Zondagmorgen na even de start van de Japanse GP te hebben
gevolgd stapte ik in de auto richting Ijsselmuiden.
Het was fraai weer in de polder met hier daar een sliertje
nevel. Als ik om 9.20 binnen kom is het al gezellig druk. De koffie en de
welkomscake staan uiteraard al weer klaar. De SRA teamleden Bas en Willem komen
iets later binnen zodat we kunnen beginnen met de auto’s. De auto van vorig
jaar is een T-car net als die van SRA-2 en de eigenauto van Bas. We hebben
4 verschillende lay outs en ook 4 verschillende
motoren ter beschikking. We gaan voor de anglewinderopstelling met een 1 mm
offset motormount. De Flat6 van onze T
car is niet sterk genoeg. De Boxer 2 van Fred rijdt en remt erg goed en de
nieuwe Flat6 RS lijkt het prettigst. Lekker aan het gas hangend en toch
voldoende rem. Magneetkracht even
aanpassen aan de nieuwe wielmaat en de topsnelheid omlaag zien te krijgen met
een groter tandwiel. Bas heeft nog even een ringetje tussen de schoen en het
chassis gedaan en dat leek prima te werken. De fraaie lichtset deed het ook prima dus we waren er klaar voor. We
hadden alle 3 genoeg auto’s om de baan te kunnen verkennen totdat de baan op slot ging. Ondanks het strakke protocol
vinden sommige teams toch nog ruim 20 minuten extra sleuteltijd.!?Verbazingwekkend
was het ook dat 2 teams kleinere achterwielen wisten te monteren , zonder de
passende inserts en daar gewoon mee wegkwamen. Daar is het regelement toch
duidelijk in:Mag niet! Er zijn 5 teams aanwezig.
De kwalificatie: Voor ons is Bas de vaste qualifier. Hij doet
dat met voldoende bravoure. Als 2e team mocht hij maar liefst 3 min!
zijn kunsten vertonen. Na ruim 1 minuut trok hij de stekker er echter al uit
omdat “ik toch niet sneller kan “ zoals hij zei. 9.2 .Van de 3 teams na hem
slaagden alleen de thuisrijders er in sneller te zijn. Er volgen 3 heats, van
10 minuten per spoor. De middelste wordt in het donker verreden.
De eerste heat: Bas pakte de start en kon de ontketende
thuisrijders enigszins volgen. Speedtracker Jos perste er maar liefst 52 ronden
uit. Dat bleek ook meteen het meeste van de hele dag te zijn! Bas deed het met
49 prima en “we “lagen 2e! Als ik daarna mag zit ik in een enorm
middenveld .Alleen Deltaslot wordt 2x gepasseerd en de rest komt ook op de zelfde
47 ronden als ik. Bas komt hierna ook op 47 ronden .Willem heeft het in 6 niet
naar zijn zin. We lopen hier wat achterstand op, 41 rondjes. Als ik op 4 ga heb
ik het daar ook niet echt lekker. Vooral aan het eind gaat er veel fout door
eigen en andermans fouten. 46 rondjes .Willem is de slotrijder
maar komt bijna meteen tot stilstand! Er blijkt een draadje los te zijn
.Waarschijnlijk is het niet helemaal nauwkeurig in elkaar gezet bij het
plaatsen van het ringetje. Het kost ons ongeveer 13 a 14 ronden. Willem zet
alles op alles en perst er 35 ronden uit. Uiteindelijk zijn we 4e
met 265.54 ronden.
De nacht ; Als het
licht uitgaat staat Bas al weer klaar op baan 1.Ook nu weet hij Jos zeer goed
partij de bieden.49 om 50 ronden! Keistad komt tot 46. Als ik hierna mag blijkt
het erg lastig .Ik heb best last van de lantaarnpaaltjes en de kloeke brug die
net even voor korte onderbrekingen in het contact met de auto zorgen. Scenery
vindt ik prima mits het op een woestijn lijkt !Na 43 rondjes is de marteling ten
einde. Voor Willem geldt denk ik in hoge mate het zelfde want ook 43 ronden.
Bas perst er op 6 -1 meer uit en ik ga op 4 weer aan de vertrouwde 43. Willem
krikt het gemiddelde nog wel iets op door op 4 -45 ronden te rijden. Ruim 267
ronden en 1 plekje opgeschoven.
Na de pauze gaan we de laatste heat rijden. We houden de
volgorde aan van de vorige.
Bas komt nu op 48, nog altijd prima op baan 1. Net als in de
eeste zit het veld weer heel dicht op elkaar als ik op de baan ben. Speedtrack
en Keistad lopen 1 rondje uit op mij en
de anderen verliezen er maar 1. Als Willem overneemt komt de auto niet ver. Het
lijkt een herhaling van de vorige keer!
Dit keer blijken de slepers wat platgedrukt te zijn waardoor de auto
soms wat contactproblemen heeft. Sommige Marchalls drukken de stickers ook
gewoon lomp op de auto zonder hem even iets te liften aan de voorkant. Een
kleine moeite maar nog niet overal doorgedrongen helaas. Willem zet alles op
alles en komt op 44 waarmee hij Deltaslot net weer bijhaalt. Bas volgt op de
lastige baan 6 en komt tot 47 rondjes. Op baan 4 rijdt ik er net als Eindhoven
en speedtrack 46, 3 minder dan Keistad. Willem is als laatste aan de beurt en is iets minder op dreef dan tijdens zijn
nachtstint.44 ronden is zijn aandeel. We rijden 276.05 rondjes in deze heat.
In de eindstand zijn we 3e geworden, 809,04
ronden op 50 rondjes van Speedtrack en
46 op Keistad. De mannen van Eindhoven en Deltaslot volgden. Het is dit jaar
closer dan vorig jaar terwijl de auto’s nu veel vrijer opgebouwd mogen worden!
Thuisrijders zijn wel overal in het voordeel maar je wordt als gast niet meer
op ruim 1 seconde per ronde gereden. Ook het aantal pechgevallen is minimaal.
Vorig jaar werd er nogal stevig op los gebeukt en ook de tandwiel slijtage was
bij sommige teams gigantisch.
De trotse winnaars en organisator Roel
Uniek zijn we nog wel met de Brumos Porsche Riley. De andere
teams hebben allemaal het gewone convectiewerk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten