de GT40's bij elkaar |
De tweede clubrace in maart is die van de GT40’s. Vorig jaar
zijn we deze klasse gestart omdat bijna iedereen wel zo’n auto heeft en dus mag
worden aangenomen dat het een populaire auto is. Het simpele regelement is iets
aangepast en wijkt niet veel af van dat van de CC-32 klasse. Naast Slot-it mag
ook de NSR meedoen, mits de motor niet krachtiger is dan de standaard motor van
Slot it.
de keuring is altijd een heel gedoe.. |
De meeste auto’s zijn al vaker aan de start geweest. Herman heeft de NSR voor een Alan Mann- Slot it ingeruild en mijn NSR is vervangen door de inmiddels beroemde Slot it in Targa ’67 uitvoering. Bij Bas en Willem weet je nooit welke uit de koffer komt. Fred heeft een mooie donkergroene. Arie en Randy de zelfde, een donker blauwe. Paul heeft misschien wel de allermooiste, in de Gulf kleuren. Er is vooraf nog druk gesleuteld aan alle auto’s. De voorassen zijn rechtgezet, de voorwielen draaien mooi vrij in de kap en er is daklood (echt!) uit een van de auto’s gehaald. De tijden met de F22 bandjes zijn nogal wisselend. Fred, Randy en Arie(!) zijn erg snel. De meeste anderen komen net onder de 9 uit. Ook mijn auto is de vorm van voor en direct na de CC-32 kwijt.
de bodemvrijheid tot op de 100e mm nauwkeurig..laat dat maar aan Paul over! |
Keuring en banden: Paul heeft zijn bodemspelingmeter weer eens van stal gehaald en deze staat midden op tafel. De auto’s worden gemeten, gewogen en van handout F22 banden voorzien. Weer valt op dat de verschillen erg groot zijn in de meetbare prestaties. Vooral als je uitgaat van de zelfde motoren en tandwielen. Bij de banden heeft de helft de tekst naar buiten terwijl de anderen zeker weten dat het andersom moet...
Kwalificatie: Paul begint en zit direct in de 8.8 met de erg mooi rijdende Gulf klassieker. Dat beloofd wat..Herman is nipt sneller en dan komt Arie opeens met een 8.6! Willem en Randy zijn net weer iets sneller. Mijn auto gaat ook direct in de 8.7 en ik stop bij 8.571. Maar Bas zou Bas niet zijn als hij daar geen antwoord op heeft. En tenslotte is het Fred die toch nog weer een 8,4 op de klokken brengt! Toch een verschil met de in de CC-32 gebruikte bandjes!
Paul
|
8,863
|
Herman
|
8,858
|
Arie
|
8,691
|
Willem
|
8,671
|
Randy
|
8,603
|
Jan Willem
|
8,571
|
Bas
|
8,544
|
Fred
|
8,461
|
1e heat
Paul, Herman, Arie en Willem. Eerstgenoemde gaat onverstoorbaar
over de baan en laat de anderen lekker aan rijden. Foutloos komt hij op 27
ronden en daarmee heeft hij er minsens 1 meer dan de anderen en dat op de
moeilijkste baan! De volgende stint levert het zelfde beeld op en weer
loopt Paul 1 a 2 ronden uit op de
concurrentie! De auto van Willem doet opeens weer “raar”...(waar hebben we dat
meer gezien..) en Bas weet tussen de bedrijven door een ander motortje over te
zetten omdat een motordraadje zo kort was geworden dat het in de bocht de kap
optilde..of zoiets. Willem weer de baan op voor de volgende stint. Op baan 4
heeft Paul het het moeilijkst. Ik zie hem er zelfs een keer afgaan. Maar de
voorsprong is groot genoeg en hij moet nog naar 2! Arie en Herman in 2 en 3
jagen elkaar de 27 ronden in. Paul in de laatste stint op 2 dus en daar komt
weer de vertrouwde 27 uit! Ook Willem haalt dat en de andere heren zitten daar
niet eens heel veel achter. Paul heeft ruim 106 ronden en de andere 3 zitten
heel dicht bij elkaar in de 105! Het gaat dus steeds sneller in de clubraces.
De vorige keer waren we al blij dat iedereen boven de 100 zat!
2e heat
De toon is gezet ..wat kunnen de grote kanonnen? Fred, Bas, Randy en ik. Op baan 2 heb ik een superstart. In de carroussel zit ik buiten naast Bas. Een minimale balans verstoring en pats ik zit in de boarding! Waar hebben we dat meer gezien. Er achteraan maar weer, de auto is geweldig en de anderen maken ook foutjes. Ik blijf heel dicht bij Bas en Randy. Polesitter Fred loopt tegen 1 ronde achterstand aan! Hierna op baan 1 daar zullen de verschillen wel oplopen. Maar ook hier blijf ik in het spoor van Bas, 8.5 in baan 1...In de volgende stint gebeurt er heel weinig. Alle rijders zitten op 27 ronden. De stint hierna begint heel voorspoedig voor mijn Witte Ford. Bas blijft me net iets voor maar ik heb hetzelfde tempo. Tegen het einde hoor ik opeens wat scheurende geluiden..mijn kap zit los! Het blijkt de achterste schroef te zijn! Hoewel ik een exta lange heb ingedraaid is hij toch verdwenen..de kap doet wel rare dingen maar de auto blijft in het spoor en ook de tijden lopen niet dramitisch op! Voor de laatste stint doe ik er een nieuwe schroef in en hoop er het beste van.. Bas op baan 1 ligt een behoorlijk stukje voor maar baan 4...is meestal ook niet slecht. De tijden zijn in ieder geval ongelooflijk snel. Ik loop in op Bas maar ook de bijna op 1 ronde gezette Fred, die naast me zit, gaat ongeveer even snel als Bas. Ik heb Bas eigenlijk eerder te pakken dan Fred, waarbij ik er erg voor op moet passen er niet uit getikt te worden. Helaas zijn er geen blauwe vlaggen bij het slotracen.. Maar het loopt goed af allemaal en ik win de race met 109.69, 12 baanstukken voor op Bas.
Ik had vooraf niet gedacht dat de auto zo goed zou gaan.
Vorige week leek het nergens op, er zat toen een houtenbaan schoen onder maar
dan nog..ik was 0,5 sec. kwijt. Ik heb zelfs even overwogen een andere regelaar te nemen.
Maar meteen bij de kwalificatie voelde het al prima aan en ik kon blijven
pushen. Vooral in baan 1 kon er eigenlijk niets misgaan en reed ik soms sneller
dan in 2! In het kampioenschap staat Bas nog op 1 maar is Fred naar 3 gezakt. In
ronden staan we gelijk maar ik heb wat baanstukken voorsprong gepakt.
Jan Willem
|
110,69
|
Bas
|
110,57
|
Fred
|
109,64
|
Randy
|
108,72
|
Paul
|
106,47
|
Herman
|
105,67
|
Willem
|
105,33
|
Arie
|
105,15
|
Wat op hout goed rijdt kan slecht rijden op plastic!! Twink naar schoentje
BeantwoordenVerwijderenJa, de schoen raakte de bodem v.h. slot..het klonk als een treintje! De auto was denk ik bij jou ook super geweest! De 917 loopt nu niet echt snel bij SRA maar de controle over de auto is fenomenaal! Dat is bij de Ford ook maar die is 0,7 sneller....!
BeantwoordenVerwijderen