random slotracevideo's

Loading...

SRA

SRA

maandag 26 maart 2012

Souterraincup,feestje voor Bloggers!

://www.youtube.com/watch?v=_S7-lZ05rvc



Zondag ging ik in op de uitnodiging van Marc om in zijn kelder te komen racen .Dit is een opvallend project van hem en zijn gezin. De beelden zijn bij slotrace-volgers en Bloggers wel bekent.Er is daar een scenery om de baan heen gelegd die zijn weerga niet kent!Alles in Targa Florio stijl waarbij zelfs de muren niet aan een Targa-touch ontkwamen.
Het is rustig op de weg en ik ben voor ik het weet in Voorhout. Ik zie al een paar bekende figuren koffers uit een auto halen. Het zijn de tukkers w.o.Harold, alias Porsche Harry. Ik zoek een parkeerplek in de buurt en wordt op no 49 binnen gewenkt door de vrouw van Marc.
De genodigden zijn allemaal Bloggers ,zoals Frank103, Steffer,FerryFazzt,Roadrunner,Ommoord,Twentrack,PorscheHarry,Souterrain en ene Zuffenhausen.

Na de koffie met vers ingevlogen Limburgse vlaai(roadrunner-Paul) dalen we af in de beroemde gewelven onder de eensgezinswoning.
De aanpalende praktijkruimte is omgetoverd tot een sleutelruimte en de andere ..de Targa-ruimte. Werkelijk overal is aan gedacht..wat een details,wat een sfeer! De ruimte is niet al te groot maar er is een fraaie layout gevonden voor de baan .Er zijn 3 verschillende rijdersposities ingericht. Hierdoor heb je steeds een ander uitzicht op de baan. We zijn met 9 man en ze komen werkelijk uit alle windstreken. Er kan maar met 3 tegelijk worden gereden en dat doen ze al vol op. Ik heb voor Marc een passend stukje scenery meegebracht in de vorm van een Fiat 600 wrak die direkt een plaatsje krijgt op de rots bij start/finish.

Ik krijg de banden uitgereikt door andere Marc .Het zijn Polyurethaan afgietsels van Nsr classic banden, met profiel en aldoor Marc zelf gemaakt.De kleur is transparant-wijnrood waardoor het op een dropje lijkt. Ik kom pas laat opgang, maar er is opvallend veel grip met deze "dropjes". Eerst de Ferrari P4 van Scalextric geprobeert. Wat een power, in de priegelbochtjes links achterin al gauw teveel! Maar voor de rest een lekkere stoere bak om flink mee te gassen.

De gele 917 van Gijs v.Lennep komt ook op de baan en die is ook te snel met de 25k. motor .Ik heb er een 20k. ingeschroefd en die deed het beter al is het bepaald geen stakker. Ik rij ook de Fly 906 even en hoewel ook prima schiet hij er gemakkelijk af bij de nogal abrupte jumps in de rechte stukken .Hier hebben bijna alle auto's last van, maar het geeft de baan wel karakter en een snel gevoel mee! De auto’s duiken opeens zicht-en hoorbaar omlaag, je voelt het bijna zelf in je maag! Rem je op of net naast de bult kan je het schudden en klap je medogenloos in het decorum! De kunst is exact op tijd te remmen en de voldoening is dan heel groot als dat lukt! Ik heb heel weinig tijd maar de auto voelt best lekker aan. Ik kom op 9.8 waar Marc S. al met 9.2 rond raast. Ook Porsche Harry en andere Marc zitten onder mijn beste tijd, allen met de 917 van NSR! De middelste baan is de snelste en daar worden ook de minste fouten gemaakt.

De opzet: Een shootout!
Er word in heats van 5 min. per baan gereden. Van elke heat gaan de 2 snelste rijders door naar de volgende ronde. Er valt er dus telkens 1 af.
De laatste 6 gaan dan tegen elkaar en dan in heats van 5 min. En dan volgt de semie-finale van 2 x 2 rijders die alleen de buitenbanen rijden.! De snelste 2 doen dit nogmaals over maar dan slechts 2 min. per spoor. Ingenieus systeem, waarbij je dus ook na 3x 5 min.; al klaar kunt zijn!

De Lunch.
Tijdens onze bezigheden in de kelder drongen er al allerlei etensluchtjes de raceruimte binnen.
Die werden veroorzaakt door Annemiek die een grote hoeveelheid Taco’s had gemaakt met alles erop en eraan.
We mochten zo aanvallen op de gedekte tafel en iedereen ging een half uur later tot de nok gevuld de keldertrap af.
De auto's worden van een rond stickertje voorzien wat met de baankleur correspondeert, heel handig!

Maar eerst de kwal.
Als verwacht zijn de beide Marc's het snelst gevolgd door Harold. Ik ben 4e,Ferry 5,Stephan 6,Henk 7,Paul 8 en Frank is de hekkensluiter.

De snelste 3 beginnen.Als verwacht gaat de gastheer er snel vandoor gevolgd door Marc II. Als Marc I vlak voor mijn neus van de baan gaat lukt het hem niet de auto direct in het slot te duwen. Als hij erin staat geeft hij teveel gas en een halve m. verder staat de Gulf Porsche er al weer naast..ditmaal moet ik met de grijper aan de slag en dat wil niet best lukken helaas. Ik wordt ook niet geholpen doordat er een houten baanschoen onder zit die niet helemaal soepel meewerkt. Dit geklooi kost hem minstens 1 ronde, sorry.Marc B. zit hem mede daardoor nog op de hielen en uiteindelijk is het verschil maar 1 baansector! Harold doet zijn best vecht voor wat hij waard is maar wordt tenslotte derde..derde, dan is hij dus al klaar!
In de 2e heat kom ik in actie.
Ik rij tegen de fraaie gele Alfa van Steffer en de Blauwe 917 van Ferry
Ik heb eigenlijk weinig moeite met de heren die beide een stuk lastiger te mennen auto's lijken te hebben dan ik. We raken elkaar nogal eens maar het hindert me gelukkig niet erg. Ik probeer vooral weinig tijd te verliezen door te blijven rijden. Ik wordt 1e en ik heb zelfs meer dan de beide Marcen! De heren na mij, de 2 Slot-it Fords van Henk en Frank103 met de bont gekleurde ex-DikkeLeoFerrari vechten het uit. Uiteindelijk is het Henk die er een behoorlijk aantal ronden blijkt te hebben uitgeknepen. Zijn kennis van deze baan en zijn ervaring met houten banen betaald zich uit! Slechts 1 sector minder dan Marc S!

Daarna mag ik weer voor de volgende ronde. Tegen de grote kanonnen,de 2- 917's van de Marc en weer Ferry !
Rustig van start, blijven rijden en dan kijken hoe het zich ontwikkeld.
Ik blijf Marc eigenlijk aardig volgen, mede ook doordat er nogal wat fouten werden gemaakt en kon zelfs wat druk zetten. Marc liep in de middenbaan een paar ronden uit maar ik was ,eenmaal in die baan ook sneller! Ik joeg op Marc en dat voelde eigenlijk best goed. Zij aan zij rosten de 917's over da baan. Marc buitte zijn baankennis optimaal uit, maar mijn auto reed gewoon fantasties en dat gaf vertrouwen waardoor je gemakkelijker over grenzen gaat. Steeds als ik hem te pakken had ging er iets mis. Met name in het priegelbochtje links achterin leek ik veel gemakkelijker door te komen waardoor ik de Gulf Porsche raakte en ik eruit lag. Dat gebeurde nogal eens ,waardoor ik weer opnieuw kon beginnen...We stuwden elkaar behoorlijk op en we haalden meer ronden dan in de 1e omloop. Marc haalt zelfs 90.3 tegen 85.1. van mij.
De ander halve finale ging tussen Marc II,Henk en de Limburgse Roadrunner Paul. Marc liet zien de snelste te zijn en liep behoorlijk weg van zijn rivalen 85.6 Henk werd dan 2e met 76.8.

De halve finale brengt mij tegen ..Marc I! Alleen de beide buitenbanen 5 min.per baan…
Al snel laten we alle schroom varen en knallen er weer lustig op los. Ik torpedeer in mijn enthousiasme Marc .Ik wacht keurig en dan gaat het weer loos. Zij aan zij hij meestal net iets sneller dan ik in de lastigste blauwe baan. Maar hij maakt meer foutjes en ik zit er nog steeds vlak achter. Na de baanwissel ben ik de snellere maar het blijft close. Als Marc de baan verlaat is het gedaan… ik zit in de finale!57.8 om 56.6.
Hierna komt andere Marc met Henk in de ring.
De Ford van Henk ging stuk, sleper oog uitgebroken. Hij ging verder met een 312Pb en die mocht hij zelfs even testen..
Marc loopt soepeltjes bij Henk vandaan en laat hem 4 x de achterlichten zien.55.3.om 51.7.

De finale voor Marc II en het werd dus een 917 onderonsje! De zilveren 917 is m.i.een prima geprepareerde auto en Marc leek me een prima rijder. Dat blijkt ook wel na de start want we zitten op elkaars lip. Maar ik rij eigenlijk niet eens volle bak waardoor ik ook weinig fouten maak. Marc heeft het moeilijker(blauw) en als ik hij in de fout gaat sla ik een gat en loop ik meteen verder uit. Als ik in blauw ga heb ik het op mijn beurt moeilijk. De voorsprong lijkt voldoende maar 1 foutje en alles ligt weer open. 2 minuten is erg kort en je kunt je heel weinig permitteren !Netjes en strak rijdend doe ik aan schade beperking. Dat blijkt uiteindelijk genoeg voor de hoofdprijs al is het nipt.21.9 om 21.7!

het erepodium!

Als we de kelder verlaten worden we in de tuin opgewacht door Marc. Er worden groepsfoto’s gemaakt en dan volgt de prijsuitrijking.
De 3 hoogst geplaatse rijders
dank aan Frank 103 voor het lenen van de foto!
krijgen een piepklein 911-je waar Marc een micro logo van zijn baan op heeft aangebracht. Ook het doosje heeft zo’n achterwand.
Om even over half 6 nemen we afscheid en verlaten we Voorhout. Voor sommigen is het dan nog dik 2 uur sturen!

Al met al een geslaagd evenement, waarbij er een enorme hoeveelheid foto materiaal moet zijn geschoten. De tafel lag op een gegeven moment vol met camera’s..laat dat maar aan de Bloggers over!
Ik denk dat iedereen het enorm naar het zin heeft gehad en onze dank gaat uit naar Marc en zijn gezin die hier weken naar toe hebben geleefd. Alles was tot in de puntjes..en meer..verzorgd.

Tot slot zou ik de lezers uitnodigen om Marc te steunen in zijn andere project :


http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties/marcstouten/marc-stouten

Bedankt en sterkte vast met je beklimming!

7 opmerkingen:

  1. Super leuk verslag!! Wedstrijd kwam weer helemaal terug!

    Leuk dat je de dubbele bocht, 'de priegel bochtje links achterin ' een passende naam hem kunnen geven, haha! Had er flink voordeel van in de race regen jou. Is mijn. Favoriete bocht!

    Nogmaals leuk dat je er was en bedankt voor de 'gave' fiat!

    Groet marc

    Groetjes Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hi Marc,het was overweldigend.De baan, de entourage,de organisatie/gastvrijheid!
    Ik voelde me steeds meer op m'n gemak op je baan/Dit ook mede door ons 2 gevecht waardoor je wel meegezogen wordt en de lat steeds weer hoger legt.Vooral de jumps geven een enorme kick,wat een geweld op de vierkante meter!
    Dank dat ik erbij mocht zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jan Willem,

    mooi verslag en wat heb je veel onthouden mbt de races! Ik had als doel niet laatste te worden, het laatste jaar heb ik heel weinig geraced, maar helaas werkten Henk en Stef niet mee. Maar gezellig was het zeker!

    Vrgr

    Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geen dank, jij bedankt. Als je een keer jezelf wilt uitnodigen dan is dat geen problemo. Doen Marc B en Jesper ook, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldig verhaal! Ik heb echt wat gemist!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi JW, het filmpje staat op youtube en mag je uiteraard hier ook plaatsen.
    Zie http://www.youtube.com/watch?v=_S7-lZ05rvc


    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen