dinsdag 6 mei 2014

312: Clubrace Mei :de Porsche GT2 's


Na lang wikken en wegen tussen de diverse clubauto’s en de Ford GT 40 werd uiteindelijk besloten met de Porsche GT2 te gaan rijden.

De geplande GT40 race werd afgelast omdat er geen duidelijkheid was over de regels waaraan de auto moest voldoen. De eene rijder wilde het CC-32 regelement aanhouden terwijl met name Fred het onzin vond om z’n lichte standaard kapje (15g) met maar liefst 10m gram te verzwaren.Er wordt een kompromis afgesproken en de kap komt op min. 20 gram. Ook deelname van de NSR Ford kwam ter sprake en deze werd ook toegelaten. Ondergetekende heeft nu dus ook een eigen auto! Randy maakt een aangepast regelement.

Er blijft weinig tijd over om de GT2 ’s te kunnen proberen cq. testen. Eigenlijk hebben de meesten alleen de verlengde kwalificatie- (1 min vrij rijden, 1 minuut voor het eggie) als tracktime.

Kwalificatie.

Als gewoonlijk begint Paul en eindigen we dit keer met de Scholtens. Paul heeft nog wat moeite met de auto en zit uiteindelijk op een 9.0  terwijl Bas er een hoge 8.7 mee rijdt! Het zit dicht bij elkaar. We gaan rijden met een vaste auto per baan en alle baanstukken worden steeds genoteerd waarna we weer bij start/finish kunnen beginnen. De kwalificatieauto wordt uit de strijd genomen want die is toch wat onstabiel gebleken!

Eerste race; Aan de start staan Arie, Randy en Paul. Randy is op de baan de snelste maar moet z’n ongeduld vaak bekopen met uitglijders. Paul en Arie jagen beurtelings op elkaar. Ze zijn nooit heel ver van elkaar en uiteindelijk wint Paul het duel.

de wispelturige gele in het midden...
 

De 2e race: Randy blijft staan en Herman en ik komen er bij. Het was even wennen maar op baan 2 zit ik snel in mijn ritme en na een foutloze run, met steeds iets snellere ronden kom ik op ruim 28 ronden. De anderen zitten zo rond de 26 ronden. Op baan 1 ben ik ook zelfs de snelste. Hierna komt de gele auto op 3 en die doet een beetje raar. Hij lijkt af en toe wat te worden afgeremd en de tijden zijn zeker niet consistent te noemen. Fred ontfermd zich over de slepers (1 wokkel) en na een beetje buigwerk volgt meteen de beloning in de vorm van rondetijdverbering-piepjes. Hij duikt nu wel meteen onder de 9 sec! Ik heb intussen steeds meer rem van de regelaar afgehaald en dat scheelt behoorlijk. Er kan op 4 nog meer af omdat de auto wat sloom overkomt. De tijden gaan met de nu lekker doorrollende auto omlaag van 9.2 naar 8.8! Ook hier ben ik de opponenten te snel af en zet uiteindelijk ruim 110 ronden achter de naam. Herman heeft 107 en Randy 106. 

de snelle mannen bijeen...concentratie!

De 3e race.

Omdat ik, mede door eerdere ervaring met doordraaien, besluit niet weer in te stappen doet Herman dat wel. Met 3 ronden marge ziet dat er voor mij goed uit lijkt het. 110 ronden, daar kan Bas uiteraard overheen, vorig jaar haalde hij al eens 116 ronden met deze auto’s. De rondetijden waren toen wel gemiddeld 0,2 sneller wat al snel 2,5, ronden scheelt. We gaan het zien. Herman, als gezegd, Fred, Willem en Bas staan klaar. Fred op de snelle baan 2 opend geweldig. Het is met pas getapete banden altijd een klein voordeel in de snelste baan te starten en hij buit dit helemaal uit. Bas op 4 moet nog flink doorknijpen om Herman op 1 voor te blijven! Willem op 3 heeft het ook niet erg op deze auto, ondanks dat daar een Ford motor(foei!) in blijkt te liggen. Nu mag Bas op de snelle baan 2 maar Fred op 1 kan aardig bijblijven en ze zitten alle 2 in de 28 ronden. Herman zit daar net onder ruim een halve baan voor Willem die op 4 wel eens lekkerder heeft gereden. Met Bas op 1 en Fred op 3 beloofd dit een aardig gevecht te worden. Bas loopt echter een stukje uit op de andere deelnemers en zit als enige in de 28. De laatste race moet de doorslag geven.Er zijn immers maar 10 baanstukken voorsprong voor Bas! Herman heeft ook een kleine voorsprong op mij opgebouwd. De beide matadoren staan naast elkaar Bas op de wat wispelturige baan 3 en Fred op de best snelle baan 4. Terwijl Fred prima rondgaat met de wagen is Bas het niet eens met zijn auto. Wat de diverse voorgangers al hadden ondervonden onderging Bas nu ook. Na een rondje 8.5(!) klapte de auto tot zijn ontzetting uit de carroussel. Afgeproken was dan alles stil te leggen mede vanwege een Marchall tekort. Dit herhaald zich min of meer een paar x. In zo’n geval is het soms handiger de limiet niet steeds op te zoeken maar dat zullen we maar op jeugdige overmoed gooien. Door de ondebrekingen wordt de race er niet beter op. Fred weet toch een gat te slaan maar of dt genoeg is? Intussen is het Herman die deze race op z’n naam schrijft en ook ruim in de 28 ronden zit.

Uiteinddelijk heeft Maitre Paul alles opgeteld en blijkt Fred toch aardig ruim te hebben gewonnen. Bas dus 2 en Herman drukt mij weg naar de 4e plaats.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten