SRA

SRA

donderdag 7 mei 2015

347 Sidecar prototype van BRM getest.


BRM Sidecar slotracer
 

Zo ziet het er in het echt uit..foto geleend van de KNMV

 

Van tijd tot tijd duiken er vreemde varianten op in slotraceland. Trucks, Karts, sidecars en zelfs motoren hebben we langs zien komen. De meesten verdwenen weer net zo snel als dat ze kwamen, meestal omdat het niet reed.


Het BRM Sidecar prototype bij SRA


 

BRM, inmiddels bekent van hun mooie 1: 24 group-C en Classic sportscars en bijbehorende accessoires –maar ook een Renault Megane(!?)-waagt het weer met een sidecar! Deze tak van motorsport wordt nog wel beoefend, maar niet meer zo in de spotlight als “vroegah”. In de jaren 70 en 80 met name waren ze het slotakkoord op een TT-dag die al heel vroeg begon met 50cc-tjes en dan langzaam door alle klassen heen naar de 500 en tenslotte als toetje de sidecars, oftewel de zijspanklasse. De Engelse benaming dekt de lading beter dan de Nederlandse. Want het waren al snel een soort geamputeerde raceauto’s, waarbij de bestuurder wel in de motorrace houding in het kuipje zat. Ook de rol van de bakkenist, ooit een acrobatische toeren uithalende waaghals, werd steeds meer omgezet in een noodzakelijk stuk ballast gewicht die plat in de bak moest blijven liggen! De laatste tijd is er toch weer een wat vrijere rol voor de bakkenist, al is het alleen maar voor het spectakel! Bekende  combinaties Biland/Waltisberg, Streuer /Schnieders en Webster/Hewitt  vochten vaak bloedstollende gevechten uit die zelfs Studio Sport (of misschien wel Sport in Beeld) haalden! Ze reden allemaal met de Zwitserse machines van LCR (Louis Christen Racing) met een Yamaha motor. En laat BRM deze “car” nou als basis hebben gebruikt voor hun nieuwe Slotrace-avontuur.

de sidecar (schaal?) naast 1:24 BRM's Porsche 962

 

 


achterwiel

Fred importeur van o.m. Slot iT zoals je weet heeft een prototype gekregen om hem te testen! De geheel witte kap en het ontbreken van de 2 poppetjes vallen direct op. De basis wordt gevormd door een mat zwart metalen chassis dat erg mooi aansluit aan de kap. De anglewinder motor heeft aan beide einden een pinion en die drijven de beide achterwielen aan, simpel maar doeltreffend! De wielen lijken zo onder een 917 vandaan te komen en hebben lekkere dikke slicks.


 
 
 

voorwiel met schoen

Heel anders is het met het voorwiel gesteld..dit is een  soort motorfiets wiel uit een wat lagere klasse, compleet met profiel!? Naast het voorwiel zit de sleper schoen die net buiten het kapje valt. Ik begreep dat er nogal wat testwerk aan vooraf is gegaan om de optimale plek, deze dus, voor de schoen te bepalen.

 

 De combi is iets minder breed dan een Gr-C van dezelfde schaal maar het geheel staat niet midden op de baan! De kant van de bakkenist  zit tot aan het streepje, aan de andere kant is  ruim 1cm “vrij” op de Carrerabaan.




asymetrisch in het slot!

 

Eenmaal op de baan valt het enorme tandwiel gekrijs op! De beide korte achter-asjes zijn verstelbaar, de motor niet. Ik denk dat daar wel winst te boeken is, al is het alleen maar vanwege het geluid!



motor schuin tussen de asjes geplaatst.!


 
 

De combinatie (zullen we het zo noemen?) komt goed van z’n plek en de bochtvastheid is best goed. Links- of rechtsom is natuurlijk wel anders vanwege de asymmetrische opbouw! In linker bochten wordt het binnenwiel nog wel eens opgetild. Dit is trouwens goed controleerbaar. Ter compensatie van de resin bakkenist legt Fred  een stukje lood in het bakje. De balans is dan wel wat beter. In korte tijd is er al  betrouwbaar en constant mee te rijden. Lage 9’s zijn er al snel en ik weet zeker dat het wel sneller zal gaan....na een flink aantal ronden zie je dat het buitenwiel meer slijt dan het binnenwiel.



de fraaie zwartebodemplaat



 
 

Fred heeft al kennis gemaakt met de definitieve uitvoeringen en die zien er supermooi uit. Zowel de combinatie als de rijders beschrijft hij als erg  goed gelukt. De rijders zijn van resin als gezegd en dat begrijp ik niet helemaal. BRM leverde jaren geleden al prachtige 1:24 coureurs van rubber!  Die kunnen meer hebben als ze geraakt worden of uit het bakje stuiteren! We zijn natuurlijk benieuwd of de nationale trots Streuer/Schnieders (3x wereldkampioen achter elkaar!) er ook bij zit. En dan het liefst in de Lucy Strike uitvoering. Deze werd dan in sommige landen waar tabak reclame  al niet meer mocht simpelweg omgeplakt tot “Lucky Streuer”! De titels werden trouwens behaald met Barclay stickers ook al rookwaar...Ik zag ook al Castrol en Jagermeister cominaties in de vooraankondigingen opduiken, dus dat beloofd veel moois!


 

 

Reacties van de rijders: Zeer positief!

-Bas, zelf opgegroeid in de zijspan van Willem wil er wel meteen 1 kopen en voor Willem natuurlijk ook een...

  

 



dit worden de poppetjes...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten