zaterdag 4 oktober 2014

320 Clubrace Ford GT40


Senioren-moment !






De oktoberclubrace is er weer 1 met eigen auto’s. Ditmaal de Ford GT40, een auto waar iedereen wel iets mee lijkt te hebben. Wedstrijdleideris Randy omdat Paul heeft afgezegd. Technisch is dat nu goed ondervangen doordat er nu een “eigen” PC is als wedstrijd management. Voorheen ging dit altijd op de PC van Paul. Laatstgenoemde heeft de hele draden-en PCboel onlangs helemaal gesaneerd samen met Randy.

Wedstrijdleider Randy

 

De meeste auto’s zijn wel vaker ingezet, maar omdat in bijna elke koffer meerdere GT40 blijken te zitten is het toch vaak weer verrassend welke de voorkeur geniet.

Er blijken 2 Alan Mann auto’s te zijn van zowel Fred als Randy. Het enige verschil zit hem in het ontbrekende glas van de rechter onderkoplampbij Randy. Willem heeft de bekende gele supercar die in de laatst verreden CC’s zoveel indruk maakte. Bas kiest voor de wit/zwarte en Arie heeft de donder blauwe terwijl Erroll tenslotte de enige is die de fraaie Gulf kleuren vertegenwoordigd. Dit zijn de Slot-it’s. NSR wordt vertegenwoordigd door Herman met een verse rode MKlV-de wat grotere auto in dit veld- en mijn zwarte MK2.

De tijden die vooraf worden gereden zijn erg snel en nagenoeg iedereen blijkt rond de 8.5 te kunnen halen! Wat is de invloed van het rubber. De hand-out banden zijn van Sideways van het type highgrip! Er zijn in principe 2 maten maar de dikke 11/20 komt onder alle auto’s.

de Sideways rubbertjes

 

Keuring: Normaal een formaliteit waarbij een eigen iets afwijkend regelement wordt gehanteerd. Dit is door Randy opgesteld en aan ons allemaal voorgelegd. Er zijn zodoende nog wat kleine aanpassingen op gekomen, mede om NSR en Slot-it zo gelijkwaardig mogelijk te laten deelnemen. Het standaard element is niet vergeten, het zijn kortom geen ingewikkelde tuningprojecten geworden. Verschillende auto’s zijn nagenoeg “zo uit de doos” meteen kanshebber. Dit blijkt Fred waarschijnlijk te zijn ontgaan want heij heeft Randy nog gebeld om eea. na te vragen. Als de meeste auto’s al –goedgekeurd- liggen te wachen komt Fred nog even nakeuren met een 1 mm voelermaat. Onder de verschillende auto’s blijft het gevalletje steken, dus die zijn dan te laag.... Het blijkt dat beide merken dit hebben. De dikte van de sleperschoen+ slepers bepalen in pricipe hoe hoog de auto voor staat. De voorbanden zijn daarin “volgend” omdat de auto immers op 4 wielen moet staan en niet op 2 wielen en de sleper (Arie!) Wat nu: we besluiten toch van start te gaan, mede omdat dit nooit een issue is geweest zowel bij SRA als bij de CC-32.

 

de TC waarbij Fred de bodemspeling aandachtig bekijkt....

en die met een 1mm+ voelermaatje naloopt...


Kwalificatie: Wat doen de nagelnieuwe glimmende zwarte Sideways rubbers onder deze auto’s? Aan Fred de eer om af te trappen. Het ziet er prima uit en meteen staan de gewenste tijden op de monitor hij komt op 8.625. Teamgenoot Randy blijkt meteen nog sneller te kunnen! 8.416! Mijn zwarte NSR zet ik daar tussenin maar na 3 rondjes zakken de tijden al  richting 8.8! Dan komt Herman met de nieuwe NSR en die duikt rustig in de 8.4(46)! Arie worsteld nogal met de auto en zit toch in de 8.8. waarna Bas kan laten zien hoe het echt moet...na 2/3 rondjes een 8.361! Meteen gaat de stekker eruit en klaar! Willem is wel eens lekkerder gegaan met de gele en kan mijn tijd ditmaal net niet halen 8.596. Erroll tenslotte komt wel in de buurt van Arie maar het is net niet genoeg.

de eerste groep met alleen maar S.I. auto's...het koplampglaasje van de rode auto is zo niet zichtbaar....

 

De 1e heat.

We zijn met 8 rijders dus gaan we voor 2 groepen van 4, dus zonder indraaien. Een wat ongebruikelijke groep met Erroll, Arie, Fred en Willem! Fred gaat er als de brandweer vandoor en kraait het uit van plezier.” Wat gaat hij goed, alleen maar even getaped en ziet!” Na maar liefst 29 ronden, waarvan er heel wat in de 8.3 zitten gaat de stroom eraf. Willem heeft zich wat herpakt maar komt toch ruim te kort, ook qua rondetijden. Dat gaat in hogere mate ook op voor de andere 2. Na de baanwissel het zelfde beeld en een euforische Fred! Dan oppert er iemand “misschien heb je van auto gewisseld!?” Na wat gelach bekijkt Randy zijn auto even maar...dit is die van Fred! Het koplampglaasje! Wat nu?! De laatste 2 races heeft Fred zijn eigen auto. Nu heeft hij het opeens erg aan de stok met Willem! De race is wel meteen een stuk spannender. Ook de beide andere heren zijn qua rondetijden erg aan elkaar gewaagd! Fouten bepalen dus de uitslag. Fred trekt 2 ronden van zijn totaal af en komt op 105.48 en hierdoor wint Willem met 107.48. Arie en Erroll zitten ook boven de 100!

spanning/ ontspanning vooraf

 

Heat 2

Bas, Randy, Herman en ik komen in het Slot-it /NSR onderonsje tegenover elkaar te staan. S.I.links, NSR rechts, waarbij Randy nu wel zijn eigen auto heeft, met nieuwe banden. Ik verpruts mijn start en ben op baan 1 de hele tijd aan schade beperking aan het doen. Ondanks dat ik zelfs onder de 8.7 duik zijn de anderen niet onder de indruk. Zeker Bas niet...er staat totaal geen maat op die gast! Hij zet zelfs een 8.2 op de klokken.... In de volgende baan herhaalt zich dit racebeeld. Randy en Herman lopen eigenlijk niet bij me vandaan..op 4 gaat het ook erg goed. Ik maak de hele race geen enkele fout en daardoor sluip ik dichterbij. In de 3e manche pak ik zo Randy en in de laatste, op baan 2, jaag ik op Herman. Qua tijden ontloopt het elkaar eigenlijk niets allen 1 foutje is hem fataal! 14 baanstukken is het verschil! Bas dus alleen boven de 110 ronden met maar liefst 113.47! Herman en ik in de 109 en Randy keurig 4e met een dikke 108.

Randy is nog even aan het kijken met welke auto hij gaat rijden!


Al met al een behoorlijk spektakelstuk met onverwachte uitschieters, zowel naar boven als naar beneden. Een betrouwbaar rijdende auto is belangrijk voor een goede race! Topsnelheid is van ondergeschikt belang, tenzij je Bas heet. De top van zijn auto is maar liefst 33km/u. Erroll, Fred en Willem zitten ook boven de 30. De NSR van Herman komt daarentegen niet verder dan 25! Ik zie nog steeds auto’s met verkeerde voorbanden. Te breed, niet rondgemaakt en met een verkeerde diameter waardoor de auto te hoog staat of juist “zweeft” met de voorwielen. Hierdoor kunnen kontactproblemen ontstaan en of een onbetrouwbaar weggedrag. Allemaal simpel te voorkomen door hem eens op een plankje te zetten en eens goed te kijken!

 

 

 


2 opmerkingen:

  1. Leuk verslag J.W.
    Wat een mooie wisseltruck met die 2 auto's. Je had ook Randy 2 heats met de auto van Fred kunnen laten rijden. Maar ja of dat goed komt?
    Groeten Alphons

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat overrijden met de eigen auto het eerlijkst was. Maar ik denk dat dit wel een redelijke afspiegeling van de krachten was. Fred mag zijn slechtste resultaat ook nog aftrekken...

    BeantwoordenVerwijderen