random slotracevideo's

Loading...

SRA

SRA

zondag 26 april 2015

346 LMP 132 race SRA-het hele verhaal.





de welkomscake...




Welke titel past het best, “Oud tegen jong “of "Lola of  Audi" of toch “ Thuisrijders tegen de Lichers”?Anyway de LMP 132 race bij SRA beloofde spannend te worden. Het enthousiaste organisatie duo Eddy en John was maanden geleden al bij SRA om de plannen door te nemen. En  ze stonden ook open voor suggesties van onze oude rotten. Zo kweek je enthousiasme! Wij van SRA stuurden ook een kleine delegatie naar Witmarsum om bij de eerste race rond te kijken.

De op de club aanwezige LMP wagens zijn de laatste weken uit het stof gehaald en waar nodig getuned. Zelfs de groene Lola van Fred..”mag deze ook?”  verscheen weer eens op de baan. Afgelopen vrijdag was er al vrij trainen waar een aantal rijders gebruik van maakte. Die hebben zo’n weekend een flink aantal km ’s af moeten leggen. De thuisrijders hebben natuurlijk meer tijd om de auto aan te passen aan de baan. Dit zijn Randy, Bas en ik. Vrijdag kreeg Fred de smaak ook zodanig te pakken dat hij zich ook  inschreef! 3 Lola’s op 1 Audi dat is ongeveer de landelijke verhouding blijkt later. Er zijn dan zo’n 20 inschrijvingen.  Hoewel ik er vrijdag helaas niet bij was zag ik via Facebook al dat Fred stevig stond te knijpen maar dat Bas al 8.2 op z’n naam had met de als de iets mindere auto bekent staande Audi. Dat schept verplichtingen!

Zondag half 8 , Paul, who else, was al druk in de weer. De koffiegeur was nog in gevecht met die van de schoonmaakmiddelen en de radiator staat al flink te gloeien. Snel even wat doorgenomen en de baan verkennen. Door de afwezigheid op vrijdag heb ik geen referentie kader. Wel heb ik de auto nog even geoptimaliseerd.  De Lola  komt prima mee zonder extra gewicht maar wipt er soms nogal onverwachts uit met de neus. Vooral in de korte bochtjes. Een beetje gewicht in de neus lijkt mij een prima middel. Het lijkt idd. te werken . Uiteindelijk verminder ik het gewicht nog wel en de auto luistert prima. Ik ben al lang klaar als de eersten binnen  druppelen.




Eddy zag dat het goed was!






Bij het inrijden is het al snel behoorlijk druk aan de baan. De kenners van de baan gaan al vrij snel in een mooi tempo rond. De beginners hebben het een stuk moeilijker. Zeker als de klok op 1 minuut wordt gezet..er wordt in rap tempo doorgedraaid. Een foutje en je tijd zit er op! Randy, Bas en de wat later ietwat brak binnenkomende John delen de lakens uit. Fred, Eddy en ik zitten daar wat achter.




nieuwe gezichten






De technische keuring , met de bodemspeling meter van Paul, levert nergens discussiepunten op. De meerderheid lijkt het met weinig tot geen lood te gaan doen. Fred volgt ongeveer mijn lijn, voor wat meer zekerheid. De F22 bandjes worden met de txt naar buiten op de auto’s gezet voor hij het Parc Fermé ingaat.




Paul's bodemspelingsmeter wordt bewonderd






De kwalificatie begint meteen hierna. 1 minuut voor elke combinatie. Alle ogen zijn op Bas gericht als hij de Audi de sporen geeft. Een hoge 8.3 is het resultaat. Die staat nog steeds als ik het mag proberen. De auto voelt niet slecht en ik heb snel een 8.4 laag te pakken..toch even doorknijpen en verdomd ik pak Bas! Dit had ik vooraf niet verwacht! Er is echter 1 man die het SRA feestje gaat verstoren! Onder het motto ’s avonds een man ’s morgens een man perst de toch brakke John er een nog 0.02 snellere tijd uit!




kwalificatie






De race. Na een nuttige duidelijke uitleg van de Marachall activiteiten van Fred kunnen we beginnen. De startvolgorde wordt bepaald door de kwalificatie, maar anders dan bij andere races beginnen de snelle mannen! Elke stint is 6 minuten en de resultaten van beide races worden opgeteld. Het voordeel  van deze aanpak is dat je een schone(re) baan hebt, het nadeel is dat de race wat uit drijgt te gaan als een nachtkaars.




uitleg van de Marchall taken door Fred






Race 1:




de eerste groep, meteen de snelle mannen!






John, JW.,Bas en Randy bijten het spits af. Op 2 knal ik er vandoor en ik pak een paar meter. Maar opeens zie ik een zwart monster aankomen en ook de Mondriaan achtige Lola van John pikt aan! Mijn 8.4 tjes van net na de start zijn inmiddels op aan het lopen naar de 8.8 terwijl de andere heren de omgekeerde weg bewandelen. Van de gedroomde voorsprong nemen op 2 komt dus niets terecht. De volgende in baan 1  loopt het niet echt lekker ik moet wat forceren en dat kost me 2 ronden op Bas en John. Randy ondervind veel last van onderstuur waardoor hij nogal eens een momentje heeft. Bas nu op 2 pakt gedecideerd de leiding op John in 4. Als John hierna op 2 rijdt zit Bas er naast op 1. Het wordt heel  spannend en de foutloos rijdende John loopt telkens weer in op Bas. Als de stroom er af gaat rolt de Lola de Audi  voorbij...2 cm is het verschil! 167.30 laps.




blij dat ik aan deze kant v.d. lens sta!






Hoe doet de 2e groep het? Ronny ,Fred, Ferdi en Eddy gaan proberen daar iets aan te doen. Good old Fred laat er geen misverstand over bestaan. Dit is geen uitslaap zondagmiddag. De oude Maestro begint op 2 met  42 ronden, 1 meer dan de opponenten in de buitenbanen. En dat is ook een prima uitgangspunt. Ronny op 3 kan Fred op 1 prima volgen  maar Eddy komt niet boven de 40 uit op 2. Op baan 1 herpakt hij zich door hier wel ruim 40 ronden te pakken, net als Ronny op 4. Maar hier is ook Fred de rapste met 1 meer. Fred dus duidelijk los en Ronny iets voor op Eddy en bovendien op de sneller geacht baan 2. Helaas volgt een nogal desastreuze race voor Ronny de voorsprong wordt omgezet in een enorme achterstand! Maar liefst 4 ronden krijgt hij aan de broek. De op deze baan onervaren Ferdi pakt op 1 zelfs 2 ronden terug maar wordt toch laatste in deze groep.




de origineelste groep

 








Groep 3. Frank, Sander, Rob en Arjan zijn toch ook bepaald geen pannekoeken. Aan de tijden te zien  minder om. Vooral Frank en Rob hebben het regelmatig aan de stok. Sander staat zijn op baan 2 opgebouwde voorsprong van 1 ronde niet meer af en wint bekeken. Bovendien zijn dat er bijna 2 meer dan z’n broertje....




een van de latere groepen

 






Groep 4. Damien, Marten en Richard.  Beide eerst genoemden beginnen met 39 ronden en lopen weg bij Richard. In de volgende banen trekt Damian de race naar zich toe door een mooie vlakke race te rijden.

Harry, Leo en de nog net op tijd ontwaakte Kevin Licher komen in deze laatste groep (5) aan de beurt. Maar ondanks het gebrek aan voorbereiding  laat Kevin zien dat hij wel kan rijden. De andere heren zien elke keer iets voorbij komen. Harry maar liefst 42 x en Leo ook nog altijd  zo’n 23 x! met 163.30 nestelt hij zich direct achter Fred op plaats 5.












Race 1




de ballen van Randy!




leuke koffer!



Race 2:

Na een korte pauze waarin de voorraad broodjes bal van Randy snel kleiner werd beginnen we aan race 2. De snelste mannen van race 1 beginnen ook nu weer en ook Licher no3, Hans is uitgefeest en schuift ook aan.










Groep 1, John, Bas, JW. en Fred. Bas loopt meteen weg en hoewel de tijden niet geweldig meer zijn volg ik nog enigszins. Bas heeft wat uitglijertjes en kan steeds weer opnieuw beginnen. Intussen is het Fred die zich daar niets van aantrekt en gewoon 1 ronde bij ons  wegloopt. John in baan 1 heeft het ook wel eens beter gedaan en loopt achterstand op. Fred in 2 pakt weinig voordeel t.o.v. Bas en John in 1 en 3, alle 3 41 ronden. Helaas is baan 4 niet zo goed als ik gehoopt had en ik verlies definitief de aansluiting. Dat doet iedereen bij Bas als hij op 3 mag. Op 2 blijk ik de dip niet te boven en de nogal wisselend presterende auto valt nog verder terug. Tenslotte is het voor Bas gewoon uitrijden en dat doet hij ook. Vlak achter Fred stopt de auto uiteindelijk en dat is bijna 1 ronde voorsprong.  John is derde op 2 ronden. Alleen Fred is beter dan in race 1!




Frank's Green Cross consept, winner Concours 'd Elegance






Groep 2, Sander , Kevin, Frank en Eddy. Zo gaan ze ook de baan over..bij alle 4 blijft de teller op 40 staan. in de 2e stint lopen Kevin en Sander 1 rondje weg van de andere heren en begint het tempo er wat uit te gaan. In stint 3 weet niemand de 40 meer te halen en Frank blijft in 1 op 38 steken. Het ligt nog akelig dicht bij elkaar. Sander en Kevin en iets daarachter de beide andere heren. In de 4e stint moet het gebeuren. Kevin trekt op de snelle baan 2 de race naar zich toe  en ondanks een goede race op baan 3 komt Frank net te kort op Eddy.




Audi onder de Carroussel






Groep 3, Rob, Ferdi, Randy en Ronny. Ronny zet de toon en komt als enige op 40 ronden. Rob en Randy volgen op 1 ronde. 2e stint. De SRA rijder pakt even goed door en zet iedereen op 1 ronde. Ronny beperkt de schade nog een beetje en gaat op jacht naar het resultaat van z’n broer. In de 3e stint het zelfde beeld en waarin Randy zelfs op 41 ronden komt! Stint 4., niks aan de hand voor Randy een gat van ongeveer 1  ronde, de snelle baan 2 dus dat moet lukken.. maar helaas het ging helemaal mis. Uitvliegers, wat traag op gang komende Marchalls..het speelde allemaal mee. De voorsprong was opeens een achterstand. Zelfs de andere heren konden niet meer worden bijgehaald deze stint. Ronnie dus 1e ..1 baanstuk achter zijn broer in de vorige rit! Randy nog wel 2e maar de lol was er wel een beetje af.

een van de Zwitserse Lola's


Groep 4, Damian, Arjan,  Marten en Leo staan nu klaar. Eerstgenoemde is duidelijk de snelste. Op alle banen is hij de beste en op baan 2 in zijn laatste stint komt hij zelfs op 40 ronden! 5 ronden meer dan Arjan die toch ook een flink gat slaat naar de andere 2 heren.



sfeerbeeld Carroussel


Groep 5, Richard, Harry en nieuwe intreder Hans. Laatstgenoemde laat er geen gras over groeien en pakt meteen de kop. Meteen al  6 tot 8 ronden voorsprong op de anderen! Richard , de enige met licht in de auto heeft niet de rode lantaarn. In de 2e stint op baan 4 Hans weer met 40 ronden veruit de sterkste. In de 3e stint , baan 2 wil het niet zo 38 ronden. Daar hebben al meer rijders last van gehad! En op baan 1 gaat het in de 4e stint ook niet heel geweldig, ook 38 ronden. Toch loopt de voorsprong geweldig op t.o.v. zijn opponenten.




race 2







de winnaar denkt er het zijne van (gelukkig wel!)



De race zit er op en Paul trekt zich even terug om e.e.a. goed door te tellen. Het algemene beeld is dat de bandjes nieuw even super zijn maar al snel over hun top heen zijn. Ze pikken de marbels dan snel op en dat geeft per ronde nogal wisselende resultaten te zien. Bijna niemand wist in de 2e race te verbeteren.





race 1 en samen






Concours d’Elegance: De kandidaten worden op een rijtje gezet en de zelfbenoemde Jury, t.w. Eddy en ik gaan de auto’s stuk voor stuk langs. Het zijn dus de auto’s waar iets aan is gedaan nadat ze de fabriek verlieten. Dat liep van accentkleuren om je auto meer  op te laten vallen tot het laten zitten van de cadeau(kerst?) verpakking. De meesten zijn  bewerkte Whitekits, allemaal Lola’s en de eigenaardigheid bij zo’n Lola Whitekit  is dat er transparante deuren bij zitten. Door die zo in de auto te plakken krijg je het beeld van een soort helicopter deurtje...een beetje blotebillen gezicht. Ook de onderkant van de deur moet worden gespoten en dan nog een beetje oplopend naar de koelsleufjes. Verder keken we naar originaliteit, maar ook of het eind resultaal wel  raceauto-waardig is, dus met op z’n minst een nummer erop. Bij de meeste auto’s ontbreken de decals en is er ook niet met blanke lak gewerkt waardoor ze op mij een wat armoedige indruk maken. Hoewel het resultaat dus nogal mager is voldeed Frank het best aan het jury- beeld. Daarbij kwam nog dat hij een konsept heeft uitgedacht! Het thema “Green Cross” is zowel terug te vinden op de auto al op zijn T –Shirt! We zijn benieuwd of er nog creatievelingen aan de wagens gaan spuiten en plakken voor de volgende race!



De bewerkte kapjes, klaar voor de CdE. jury..het mag allemaal wel wat racy-er !










Prijsuitreiking: Bovengenoemde C.’d E. prijs gaat dus naar Frank, die daar zichtbaar blij mee is. Fred is uiteindelijk 3e, John 2e en de grootste prijs is voor Bas!






Frank met zijn C. de E. prijs





Al met al weer een geslaagde race waarbij snelheid en gemoedelijkheid weer prima samen blijken te kunnen gaan. De volgende race is de teamrace bij Slipstream eind juni.








De grote animator (met John) van deze raceklasse Eddy!











 






Good old Fred: derde!




John: 2e




Bas...wie anders, 1e !
























Geen opmerkingen:

Een reactie posten