Als ik even voor 7 u de Componistenwijk in Almere binnenrijdt zie ik dat Randy er al is. Even later arriveert ook Herman en kunnen we gaan in de auto van Arie. Het beloofde mooie weer bleef uit en via de nieuwe ring Leeuwarden die we halverwege weer inruilden voor de oude route, rijden we even voor half 9 de ring van Marrum op. Altijd weer even zoeken naar de juiste afslag en precies op tijd lopen we naar binnen. Het is nog rustig, naast de voltallige R.U. bezetting zijn de Commandeurs er ook al.
De werktafels zien er piekfijn uit en op iedere plek is zelfs een fraaie placemat neergelegd! Na een kop koffie gaan de eersten de baan verkennen. Vooral Arie die nieuw is moet veel rennen om de auto er weer in te zetten. Als we zo bezig zijn komt er steeds meer volk binnen, w.o. Willem en Bas. Al snel wordt het dringen bij de baan. Iedereen doet snel zijn bewaar bandjes om de auto en gaat de baan op. Randy heeft het weer snel te pakken met de blauwe Matra. Herman en Arie worstelen wat meer. Herman moet nog flink sleutelen als de rode Ford een enorme klapper maakt. Het glas en het binnenwerk liggen helemaal los. Later blijkt zelfs de motor losgerukt te zijn! Intussen worden we ook nog op banketbakkers tompouces getrakteerd omdat Fred (proficiat!) net jarig is geweest.
de luxe tompoucen van de jarige Fred! |
Ik probeer de witte Ford, maar al snel wordt duidelijk dat deze auto niet de juiste balans voor deze Fleischmann baan heeft. De gele 917 is mogelijk nog erger. Ik leen een GT40 van Bas en die lijkt wel iets beter. Uiteindelijk komen daar mijn vooras en mijn kap op en dat loopt nog iets beter. De P68 van NSR voelt nog wat beter aan en dus -we hebben geen tijd meer- moet die het gaan doen...Willem kiest voor de Gele NSR Ford, Herman heeft er ook zo een, maar dan in het rood. Bas neemt de zwarte McLaren CanAm auto en ook Randy gaat voor de openklasse met de Matra, beiden Slot-it’s.
De keuring, als gebruikelijk, gaat heel gemakkelijk. We hebben uiteindelijk 18 man (waarvan 2 vrouw).
de wedstrijdleider Roland |
De kwalificatie: Al gauw blijken de tijden behoorlijk uit elkaar te liggen. Er is een select gezelschap dat gemakkelijk onder de 9 komt. Het merendeel zit tussen de 9.4 en de 10.5. Van SRA zitten Bas, Willem en Randy bij de snelle groep. Ik krijg het niet voor elkaar mooie vloeiende lijnen te rijden en blijf in de middenmoot steken.
het krachtvoer wordt uit de bak geschept...... |
Hierna gaan we naar beneden waar een heuse eetzaal is
ingericht en komt er een grote bak friet langs. Daarna frikadellen, kroketten
en zelfs schnitzels. Dit overkomt de argeloze slotracer alleen hier! Wat een
gastvrijheid. Van hier uit hopen we dan ook dat jullie, als Slotracing Unlimited, het hoofd boven water weten te houden als club. Met de paarden https://www.youtube.com/watch?v=yrMjAKEfB8c is dat ook gelukt dus...Als alles naar binnen
is gewerkt vraagt Frank even de aandacht. Hij wil de CC-32 klassen en bijbehorende
regels wat gaan aanpassen zodat het aan de ene kant meer aansluit bij de steeds
beter (en lichter) wordende standaard auto’s zoals die nu als “Modified” door
het leven gaan. Aan de andere kant wil hij ook bevorderen dat er meer bijzonder
materieel op de baan komt. De klasse Touring blijft ook. Grappig genoeg is er vandaag geen auto te vinden waar
het uiterlijk van is aangepast! De lampen in Richard's auto vormen letterlijk een high
light. We stellen vast dat “Modified” eigenlijk “Standaard” moet worden, je
hoeft daar immers amper aan te sleutelen. Omgekeerd zijn de “Standaard” wagens
de genen waar juist het meest in is geïnvesteerde om er iets rijdbaars van te
maken.
....en daarna gaan de auto's er gewoon weer in!
....en daarna gaan de auto's er gewoon weer in!
Race 1
De eerste groep bestaat uit de fam. Commandeur tegen Suzanne en Donald. De jongens tegen de meisjes, of de 2 917 ’s tegen de rest. Het paarse geval van Richard viel het meeste op, ook al door de ingebouwde verlichting.
Richard |
Mariëtte 's rode Alfa bleek een
vastzittende handrem te hebben want hij wilde geen meter rechtuit. Een
langdurige noodreparatie haalde niets uit en tenslotte werd het een groene Fleischmann
Lotus. De Zuid-Afrikaanse Fly 917 van Donald liep rustig weg van de onstuimige Amerikaan
van Richard. Suzanne deed geen gekke dingen en liep rustig weg van de eenzame
oude Lotus.
De 2e groep zijn Frank G., Alphons, Arie en Roland. McLaren, Ferrari GTO, GT40, DeTomaso.
Allemaal verschillende merken, verschillende soorten auto’s. De “Italianen”
gingen er als een haas vandoor! Vooral de Pink Kar Ferrari van Alphons baarde
opzien. De auto van Frank kon dit niet bijbenen en Arie vanwege gebrek aan
baankennis ook niet. Roland pakte toch bijna 10 ronden op Alphons en Frank.
de plichtplegingen voor de start |
De 3e groep.
Dennis, Herman, Sander en gastheer Fred. 1 Fly tegen 3 NSR’s. Op papier
een makkie zou je zeggen maar Dennis deed het geweldig met de dikke Ford. Hij
moest alleen buigen voor Sander maar het verschil is gewoon erg klein! Herman
worstelt met van alles en moet ongeveer 10 ronden toegeven.
De 4e groep. Randy, Frank I. en uw reporter, een
trio dus. Ik moet de heren al gauw laten lopen. Zeker de blauwe Matra, wat is
dat ding snel! Maar ook de Amerikaan van Frank, een oranje dit maal, is
ontketend. Intussen probeer ik me op de auto te concentreren en als een soort
robot de baan af te leggen. Met max. rem er op remt hij mij te weinig maar aan
de andere kant zou ik hem ook wat meer willen laten doorrollen..een lastige
combinatie. Bij de 2e en de 3e start laat ik me verrassen door het valse start systeem. Vooral de 2e was wat lullig, ik pakte hem eigenlijk aalleen maar4 vast. Randy komt uit op ruim 99
rondjes en Frank zit daar precies 2 achter!
de snelste mannen |
De 5e groep is ook een trio en dat zijn: Ronnie, Willem en Bas. De gigantische racer van Ronnie lijkt met alle slotracewetten te spotten. Hij heeft de zwaarste kap, staat mallotig hoog op de poten maar de achterbanden zijn daar en tegen weer smal! Geen lekkere combi zou ik zeggen. Helaas is daar op de baan niets van te merken. Plenty grip zo te zien, nergens een zwakke plek te ontdekken. Daarnaast is hij ook nog eens iemand die je niet gauw gek krijgt dus loopt hij weg bij Bas. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de auto van Bas een enorme klap kreeg te verwerken door een verkeerde inzet.
Het lood vloog door de auto. Wij zagen het niet, ook de tijden gaven
geen verontrustend beeld, maar Bas sprak over een heel andere auto! Hij ging er
daardoor toch te vaak uit wat Ronnie bijna 4 ronden deed weglopen! Willem bleef
ook akelig dicht in de buurt en reed net als vorig jaar weer ijzersterk! Toen
alles bij elkaar was opgeteld bleek “onze” Randy zowaar 2e te staan
en zelfs bovenaan in de Modified klasse! Ronnie als enige in de 100 plus!
Race 1
Ronnie
Fokkema
|
Standard
|
102,07
|
Randy
Koeman
|
Modified
|
99,12
|
Bas
Scholten
|
Modified
|
98,44
|
Willem
Scholten
|
Modified
|
98,18
|
Roland
Sijtsma
|
Modified
|
97,14
|
Frank
Irving
|
Touring
|
97,12
|
Sander
Fokkema
|
Modified
|
94,02
|
Dennis
Tietjens
|
Standard
|
93,77
|
Jan Willem
de Groote
|
Modified
|
93,40
|
Alphons
van Meerendonk
|
Touring
|
88,68
|
Frank
Goyaerts
|
Standard
|
88,34
|
Fred
Prummel
|
Modified
|
87,67
|
Arie van
der Graaf
|
Modified
|
86,01
|
Donald den
Oudenaller
|
Standard
|
85,14
|
Herman Schopman
|
Modified
|
84,16
|
Richard
Commandeur
|
Touring
|
82,15
|
Suzanne
van Meerendonk
|
Standard
|
65,08
|
Mariette
Commandeur
|
Standard
|
56,57
|
2e Race:
1e groep: Mariëtte en Suzanne staan nu tegenover
Richard en Herman. Laatst genoemde komt iets beter in z’n ritme en heeft ook de
beste auto. 3 Ronden meer dan de vorige keer. Intussen begint de auto van
Richard wel heel dure geluiden te maken. Een pitstop luidt het einde van zijn
race in. Mariette haalt het resultaat van 1 niet maar Suzanne is akelig
constant en perst er 3 baanstukken meer uit!
de mooie Porsche van Suzanne op snelheid |
2e groep: Donald, Arie, Fred en Frank G. levert
een gemêleerd gezelschap op. Fred buit het thuisvoordeel uit en loopt 3 ronden
weg van de kemphanen Frank en Donald. De 2 oranje auto’s zitten maar 30
baanstukken uit elkaar. Onze Arie zit nog knap tussen Fred en Frank in.
3 verschillende klasses! |
3e groep: Sander, Dennis, Alphons en ik. 3 verschillende
Fords en een wat oudere Ferrari GTO. Naast de 2 “Modified’s” is er een
standaard en een Touring. Op een of andere manier maakte dit allemaal niet veel
uit want veel onderling snelheidsverschil was er niet. Zelfs de wat hoge smalle
Ferrari is erg snel. Snelste man is nu Sander die langzaam de grip terug voelt
komen. Intussen heb ik mijn handen vol aan Dennis met de Fly GT40. We rijden
soms ronden lang deurkruk aan deurkruk, of beter kont tegen kont over de baan
zonder elkaar eraf te beuken. Als je zo’n Fly goed voor elkaar hebt is het idd.
een prima wagen. Door gewoon stug door te rijden, gas geven als de auto recht
staat, maak ik minder fouten en ga ik ook iets sneller. Sander, Alphons en ik
rijden behoorlijk sneller dan in race 1.
de deTomaso is ook nog eens heel snel! 2e bij de Modified... |
4e groep: Frank I., Roland en Willem. Oranje
tegen 2x geel. Thuisrijder Roland is ook
zo iemand die verschrikkelijk hard en constant kan rijden. En hoewel Willem ook
bewezen snel is op deze baan kan hij niet op tegen de gele Pantera! Bovendien
plaatst hij zich ook in de 100+! Willem kan Frank maar net voor blijven.
we hebben er zin an! |
5e groep: Bas, Ronnie en Randy! Alle 3 zijn ze
zonder meer supersnel! Bas wil heel graag maar loopt hier en daar wat
achterstand op o.a. als hij Randy raakt. Bij Ronnie zie ik wat meer foutjes dan
gebruikelijk. Dat Bas deze groep wint, ondanks het verlies van weer een stukje
lood, is duidelijk, Ronnie is 2e met een kleine voorsprong op Randy.
Die heeft exact de zelfde stand bereikt als in race 1!? Helaas kon niet meer worden
nagetrokken hoe dit kan, alle data is verdwenen. Bij SRA hebben we exact het
zelfde systeem maar daar kun je altijd alle gegevens terughalen.
Race 2:
Bas
Scholten
|
Modified
|
101,26
|
Roland
Sijtsma
|
Modified
|
101,17
|
Ronnie
Fokkema
|
Standard
|
99,55
|
Randy
Koeman
|
Modified
|
99,12
|
Sander
Fokkema
|
Modified
|
98,28
|
Willem
Scholten
|
Modified
|
97,57
|
Frank
Irving
|
Touring
|
97,38
|
Jan Willem
de Groote
|
Modified
|
95,28
|
Alphons
van Meerendonk
|
Touring
|
93,10
|
Dennis
Tietjens
|
Standard
|
92,65
|
Fred
Prummel
|
Modified
|
89,02
|
Arie van
der Graaf
|
Modified
|
87,24
|
Herman
Schopman
|
Modified
|
87,03
|
Frank
Goyaerts
|
Standard
|
86,30
|
Donald den
Oudenaller
|
Standard
|
86,00
|
Suzanne
van Meerendonk
|
Standard
|
65,11
|
Mariette
Commandeur
|
Standard
|
54,30
|
Richard
Commandeur
|
Touring
|
40,16
|
De prijsuitreiking ging snel want het was al laat geworden. Er was ook al geen C.C. winnaar. Ik denk dat Ronnie wel de verdiende winnaar is. SRA en met name Bas, Randy en Willem hebben laten zien dat ze ook heel snel zijn.
Alphons 2e in de touringklasse |
Randy heeft goed gereden, 3e in de Modified! |
Bas, net niet gewonnen wel 1e in de Modified! |
Tip van de winnaar aan Bas: "Misschien moet je toch je lood eens wat beter vastplakken! "
Ronnie is de grote winnaar vandaag! |
Hierna vlug betaald, bedankt en de koffers ingepakt en naar
huis. Bedankt allemaal!
op weg naar de ring van Marrum... |
Einduitslag:
Ronnie Fokkema
|
Standard
|
102,07
|
Racer Ford P68
|
Bas Scholten
|
Modified
|
101,26
|
Slotit Mclaren M8D
|
Roland Sijtsma
|
Modified
|
101,17
|
Scaleauto DeTomaso Pantera
|
Randy Koeman
|
Modified
|
99,12
|
Slotit Matra LM630
|
Sander Fokkema
|
Modified
|
98,28
|
NSR Ford MkIV
|
Willem Scholten
|
Modified
|
98,18
|
NSR Ford MkIV
|
Frank Irving
|
Touring
|
97,38
|
Scalextric Camaro '69
|
Jan Willem de Groote
|
Modified
|
95,28
|
NSR Ford P68
|
Dennis Tietjens
|
Standard
|
93,77
|
Fly Ford GT40
|
Alphons van Meerendonk
|
Touring
|
93,10
|
Pink Ferrari F250GTO
|
Fred Prummel
|
Modified
|
89,02
|
NSR Porsche 917k
|
Frank Goyaerts
|
Standard
|
88,34
|
Carrera Mclaren M8D
|
Arie van der Graaf
|
Modified
|
87,24
|
Slotit Ford GT40
|
Herman Schopman
|
Modified
|
87,03
|
NSR Ford MkIV
|
Donald den Oudenaller
|
Standard
|
86,00
|
Fly Porsche 917k
|
Richard Commandeur
|
Touring
|
82,15
|
Scalextric Dodge Challenger
|
Suzanne van Meerendonk
|
Standard
|
65,11
|
Fly Porsche 917 Spyder
|
Mariette Commandeur
|
Standard
|
56,57
|
Fleischmann Lotus 40
|
Mooi en compleet verslag Jan Willem!
BeantwoordenVerwijderenThanks!
BeantwoordenVerwijderenEen geweldig verslag van een geweldige dag!
BeantwoordenVerwijderen