Gisteravond ben ik op uitnodiging van Henri van Gool, een oude slot-maat uit mijn Amsterdamse periode- uitgenodigd om mee te gaan naar Naarden.
Daar heeft Nico Kroon een thuisracebaan in de schuur achter zijn huis.
Henri had niets te veel gezegd. Er was idd. een ruime "schuur"waar 2 rijders bezig waren een paar Carrera Audi A4 tjes de perfecte koprol aan te leren.En Nico zelf natuurlijk aan de werkbank in de hoek met een aardige verzameling Plafit chassism en Ortmann banden.
Hier wordt voornamelijk 1: 24 "beleefd".Nico had kort geleden het nodige van dit spul ingeslagen bij Peter Meisner in Duitsland. Henri en Nico waren direct in gesprek.
Ondertussen bekeek ik de baan, die middels een aantal katrollen tegen de balklaag kon worden opgehesen . Hierdoor konden de 1 op 1 auto's er weer in!
Er stond een monitor met profi- tijdwaarming, aantal laps, snelste ronde enz.
Nico schoof het geval naar voren zodat ik de wat kleine cijfers gemakkelijker kon lezen.
Rijden maar!
Na even de 2e voeding te hebben aangesloten mocht ik het ook proberen.
Er staat een flinke klap stroom op de baan! Ik ben gewend aan onze 12.6 volt en dan is 17,5 opeens veel!
Ik begon in stijl met de Audi TT DTM , een Dicky op Schöller en ,uiteraard, Ortmann's.
Het ding liep als een speer de geholpen door de keine fox motor! Geen partij voor de A4.
Ook de BMW M1 draaide, ondanks zijn tandwiel gegier super!
Henri en de gastheer waren wat uitgepraat en gingen ook eens rijden.
De M1 van Henri, op Plafit en met een wat dikkere motor dan de mijne werd aardig zoek gereden door het fox geweld. Wat een sprinters zijn dat toch!
Het is een volledig vlakke baan met allemaal haakse bochten.Het is een baan voor sprintvermogen waar toch opvallend veel grip aanwezig is om dat te benutten.
Na een kort intermezzoo, ik was 2 chassis veer-systeempjes verloren, zo'n 10 onderdeeltjes,
die zich niet zo gemakkelijk lieten vinden.Uiteindelijk bleef er 1 veertje zoek ,maar met 1 geleend exemplaar kon ik er weer tegenaan.Henri had intussen ook een wapen gevonden dat echt snel ging.Zijn Ferrari was uiteindelijk de snelste 1: 24 auto.Hij dook als enige onder de 6 sec.
Ik heb nog de 1: 28 McLaren F1 gereden(totaal geen rem!)en de Ninco Megane op Ortmann.
Die laatste deed het super, ook de rem! Nico's zoontje die voor de koek en sopie zorgde, en het Audi stel waren inmiddels vertrokken.
Racen:
Henri stelde voor een afsluitende race te houden van 5 min.
Hij had 3 gelijkwaardige "taxi's" van die M.B. DTM-ers van vroeger. Mooi gemaakt met interieurs erin.
Na een paar rondjes oefenen gingen we van start. (echte startlichten per stel op rood en dan hoppa!)Het zijn echte M.B's, je gaat er wel snel mee maar je mist wat beleving.
We gaven elkaar weinig toe maar ik bleek er toch iets sneller mee te rijden dan mijn tegenstrevers.Die gingen er ook een paar x af dus dat was al snel een gelopen koers.
Een aanvullende race van 3 min bevestigde dat beeld. De spanning werdiets verlaagd en Henri reed voorop maar ik bleef er vrij simpel naast. Dat moest wel fout gaan en ja hoor, in de verst afgelegen bocht werd ik gewipt.
De resterende tijd was iets te kort dit te herstellen.
Het was al weer 24.00 u , we moesten gaan.
Nico en Henri bedankt en uitnodigd voor de SRA baan in Almere.
Zuffenhausen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten