SRA

SRA

maandag 22 oktober 2012

SRA GrC-32 21 oktober 2012


SRA GrC-32

Handgemaakte tosti's !

21 Oktober ,daags na het feestje van de 25 jarige motorclub is de 2e regio race bij SRA gepland. Doordat IJsselmuiden  niet doorging  is het tevens ook de laatste dit jaar.Paul is al aanwezig om 9 u en niet veel later zijn Bas en Willem er ook en die hebben de boodschappen gedaan. Weldra is de ruimte gevuld met koffiegeur en staat de niet eens erg kleffe welkoms-cake de overige renners al op te wachten. We leggen nog even de laatste hand aan de ruimte en er wordt snel nog wat gezogen als Frank en niet veel later Roel binnenkomt. Fred en de snelle mannen van Slipstream, Andre, Rob en Sebas completeren het veld.

Banden.
Dit blijkt een hot item! De keuze is gevallen op de PT27-F22 bekent van de finale 2011 in Scheveningen. Een zachte band ,nogal pokdalig die nogal wat “marbles” rondstrooit in de race. De band is iets smaller en hoger dan wat er gebruikelijk onder zit. Ook is de band “off camber”dus even oppassen waar het slot-it tekstje zit. Ik heb even gepast en dat betekende dat de spoorbreedte achter iets kleiner moest om aanlopen te voorkomen.
de Jaguars in duel

Er werd intussen op allerlei banden rondgereden en de tijden gingen al snel onder de 9 sec. Sebastiaan heeft zoals gebruikelijk een kistje onderdelen bij zich en probeert daar nog een auto van te maken voor de keuring en liefst nog zo vroeg dat hij nog even kan oefenen. De andere rijders proberen nog wat tandwielen uit en opvallend genoeg veranderd groen bijna bij iedereen in blauw. De wieldiameter wordt daarnaast ook nog groter dus de auto’s moeten ook niet te sloom worden met het risico dat ze heuvelop wat inkakken. Ik kies voor de offset motormounth met de grotere (bij dit type verplichte) wielen. Dit geeft ook minder risico van aflopende banden,die zijn immers allemaal gelijk.
Keuring:
Rob en Paul

 Rob schuift aan bij Paul en de auto’s worden onder de loep genomen. Er zijn wat cutting-edge  gevalletjes waarbij soms de 2 carros-schroefjes nodig zijn om het minimum gewicht te halen. Opvallend is het ontbreken van de laatste lichting GrC-32 auto’s. Bas en Willem hebben de Jaguars en Roel heeft de oude Lancia. De rest heeft Porsches waarvan sommige al zichtbaar bejaard zijn, terwijl die van Fred ,in de Gulf kleuren, de nieuwste is. Uiteraard is mijn geamputeerde versie weer een discussiestuk.

Kwalificatie.                                                                                                                                                          Paul heeft de regel dat gekwalificeerd wordt in volgorde van binnenkomst: Ik bijt dus het spits af. Rustig beginnend, kijken wat de bandjes doen is mijn eerste tijd al een 9.0..dat beloofd wat. Hierna volgt een 8.7 en even later zit ik al in de 8.6! Bas komt hierna expirimenteerd een beetje maar blijft steken in de 8.7,Willem die daarna komt haalt dat ook niet. De enige die in de buurt komt van het SRA geweld is Rob. Gek genoeg komt niemand onder de 8.5, tijden die in de trainingen nogal eens worden gehaald.
1e heat.
...een kleurig plaatje

 We rijden 2 heats met 5 min. per spoor met een best of 2 als uitgangspunt. Andre, Roel en Frank zijn de eerst groep van 3 . De laatste  is de anderen duidelijk de baas. Hierna zijn het  Fred, Willem en Rob. Fred heeft het in het begin even aan de stok met Rob ,die sneller is. Hij maakt alleen meer fouten terwijl Fred nagenoeg foutloos blijft. Willem kan dit geweld net niet bijbenen en heeft ook af en toe wat oponthoud als hij moet hoesten. Hij eindigt precies 2 ronden achter Fred net onder de 130 rondjes. Hierna Sebastiaan Bas en deze oldtimer. De jonge honden zijn gelijk weg maar ik heb ze al snel, met direct al ronden in de 8.7, weer in hun nekvel. Eerst moet Sebastiaan eraan geloven en als ik Bas 2 min. op de huid heb gezeten besluit ik er binnendoor langs te gaan. Ik kan dan mijn eigen race rijden en haal net de 35 ronden! Bas en ik hebben nog wel eens wat strijd op de baan maar in 4 neem ik definitief afstand. Uit eindelijk rijdt ik 135.50 ronden met Bas ruim 1 ronde en Sebas op 7 ronden.
De fraaie Gulf Porsche van Fred
2e heat.
Na een korte pauze gaan we van start voor het 2e deel. Hoe houden de banden het? Er wordt her en der gemopperd over de kwaliteit van het rubber. Het moet gezegd dat er bij sommige deelnemers wel eens een bandje afloopt maar dat komt dan meestal wel door een schuiver. De groepen zijn een beetje door elkaar gehusseld vanwege de uitslag van de eerste. Frank mag het weer opnemen tegen zijn opponenten van de eerste. Het beeld blijft ongeveer gelijk, zij het dat de rondetijden iets oplopen. Andre verliest door het getril 2x een schroefje! Hierna mag Willem het tegen de van Altena’s opnemen. Alle 3 verbeteren ze zich met 1 ronde ten opzichte van de eerste race maar ook Rob haalt net de afstand van Fred uit de eerste niet. Willem zit daar slechts ruim  een halve ronde achter, ondanks de fysieke ongemakken. De uitsmijter wordt gevormd door Fred, Bas en ik. Het gaat min of meer als in de eerste. Maar bij het voorbijgaan van Fred ga ik even van de baan. Ook heb  ik het moeilijk om consistente tijden te rijden 2,3 rondjes super en opeens weer een 9.1. Vlak voor een van de baanwissels begint de auto enorm te hobbelen. Ik rijd hem vlug binnen en peuter een stuk rubber van de band van 5x2 mm! Meteen heb ik weer 8.7 en zelfs een 8.6. Bas haal ik niet meer bij maar op Fred heb ik nog ruim 1 ronde .
Bas, JW en Fred.

Door de super 1e heat komt mijn zege niet meer in gevaar. De constant snel rijdende Bas is terecht 2e. Bij elkaar opgeteld rijden we 269,16 en 269,04! Gemiddeld is dat 134,58 om 134,52! Dat is wel heel weinig verschil! Fred is 3e voor Rob en Willem. Al met al een groot succes voor de thuisrijders. Waar de landelijke finale wordt gehouden is nog niet bekent. We hopen dat binnenkort te kunnen melden. Voor 2013 zijn er er geluiden te horen het regioverhaal te laten varen en landelijk te gaan.

Het eindresultaat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten