SRA

SRA

zaterdag 9 februari 2013

Clubrace februari Gr.C-32,de oudjes gaan doooorrr!

Begin februari, wedstrijdleider Paul is weer terug van een korte ski-vakantie en dus staat niets in de weg van een clubrace.
Hans sr.-wat beter klinkt als "ouwe Hans"was ook weer eens op een vrijdagavond langs gekomen om wat bij te kletsen.
Ondanks de afwezigheid van Erroll en DJ. hebben we 7 deelnemers.
De group-C auto's rijden hier al een eeuwigheid rond dus daar mogen we geen verassingen meer van verwachten. Ook niet met de hand-out bandjes.
Vorige week is er nog getest met PT34/35 bandjes en dat leverde gek genoeg voorkeuren op voor beide banden. Bij mij was de 34 0,3 seconden sneller dan de 35 en bij Fred lag dat andersom.
Mijn auto deed het prima alleen de tijden bleven achter bij de verwachting. De Porsche van Herman deed het eigenlijk opvallend goed. Dit gaat tegenwoordig eigenlijk op voor al zijn Porsches..
Er melden zich 4 Porsches aan tegenover de Jaguars van de familie Scholten en de eenzame Mercedes van Arie. Voorafgaand kon ik geen peil trekken op de prestaties. Zoals gebruikelijk is Bas weer snel met zijn tot in de puntjes verzorgde Jaguar. De achterwielen zijn keurig verstopt achter de panelen, beide spiegels en de ruitenwisser, alles klopt.
Fred is altijd competitief en Herman is m.i. de gevaarlijkste outsider. Vraag is alleen wat doen de P3(Ja we hebben nog wat zakjes gevonden) banden met de diverse auto's.
De meeste auto's zijn vrij zwaar. 80 g. is het minimum maar de meesten zitten daar behoorlijk boven.
Ook is de gewichtsverdeling nogal divers aangepakt.Vaak zijn de motormounts verzwaard en ook is vaak lood voor de vooras te vinden.
Mijn auto is de lichtste en zit op het minimumgewicht. De laatstgenoemde verzwaringen heb ik ook niet. Bij mijn auto is al het lood rondom de neussectie terug te vinden zodat alle grip van de bandjes zelf moet komen. Het voordeel hiervan is dat de kont als die eenmaal om wil heel simpel weer in het gareel is te krijgen door iets te liften. Bij een zware kont dreunt hij door en is de uitbraak veel definitiever. Mijn auto moet wat soepel worden gereden en dat werkt prima.
het bijna komplete veld

Kwalificatie:
We mochten even wennen aan de bandjes tijdens de kwalificatie rondjes.Fred en Bas reden opvallend langzaam voor hun doen.De banden van Bas zagen er ook wat vreemd uit. Er leek wel een stukje hard plastic in te zitten.Na een bandenwissel ging het iets beter maar echt geweldig liep het niet.
Zo zat Fred opeens bij de langzaamste groep met Arie en Paul. Bas ontglipte dit maar net en kwam tegenover zijn pa, Herman en ik te staan. Zoals voorspeld was Herman lekker bezig. Lange tijd de enige met een 8.8. Helaas verpestte ik zijn feestje door er maar net onder te duiken.

Heat 1:
Zoals verwacht ging Fred direct aan de leiding. Hoewel de auto geen sprinter is reed hij super strak en foutloos zijn rondjes.Alleen in baan 4 haalde hij de 27 ronden niet. Hij bleef steken op een respectabele 106 ronden. Paul zit daar per ronde een paar tienden vanaf en finished op slechts 2 ronden. Arie kan het nog niet helemaal bijbenen en begint na een goed begin wat meer foutjes te maken.

Heat 2:
De 2 Porsches tegen de beide Jaguars dat beloofd wat. Zijn er teamorders?
Op de snelle baan 3 beginnend sta ik middenin het veld. Mijn start is prima en  Bas komt bij de caroussel binnendoor met de wat meer kwispelende Jaguar. We raken elkaar en dat loopt voor mij beter af dan voor hem. Herman profiteert en het kost me veel tijd om weer bij te komen. Maar de tijden zijn prima, 8.8.-8.7.dat haalt niemand. De auto wil bij de start op baan 4 niet van zijn plek vanwege kontakt problemen met de bananenstekkers van de regelaar.Eenmaal gewend duik ik toch onder de 9 sec. en krijg ik het idee dat het wel goed zit. Op de superbaan 2 krijg ik hetzelfde probleem waardoor ik weer gebukt moet rijden met 1 hand aan het stekkerblok. Ondanks dat ga ik ook onder de 8.7.Intussen is Bas rustig keuvelend op Herman aan het jagen. Hoewel beiden niet foutloos, trekt Bas aan het langste eind. De auto van Willem loopt wat minder als we van hem gewend zijn. Zijn wat agressievere rijstijl mondt vaak uit in hevige vibraties van de achterkant van de auto als het gas er op gaat. Dat kan aan de banden liggen maar ook aan een losse motor. Tenslotte kan ik op baan 1 rustig beginnend proberen ook in de 8.8. te komen. ik heb inmiddels wel een verloopstekker gepakt zodat ik via de XLR plug rijdt. Willem is nog zo attent/ sportief om de losse 3 poot even in de bijbehorende gaten te steken.
Ik heb 2 ronden gepakt op Bas en Fred. Beide heren zitten maar 4 baandelen van elkaar af in het voordeel van Bas.


De nog steeds spraakmakende geamputeerde 956
Na afloop komt Bas met mijn auto tot een 8.4! Fred rijdt de auto van Arie naar een 8.5, zodat je ziet dat de verschillen tussen de auto's eigenlijk erg klein zijn. Het heeft vaak met je persoonlijke voorkeur en rijstijl te maken of je snel bent of niet. Fred is b.v. met mijn auto niet zo snel omdat hij heel anders rijdt. Ik heb een heel vloeiende manier van rijden waarbij de auto overal lekker doorrolt. Vandaag blijkt dat, zeker in cobinatie met de P3, het beste te werken.


Zuffenhausen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten