dinsdag 27 mei 2014

313 2e Clubrace mei GT40's

Omdat de meeste leden van onze club een GT40 hebben- al dan niet aangestoken door de fam. Scholten- werd onlnags geopperd hier een race voor te organiseren. Maar hoe doe je dat, welk regelement, welke auto’s  enz.enz. We besloten Slot it en NSR toe te staan en Randy componeerde een regelement. Waarbij het kapgewicht tussen dat van een standaard Slot-it kapje (15g) en het CC-32 gewicht van 25g in zit, 20 g dus. De auto zelf komt op 80 g minimaal. Vorige week reden we een soort proefrace met wat GT40’s aangevuld met een paar 917’s van NSR. Het was close ,maar de NSR bleek de overhand te hebben , mede door het stabiele weggedrag.

Banden: Dit bleek een heet hangijzer. De maat was snel gevonden, 20/11. Nu nog het soort. We hebben even getest met de beoogde ideale band, die fraai glanzende van Sideways. Prima grip zo uit het zakje en de tijden gingen meteen onder de 8.5 voor zowel Slot-it als NSR. Maar na een poosje begonnen ze langzaam op te lopen en na 40 rondjes was 9.0 al heel wat! Na wat overleg besloten we onze voorraad vintage Slot it P3’s maar op te stoken!

Zoals gezegd deden de Slot it en mijn -zwarte schaap- NSR niet veel voor elkaar onder. Maar hoe doen ze het op de hand-out P3’s? Hoe goed zijn de GT40 specialisten uit Lelystad? Wie gaat stevig inlopen op de afwezige Fred? We gaan het zien om te beginnen bij de kwalificatie. Paul begint zoals gebruikelijk. De auto is erg onrustig en dribbelt er behoorlijk op los. Maar Paul gaat toch, na een schuiver, richting de 9.0. Randy die al een 8.3. klokte komt nu net niet aan de tijd van Paul! Herman, Erroll en ik ook al niet, alleen de Scholtens verpulverden die tijd en doken ruim onder de 9. Bas had bij de 2e doorkomst al een 8.5 op de klokken en vond dat wel genoeg!

De race:

1e heat; Herman, Erroll en Randy nemen het tegen mij op. Eerstgenoemde gaat in baan 2 behoorlijk tekeer en loopt een ronde uit. Mede omdat ik wordt gemangeld door de beide Alan Mann Fords van Herman en Randy..teamorders/ tactiek? Op baan 4 pak ik die weer terug door op alle heren 1 rondje te pakken. Op 2 en 3 houden we elkaar aardig in evenwicht en in baan 1 is mijn auto perfect en maak ik een behoorlijk verschil. Randy maakt dit niet meer mee en heeft in de 20e ronde de stekker eruit getrokken, nadat hij een paar keer bij een botsing betrokken is geweest. Jammer. Herman wordt 2e en Erroll derde.

 2e heat: Ik mag op baan 1 blijven staan en ontmoet Paul en de heren Scholten. Bas gaat er als verwacht als een raket vandoor. Na een paar ronden zie ik dat ik opeens al in de 8.9 zit terwijl ik 5 min. daarvoor 9.1’s liet noteren! 27 ronden, dat geeft de burger moed. Bas pakt 1 volle ronde op mij maar dat lukt mij ook bij de andere heren! In de volgende  stint geeft dit min of meer het zelfde beeld, Bas waar geen maat op staat en de rest probeert de schade te beperken. Willem en ik rijden met elkaar op zodat ik nog die "veilige" marge van 1 ronde heb. Als Bas hierna op 1 gaat kan Willem op 2 nog aardig partij geven. Hij pakt bovendien de ronde weer ruim terug op mij. Dus in de laatste stint moet ik ongeveer 1 m goed zien te maken! En ik heb baan 2 tegenover Willem op 1 dus het kan erg close worden! Ik heb hem al snel te pakken maar er voorbij..dat is andere koek. Na een tikje kan ik weer opnieuw beginnen, de tijden gaan omlaag en zitten heel dicht bij elkaar. Ik kom  weer langzij..hoe lang hebben we nog? De NSR Ford is beter in de Carroussel en de opvolgende combi tewijl de Slot it op de rest van de baan weer iets beter lijkt. Als ik de zwarte Ford eindelijk buitenom voorbij de gele heb gewurmd aan het einde van het rechte stuk bij de pits is er bovenop de aanloop naar de carroussel weer contact en sta ik er weer naast ! Einde race, letterlijk want de stroom is gelijk van de baan! Willem was in de veronderstelling dat ik ik een ronde voor lag maar dat klopte dus niet. Het ging echt om de 2e of 3e plaats en zo werd ik derde! Bas wint met wel 4 ronden voorsprong! Willem 2e en zelf verbeter ik wel met 2 ronden en kom dus op een derde plaats. Herman is 4e voor Paul en Erroll.

Na afloop zien sommige bandjes er nogal vreemd uit. Hele grote stukken zijn nog helemaal van hun fabriekshuidje voorzien terwijl het omliggende rubber behoorlijk is opgeruwd. Als ik mijn bandjes even licht schuur lopen de tijden meteen richting de 8.5! Mijn beste racerondes zaten in de 8.9! We zijn voorlopig nog niet uit het bandenprobleem denk ik zo.

Er zijn helaas weinig foto's omdat ik vanwege de geringe opkomst daar niet aan toe ben gekomen.

 
-Nawoord; De banden en de auto's worden steeds sneller! Bas en Fred  zaten elkaar vrijdag op te jagen met de Slot it GT40's en eerstgenoemde dook zelfs onder de 8.2 ! Fred haalde de 8.2 en zelf lukte mij dat ook later op de avond ook met de NSR!  De 8.453 is van Randy en die mag er ook zijn ....
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten