SRA

SRA

maandag 8 augustus 2011

Wat is ie dik mannn......



Met het spaarvarkentje tussen de benen besloot ik weer eens richting Putten te rijden.
De baas was er niet, maar werd door junior-met looprek- en zijn lieffie vervangen.
Ik had nl. iets leuks op de site zien staan wat ik nog niet in de Porsche collectie had!


Na enig zoek,en vraagwerk vond ik eindelijk wat ik zocht.Het gesloten paarse kartonnen LMM doosje met een zwarte wikkel er omheen zorgde ervoor dat de spanning werd opgebouwd.Het (LM)miniatuur lettertjes op het stickertje hielpen daar ook al aan mee.
Maar toen het juiste doosje eenmaal was gevonden, ja idd. de laatste, bleek de inhoud boven verwachting mooi!
De eerste reactie: Wat een dik monster!

Het was n.l. Porsche 917-20, waar Reinhold Joest en Willy Kausen in 1971 op LeMans mee testten.Daartoe was de auto nog fabrieks wit gespoten.
Tijdens de race, gewonnen door Gijs van Lennep, was de auto ...roze en overtrokken met gebogen stippellijnen .In de zo ontstane vakken stonden dan allerlei varkens onderdelen geschreven! Van Ohrlappen tot Schwanz! Maar dit terzijde.
Naast de enorme breedte valt ook op hoe kort hij is in vergelijking met de KH wat toch staat voor Kurz Heck.De stompe brede snuit, de eveneens lompe kont het is geen beauty.
Hij is wel een natuurgetrouwe replica.In tegenstelling tot de meer bekende 917 slotkarren is deze gewoon ongegeneerd breed.Bij de Fly/NSR e.d. heb ik altijd het idee dat de auto's te iel zijn.

Met name bij de neus waar de beide lampen vaak bijna recht boven elkaar staan achter hun (te) smalle glas.Daar heeft deze geen last van. De lampen zitten gewoon naast elkaar, ruimte zat.

De detaillering gaat ook wat verder dan bij de confectie modellen.De schitterende ruitenwisser valt direct op.Maar binnenin staat er een losse meter op het dashboard zoals je dat tegenwoordig ook te pas en te onpas bij de ,vaak belastingvrije ,wegluisjes ziet.Ik denk alleen dat het hier geen Hema wekker betrof.Verder heeft Willy of Reinhold het stuurtje met beide handen vast en staat er zelfs een luchtslangetje op hem gericht.

Ook aan de onderkant is hij fraai afgewekt, met voor de onderste wishbones !Zelfs de dikke flexibele slangen voor de remkoeling ontbreken niet!
Is er dan helemaal niets mis mee?
Jawel! Het is een klein beetje mis gegaan met de print voorop de neus van de bekende "Porsche"-streep.Het verloopt aan de rechterkant , maar wat blijkt...dit was bij de echt ook zo!De motorafdekpaat waar de "van" in zit uitgespaard heeft een laatste freesbeurt niet helemaal doorstaan.Dit is bovendien na het lakken gedaan wat er een beetje slordig uitziet natuurlijk.Ik zal eens kijken of een Fly onderdeel als donor kan dienen....dit "verkeerswit" moet wel te krijgen zijn.
Deze auto kostte trouwes minder dan een 917 van NSR!

Op de baan, zonde(! )maar toch even rondgegaan bij SRA.De beide magneten zorgen er wel voor dat de auto nergens uit het spoor wil.Hij rijdt als een baksteen, met duidelijk hoorbare afrol- geluiden van de priofiel banden.
Nu staat hij gewoon tussen de andere Porsches op de plank.
Het origineel , daar heeft van Lennep ook nog in gereden lees ik, kwalificeerde zich als 7e voor de race in 71en viel uit na een crash vanwege remproblemen.Anders had Gijs, met de bekende Martini Porsche misschien niet eens gewonnen!

De originele auto in de "Pig" kleuren is weer opgelapt en staat in het Porsche Museum in Stuttgart...vlakbij...


Zuffenhausen

2 opmerkingen:

  1. Schitterend verhaal, ook mooi opgebouwd, maar wat dacht je van meer foto's? :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Harold,

    Ik ben voor je door de knieeen gegaan!
    H@ resultaat staat hierboven.Het blijft toch lastig om het verantwoord op de foto te krijgen,zelfs al staan ze stil.Ik hoop dat je een goede impressie hebt gekregen.
    Wat vind je van het 962 zaagmans idee?

    Groeten,

    JW

    BeantwoordenVerwijderen