SRA

SRA

maandag 2 december 2019

469: Group 5 Marrum : De van Altena's slaan hun slag, Sebastiaan oppermachtig!



Verslag Marrum, zondag 24 november

het hele veld bij elkaar

Om half 8 rijd ik in Lelystad  de wijk binnen waar Willem woont. De auto navigatie zet me welbewust op een pleintje neer. Hier is het dus niet.... De Waze app in de telefoon heeft al die tijd zijn mond gehouden. Als ik voorzichtig het buurtje uit manouvreer komt hij opeens tot leven.  En verdomd even verderop staat Willem al te trappelen met de koffer en een banaan in zijn hand. Willem loodst me over de brede dreven van Lelystad en we zitten al snel weer op de A6 richting Friesland, waar we ongeveer een uur later in het inmiddels bekende multifunctionele gebouw binnenstappen. Fred staat ons al weer glunderend op te wachten met koffie en lekkere kleffe cake!

de cake is weer het middelpunt!

 

 Hier doen we het eigenlijk voor zoals je weet. Na een bakkie gaan we de baan eens verkennen. FP1  leert me dat de litze nogal hoog ligt en vooral op 4 nogal een eigen willetje heeft ten opzichte van de baan. Met een luide klap maakt de onderkant van de Ferrari daar kennis mee. De bodemplaat, die altijd al een beetje lijkt te happen is zo te zien zelfs wat dubbel geklapt. Niet gescheurd, wel zit er een witte vouwlijn op de kop. Dat beloofd nog wat als de nieuwe hogere achter banden er op komen. Ik besluit snel de vooras iets te laten zakken. Dat maakt qua rijden niet uit, dat doet de auto , ondanks zijn gewicht prima. Ik besluit de balans ook nog iets aan te passen met het oog op de te verwachten grip verbetering. Het achter scherm heb ik thuis al iets aan gepast n.a.v. het aanloop probleem bij Slipstream. Hier is nu geen spraake meer van gelukkig  en het wordt gedoogd door de TC.

de baan ligt er weer mooi bij!

De keuring verloopt ook gladjes, alleen zie ik thuisrijder Fred nog wat zenuwachtig zijn lood uit de auto slopen om het op een reglementaire plek weer vast te plakken.

De race wordt gestart in de volgorde van het klassement tot nu toe. De snelle mannen  zouden dus dus voor de verandering eens beginnen , in principe.

de eerste groep

Race 1-1e groep; Sebastiaan, Willem, Fred en Sjouke. 1 BMW tegenover een Ford overmacht. Willem en Fred hebben exact de  zelfde Jochen Rind Ford Capri in de Gold Leaf Team Lotus kleuren. Sjouke heeft de Mustang in Gulf kleuren, in het echt was dit  een gecamoufleerde Capri! De kleine dreier heeft niet veel tijd om daar bij stil te staan. Sebastiaan is na een wat glibberig begin  “los” en spuit er vandoor, zijn 9.5jes staan in schril contrast met de rest. Op zijn 131 ronden mag een ieder zich stuk gaan bijten. Willem zit er dan al  bijna 10 ronden achter , een dikke 6 ronden voor op teamgenoot Fred..De Mustang komt daar weer 4 ronden achteraan.!

groep 2 en 3 handig opgesteld in het parc-fermé


hier de bijbehorende heren

 Race-1-2e groep: Michael, Marten, Stefan en Jasper. Hier overheerst BMW. De kleine 3 van Stefan lijkt oppermachtig en gaat ongeveer even snel als die van Sebastiaan in de vorige race. Helaas gaat het mis als zijn hele voorste kapsteun spontaan uit de auto breekt(?) Met wat tape wordt de auto bij elkaar geplakt. Door de flexibele oplossing lijkt de auto zelfs gemakkelijker en soepeler te rijden! Met de dikke 114 rondjes zal hij niet blij zijn. Michael zit er met 120 ronden ruim voor. Marten heeft het ook wel een beter gedaan hier , 116 ronden en tenslotte “local hero” Jasper, die  is hekkensluiter met 109 ronden.

vooral de 3 tjes liggen heel laag!

de lompste bakken (links) deden het het best...



de rijders zijn erg aan elkaar gewaagd!

Race 1-3e groep: Rob, Richard, Ronald en ik. De platte Moby Dick tegen de BMW’s van de andere R-en. Met daar weer naast de blauwe Ferrari met de gele wielen van mij. Op de een op ander manier rolt de Ferrari overal  gemakkelijk en soepeltjes doorheen en in no time heb ik al een rondje voorsprong. Ik heb ook veel eerder grip want op een uitglijertje in de eerste ronde na ga ik foutloos rond. Rob is uiteindelijk wel iets sneller maar de Mobi Dick is ook wat vaker naast de baan te vinden. Ook Richard laat zich van zijn beste kant zien en zit ons ook behoorlijk op de hielen. Eigenlijk had ik van Roland meer oppositie verwacht. Maar uiteindelijk rijden we eigenlijk een mooie race met mooie uitslagen. Ook de tijden net onder de 9 zijn in orde! Ik vind mezelf op plek 2 terug na deze race, Rob en Richard daar vlak achter! Sebastiaan staat er wel dik voor natuurlijk maar die is dan ook een halve seconde rapper dan ik!

 

 
 

In Freds gezellige eetzaal!

Hierna gaan we de befaamde Marrumse slot race lunch gebruiken. Er zijn kroketten, frikandellen en schnitzels. Uiteraard ruimschoots  aangevuld met frites door de geblesseerde Jannie opgeschept. We kunnen er niet te lang bij stilsteen want de middag voorziet nog in 2 volledige races.

zit ik opeens tussen de snelle mannen!

Race 2, groep 1: Richard, Sebastiaan, Rob en ik. De kleine BMW kneep er weer snel tussenuit en ik was eigenlijk vrij gemakkelijk in staat te andere 2 rijders onder de duim te houden. De achterband issues zijn definitief opgelost en dus kan ik weer met  zoveel rem rijden als mij lief is. In de 3e stint krijg ik opeens het idee dat de auto power verliest..je ziet het bij de F1 ook wel eens. dan beginnen de rijders te piepen “lost power ”en dan mag het team zeggen wat te doen. Hier zit er niets anders op op zoek te gaan naar een inbussleutel om het tandwiel vast te sjorren. Ondanks de diverse sleutelpartijen lag er geen inbussleutel in de race ruimte. Dus snel  naar de koffer waar ik hem eerst over het hoofd zag. Kortom een pitstop van 1.9 sec werd het niet. Eenmaal vastgedraaid keek ik tegen een achterstand aan van minstens 10 ronden! In dit competitieve veld is dat niet meer goed te maken. Uiteraard knalde ik ook nog flink tegen de dakbak aan bij het achterlangs passeren van mijn collega’s. Een enkel rondje goedmaken lukt misschien nog wel als je een beetje geluk hebt. Sebastiaan verpulvert zijn oude record met maar liefst 5 ronden! Rob verbeterd  ruim 1 rondje en ook Richard houdt goed stand. Ik zit daar 8 ronden achter.


Marten zit met de brokken!


Race 2, 2e groep: Roland, Willem, Michael en Marten. Stuk voor stuk snelle ervaren mannen dus dat beloofd veel voor deze race. Local Roland gaat er eens goed voor staan en laat zien dat hij op zijn baan erg snel is.  Langzaam loopt hij weg van Michael en Willem. Grote problemen voor Marten die er nogal vaak net even af ging. Na een herhaalde verkeerde inzet verdwijnt de rode BMW zelfs over de boarding op de vloer! Hierdoor verliest hij nog meer onderdelen en na de noodreparatie van Sebastiaan was de achterstand al immens. Roland zet een respectabele 128 ronden neer 3 meer dan Michael die Willem nog net van zich af weet te schudden met 124.

weer eens vanuit een andere hoek gezien

Race 2, 3e groep: Fred, Jasper, Sjouke en Stefan. De snelle Stefan in een verder fries onderonsje. Helaas voor de friezen, het wordt een flink pak slaag door de man met de in elkaar geplakte M3. Fred weet zich nog redelijk staande te houden en de andere 2 heren maken er nog een mooi gevecht van  dat door de iets regelmatiger rijdende Jasper wordt gewonnen. Met zijn 131 ronden pakt Stefan een hoop punten waardoor hij weer naar de hogere regionen in de stand gaat.

Sebastiaan heeft het maar druk, hier met de auto van Marten.

Race 3, 1e race: Sebastiaan, Rob, Stefan en Roland. Dit is meteen het spektakelstuk van de middag. De beide M3 bakjes in een direct onderling gevecht.! En inderdaad maakten de heren er soms echt een show van. Stefan kon Sebastiaan goed partij geven als laatstgenoemde op een wat mindere baan stond. Andersom werd dat wat moeilijker en moeten er risico’s worden genomen. Sebastiaan liep langzaam maar zeker weg  en wint met ruim 135 ronden, ruim 5 meer dan Stefan. De 3e BMW in dit gezelschap van Roland houdt de eer van Racing Unlimited hoog door nog voor de Mobi Dick van Rob te finishen. Alle rijders blijven ongeveer 1 ronde van hun beste resultaat verwijderd.


lastig uit elkaar te huden, Willem en Fred


Race 3,2e race, Michael, Willem, Fred en Richard. 2 BMW’s  tegen de beide Jochen Rind Capri’s. Deze Capri’s lijken niet alleen uiterlijk op elkaar, ook qua weggedrag ! Regelmatig mag ik 1 van de heren  terug zetten en dan was het extra opletten welke het dan is. Willem is uiteindelijk wel de snelste van deze groep. Michael weet het best te volgen en verliest 1,5 ronden. Daarna Fred die zijn resultaat van race 2 nagenoeg kopieert, ruim voor Richard die een flinke duikeling maakte in het klassement.

bont gekleurd o.a. door de leenkap van Marten(l)!

Race 3, 3e race: Marten,Sjouke, Jasper en JW. Marten heeft een ander BMW kapje op zijn auto geschroefd . Al meteen viel het veld in 2 stukken uiteen. De 2 pechvogels uit de vorige races reden rap weg van de andere 2. Er is een behoorlijk snelheidsverschil en inhaal acties moeten behoorlijk gepland worden om niet geraakt te worden. Marten en ik reden, zoals wel vaker een hele tijd gelijk op. De Ferrari maakte het nog even spannend door keihard met de bodem op een oplopend stukje litze te klappen. Dit wordt nog een paar maal herhaald waardoor je toch minder ontspannen gaat rijden.. . Door de eerste klap bij het inrijden is dat er al niet beter op geworden en nu, als je het eigenlijk niet meer verwacht komt het weer terug, gek genoeg als de banden al wat meer zijn gesleten en de auto dus meer horizontaal gaat liggen. Ondanks dit ongemak win ik de race nog wel  met 3.5. ronden voorsprong op Marten.


de bodem van de Ferrari  na afloop..beetje op zijn lip gebeten..


 

Thuisrijder Jasper wint met ruim 5 ronden van Sjouke. De Mustang kreeg nogal te maken met marbles en is een paar keer getaped. Ik raakte de auto 1x bij het ronden van het korte knikje bij de ingang, tevens de “pit area” waar Sjouke stond te wachten op zijn tapebeurt, gelukkig bleef ik er in.

Ook als marchall is Sebastiaan meestal snel!

De winnaar is natuurlijk al lang bekent. Sebastiaan is in alle 3 races superieur. Rob is door zijn regelmaat mooi naar de 2e plek opgeklommen en Stefan is met 2 2e plaatsen de 3e. Doordat er met punten wordt gewerkt  ipv. de ronden bij elkaar te tellen kun je als je 1 race hebt verknalt toch aardig opklimmen als je de andere wel behoorlijk hebt gescoord. Roland is 4e en ik ben 5e, vlak voor Willem die wel veel meer ronden heeft gereden dan ik.

het loont dus echt om je kapje te spuiten!

Na de prijsuitreiking, waarbij de prijzen keurig worden verdeeld tussen de families van Altena en Kiviet (3e en Concours ), rekenen we af bij Fred en gaan huiswaarts. Racing Unlimited en de organisatie, Rob en Sebastiaan, bedankt! De uitslagen staan ook op : https://www.slotkalender.nl/uitslagen/group5/


de concours prijs voor Stefan!

 
de derde plaats voor Stefan!
de 2e prijs is voor Rob!
 
And te winner is...Sebastiaan!

 

 
 
 
 
het begint gewoon te worden!

 

Uitslag met dank aan de slotkalender!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten