hadden wel wat weg van een McLaren, Jordan, een Willaims
en een Ferrari. Dit levert een kleurrijk veld op dat redelijk overeenkomt met
de baankleuren. Paul heeft de auto’s een schoen van Avantslot meegegeven en er
is een Slot-it motor met pignon in gehangen. De losse vooras, zoals SCX en
Ninco en vele oude slotracers dat bleken
te hebben is gewoon gebleven. Ook de banden zijn standaard en blijken over een
redelijke hoeveelheid grip te beschikken. Er zijn enkele exemplaren uitgeruild
vanwege het fenomeen wat je bij Fly ook wel zag. Het “vocht” lijkt uit het
rubber te zijn gelopen en de banden zijn keihard en vervormd. Er is niet aan
geschuurd en ook de lager speling is standaard. De auto’s zijn baangebonden en
dat houdt in dat een ieder de zelfde omstandigheden krijgt.
Pre-race:
Afgelopen vrijdag hebben we een pre-race gehouden om te zien
of het wat was. Je blijkt al snel de grenzen op te kunnen zoeken en er werd
eigenlijk meteen aardig geraced!
Compliment aan de rijders want het is toch niet te vergelijken met
moderne karretjes van S.I. , NSR e.d.
Bas is de laatste tijd in bloedvorm en wint. Zelf ben ik goed voor een 2e
plek, vooral ook omdat ik me maar 1 foutje permiteer. Bij de achtervolgers zijn
er gemengde reacties waar te nemen. Op
de onwillige achteras-lagering van de McL. Na hielden de auto’s zich best goed.
Oliebollenrace:
Helaas ontbraken de oliebollen! De stroopwavels,
bud-wortsjes en zakjes zoutspul konden dat gemis niet helemaal opvangen. Wat
later dan gepland starten we met de kwalificatie. Bas,(9.7..als enige onder de
10!) Willem en Fred zijn het snelst. Ik ben niet helemaal tevreden omdat de
tijden van vrijdag niet gehaald worden. Er is een grote groep die tussen de 9.1
en 9.3 zit.
Indeling:
4 groepen met indraai: Vanwege de opkomst van 11 man besluiten we de eerste
groep van 2 man te laten beginnen. De beste draait dan door in de 2e
groep. De beste hiervan draait weer in, in de 3e groep en tenslotte
is er de 4e groep. Dit gaat zo 2x achter elkaar en daarna wordt de
balans opgemaakt. Er is tenslotte nog een keuze mogelijk om je beste resultaat
te laten staan als je nog een keer gepromoveerd blijkt te zijn en je dus weer
een heat hebt weten te winnen. Je mag dan “passen”. Simpel dus!
Arie en Rob |
1e heat:
We gaan van start met Rob en Arie. Laatstgenoemde pakt al
direkt 1 ronde op Rob. Deze komt op baan 3 weer bijna gelijk maar levert dat
weer ruim in op baan 4. De laatste stint lijkt dus een hopeloze zaak voor rob
,maar met 24.50 ronden in baan 2 komt hij uiteindelijk slechts 2 baanstukken te
kort op Arie!
de McLaren in baan 4 |
2e heat:
Arie blijft staan en Randy, Adriaan en ik komen nu in de
baan. Op baan 4 , met de gefreesde McLaren rijdt ik soepeltjes weg bij de rest.
De heren hebben hey soms aardig aan de stok met elkaar en dat is niet zo goed
voor het tempo. Op baan 2 gaat het helemaal goed met de Williams. Ook hier is
Adriaan de “ best-of-the –rest “.Zelfs met de Ferrari op baan 1 gaat het heel
behoorlijk. Randy op 2 blijft nu het dichtste bij. De voorsprong is dan al ruim
6 ronden. Op baan 3 loopt het het minst.
De Jordan hobbelt als een gek en pas na 10 rondjes is dat een beetje weg. Ik
rol nog net Arie met de Williams voorbij als de stroom eraf gaat! Maar 97,21
rondjes is natuurlijk niet verkeerd.
het hele veld bijeen |
3e heat:
Nu blijf ik staan en komen Herman, Paul en Erroll in de
ring. Direct na de start herhaald zich eigenlijk de vorige race. 3 auto’s in
elkaar en 1 die gewoon doorrijdt! Het was wat geluk omdat ik op baan 1 helemaal
aan de buitenkant zat maar heb ik al meteen meer dan 1 ronde op Paul en de rest. Op
baan 3 loopt het voor mij weer niet als gehoopt. Ik kan Herman nog lang in het
vizier houden en ga schouder aan schouder met Paul op, die wel sneller is. We
eindigen precies naast elkaar, ¾ baan achter Herman. Als bonus mag ik tenslotte
nog even in 2 met de Williams maar ook daar lijkt het beste van af! Ik pak wel
een ronde op Paul en de rest, maar het gaat steeds weer een beetje minder dan
in de vorige heat. Ik leg ruim 2 ronden minder af dan in de eerste en dat is
vrij gelijkmatig verdeeld over alle 4 de tracks. Omdat ik wederom de snelste
ben mag ik kiezen: Blijven staan of het zo laten en het beste resultaat houden.
Mede door de aflopende prestatiecurve besluit ik mijn plek af te staan.
4e Heat:
Bas Fred en Willem wachten op mij. |
Paul mag nu blijven staan en krijgt Fred en de fam. Scholten
op bezoek. De Williams van Fred weet zich uiteindelijk van de McL. van Bas los
te rukken en wint. Als Bas de Williams overneemt gebeurt er niet wat we
verwachtten! Hij is niet zo snel als je zou verwachten! Na 9 ronden geploeter,
waarbij af en toe dure tandwiel geluiden te horen bleken besluiten we tot
reparatie over te gaan. De slot-it pignon en het originele tandwiel hebben de samenwerking deels verbroken blijkt na een kort inwendig onderzoek. Ik heb een Williams klaarliggen en ik denk die as even
over te zetten. Paul heeft intussen een McLaren achteras gepakt. Bijna doe ik
de McL. as in mijn Williams! Ik zie het net op tijd. Snel de bandjes overzetten,
even indraaien (hij liep wat zwaar!?) en de baan maar weer op…de auto doet het
wel maar is de snelheid wel wat kwijt. Minder dan 1 ronde op Fred op baan 1 is
niet super. Maar op baan 1 , met de Ferrari is het Bas die de toon zet! Hij
duikt als enige onder de 10 sec. grens en loopt weg van iedereen. Het is
ongelooflijk hoe Bas de Carrousel neemt! Het binnen-voorwiel liftend, als een
oude Abarth en er dan gewoon inblijven ook, 1.5 ronden voorsprong op Fred. In de 4e stint gaat er, net als in de voorgaande
stints, ook hier wat gelijkwaardiger aan
toe. Bas(3) wint wel maar Fred(4) wordt nipt geklopt door Willem in 1.
Einduitslag:
Paul trekt zich terug in het torentje en het lange wachten
begint. Er zijn zelfs rijders die zich aan een budworstje vergrijpen.. het zullen de zenuwen zijn. Als
de witte rook is opgetrokken blijkt zoals verwacht Bas te hebben gewonnen, maar
dat ik 2e ben op maar liefst 3 baanstukken achterstand is toch
verrassend! Je kon wel merken dat de auto's steeds iets trager werden en dat de laatste rijders daardoor wel wat benadeeld zijn. Aan de andere kant verschilde dit resultaat weinig van dat van de pre-race van vrijdag.
Hierna wordt de uitslag van het SRA seizoen nog even
doorgenomen maar daarover later meer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten