SRA

SRA

donderdag 29 december 2011

SRA deelnemer aan NSR 9.u in Best


-het overduidelijke affiche....

Over ruim 2 weken wordt de "NSR Classic 9h endurence"gereden in Best.
Dit is een race gereden naar de regelementen van de NSR Worldcup.
Het heeft voor alle duidelijkheid niets te maken met de succesvolle ClassicCup races zoals Frank die al weer jaren organiseerd.

Binnen SRA kwam deelname uiteindelijk definitief van de grond nadat we waren overgehaald door Paul v.d.Hurk.Fred was gelijk al enthousiast en Bas/Willem hoef je eigenlijk alleen maar te laten zien dat 3 van de 4 NSR's een Ford is en ze zijn om!
Mits het niet zo'n verrekte duitser wordt natuurlijk.Van Paul hoorde ik echter dat de GT40 MK2 niet zo goed is als het lijkt.De deelname aan een buitenlands NSR avontuur leerde hem dat de P68 en Porsche 917 de beste keuze is.Zij reden de GT40 en kwamen daar niet met de besten mee.
Bas kan dat nooit zoveel schelen en het moet gezegd hij gaat overal hard mee,zeker bij SRA.Het wordt dus toch, sorry Paul,een GT40 MK2!

Snel bij de hofleverancier langs ,hij woont in Putten -er is daar zelfs een weg naar hem genoemd!(respect!)- en een GT40 geschoord.De keuze was niet zo moeilijk,blauw,blauw of...blauw.Dan die blauwe maar.Er moet ook een andere motormount in,2 extra tandwielen(advies Pv.d.H),hardere voorbandjes, metrische schroeven en ,ook handig,een inbussleutel voor NSR.Een reserve chassis is in back order.

...het basis product.....

Omdat de gemiddelde leeftijd van de SRA-ers rond de 60 ligt,Bas als jonge god even buitenbeschouwing gelaten,is blauw m.i.niet de beste optie.
Geel of wit dat lijkt me beter. De gele spuitbus die ik heb geeft een wat viezig resultaat,iets groenigs blijft er doorheen komen.Wit dan maar.Van,u raad het al, Action!
Eerst alles voorzichtig demonteren.Het valt op dat de NSR onderdeeltjes erg strak passen.Ook is hij slimmer gemaakt dan vele andere slotcars die ik al mocht slopen.
Desondanks is alles erg licht.Ook gietnaden zijn er bijna niet.Alleen de punten van de voorschermen moeten er even aan geloven.Dan alles netjes gladschuren waarbij ik de kleine uitsteeksels van allerlei lampjes(?)die her en der uit de body steken met een universeel-hobbymes(altijd van je afsnijden!)elimineer.Tenslotte wordt alles mt 1200 waterproof behandeld.Flink spoelen en de spuitplamuur kan er,zo dun mogelijk ovrerheen.De blauwe basiskleur is en blijft een hardnekkig goedje,ook met schuren zit alles eronder.Maar gelukkig blijft hij al met 2 laagjes grijs,grijs.
Dan de wittebus in de wasbak met warmwater en door.Tussendoor nog even met waterproof eroverheen en spuiten maar.
Na een aantal dunne laagjes was de auto fraai wit.Na goede droging even een laagje blank erover.De volgende dag kan er gedecald worden.
Ik heb nog een decalvel van een Ford GT, wel 1: 24 maar er is een begin.
Ik wil 2 zwarte strepen over de wagen heen laten lopen.De decal-strepen blijken niet even breed(?)met voornoemd hobbymes wordt dit opgelost.Het is heel lastig de streep van voor naar achter in 1 lijn en recht te krijgen.Ik loste dit op door de auto midden op een lijn te zetten.Door de raamopeningen heen kun je ze dan "richten".
2 dorpelstrips, ook heel erg uit die tijd vervolmaakten het uiterlijk.
Het mooie van een race auto uit 1966 is n.l.dat er nog amper aan reclame werd gedaan.
Dus met 3 enorme nummers ben ik al klaar!De voorklep laat ik wit zodat daar de nummers tijdens de race opgeplakt kunnen worden.
Na droging-altijd wil je toch weer te snel-een aantal dunne hete transparante laklagen eroverheen.Tussendoor kun je nog kleine oneffenheden gladschuren.
En dan goed laten drogen.
Inserts:Niet heel belangrijk maar het maakt de auto wel af!Ik zie dat Ford in dat jaar gouden wielen had,net als Ferrari.Dus een busje goud erover, wow! het lijkt wel echt goud!Dit effect verdwijnt zodra de blanke lak erover gaat, nu heeft het weer de goudgespoten aluminium-look.
Vanaf nu lekker laten drogen en dan kan hij weer worden geassembleerd.
Intussen kan de chassis afdeling zich uit gaan leven op dit onderdeel.
In het achterhoofd Paul v.d.H.'s opmerkingen over het rijden op een Ninco-baan.We gaan het zien!


...en nu maar drogen....

5 opmerkingen:

  1. Mooie auto geworden JW (Mooier dan dat ding eronder. Goed voor de moraal. Succes in Eindhoven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nice, erg fraaie GT40 maar euh ... was een white kit dan toch niet handiger geweest :-) De goudkleurige inserts zijn zeer mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Harold,
    Ik wilde ook een witte hebben maar die was er niet!De inserts zijn mooi en ik haal er altijd een flinke rand vanaf zodat de wat dieper in het wiel kunnen.Ook prettig voor de wielmoeren!
    Het is een prettige auto om aan te werken, ook al is het geen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die is mooi geworden!
    Ik heb vandaag onze (= Marc Stouten, een vriend van mij en mijzelf) auto voor de 9 uurs race besteld, een Porsche 917. Nog geen idee wat voor kleur het gaat worden maar dat komt vast goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij is al weer wat affer en heeft de shakedown er opzitten.Lekkere auto ondanks dat hij bijna standaard is bijna net zo snel als de gele classiccup winnende 917 van het zelfde merk....en dat op de profielbanden!

    BeantwoordenVerwijderen