SRA

SRA

donderdag 12 augustus 2010

Mille Miglia in het klein in Naarden!











Je zult het net zien, zit je zelf lekker in Italia stroomt heel Naarden vol met antieke en of exotische auto's die letterlijk een rondje om de kerk gaan maken ook!




Het weer was ook al Italiaans dus wat wil de mensch nog meer!




Ik heb een verslag gejat en opok de bij behorende fotos.




Er zijn heel, wat filmpjes op U-tube te vinden waarbij de sfeer er goed uitkomt.




Je mist eigenlijk alleen nog de geur.




Verslag:








Naarden-Vesting is een van de best bewaarde vestingsteden van Europa. Op weinig plaatsen in Nederland kun je op zo’n kleine oppervlakte zoveel monumenten vinden als in Naarden. Temidden van al die monumenten vond op zaterdag 24 juli voor de tweede keer Le Petit Mille Miglia plaats. Klassieke en moderne supercars bulderden door de vesting.Als we aan komen wandelen via de parkeerplaats van het Arsenaal, zien we daar al veel moderne supercars staan. Dat ‘modern’ moet je ook weer niet te letterlijk opvatten, want inmiddels is het alweer zo’n 23 jaar geleden dat de Ferrari F40 gepresenteerd werd. De Bugatti Veyron, die op dezelfde parkeerplaats staat, is echter een flink stuk nieuwer.
Als we vanaf de parkeerplaats over de brug de Marktstraat inwandelen, zien we waarvoor we gekomen zijn. Daar staan de klassieke racers. Het smalle straatje staat van voor tot achter vol met de meest schitterende auto’s. Niet achter grote hekken of met brede beveiligingsmannen ernaast, maar ‘gewoon’ op straat. Er staat hier voor miljoenen euro’s aan auto’s en het publiek wandelt er gewoon tussendoor.En publiek, dat was er. Duizenden mensen waren op het evenement afgekomen, dat
Le Petit Salon de l’Auto voor de tweede keer organiseerde. Hoewel het al een belevenis is om al dat moois stilstaand te zien, zijn we daar vandaag toch niet voor gekomen. Het evenement in Naarden is namelijk een van de weinige evenementen waar alle auto’s in actie komen. Auto’s die je zelden ziet, laat staan rijdend, vertonen hun kunsten in de vesting.De eersten die mogen laten zien wat ze kunnen, zijn de vooroorlogse auto’s. Onder luid gebulder rijden de auto’s door de smalle straatjes. Het publiek krijgt er niet snel genoeg van, hoewel een Goois type met rode ribbroek en blauwe schoenen naast me wat aan het geluid moet wennen. “Het is wel een kabaal, heur,” hoor ik naast me terwijl een Blower Bentley voorbij raast. Licht misprijzend draait hij zich vervolgens zo dat zijn strohoed net zijn gezicht en zijn glas wijn uit de zon houdt. Aan de andere kant naast me staat Jan Lammers met een blikje Heineken in de hand. Lammers lijkt zich aanzienlijk beter te vermaken dan mijn andere buurman.
Na de vooroorlogse auto’s komen de moderne supercars in actie. Met name Jan Stuivenberg heeft stevig uitgepakt. De oud-coureur is namelijk met tien auto’s aanwezig, waaronder een Bugatti Veyron, een Bugatti EB 110, een Porsche 959, een Porsche Carrera GT en een Ferrari F40 die nog van Nigel Mansell is geweest. Een deel van het publiek is vooral voor de oudere auto’s gekomen, maar ook de nieuwere auto’s misstaan hier niet. Een Porsche Carrera GT zie je al niet dagelijks, maar een Carrera GT die in een vestingstad driftend de hoek om komt met Gijs van Lennep achter het stuur zie je nog minder vaak. Van Lennep heeft de auto beduidend zichtbaar beter onder controle dan de bestuurder van de F40, een autojournalist die zijn uiterste best doet om de koppeling van de kostbare Ferrari op te roken.Uiteraard rijdt Jan Stuivenberg zelf ook in een van zijn auto’s. Zijn keus is gevallen op - hoe kan het ook anders - de Veyron. Voor inwoners van Loosdrecht is de Veyron inmiddels een bekende verschijning, want Stuivenberg is daar met regelmaat op pad met de kostbare Bugatti. Voor veel bezoekers van de Petit Mille Miglia is het echter de eerste keer dat ze de Veyron in actie zien. Stuivenberg stelt ze niet teleur; keer op keer laat hij het publiek zien tot welke enorme acceleratie de Veyron in staat is. De auto’s van Jan Stuivenberg zijn overigens niet aanwezig ter meerdere eer en glorie van Stuivenberg zelf. De oud-coureur steunt namelijk de
Femke Foundation, een stichting die zieke kinderen helpt. Na afloop van de Petit Mille Miglia had iedereen de mogelijkheid om de Femke Foundation te steunen. Bij Paul Fagel vond namelijk een charity diner plaats waarbij ook nog een veiling voor het goede doel gehouden werd.
Petit Mille Miglia een traditie wordt.Voordat het zover was, moesten echter eerst de naoorlogse racers nog door de straten van Naarden. Bijna ging dat niet door. De plaatselijke veldwachterij deelde het enthousiasme van het publiek voor de Veyron en het driftwerk van Van Lennep niet en dreigde daarom roet in het eten te gooien.Met enige vertraging kon het publiek toch nog genieten van de bijzondere auto’s. Sommige auto’s dateerden van net na de oorlog, anderen werden gebouwd in de jaren ’60 en ’70. Dat betekende dan ook dat er een gevarieerd veld door de straten reed. Zo was er een ex-works Triumph TR4, maar ook een Ferrari 212 F1. Van weer een heel ander kaliber waren de E-Types en de Shelby Mustang.
Duizenden mensen die zich vermaken, een verzameling auto’s die tientallen miljoenen waard is, beroemde oud-coureurs; het is de tweede keer dat het kleine winkeltje van Meico Koudstaal het voor elkaar wist te boksen. Een evenement zonder een wanklank - en nog gratis ook. Misschien is dit wel het leukste auto-evenement van Nederland.




















Zuffenhausen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten