SRA

SRA

woensdag 9 maart 2016

383: De Souterrain cup, de jaarlijkse Targa Florio belevenis...


Zondag is het alweer de 5e keer dat ik bij de Souterrain cup aanwezig mag zijn! Het is de 2e 6h Endurence uitvoering. Deze formule is vorig jaar erg goed bevallen mede ook omdat iedereen ruim voldoende tracktime heeft. Ondanks dat de baan vorig jaar ook prima beviel zou Marc Marc niet zijn als hij tussen zijn vele duizenden fietskilometers door letterlijk de zaag er weer in heeft gezet. Hele dorpen zijn verplaatst, huizen gesloopt en weer- beter- herbouwd. En het belangrijkste, de baan is helemaal veranderd. Hij lijkt mij zelfs wat simpeler en overzichtelijker. Het is natuurlijk nog steeds enorm sfeervol en onmiskenbaar “Targa Florio”!

Gelukkig hoef ik om 7 u nog niet te krabben en dus heb ik wat tijd over. Ferry en Harold zijn dan al ruim 1 uur onderweg vanuit de regio Enschede. Snel laden we de spullen over en rijden  over de bijna verlaten wegen naar Voorhout.
Na een korte begroeting duik ik meteen de kelder in. Uit ervaring weet ik dat er weinig tijd is om te wennen. Bovendien wil ik zeker weten dat de kleine Alfa 33 TT12 de juiste keuze is. Op de rode 2015 bandjes doet hij het al snel prima. Ook SSRT leden Harold, Ferry en Frank 103 die er inmiddels bij zijn gekomen delen mijn mening. De man met de baankennis, F. 103 duikt zelfs al in de 7.5! Zelf zat ik richting de 8. We proberen de blauwe 917 van Harold en mijn gele ook even uit. Het wordt de Alfa. Snel de racebanden langs een schuurplankje gehaald om de gietrand mooi strak weg te schuren en hup nog even de baan op. Ook de 2016 bandjes van Marc-2 doen het prima! De reserve banden worden ook even nabehandeld en naast de reserveauto, de gele 917 gelegd. Gek genoeg zijn de meeste wedstrijdauto’s en ook de reserve auto’s geel! De trend die ik 5 jaar geleden inzette is massaal nagevolgd. De rode Alfa, toch een meer traditionele Targa deelnemer, kleurt daar wel mooi bij!

Het feest kan beginnen!

Eerst worden we de kelder uitgejaagd voor de belangrijke rijdersbrieving en een bakje koffie. Ook wordt er om de baanverdeling geloot.
de loting
de Alfa aan de start
 De massieve plakken krentewegge (het zijn daar geen krentenwegers!) van Fazzzt wordt ook aangebroken. Dit ter compensatie van de Limburgse vlaaien, de mannen uit het zuiden konden er niet bij zijn.  De teams die er wel zijn Lento net als vorig jaar met de beide Marc-en, Jesper en Timon en “De favorieten” met mr. Slotraceacademie Jan-Willem, Martin , Steffer en Adriaan. Ons team heet SRTT, wat staat voor Slot Race Team Twente. Dan om een uur of 10 staan we aan  de baan.
Harold begint op de middenbaan .Hij doet het meteen erg goed op deze gele baan en de kleine Alfa jaagt de gele tegenstanders flink op. en pakt de kop! Na een minuut of 5 komen er schurende geluiden uit de Alfa na onderstaande high speed schuiver!
hier gaat het sleper oog er waarschijnlijk aan!

 
iedereen heeft zo z'n momentjes...
Even de schroefjes aandraaien en hup de baan weer op. Maar het blijft. Snel wordt de reserve Porsche van vers rubber voorzien wat nog niet echt simpel is met de holle NSR velgjes. Kostbare tijd wordt verklooid in wat onze snelste stint hoort te zijn! Met 9 en 21 ronden achterstand kunnen we aan de bak. Ferry heeft meer moeite met de omstandigheden dan vorig jaar en weet de stand net niet te verdubbelen. Ik neem de regelaar over en al snel lopen mijn tijden terug. Ik krijg de auto en de baan beter door en zet de eerste 100+ op de lijst, 108. 103 is onze pich hitteren neemt dit weer over en komt nu ook in de 100. We hebben nu al 33 ronden op de favorieten en 10 op de Lento’s verloren..Door een pitstop en een autowissel komt Harold niet helemaal uit de verf. Ferry heeft de pet even recht gezet en hij bouwt zijn stint verstandig op. Telkens wat sneller en proberen er in te blijven. De eerste 110+ is een feit.
Eenmaal zelf op de baan herhaal ik dit ongeveer. Met ook een 110+ als gevolg! Ook Frank is lekker bezig. De witte Ford van “de Favorieten”, op blauw, is wel haast onmenselijk snel bij de onze vergeleken. Het gat is nu al  tot 25 en 13 ronden opgelopen! Eigenlijk zit het redelijk dicht bij elkaar na 2 uur racen. Alle teams hebben zo hun momentjes gehad. Ik zal een los wiel voorbij komen en er zijn al meer reserve auto’s ingezet.

De soeplucht rondom de baan was al een voorbode van de lunch. Annemarie heeft lekkere tomaten- en groentesoep gemaakt. Adriaan begint alle rode soepbakjes te vullen. Ook zijn er Hamburgers, tomaat, sla, paprika en gebakken uitjes. Zelfs de plakjes Cheddar kaas zijn niet vergeten. Al snel zat de slot-familie Hamburgers te stapelen op de bijgeleverde broodjes. Daarna is er nog Saté met bijbehorende saus! Tijd om uit te buiken is er niet want we moeten nog 4 uur racen! Wij mogen nu naar rood!

team SSRT!
 

We hebben het team wat omgegooid Harold mag beginnen, dan Ferry, Frank en ik. Harold doet het netjes, geen gekke dingen en zet goede tijden neer na 101 ronden geeft hij door aan streekgenoot Ferry. We staan allemaal heel dicht bij elkaar! Ferry  doet het mogelijk nog beter en komt ook dik in de 100 ronden. Toch lopen we een behoorlijke achterstand op. Frank doet wat hij kan. We lijken weer iets dichter bij te komen, 317 om 326/335. Ik knijp het uur uit en consolideer min of meer: 417 om 433/437.
We krijgen wel steeds meer vertrouwen in de auto. We hebben zo onze plekjes waar we sneller zijn. De 917 remt extreem laat zonder de controle te verliezen en dat voelt goed! Helaas vliegt hij ook nogal eens uit het slot op het rechte eind. Vooral 103 is een meester in het bijna schadevrij-ook in tijd- inzetten van de 917. Harold is nu echt wel beter gewend aan de auto. En hij zit ook ruim in de 100. Ferry zet een vergelijkbaar aantal neer. We hebben nu 623 om 661/649. Frank heeft er ook schik in en komt tot 109. Ook zijn lage 7.02 mag er zijn! Ik maak de tijd vol en ook deze 108 is tot stand gekomen door snel en bijna foutloos te rijden. We zitten nu op 840 om 864/866 voor de Lento-boyz.

nog wat laatste signalen uit de pits!
Na een korte zuurstof pauze gaan we beslissen wie er de eeuwige roem krijgt toegezwaaid. We zitten in blauw. Daar heb ik amper in geoefend en de bochtjes achter, ook nog eens een donker stukje geven mij niet veel vertrouwen. Frank trapt af en de tijden zijn erg, erg goed! We pakken voor het eerst een keer de leiding, 113 ronden. De snelle witte Ford is inmiddels vervangen wegens...een gebroken sleperoog! De Alfa-uiteraard geel- is niet zo snel. Ook Harold is voor het eerst tevreden met de performance, 115 laps! Ferry gaat ook prima en als ik er tenslotte 116 laps aan vast plak zitten we mooi op 453 ronden om 396 /431!
de 917 vloog op het laatst!
Dat beloofd nog wat dat laatste uur, temeer omdat de auto lijkt te vliegen. Ik draaide ook al 7.4/ 7.3tjes, een heerlijk gevoel! Hierna pikt  Frank het weer op, 108, Harold 107, Ferry 114 en ik 112, waarbij de klok regelmatig in de 7.2 blijft steken. We komen dus erg mooi terug en mogen trots zijn op deze heat! 887,6 ronden maar liefst, een dagrecord!
helemaal op, rechts achter!
  “De favorieten” zijn we voorbij gestoken en we komen nog ongeveer 18 ronden te kort op de degelijk doortrappende Lento’s. Het voelt goed zo af te sluiten. Marc heeft weer een baan gemaakt waar je verslaafd aan raakt. Als een soort junk wil je steeds weer, steeds sneller! En dat gaat ook nog lukken!
Na de race blijkt het rechter achterwiel helemaal “op” De diameter is bijna 1,5 mm kleiner dan die aan de andere kant. Zoiets heb ik nog nooit gezien...helemaal afgetrapt!

 
Dan strompelen we naar boven. Ik maak nog even wat foto’s en Marc is al bezig met een groot gekleurd vel papier in de hand de uitslag op te lezen.
Marc met de sluitings ceremonie


Harold mag als team captain de eerste lijst aanpakken
Voor elke deelnemer is er een fotolijst met een collage van foto’s uit eerdere edities.
De winnaars krijgen uiteraard de mooiste lijst. Als deelnemers hebben we voor Marc een kaart gemaakt waar al onze namen op staan, leuk voor later.
 

Nadat onze bekers zijn leeggedronken pakken we de spullen bij elkaar en nemen we afscheid.

beroemd stukje Targa!
nog even wat plaatjes

Annemarie, Imke en natuurlijk Marc, ontzettend bedankt weer voor deze dag van pure slotrace verwennerij!

6 opmerkingen:

  1. Ik zat weer helemaal in de wedstrijd ook al zat ik in een andere team hahaha. Weergaloos verslag Jan-willem!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hebben elkaar flink op lopen jagen! Alleen daarom was het al super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig hadden alle 3 de teams min of meer te maken met pech en kon het nog spannend worden. Een top scenario.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verslag, dat van die compleet versleten band was mij geheel ontgaan. Het verklaart misschien wel waarom we het laatste uur niet meer uitliepen op de tegenpartij!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die banden zag ik pas thuis, we moeten voortaan halverwege toch wissellen. Of links naar rechts omzetten. Maar nu breng ik de tegenstanders weer op een idee. Toch top gereden. Bij SRA gaat de auto trouwens weer als een dweil....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Handige tips luitjes. Wij deden dat al (toevallig) omdat we van auto wouden wisselen en combineerden met de bandenwissel.

    BeantwoordenVerwijderen