SRA

SRA

woensdag 3 november 2010

De stille cardan...yes we can!



Ruim 10 jaar geleden zal het zijn geweest dat ik mijn eerste Fly kocht.
De kanarigele Marco LM600 van 02, wie kent hem niet.Wat een lekker dik kort karretje was dat.
Ongekend mooi gedetailleerd voor die tijd.
En die gekkies hadden het motortje er, als bij het origineel, voorin gelegd!
Hierdoor was een mooi diep interieur mogelijk, met komplete muppet en al.
Nadelen:
De sterke magneet zat direkt onder de cardan! Menigeen kreeg een vastloper als de magneet ertegenaan werd getrokken!
Ook was je al veel power kwijt aan de magneet die immers aan het stalen asje trok.
Een ander kwetsbaar punt was de aslagering. Die was van plasti en veel te ruim en dit in combinatie met een niet helemaal precieze uitlijning v.d de aandrijflijn leidde onheroepelijk tot problemen.Ook schoot dit lager wel eens los ,wat je al snel een tandwiel kostte.
Oplossingen waren magneet eruit/lood erin of een niet magnetisch asje gebruiken.Het lager vastlijmen maakte de auto stiller.
Maar hoe dan ook in vrij korte tijd ontstond er speling tussen tandwiel en pignon.
Dat kon je goed horen bij gas loslaten.

Opnieuw verliefd.
De laatste tijd dook het Marcosje weer op in de versie van het gereincarneerde Fly(ers)Tegen zeer lage prijzen vonden ze hun weg naar een nieuwe generatie slotracers...he wat gek motor voorin!?
Het fraaie interieur werd vervangen door een simpel plat exemplaar en er zijn maar een paar -simpele- basic uitgevoerde versies beschikbaar.
Ik heb een mat-zwarte Martini.

Sleutelen.
Het probleem met de cardanas los je niet op door er een slot-it as in te hangen.
Ik heb een geploft motortje gesloopt.Het tonlagertje en het asje vormen nu de nieuwe cardan! Perfect. Het "veertje"dat als koppeling tussen motor en cardan fungeerde is vervangen door een buisje van een speciaal rubber(Paul bedankt).
Het resultaat mag er zijn.Je krijgt hem nog stiller door de ruimte onder de achteras te verstijven met een ingelijmde plaat kunststof.
Voorin zijn de plasic assen & wielen vervangen door de bekende metalen exemplaren die los te koop zijn.

2e leven.
De gele kap moest er tenslotte ook aan geloven.Willem en Fred hebben hem ook en 3 is toch te veel.Bij alle 3 zijn trouwens de rechter buitenspiegels afgebroken!
Ik heb mijn fantasie er op los gelaten en hij is nu..donker blauw metallic.Wat witte strepen en niet te veel decals maakt dat hij in de pas loopt bij de goedkopere -half-broertjes.
De ontbrekende onderdelen , met name de lampen, heb ik nagemaakt.
De auto wal n.l.ooit eens vrij lomp van lampjes voorzien.
Ik ben erg tevreden over de nieuwe koplampen.Dit is gemaakt van een soort Lego plaatje.
Over ieder rondje paste precies een alu buisje. De basis wit gespoten de buisjes eromheen en per 2 in de desbetreffende gaten gepropt.Het ziet er lekker uit zo.
De bestaande wielen heb ik voorzichtig afgedraaid en passen nu perfect in de Slot-it alu wielen.

Rijden:
Hier gaat het uiteindelijk om.Dat gaat niet verkeerd.Hoewel niet heel snel, 24 km/u , loopt hij wel mooi en is hij erg bochtvast!Die van Paul, waar een Fly racemotor in bleek te liggen, loopt 36!De motoren die ik getest heb geven allemaal aan ongeveer op die 24 km. te zitten, dus daar lijkt mij niets mis mee.
Ik reed bij SRA al snel onder de 10 sec. en bleef uiteindelijk op de 9.4 hangen.
Ik reken erop dat de anderen hun Marcossen(of is het Marci?)snel ook op niveau hebben zodat we tegen elkaar kunnen gaan boenderen.



Zuffenhausen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten