de welkomscake... |
Welke titel past het best, “Oud tegen jong “of "Lola of Audi" of toch “ Thuisrijders
tegen de Lichers”?Anyway de LMP 132 race bij SRA beloofde spannend te worden.
Het enthousiaste organisatie duo Eddy en John was maanden geleden al bij SRA om
de plannen door te nemen. En ze stonden
ook open voor suggesties van onze oude rotten. Zo kweek je enthousiasme! Wij
van SRA stuurden ook een kleine delegatie naar Witmarsum om bij de eerste race rond
te kijken.
De op de club aanwezige LMP wagens zijn de laatste weken uit
het stof gehaald en waar nodig getuned. Zelfs de groene Lola van Fred..”mag deze ook?” verscheen weer eens op de baan. Afgelopen
vrijdag was er al vrij trainen waar een aantal rijders gebruik van maakte. Die
hebben zo’n weekend een flink aantal km ’s af moeten leggen. De thuisrijders
hebben natuurlijk meer tijd om de auto aan te passen aan de baan. Dit zijn
Randy, Bas en ik. Vrijdag kreeg Fred de smaak ook zodanig te pakken dat hij
zich ook inschreef! 3 Lola’s op 1 Audi
dat is ongeveer de landelijke verhouding blijkt later. Er zijn dan zo’n 20 inschrijvingen. Hoewel ik er vrijdag helaas niet bij was zag
ik via Facebook al dat Fred stevig stond te knijpen maar dat Bas al 8.2 op z’n
naam had met de als de iets mindere auto bekent staande Audi. Dat schept
verplichtingen!
Zondag half 8 , Paul, who else, was al druk in de weer. De
koffiegeur was nog in gevecht met die van de schoonmaakmiddelen en de radiator staat
al flink te gloeien. Snel even wat doorgenomen en de baan verkennen. Door de
afwezigheid op vrijdag heb ik geen referentie kader. Wel heb ik de auto nog
even geoptimaliseerd. De Lola komt prima mee zonder extra gewicht maar wipt
er soms nogal onverwachts uit met de neus. Vooral in de korte bochtjes. Een
beetje gewicht in de neus lijkt mij een prima middel. Het lijkt idd. te werken
. Uiteindelijk verminder ik het gewicht nog wel en de auto luistert prima. Ik
ben al lang klaar als de eersten binnen
druppelen.
Eddy zag dat het goed was! |
Bij het inrijden is het al snel behoorlijk druk aan de baan.
De kenners van de baan gaan al vrij snel in een mooi tempo rond. De beginners
hebben het een stuk moeilijker. Zeker als de klok op 1 minuut wordt gezet..er
wordt in rap tempo doorgedraaid. Een foutje en je tijd zit er op! Randy, Bas en
de wat later ietwat brak binnenkomende John delen de lakens uit. Fred, Eddy en
ik zitten daar wat achter.
nieuwe gezichten |
De technische keuring , met de bodemspeling meter van Paul,
levert nergens discussiepunten op. De meerderheid lijkt het met weinig tot geen
lood te gaan doen. Fred volgt ongeveer mijn lijn, voor wat meer zekerheid. De
F22 bandjes worden met de txt naar buiten op de auto’s gezet voor hij het Parc
Fermé ingaat.
Paul's bodemspelingsmeter wordt bewonderd |
De kwalificatie begint meteen hierna. 1 minuut voor elke
combinatie. Alle ogen zijn op Bas gericht als hij de Audi de sporen geeft. Een hoge
8.3 is het resultaat. Die staat nog steeds als ik het mag proberen. De auto
voelt niet slecht en ik heb snel een 8.4 laag te pakken..toch even doorknijpen
en verdomd ik pak Bas! Dit had ik vooraf niet verwacht! Er is echter 1 man die
het SRA feestje gaat verstoren! Onder het motto ’s avonds een man ’s morgens een
man perst de toch brakke John er een nog 0.02 snellere tijd uit!
kwalificatie |
De race. Na een nuttige duidelijke uitleg van de Marachall activiteiten van Fred kunnen we beginnen. De startvolgorde wordt bepaald door de
kwalificatie, maar anders dan bij andere races beginnen de snelle mannen! Elke
stint is 6 minuten en de resultaten van beide races worden opgeteld. Het
voordeel van deze aanpak is dat je een
schone(re) baan hebt, het nadeel is dat de race wat uit drijgt te gaan als een
nachtkaars.
uitleg van de Marchall taken door Fred |
Race 1:
de eerste groep, meteen de snelle mannen! |
John, JW.,Bas en Randy bijten het spits af. Op 2 knal ik er
vandoor en ik pak een paar meter. Maar opeens zie ik een zwart monster aankomen
en ook de Mondriaan achtige Lola van John pikt aan! Mijn 8.4 tjes van net na de
start zijn inmiddels op aan het lopen naar de 8.8 terwijl de andere heren de
omgekeerde weg bewandelen. Van de gedroomde voorsprong nemen op 2 komt dus
niets terecht. De volgende in baan 1
loopt het niet echt lekker ik moet wat forceren en dat kost me 2 ronden
op Bas en John. Randy ondervind veel last van onderstuur waardoor hij nogal
eens een momentje heeft. Bas nu op 2 pakt gedecideerd de leiding op John in 4. Als
John hierna op 2 rijdt zit Bas er naast op 1. Het wordt heel spannend en de foutloos rijdende John loopt
telkens weer in op Bas. Als de stroom er af gaat rolt de Lola de Audi voorbij...2 cm is het verschil! 167.30 laps.
blij dat ik aan deze kant v.d. lens sta! |
Hoe doet de 2e groep het? Ronny ,Fred, Ferdi en
Eddy gaan proberen daar iets aan te doen. Good old Fred laat er geen
misverstand over bestaan. Dit is geen uitslaap zondagmiddag. De oude Maestro
begint op 2 met 42 ronden, 1 meer dan de
opponenten in de buitenbanen. En dat is ook een prima uitgangspunt. Ronny op 3
kan Fred op 1 prima volgen maar Eddy
komt niet boven de 40 uit op 2. Op baan 1 herpakt hij zich door hier wel ruim
40 ronden te pakken, net als Ronny op 4. Maar hier is ook Fred de rapste met 1
meer. Fred dus duidelijk los en Ronny iets voor op Eddy en bovendien op de
sneller geacht baan 2. Helaas volgt een nogal desastreuze race voor Ronny de
voorsprong wordt omgezet in een enorme achterstand! Maar liefst 4 ronden krijgt
hij aan de broek. De op deze baan onervaren Ferdi pakt op 1 zelfs 2 ronden
terug maar wordt toch laatste in deze groep.
de origineelste groep |
Groep 3. Frank, Sander, Rob en Arjan zijn toch ook bepaald
geen pannekoeken. Aan de tijden te zien minder
om. Vooral Frank en Rob hebben het regelmatig aan de stok. Sander staat zijn op
baan 2 opgebouwde voorsprong van 1 ronde niet meer af en wint bekeken. Bovendien
zijn dat er bijna 2 meer dan z’n broertje....
een van de latere groepen |
Groep 4. Damien, Marten en Richard. Beide eerst genoemden beginnen met 39 ronden
en lopen weg bij Richard. In de volgende banen trekt Damian de race naar zich
toe door een mooie vlakke race te rijden.
Harry, Leo en de nog net op tijd ontwaakte Kevin Licher
komen in deze laatste groep (5) aan de beurt. Maar ondanks het gebrek aan
voorbereiding laat Kevin zien dat hij
wel kan rijden. De andere heren zien elke keer iets voorbij komen. Harry maar
liefst 42 x en Leo ook nog altijd zo’n
23 x! met 163.30 nestelt hij zich direct achter Fred op plaats 5.
Race 1 |
de ballen van Randy! |
leuke koffer! |
Race 2:
Na een korte pauze waarin de voorraad broodjes bal van Randy
snel kleiner werd beginnen we aan race 2. De snelste mannen van race 1 beginnen
ook nu weer en ook Licher no3, Hans is uitgefeest en schuift ook aan.
Groep 1, John, Bas, JW. en Fred. Bas loopt meteen weg en
hoewel de tijden niet geweldig meer zijn volg ik nog enigszins. Bas heeft wat uitglijertjes
en kan steeds weer opnieuw beginnen. Intussen is het Fred die zich daar niets
van aantrekt en gewoon 1 ronde bij ons wegloopt. John in baan 1 heeft het ook wel
eens beter gedaan en loopt achterstand op. Fred in 2 pakt weinig voordeel
t.o.v. Bas en John in 1 en 3, alle 3 41 ronden. Helaas is baan 4 niet zo goed
als ik gehoopt had en ik verlies definitief de aansluiting. Dat doet iedereen
bij Bas als hij op 3 mag. Op 2 blijk ik de dip niet te boven en de nogal wisselend
presterende auto valt nog verder terug. Tenslotte is het voor Bas gewoon
uitrijden en dat doet hij ook. Vlak achter Fred stopt de auto uiteindelijk en
dat is bijna 1 ronde voorsprong. John is
derde op 2 ronden. Alleen Fred is beter dan in race 1!
Frank's Green Cross consept, winner Concours 'd Elegance |
Groep 2, Sander , Kevin, Frank en Eddy. Zo gaan ze ook de
baan over..bij alle 4 blijft de teller op 40 staan. in de 2e stint
lopen Kevin en Sander 1 rondje weg van de andere heren en begint het tempo er
wat uit te gaan. In stint 3 weet niemand de 40 meer te halen en Frank blijft in
1 op 38 steken. Het ligt nog akelig dicht bij elkaar. Sander en Kevin en iets
daarachter de beide andere heren. In de 4e stint moet het gebeuren.
Kevin trekt op de snelle baan 2 de race naar zich toe en ondanks een goede race op baan 3 komt
Frank net te kort op Eddy.
Audi onder de Carroussel |
Groep 3, Rob, Ferdi, Randy en Ronny. Ronny zet de toon en
komt als enige op 40 ronden. Rob en Randy volgen op 1 ronde. 2e
stint. De SRA rijder pakt even goed door en zet iedereen op 1 ronde. Ronny
beperkt de schade nog een beetje en gaat op jacht naar het resultaat van z’n
broer. In de 3e stint het zelfde beeld en waarin Randy zelfs op 41
ronden komt! Stint 4., niks aan de hand voor Randy een gat van ongeveer 1 ronde, de snelle baan 2 dus dat moet lukken..
maar helaas het ging helemaal mis. Uitvliegers, wat traag op gang komende Marchalls..het
speelde allemaal mee. De voorsprong was opeens een achterstand. Zelfs de andere
heren konden niet meer worden bijgehaald deze stint. Ronnie dus 1e
..1 baanstuk achter zijn broer in de vorige rit! Randy nog wel 2e
maar de lol was er wel een beetje af.
een van de Zwitserse Lola's |
Groep 4, Damian, Arjan, Marten en Leo staan nu klaar. Eerstgenoemde is
duidelijk de snelste. Op alle banen is hij de beste en op baan 2 in zijn
laatste stint komt hij zelfs op 40 ronden! 5 ronden meer dan Arjan die toch ook
een flink gat slaat naar de andere 2 heren.
sfeerbeeld Carroussel |
Groep 5, Richard, Harry en nieuwe intreder Hans.
Laatstgenoemde laat er geen gras over groeien en pakt meteen de kop. Meteen al 6 tot 8 ronden voorsprong op de anderen!
Richard , de enige met licht in de auto heeft niet de rode lantaarn. In de 2e
stint op baan 4 Hans weer met 40 ronden veruit de sterkste. In de 3e
stint , baan 2 wil het niet zo 38 ronden. Daar hebben al meer rijders last van
gehad! En op baan 1 gaat het in de 4e stint ook niet heel geweldig,
ook 38 ronden. Toch loopt de voorsprong geweldig op t.o.v. zijn opponenten.
race 2 |
de winnaar denkt er het zijne van (gelukkig wel!) |
De race zit er op en Paul trekt zich even terug om e.e.a.
goed door te tellen. Het algemene beeld is dat de bandjes nieuw even super zijn
maar al snel over hun top heen zijn. Ze pikken de marbels dan snel op en dat
geeft per ronde nogal wisselende resultaten te zien. Bijna niemand wist in de 2e
race te verbeteren.
race 1 en samen |
Concours d’Elegance: De kandidaten worden op een rijtje
gezet en de zelfbenoemde Jury, t.w. Eddy en ik gaan de auto’s stuk voor stuk
langs. Het zijn dus de auto’s waar iets aan is gedaan nadat ze de fabriek verlieten.
Dat liep van accentkleuren om je auto meer op te laten vallen tot het laten zitten van de
cadeau(kerst?) verpakking. De meesten zijn bewerkte Whitekits, allemaal Lola’s en de
eigenaardigheid bij zo’n Lola Whitekit is
dat er transparante deuren bij zitten. Door die zo in de auto te plakken krijg
je het beeld van een soort helicopter deurtje...een beetje blotebillen gezicht.
Ook de onderkant van de deur moet worden gespoten en dan nog een beetje
oplopend naar de koelsleufjes. Verder keken we naar originaliteit, maar ook of
het eind resultaal wel raceauto-waardig
is, dus met op z’n minst een nummer erop. Bij de meeste auto’s ontbreken de
decals en is er ook niet met blanke lak gewerkt waardoor ze op mij een wat
armoedige indruk maken. Hoewel het resultaat dus nogal mager is voldeed Frank
het best aan het jury- beeld. Daarbij kwam nog dat hij een konsept heeft
uitgedacht! Het thema “Green Cross” is zowel terug te vinden op de auto al op
zijn T –Shirt! We zijn benieuwd of er nog creatievelingen aan de wagens gaan
spuiten en plakken voor de volgende race!
De bewerkte kapjes, klaar voor de CdE. jury..het mag allemaal wel wat racy-er ! |
Prijsuitreiking: Bovengenoemde C.’d E. prijs gaat dus naar
Frank, die daar zichtbaar blij mee is. Fred is uiteindelijk 3e, John
2e en de grootste prijs is voor Bas!
Frank met zijn C. de E. prijs |
Al met al weer een geslaagde race waarbij snelheid en
gemoedelijkheid weer prima samen blijken te kunnen gaan. De volgende race is de
teamrace bij Slipstream eind juni.
De grote animator (met John) van deze raceklasse Eddy! |
Good old Fred: derde! |
John: 2e
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten