wel alle 2 snel maar geen oranje boven! |
De dag na Koningsdag ,28 april
gaan we weer met de BMW320 Gr5 bakjes
rijden. Dit is al weer de 2e keer dat we dit jaar met deze auto’s
rijden. Helaas zijn er maar weinig unieke auto’s, maar het moet gezegd bij de
originele auto’s zit ook een paar beauty’s. De Oranje sfeer wordt nog even
vastgehouden door de Oranjebittertjes van Randy en Willem. De Fruitige auto van
Paul vind ik zelf ook erg geslaagd. Fred heeft pas laat zijn fraaie zwart
gouden JPS auto binnen gekregen en dat was het wachten waard! Om daar maar
meteen mee door te gaan, hij is er behoorlijk druk mee geweest en 2 weken voor
de race leek het nog nergens op. Ongewoon nieuwsgierig stroopte hij de naburige
pits af op zoek naar de tips en tricks om het zwarte gevalletje in ieder geval
mee te kunnen laten doen. Het zijn nogal kritische auto’s, de neus wil nogal
eens rechtdoor maar ook uitbrekende achterkanten zie je regelmatig.
black beauty! |
Bij de keuring geen gekke dingen,
de bandbreedte is vrij smal net als in de andere standaard klassen eigenlijk.
We krijgen BRM banden uitgedeeld na betaling van het startgeld. Dat is met maar
liefst 50% verhoogd vanwege de wereldwijd gestegen rubberprijs.
actie |
Kwalificeren doen we weer in 1
minuut, Paul begint weer eens en dan de rest in volgorde van binnenkomst. We
moeten eigenlijk een prikklok hebben, of een nummertjes automaat. Anyway wij
hebben Paul! Die begint rustig maar ziet de auto, op het BRM rubber, ook nogal
eens dingen doen die niet zijn afgesproken. Een 9.0 is het resultaat. De rest
is sneller maar uw reporter moest daar nog flink voor knijpen. Hij was zo slim
de BRM tekst naar buiten te monteren en dat kan natuurlijk niet! Gevraagd naar
de tegenvallende tijd biechtte ik het op en het antwoord was: ”dan wissel je ze
toch even om!” Dat heb ik gedaan. Intussen vermoedde Bas ook een probleem aan
de wagen en draaide met de hand wat aan zijn wielen, zonder resultaat.
de eerste groep |
Dennis, Paul, JW en Arie. Nieuwe
banden op 3, lijkt me niet verkeerd. En idd. de auto ging meteen lekker mee.
Eenmaal op kop probeerde ik de tijden richting de 9 te krijgen maar aan het
einde rechte stuk bleek de BMW een sterke voorkeur voor Fred te hebben
ontwikkeld. Maar liefst 3 x werd hij onverwacht met een bezoekje vereerd. De
anderen waren kennelijk ook niet helemaal happy want uiteindelijk loopt alleen
Dennis 1 ronde op me uit. Paul zit vlak bij en Arie..die heeft al 4 ronden aan den
pantalon. Als ik op 4 mag sta ik naast Dennis en wij bepalen het tempo. De
interesse in Fred is verdwenen en 26 ronden zijn het resultaat, evenals bij Dennis.
Paul blijft op 1 aardig in het spoor en
Arie verbetert met 2 ronden! Hierna mag ik weer naar 2 met dit keer Paul naast
me. Ook dit gaat niet slecht voor ons tweeën. We lopen op Dennis in die het op
4 niet erg naar zijn zin lijkt te hebben. Arie rijdt op 1 zijn beste resultaat
24 ronden! Dennis en ik staan vlak bij elkaar en Paul heeft ook nog best een
kans! Dan zien we opeens een wiel de carrousel uit hobbelen. Het is van Paul!
Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt dat bij hem iets los raakt. In zijn verklaringen
zij hij dat de inbussleutel niet lekker los kwam uit het boutje. En door hem
los te wrikken is de ook het boutje iets los gekomen zo blijkt. Paul mag het
wiel er weer onder schroeven en we gaan weer op weg. Dennis op 2 heeft me snel
bijgehaald en loopt iets weg. Paul en ik zitten dichter bij elkaar. Telkens als
ik denk de blauwe rakker te hebben hoor ik zijn piepje bij start/finish. Hij
versneld dus nog steeds. Uiteindelijk is het verschil 1 baanstuk maar nog ruim
binnen 1 ronde van Dennis. Ook Arie overtreft zich zelf wederom! Dennis wint
dus en mag doordraaien.
2, de onrustigste groep
2, de onrustigste groep |
Race 2 Eddy, Herman, Dennis en
Bas. Dat beloofd spektakel! Maar Eddy op
1 laat er geen misverstand over bestaan wie de beste is. Op baan 1 gaat hij
foutloos rond. Dat lukt Bas op 4 niet bepaald. De BMW gaat er op de gekste
plekken uit, meestal rechtdoor, en dat kost heel veel tijd en irritaties.
Herman en Dennis weten intussen de schade te beperken maar komen al 1 ronde te
kort op de leider. Met Herman op 1 gaat het hierna ook niet geweldig, 24 ronden
slechts, de anderen houden mekaar beter in evenwicht en zitten in de 26. Nu is
het Bas die 1 gaat proberen. Ook nu loopt het niet geweldig. Eddy op 4 gaat wel
gestaag door. Bas is het op een gegeven moment zo zat met zijn auto dat hij de
stekker eruit trekt en met veel misbaar zijn plek verlaat. Hij vind het niet
eerlijk dat hij geen kans heeft te kijken waarom zijn auto onder presteert
terwijl anderen dat wel zouden mogen. En dan heeft hij het niet alleen over
vanavond. Uit eindelijk weet Paul hem met zeer redelijke argumenten weer zover
te krijgen dat hij weer van start gaat. Helemaal van harte gaat het niet en het
moet gezegd de BMW is de onvoorspelbaarheid zelve. Het vervelende daarvan is
dat het ook andere rijders beïnvloed. Anyway Eddy pakt weer 27 ronden , weer 1
meer dan Herman en Dennis. Eddy en Bas zitten nu in de buitenste banen en
Dennis op 1 moet proberen het gaatje met Herman te consolideren. Dat laatste
lukt prima en hij weet voor Herman over de streep te rollen en behoud de1 ronde
voorsprong. Ook het resultaat van race 1 wordt overtroffen. Bas en Eddy hebben
het meer in directe zin aan de stok, iets waar race leider Eddy niet heel blij
van wordt. Deze race pakt hij natuurlijk toch wel maar of het genoeg is voor de
eindzege??
het was soms erg close! |
Race 3 Willem, Fred, Herman en
Randy gaan het proberen. De beide Jagermeesters en de JPS zijn bloedsnel. maar
ook Willem ondervind dat baan 1 met nieuwe banden zo zijn beperkingen kent. Ook
Randy op 4 heeft wel eens lekkerder gereden, de korte knikjes worden lastig
verwerkt! Intussen doen de binnenbanen goede zaken. De JPS bak van Fred is superieur!
Hoe heeft hij dat weer geflikt. Geen gedoe met uitvliegers, strak,
foutloos..het blijft een mirakel. Ook op 1 kan Fred prima mee met de
binnenbanen van Randy en Willem. Alle 3 in de 26 Herman blijft op 4 1 ronde
achter. Fred staat met 53 ronden ongeveer gelijk aan Eddy in de vorige. Op 3
onderstreept hij zijn bedoelingen nog eens, weer strak en foutloos perst hij er
27 ronden uit. De Jagermeister brothers op de buitenbanen doen het ook prima
met 26. Alleen Herman heeft het wat lastiger. Fred ligt dus mooi op schema voor
de eindzege. Baan 4 is niet verkeerd als de bandjes al wat ingerubt zijn. Randy
laat zien dat 3 vandaag de topbaan is en komt bijna op 27 ronden. Fred zit daar
nog geen halfje achter, gevolgd door Willem. Herman op 1 stop precies naast Randy
met maar 1 ronde achterstand.
Randy |
Als Paul dhr.M. Exel aan het werk
heeft gezet rolt er de volgende stand uit:
Fred
|
106,50
|
Eddy
|
106,07
|
Randy
|
104,92
|
Dennis
|
103,50
|
Willem
|
103,32
|
Herman
|
102,92
|
Bas
|
102,56
|
Jan Willem
|
102,25
|
Paul
|
101,26
|
Arie
|
92,17
|
Het is weer een erg compacte groep met
duidelijk 2 uitschieters en ..Arie.
Na de race wordt er nog even
nagepraat over het al dan niet sleutelen na de keuring en tijdens de race. De
voorkeur lijkt uit te gaan naar Park Fermé is ook echt fermé! Alleen op
uitdrukkelijk verzoek en met instemming van de TC zal bekeken worden of er iets
aan de auto mag worden gedaan. Het is aan de andere kant ook niet leuk als net
dat draadje, wiel of what ever er voor zorgt dat jou auto al meteen kansloos
is. We hebben het er dinsdag over bij de jaarvergadering.
nevertrustanoldmanwithakoditshirt! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten