SRA

SRA

woensdag 18 januari 2012

NSR Classic 9h.in Best


NSR Classic 9h.

Zondag ochtend op een schandalig vroeg uur...kortom we waren om 7.50 u in Best!
Als we de fraai afgewerkte ruimte van Slotraceclub SRC Eindhoven binnentreden, Fred,Willem,Bas en ik staan er tot onze verbazing al aardig wat teams te testen!Bekende en minder bekende slotracers wordt even de hand geschud en dan gaat de witte Ford ook de baan op.
Gastheren zijn Paul en Mario die de zaakjes goed voor elkaar hebben.
De oogjes zijn nog wat klein want gisteren hebben ze ook al zo’n dag gehad!
We besluiten ons op te splitsen .Bas/Willem de even en Fred en ik oneven.Dit is belangrijk omdat de baan vanaf beide kanten totaal verschillend aanvoeld.Ik heb de gele 917 ook aangepast aan deze gelegenheid en zo hebben we vergelijkingsmateriaal.
Wat mij betreft rijdt de 917 beter dan de Ford.Dat wordt ons (weer) van alle kanten bevestigd.
We kijken nog even wat de beste tandwieloverbrening is en zetten dan de maagdelijk nieuwe motor erin.Hij wordt vastgelijmd want dat is wel belangrijk bij deze omstandigheden.
De tandwielen grijpen precies goed in elkaar.
Nog even wat olie op de juiste plekjes en hij mag de baan weer op.
We zien enkele auto’s voorbij vliegen dat we denken is dit de zelfde klasse?
Je merkt dat we niet veel ervaring hebben met NSR auto’s.
Daarnaast is een Ninco baan ook een zeldzaamheid in Slotraceland en de ervaring die ik er mee heb , finale GR.C-32 2010 wil ik snel vergeten.
Gelukkig zijn er ook teams die net zo sukkelen.Er worden veel fouten gemaakt!

Al snel wordt de keuring gestart en krijgen we de achterwielen met verlijmde/geschuurde bandjes.De auto wordt vluchtig nagelopen en is in notime goedgekeurd.De achteras is nog het lastigst binnen de 60 mm te krijgen.De rechterband staat wat vreemd naar binnen, het zij zo.Mario buigt zich nog even over de slepertjes zodat de auto keurig getrimd op de baan veschijnd.Ik tape nog even de nummers op de zijkanten af om verwarring te voorkomen bij het inzetten.

Kwalificatie.
Bas mag dat traditioneel voor ons doen.
Met de nieuwe banden heeft de auto opeens supergrip en dat is even wennen voor Bas.Hij wil er van voren opeens uit, iets dat anders nooit voorkwam, ai.Bas doet z’n best en wordt 5e met 11.601.De snelste zit ruim onder de 11.

1,Bruxels Scalextric Club, Ford P68
2,Team Toyota Eindhoven,Porsche 917
3,Team Slotracing Witmasrsum,Ford P68
4, Racing Devils,Porsche 917
5,SRA,FordGT40
6,Team Scuderia Lento,Porsche 917


De race.
We mogen starten op baan 3 en daar sta ik voor ingeschreven.De stints duren85 min. met halverwege een rijderswissel.
We stuiven weg en ik kan redelijk mee met de middenmoot en lig zelfs even 2e.Binnen 5ronden rost de rodeduivel van de Belgische Scalextricboys me alvoorbij om me op een ronde te zetten!
De anderen hebben van hun fouten geleerd en hengelen me stuk voor stuk binnen, op de Lento’s na.Er worden door alle teams veel fouten gemaakt op deze toch lastige baan.
Na 195 rondjes, snelste 11.412 wordt ik afgelost door Willem.Die brengt het totaal op 393 en heeft een s.r. van 11.502.We liggen dan stijf 5e.
Op baan 5 volgt Bas.Het loopt niet helemaal naar wens en hier en daar volgt een sleutelmoment.Na eveneens 198 ronden( snelste 10.972) mag Willem alweer.
Omdat de achterlichten uit zijn gevallen besluiten we de auto even binnen te halen om eea. na te lopen.Er is een draadje los van de printplaat.Snel wordt het vast gesoldeerd en dat gaat wel goed met een handje erbij.Snel even alles nalopen en hoppa de baan op.De lampen branden gelukkig weer als vanouds maar we zijn wat achterop geraakt.172 ronden,totaal 763.

Nu volgt baan 6,de rentree van Fred.Geen zweetband,racebretels maar afgetraind en wel .
Hij is degelijk en komt op 195 ronden (12.350)Bas neemt over en dit wordt onze beste run, ondanks een losgeraakt wiel.
205 ronden perst hij eruit en we staan op 1163.

Mag het licht aan......
Dan gaat het licht uit, de nacht van Best .
Aan de bar kant op baan 4 is het Fred die nog net wat licht van de lichtkoepel en de ,ietwat afgeplakte ,voordeur mee pakt.Je ziet dat het lastiger gaat maar hij komt toch op 186 ronden uit (13.109)-Ik neem over in de inmiddels van alle natuurlijke lichtbronnen ontdane ruimte.
Het gaat voor geen meter.De lengte van de baan,het nogal wisselend glimmende oppervlak, de black-spots, het was een aanslag op de ogen!Dit is ook al niet mijn kant, de oneven liggen me duidelijk beter.Ik ben de auto soms gewoon even kwijt, een horror stint.174 vreselijke ronden later geef ik hem door aan Fred voor baan 2.We staan op 1523 en liggen theoretisch nog voor op de hekkensluiter van gisteren en ook op de Lento boys.De lampen gaan weer aan en we zien Fred 189 ronden afleggen.Willem pakt over en zijn 188 ronden leveren een totaal op van exact 1900!
Ik mag tenslotte nog even op baan 1.Niet de gemakkelijkste.Er zijn snelle stukken, met name de buitenbochten liggen de auto prima.De korte knikjes vormen elke keer weer een lastig te nemen opstakel.Ik kom toch op 196 en blijf zowaar een keer in de buurt van de Duivelse heren Licher, al verlies ik op het eind toch 2 ronden teveel.Ik kan de regelaar bijna niet meer vasthouden.Bas doet het laatste stukje.Hij is sneller dan ik maar de jongeheer Licher knijpt de auto beduidend sneller rond dan z’n pa want in no time is hij van 4 naar 14 ronden bij Bas vandaan gelopen.....
Opvallend is dat de koploper steeds meer herrie gaat maken en ook de snelheid is meer in verhouding met de anderen,zoals de Toyota en de mannen uit Kampen.

Anticlimax:
Dan opeens, ergens halverwege valt opeens het licht uit!De auto’s staan als achtergebleven zaklampjes op de baan.Onderzoek wijst uit dat heel Best in het donker zit!
Paul roept buiten de teamcaptains bij elkaar.Hij stelt voor het aantal ronden van de vorige halve stint te verdubbelen.Daar stemmen we in toe en zodoende komen we op 2292.
Ruim 200 minder dan Slipstream en 31 meer dan Diepenbeek 2 van zaterdag.
De officieele uitslag volgt.
We blijven in het donker en rekenen af,grabbelen alle spullen bij elkaar en gaan opzoek naar de bus van Fred.
Jammer voor de organisatie dat het zo afloopt.

2 opmerkingen:

  1. leuk verslag. Heb gisteren ook wat foto's op mijn blog geplaatst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een uitputtingsslag! Ik heb zojuist op www.srceindhoven.nl gelezen dat jullie twee teams achter jullie hebben gelaten, gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen