SRA

SRA

maandag 8 oktober 2012

DP32 bij Speedtrack


Zondagmorgen na even de start van de Japanse GP te hebben gevolgd stapte ik in de auto richting Ijsselmuiden.


Het was fraai weer in de polder met hier daar een sliertje nevel. Als ik om 9.20 binnen kom is het al gezellig druk. De koffie en de welkomscake staan uiteraard al weer klaar. De SRA teamleden Bas en Willem komen iets later binnen zodat we kunnen beginnen met de auto’s. De auto van vorig jaar is een T-car net als die van SRA-2 en de eigenauto van Bas. We hebben 4  verschillende lay outs en ook 4 verschillende motoren ter beschikking. We gaan voor de anglewinderopstelling met een 1 mm offset motormount. De Flat6  van onze T car is niet sterk genoeg. De Boxer 2 van Fred rijdt en remt erg goed en de nieuwe Flat6 RS lijkt het prettigst. Lekker aan het gas hangend en toch voldoende rem. Magneetkracht  even aanpassen aan de nieuwe wielmaat en de topsnelheid omlaag zien te krijgen met een groter tandwiel. Bas heeft nog even een ringetje tussen de schoen en het chassis gedaan en dat leek prima te werken. De fraaie lichtset deed het  ook prima dus we waren er klaar voor. We hadden alle 3 genoeg auto’s om de baan te kunnen verkennen totdat de  baan op slot ging. Ondanks het strakke protocol vinden sommige teams toch nog ruim 20 minuten extra sleuteltijd.!?Verbazingwekkend was het ook dat 2 teams kleinere achterwielen wisten te monteren , zonder de passende inserts en daar gewoon mee wegkwamen. Daar is het regelement toch duidelijk in:Mag niet! Er zijn 5 teams aanwezig.
 
Naast het thuisteam met de snelle van der Zee mannen aangevuld met Simon is er Keistad.              Dit blijkt een samenvoeging van Slipstream en Keistad (Barry), waardoor de van Altena’s deze klasse ook binnensluipen. Daarnaast zijn de mannen uit Eindhoven een nieuw team met Kevin als ace. Deltaslot heeft altijd wel een verrassingsopstelling met Frank als vaste waarde. Opvallend is de afwezigheid van  Friese deelname, wat geografisch niet zo voor de hand ligt.Ook van Fastlane is na wat intern gerommel niets meer vernomen helaas.

De kwalificatie: Voor ons is Bas de vaste qualifier. Hij doet dat met voldoende bravoure. Als 2e team mocht hij maar liefst 3 min! zijn kunsten vertonen. Na ruim 1 minuut trok hij de stekker er echter al uit omdat “ik toch niet sneller kan “ zoals hij zei. 9.2 .Van de 3 teams na hem slaagden alleen de thuisrijders er in sneller te zijn. Er volgen 3 heats, van 10 minuten per spoor. De middelste wordt in het donker verreden.

De eerste heat: Bas pakte de start en kon de ontketende thuisrijders enigszins volgen. Speedtracker Jos perste er maar liefst 52 ronden uit. Dat bleek ook meteen het meeste van de hele dag te zijn! Bas deed het met 49 prima en “we “lagen 2e! Als ik daarna mag zit ik in een enorm middenveld .Alleen Deltaslot wordt 2x gepasseerd en de rest komt ook op de zelfde 47 ronden als ik. Bas komt hierna ook op 47 ronden .Willem heeft het in 6 niet naar zijn zin. We lopen hier wat achterstand op, 41 rondjes. Als ik op 4 ga heb ik het daar ook niet echt lekker. Vooral aan het eind gaat er veel fout door eigen en  andermans  fouten. 46 rondjes .Willem is de slotrijder maar komt bijna meteen tot stilstand! Er blijkt een draadje los te zijn .Waarschijnlijk is het niet helemaal nauwkeurig in elkaar gezet bij het plaatsen van het ringetje. Het kost ons ongeveer 13 a 14 ronden. Willem zet alles op alles en perst er 35 ronden uit. Uiteindelijk zijn we 4e met 265.54 ronden.

De nacht  ; Als het licht uitgaat staat Bas al weer klaar op baan 1.Ook nu weet hij Jos zeer goed partij de bieden.49 om 50 ronden! Keistad komt tot 46. Als ik hierna mag blijkt het erg lastig .Ik heb best last van de lantaarnpaaltjes en de kloeke brug die net even voor korte onderbrekingen in het contact met de auto zorgen. Scenery vindt ik prima mits het op een woestijn lijkt !Na 43 rondjes is de marteling ten einde. Voor Willem geldt denk ik in hoge mate het zelfde want ook 43 ronden. Bas perst er op 6 -1 meer uit en ik ga op 4 weer aan de vertrouwde 43. Willem krikt het gemiddelde nog wel iets op door op 4 -45 ronden te rijden. Ruim 267 ronden en 1 plekje opgeschoven.

Na de pauze gaan we de laatste heat rijden. We houden de volgorde aan van de vorige.

Bas komt nu op 48, nog altijd prima op baan 1. Net als in de eeste zit het veld weer heel dicht op elkaar als ik op de baan ben. Speedtrack en Keistad  lopen 1 rondje uit op mij en de anderen verliezen er maar 1. Als Willem overneemt komt de auto niet ver. Het lijkt een herhaling van de vorige keer!  Dit keer blijken de slepers wat platgedrukt te zijn waardoor de auto soms wat contactproblemen heeft. Sommige Marchalls drukken de stickers ook gewoon lomp op de auto zonder hem even iets te liften aan de voorkant. Een kleine moeite maar nog niet overal doorgedrongen helaas. Willem zet alles op alles en komt op 44 waarmee hij Deltaslot net weer bijhaalt. Bas volgt op de lastige baan 6 en komt tot 47 rondjes. Op baan 4 rijdt ik er net als Eindhoven en speedtrack 46, 3 minder dan Keistad. Willem is als laatste aan de beurt  en is iets minder op dreef dan tijdens zijn nachtstint.44 ronden is zijn aandeel. We rijden 276.05 rondjes in deze heat.

In de eindstand zijn we 3e geworden, 809,04 ronden op 50  rondjes van Speedtrack en 46 op Keistad. De mannen van Eindhoven en Deltaslot volgden. Het is dit jaar closer dan vorig jaar terwijl de auto’s nu veel vrijer opgebouwd mogen worden! Thuisrijders zijn wel overal in het voordeel maar je wordt als gast niet meer op ruim 1 seconde per ronde gereden. Ook het aantal pechgevallen is minimaal. Vorig jaar werd er nogal stevig op los gebeukt en ook de tandwiel slijtage was bij sommige teams gigantisch.


De trotse winnaars en organisator Roel

Uniek zijn we nog wel met de Brumos Porsche Riley. De andere teams hebben allemaal het gewone convectiewerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten