zo is het maar net! |
De 7e souterraincup.
dit zijn de 3 raspaardjes |
Als ik om een uur of 7 in de auto stap is het ijskoud. Een paar minuten later sta ik onder de oranje gloed van een benzinestation op Randy te wachten. Even later zijn we op weg naar Voorhout. Dit blijkt onder een laagje sneeuw te liggen, het staartje van de Russiche beer! Als we even over 8-en bij Marc en Annemarie binnen lopen blijken we de eersten te zijn. Ollie is al weer net zo groot als zijn voorganger! Al gauw komen de andere rijders binnen. Streekgenoot Rob van Altena, nieuw hier, als eerste. Maar ook onze Brabantse, Limburse en achterhoekse deelnemers zijn kennelijk akelig vroeg in de auto gestapt. Iedereen is ruim op tijd. Als er bezorgdheid over Timon wordt geuit -diep in de nacht nog aan het Appen- staat hij opeens voor het raam. Na de koffie/thee en de verse vlaai wil iedereen toch wel een trapje omlaag. De baan ligt er weer schitterend bij. Voor de nieuwkomers en de herintreders is er veel te zien. We mogen allemaal een tijdje aan de auto’s en de baan wennen. Marc heeft er weer voor gekozen iedere baan vanaf een ander punt te besturen waardoor je telkens onder een andere invalshoek racet. De opzet van vandaag is als volgt. Er worden 3 teams samengesteld door middel van loting.
de loting |
De 3 auto’s staan op hun
vaste baan, overeenkomstig hun kleur. Het zijn de prettig rijdende gelijk
geprepareerde MKIV Fords van NSR. Er zijn 3 heats van 2 uur waarbij de
rijderswissel in rijtijd gedaan moet worden. In principe heeft ieder team dus gelijke
kansen. Team 1, Q4: Arjan, Ed, Paul en
Frank, Team 2: Team Targa Florio ,
Martin, Rob, Ferry en JW, Team 3: e4c5, Lars, Marc, Randy en Timon. Het is dus
een lekkere mix geworden. De naam van het laatste team zegt je waarschijnlijk
niets maar vraag het eens aan een schaker en hij zal onmiddelijk “Siciliaans” antwoorden!
Ferrari rood...om te pesten? |
nieuwkomer Rob in passend tenue! |
Race 1. De indeling als bovenstaand waardoor “ons team” met
de fraaie gouden Ford mag starten op de middenbaan. “De áuto voelde gjoed aôn”
om maar eens een oud Limburgs gezegde aan te halen. We liepen in rap tempo uit.
Halverwege liggen we 17 ronden voor op e4c5! Maar er komt opeens wat zand in de
machine. De rondetijden lopen op, er gaan wat dingetjes fout en in no time
zitten we nog maar op een handvol ronden. 1 van de slepers is heel erg “op”en
dus hebben we even een kanarie gele 917 te leen. En die is aardig maar geen
Ford qua tijden! Als die er weer is gaan we met een enorme eindspurt in het
laatste kwartier in en lopen we weer 10 ronden uit en zitten we weer op 17. Ik
heb het idee dat dat wat te weinig zal blijken. Nieuwkomer Rob, die zich als
enige aan de dresscode “Targa Florio” heeft gehouden heeft zich de baan
intussen prima eigen weten te maken en draagt volop mee aan ons resultaat. B. G
en R. hebben resp. 995, 1012 en 970 laps gereden.
omdat hij zo mooi in het decor past |
een mooi racebeeld! |
duidelijke taal! |
Na de lunch, met erwtensoep, broodjes, worst en een hele
tafel vol ander lekkers strompelen we het souterrain weer in. Frank heeft het
eten intussen weer vast weten te leggen waardoor het meer weg heeft van een
sterrenmaatijd denk ik. https://frank103.blogspot.nl/
voor het resultaat!
worst moleculen! |
snert foto |
de ravage na afloop |
Race 2. We draaien door en staan nu op “rood”. Ook een
aardige auto maar niet zo lekker als “geel”. Tot diep in deze heat hielden we
onze koppositie vast. We zijn intussen van onze 10 minuten shift overgegaan
naar de meer gebruikelijke van een kwartier. Een wissel kostte ons in het begin
16 a 20 sec. met inlap en dat weten we tot rond de 10/11 terug te brengen. Bij
sommige wisselpunten is het erg krap en dan is het een hele operatie om bijna
naadloos te kunnen wisselen van rijder en van marchall. Het scheelt 4 x
wisselen en dat is al snel een halve minuut en dus 4 a 5 ronden. Ik denk tijd
te winnen door de regelaar naast de raceplek te leggen in een (bevroren?)
meertje. Eenmaal aan de beurt bleek hij te zijn verdwenen! Meegenomen door een
over ijverig teamlid denk ik. Martin plugt maar weer in en ik op zoek naar de
regelaar om het even later nogmaals te proberen. Ferry zakt langzamerhand wat
weg en dat is niet zo gek. Hij komt vanuit Florida via Enschede direct door
naar dit evenement. De Jetlag slaat toe. Andere teams hebben vergelijkbare
problemen die weer meer hun oorsprong hebben in het sociale verkeer. Intussen
is Adriaan ook aanwezig en bied zich aan als marchall. Met 1 uitzonderlijk goed
kwartiertje gevolgd door een dieptepunt is e4c5 ons definitief voorbij. De
QVtjes kunnen dit niet helemaal bijbenen... we finishen uiteindelijk op 21
ronden achterstand. Eigenlijk verliezen we hier wel 38 ronden..B, G en R 941,
1025 en 987 laps .
Marc in trance! |
de jonkies van e4c5 |
Na de korte drinkpauze gaan we de laatste race rijden.
het pleintje met beeld is weer helemaal terug! |
er wordt veel gelachen! |
Race 3 is voor ons "blauw". Dit is de lastigste auto. Niet
echt langzamer maar ik ben een hele poos aan het inregelen om rem het oppikken
uit de korte bochten e.d. soepel te laten verlopen zodat je wat in een flow
kunt komen. Uiteindelijk lukt dat wel en kan ik goed meekomen. Intussen begint
het zuurstof niveau wat af te nemen terwijl de temperatuur oploopt. De mannen
uit de zuiderlijke Nederlanden lijken er vocaal een schepje bovenop te gooien.
Behalve Lars die stug doorknijpt en met een enkele one liner de lachers op zijn
hand weet. Randy is intussen de sterkte van het kapje van de rode auto aan het
testen. Geen rem zo blijkt. Met een leen-regelaar zien we de oude Randy meteen
weer terug. Dat wordt thuis even solderen zo lijkt het. Met een wat wisselend
presterende blauwe auto kunnen we rood in het begin prima bijbenen. Na een
dipje aan onze kant- de auto ging gewoon wat langzamer- was rood definitief
voorbij. Gelukkig ging de auto ook vanzelf weer beter rijden en tegen het eind
liepen we gelijk op met de winnaars. Ook de mannen van Q4 in de gouden auto mengden
zich soms in de strijd. Het is altijd wel mooi om een kluitje van 3 auto’s over
de baan te zien jagen. Uiteindelijk komt rood op 1008, blauw op 958 en geel op
927 uit.
serieus moment.. |
Totaal is e4c5 dus de winnaar met 3028 ronden. Team Targa
zit op 2957 ruim onder de 3K en tenslotte QV die er 2838 hebben weten af te
leggen.
Team Q4, derde plaats met Paul, Frank, Ed en Arjan. |
Team Targa 2e, Martin,Rob, Ferry en JanWillem |
de winnaars Lars, Marc, Randy en Timon! |
Al met al is het weer een geslaagd evenement geworden met de
terechte winnaar. Omdat er een aantal mensen nog een heel eind moeten rijden wordt
er snel over gegaan tot de prijsuitrijking. Marc heeft ook hier weer veel werk
van gemaakt. Er zijn stukjes ( gerecycelde?) baan op een voetje gezet aflopend
in grootte en met de bijbehorende tekst erop. Na het bedanken van een ieder
gaan we weer tevreden huiswaarts. Randy en ik geven Rob nog even een slinger en
nemen en passant de geestgronden en de Keukenhof nog even mee.
Tot ziens allemaal! |
Leuk verslag JW. Altijd een genot om te lezen!
BeantwoordenVerwijderenMooi verslag JW, je weet het weer uitstekend te verwoorden! De verschillen per heat (2 uur!!) zijn eigenlijk heel beperkt, team qv eindigde de heats met 25, 46 en 31 ronden achterstand op de nummer 2, en een gemiddelde rondetijd van ongeveer 7,5 seconde tov de 7,1 van de winnaar, dan kan ik alleen maar heel tevreden zijn op de prestaties die de teams neergezet hebben, het was zo een redelijk spannende race! Natuurlijk was het nog leuker geweest als team qv ook een heat had gewonnen en nog dichterbij was geëindigd, maar dat zat er deze souterrain cup helaas niet in. Maar volgend jaar.....
BeantwoordenVerwijderenGa maar alvast trainen Frank103😎😎😂😂
BeantwoordenVerwijderen