Zondag is het alweer
de 5e keer dat ik bij de Souterrain cup aanwezig mag zijn! Het is de
2e 6h Endurence uitvoering. Deze formule is vorig jaar erg goed
bevallen mede ook omdat iedereen ruim voldoende tracktime heeft. Ondanks dat de
baan vorig jaar ook prima beviel zou Marc Marc niet zijn als hij tussen zijn
vele duizenden fietskilometers door letterlijk de zaag er weer in heeft gezet.
Hele dorpen zijn verplaatst, huizen gesloopt en weer- beter- herbouwd. En het
belangrijkste, de baan is helemaal veranderd. Hij lijkt mij zelfs wat simpeler
en overzichtelijker. Het is natuurlijk nog steeds enorm sfeervol en
onmiskenbaar “Targa Florio”!
Gelukkig hoef ik om 7
u nog niet te krabben en dus heb ik wat tijd over. Ferry en Harold zijn dan al
ruim 1 uur onderweg vanuit de regio Enschede. Snel laden we de spullen over en
rijden over de bijna verlaten wegen naar
Voorhout.
Na een korte begroeting duik ik meteen de kelder in. Uit ervaring
weet ik dat er weinig tijd is om te wennen. Bovendien wil ik zeker weten dat de
kleine Alfa 33 TT12 de juiste keuze is. Op de rode 2015 bandjes doet hij het al
snel prima. Ook SSRT leden Harold, Ferry en Frank 103 die er inmiddels bij zijn
gekomen delen mijn mening. De man met de baankennis, F. 103 duikt zelfs al in
de 7.5! Zelf zat ik richting de 8. We proberen de blauwe 917 van Harold en mijn
gele ook even uit. Het wordt de Alfa. Snel de racebanden langs een
schuurplankje gehaald om de gietrand mooi strak weg te schuren en hup nog even
de baan op. Ook de 2016 bandjes van Marc-2 doen het prima! De reserve banden
worden ook even nabehandeld en naast de reserveauto, de gele 917 gelegd. Gek
genoeg zijn de meeste wedstrijdauto’s en ook de reserve auto’s geel! De trend
die ik 5 jaar geleden inzette is massaal nagevolgd. De rode Alfa, toch een meer
traditionele Targa deelnemer, kleurt daar wel mooi bij!
Het feest kan
beginnen!
Eerst worden we de
kelder uitgejaagd voor de belangrijke rijdersbrieving en een bakje koffie. Ook wordt er om de baanverdeling geloot.
de loting |
de Alfa aan de start |
Harold begint op de middenbaan .Hij doet het meteen erg goed op deze gele baan en de kleine
Alfa jaagt de gele tegenstanders flink op. en pakt de kop! Na een minuut of 5 komen er
schurende geluiden uit de Alfa na onderstaande high speed schuiver!
iedereen heeft zo z'n momentjes... |
Eenmaal zelf op de baan
herhaal ik dit ongeveer. Met ook een 110+ als gevolg! Ook Frank is lekker bezig. De witte Ford van “de Favorieten”,
op blauw, is wel haast onmenselijk snel bij de onze vergeleken. Het gat is nu
al tot 25 en 13 ronden opgelopen! Eigenlijk
zit het redelijk dicht bij elkaar na 2 uur racen. Alle teams hebben zo hun
momentjes gehad. Ik zal een los wiel voorbij komen en er zijn al meer reserve
auto’s ingezet.
De soeplucht rondom
de baan was al een voorbode van de lunch. Annemarie heeft lekkere tomaten- en
groentesoep gemaakt. Adriaan begint alle rode soepbakjes te vullen. Ook zijn er
Hamburgers, tomaat, sla, paprika en gebakken uitjes. Zelfs de plakjes Cheddar
kaas zijn niet vergeten. Al snel zat de slot-familie Hamburgers te stapelen op
de bijgeleverde broodjes. Daarna is er nog Saté met bijbehorende saus! Tijd om
uit te buiken is er niet want we moeten nog 4 uur racen! Wij mogen nu naar
rood!
We hebben het team wat
omgegooid Harold mag beginnen, dan Ferry, Frank en ik. Harold doet het netjes, geen
gekke dingen en zet goede tijden neer na 101 ronden geeft hij door aan
streekgenoot Ferry. We staan allemaal heel dicht bij elkaar! Ferry doet het mogelijk nog beter en komt ook dik
in de 100 ronden. Toch lopen we een behoorlijke achterstand op. Frank doet wat
hij kan. We lijken weer iets dichter bij te komen, 317 om 326/335. Ik knijp het
uur uit en consolideer min of meer: 417 om 433/437.
We krijgen wel steeds meer
vertrouwen in de auto. We hebben zo onze plekjes waar we sneller zijn. De 917
remt extreem laat zonder de controle te verliezen en dat voelt goed! Helaas
vliegt hij ook nogal eens uit het slot op het rechte eind. Vooral 103 is een
meester in het bijna schadevrij-ook in tijd- inzetten van de 917. Harold is nu
echt wel beter gewend aan de auto. En hij zit ook ruim in de 100. Ferry zet een
vergelijkbaar aantal neer. We hebben nu 623 om 661/649. Frank heeft er ook
schik in en komt tot 109. Ook zijn lage 7.02 mag er zijn! Ik maak de tijd vol
en ook deze 108 is tot stand gekomen door snel en bijna foutloos te rijden. We
zitten nu op 840 om 864/866 voor de Lento-boyz.
nog wat laatste signalen uit de pits! |
de 917 vloog op het laatst! |
helemaal op, rechts achter! |
Na de race blijkt het rechter achterwiel helemaal “op”
De diameter is bijna 1,5 mm kleiner dan die aan de andere kant. Zoiets heb ik
nog nooit gezien...helemaal afgetrapt!
Dan strompelen we
naar boven. Ik maak nog even wat foto’s en Marc is al bezig met een groot gekleurd
vel papier in de hand de uitslag op te lezen.
Voor elke deelnemer is er een
fotolijst met een collage van foto’s uit eerdere edities.
De winnaars krijgen uiteraard de mooiste lijst. Als deelnemers hebben we voor Marc een kaart gemaakt waar al onze namen op staan, leuk voor later.
Marc met de sluitings ceremonie |
Harold mag als team captain de eerste lijst aanpakken |
De winnaars krijgen uiteraard de mooiste lijst. Als deelnemers hebben we voor Marc een kaart gemaakt waar al onze namen op staan, leuk voor later.
Nadat onze bekers zijn leeggedronken pakken we de spullen bij elkaar en nemen we afscheid.
beroemd stukje Targa! |
nog even wat plaatjes |
Ik zat weer helemaal in de wedstrijd ook al zat ik in een andere team hahaha. Weergaloos verslag Jan-willem!!
BeantwoordenVerwijderenWe hebben elkaar flink op lopen jagen! Alleen daarom was het al super!
BeantwoordenVerwijderenGelukkig hadden alle 3 de teams min of meer te maken met pech en kon het nog spannend worden. Een top scenario.
BeantwoordenVerwijderenMooi verslag, dat van die compleet versleten band was mij geheel ontgaan. Het verklaart misschien wel waarom we het laatste uur niet meer uitliepen op de tegenpartij!
BeantwoordenVerwijderenDie banden zag ik pas thuis, we moeten voortaan halverwege toch wissellen. Of links naar rechts omzetten. Maar nu breng ik de tegenstanders weer op een idee. Toch top gereden. Bij SRA gaat de auto trouwens weer als een dweil....
BeantwoordenVerwijderenHandige tips luitjes. Wij deden dat al (toevallig) omdat we van auto wouden wisselen en combineerden met de bandenwissel.
BeantwoordenVerwijderen