SRA

SRA

woensdag 27 maart 2013

2e Souterraincup feestje voor Bloggers!




Souterrain Cup 2013




de werkeloze reservebaan

Zondag was er alweer de 2e souterrain cup race in de Voorhoutse kelder van Marc  Stouten.  Hij heeft er zoals inmiddels wel bekent een echt slotrace spektakelstuk neergelegd. Als je afdaalt wordt je onmiddellijk gegrepen door een soort Targa Florio gevoel. De Scenery is overweldigend, op het opdringerige af. Geen stukje is er ongemoeid gelaten wat af en toe voor hilarische tafrelen  zorgt tijdens het rijden. Marchallen is er extra lastig door vanwege niet alleen de lastige bereikbaarheid van de auto’s maar ook vanwege de kwestbaarheid van het milieu. Sommige auto’s zijn ook  gewoon even “zoek”. Als ik aankom in de vrieskou ben ik de eerste! Ik ben nogal zwaar bepakt omdat ik de koffer van Adriaan ook bij me heb. Marc is de afgelopen weken bezig geweest met een 2e baan voor de rijders die niets te doen hebben. Die staat midden in de uitgebouwde woonkamer. Er is tot zijn grote spijt echter iets niet helemaal goed gegaan. Zijn het de laptop voedingen of zit het probleem dieper? Er komen genoeg techneuten die even een kijkje kunnen en willen nemen. De andere deelnemers  komen ook  binnen, meestal in groepjes. De Limburgse afdeling heeft weer een paar schitterende vlaaien meegebracht . Die gaan er wel in bij de koffie.
sleutelruimte naast de baan







 
Marc met de Rotterdammers,showt zijn rubbertjes!

Beneden aangekomen heeft Marc Brevoord  een hele opstelling klaarliggen van de te gebruiken bandjes. Keurig per paar met zijn visitekaartje eraan aan elkaar gestrikt! Deze zelf gegoten  PU bandjes  zijn er in alle voorkomende NSR ,Fly en Slot-it maten! De kleur is die van mijn winnende auto van de allereerste SC: Geel! Ondanks de 12 rijders is het nooit echt druk aan de baan zodat ,wat mij betreft, iedereen voldoende gelegenheid heeft om de baan in de vingers te krijgen. Ik ga onder het motto van “never change a winning horse” met de gele 917 op pad. De auto is de laatste tijd ronduit uit vorm en met wat verse onderdelen hoop ik dat het hier beter gaat. Ik heb zelfs een 2e chassis maar de auto is met allebei redelijk betrouwbaar ondanks de 2 totaal verschillende layouts!? De versie met de snelste motor is ook de snelste. Dan probeer ik voor de grap de Chapparal van Slot-it met de anglewinder  Flat-six RS opstelling. Dat is wel even andere

koek. Wat een agressief geweld komt daar uit, maar remmen doet hij ook als de beste. De tijden gaan al direct onder de 10 sec! Ik besluit  voor deze auto te gaan. Ik heb nog even gezocht naar de beste passing  qua velg omdat de banden soms wat los om de velg leken te zitten. Hierna rijd ik ook nog even de kleine Porsche 910 van MRRC op de rode banden van vorig jaar. Het blijkt een opmerkelijk prettige handelbare auto  op deze baan!

het hele veld bijeen

Marc in volle drift !
 
Na controle gaan we beginnen,2 of 3 races en niet meer een shootout als vorig jaar .Als ik aan de beurt ben sta ik tegenover Stef en Harold. De prachtige gele (onthou dit) creatie van eerstgenoemde is de meest constante en snelle auto. Hij komt maar liefst tot 83,9 ronden en dat blijkt het beste te zijn in deze heat! Qua rondetijden kan ik wel meekomen maar ik heb te veel hinder van de scenry in combinatie met een surplus aan pk’s!  Net voor de priegelbochtjes pikt hij –vol gas- de zijkant van de baan mee waarbij de band eraf loopt en ik stapvoets eerdergenoemde bochtencombinatie door moet. Eenmaal op het 2e snelle stuk loopt de band er weer op maar het kost je wel je ronde. Veel eerder van het gas helpt wel maar dat is ook niet direct heel snel. In de ronden dat het wel goed afloopt is het een heel uitdagende auto! Ik pak exact 1 rondje op Harold. Na Stef zijn de beide Marcen ook in de 83 ronden terecht gekomen en zit de rest onder de 80. Herintreder Adriaan moet nog duidelijk wennen aan de baan en de omstandigheden en komt maar op 66 ronden. Dat kan alleen maar beter!

 

Adriaan wordt gelapt door Marc
Inmiddels is de geur van soep en shoarma in de verste hoeken van het souterrain doorgedrongen en dat drijft de laatste liefhebbers richting maaiveld. Daar blijkt de eeste lunch shift al gedraaid te zijn en kan de 2e groep zo aanschuiven. Er is even tijd om kennis te maken met nieuwe gezichten in de scene, zoals Timon, een echte thuisrijder.


 

Marc met het aandenken, de 907K.
Hierna volgt even een plechtig moment. Ik ben vooraf even met de pet langs alle rijders gegaan en het resultaat van deze aktie wordt aan Marc overhandigd. Het is de nieuwste creatie van SRC geworden, de Porsche 907 K geheel toepasselijk, in Targa Florio uitvoering, compleet met 3 tonige hoorn onder de neus! Ik had het idee dat het in goede aarde viel.









 

de SRA sloop Fiat staat er nog!
De eerste groep van de 2e race stond al te trappelen om te beginnen. Stef met de Alfa tegen Marc 1 en 2 in de Porches . De createur van dit gebeuren trok aan het langste eind maar de andere heren waren nooit heel ver weg. Stef had exact 1 rondje meer dan onze bandenman. Hierna mochten de Alfa’s van Frank en Jesper het tegen  mijn Chapparal opnemen. Het ging mij iets beter af dan de eerste keer omdat ik wat voorzichtiger reed. De auto kwam opeens een paar keer los op het achterste rechte stuk…dat was nog niet eerder gebeurd. Na het slepertje er stevig in te hebben gedrukt bleek dit euvel verholpen. Ik kwam amper onder de 10 sec. maar liep wel behoorlijk uit op de Alfa’s. Het was soms knap dringen in de priegelbochtjes waar je elkaar niet kunt passeren. De Chapparal is daar echt onzettend snel dus opletten geblazen. Ik kwam op 80 ronden uit en de Alfa’s rond de 77. Edje, Timon en Harold gingen hierna van start. Met name eerst genoemde had het erg naar zijn zin met de MKIV van NSR. 84,7 ronden maar liefst bijna evenveel als Marc 1! Zelfs de rustig uitziende Timon komt aan de 80. Harold zit er precies tussenin. Tenslotte gaat Adriaan, ”jongens onthou het goed, ik wordt laatste” het opnemen tegen Paul en Ferry. Met wat coaching en een wat kalmere benadering reed  hij de Gulf -Porsche verrassend strak maar ook snel rond. Regelmatig dook hij onder de 10 seconden! Uiteindelijk was Ferry nipt sneller maar met 78.9 scoorde hij net zo veel als ik in de 1e!

De fraaie MKIV in volle vaart
gedeeld 2e in de hall of fame !
 De laatste race waar bij navraag  iedereen gelukkig mee akkoord ging werd de volgorde van de vorige race aangehouden. De grote kanonnen van vandaag dus weer tegen elkaar in race 1! Ondanks een paar hachelijke momenten voor Marc 1 vloog hij over zijn baan! Maar liefst 86,7 ronden perste hij uit de fraaie rode Porsche!  Andere Marc en Stef hadden het ook met elkaar aan de stok maar weer trok de Alfa aan het langste eind. Hierna  weer met Frank en Jesper in de clinch. De Alfa’s zijn alleen in de priegelbochtjes te grijpen door de Chapparal maar probeer er maar eens langs te komen. Bij  1 van de pogingen wip ik de auto over het hek en parkeer hem naast een kever! Ook eerder genoemd bandenprobleem doet zich weer voor en ik klap ook nog eens volgas tegen de tunnelwand. Dat kost me letterlijk de kop! Met alleen het rompje van de rijder, ook al ietwat loszittend vervolg ik mijn weg. Ondanks dat vind ik mezelf terug op de gedeelde 2e plek qua rondetijden! Jesper reed intussen bij me vandaan en kwam bijna aan 84 ronden terwijl ik net boven de 81 bleef steken. Edje en Harold met de NSR’S tegen Timon met de wat bejaarde Slot it Ferrari. De 2 eerstgenoemden gooiden alle schroom van zich af en deden niet onder voor de heren uit de 1e groep. Harold kwam zelfs tot 85.2 en Edje zat daar net onder! Paul Ferry en Adriaan sloten de dag af. Met name Ferry liet ook een enorme progressie zien. Zijn 84.3.mochten er zeker wezen terwijl Paul toch ook boven de 81 kwam. Adriaan deed het net iets minder dan in de 2e.
een mooi uitzicht direct na start/finish

Omdat Marc zichzelf uit de uitslag schrapte werd Stef de winnaar. Marc B. 2e en Edje 3e. Harold(4e) zou hoger zijn geeindigd als hij zijn 1e niet zo had verpest. Het hele veld lag lekker dicht bij elkaar en we hebben er een mooie racedag aan beleefd. Marc had de 3 Porsche 550 A spyder, de eeste winnaar uit Zuffenhausen, als prijs voor de eerste 3 beschikbaar gesteld en uitgereikt. Voor de liefhebbers was er nog de mogelijkheid Nassi mee te eten maar de meesten besloten de kou in te duiken op weg naar huis.
een hal vol koffers!

Het was weer een memorabele racedag waarbij Marc  en Annemarie werkelijk alles uit de kast hebben gehaald om er een succes van te maken.  Bedankt en graag tot een volgende keer!
Zuffenhausen.

6 opmerkingen:

  1. Mooi verslag! De actiefoto's zijn ook goed gelukt. We kunnen ons nu alvast voorbereiden op de 2014 editie....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. super verslag. Erg leuk om dat terug te lezen! Ik las dingen wat ik niet had meegepikt omdat ik met andere 'belangrijke' dingen bezig was. ZOals onthoofding van jouw coureur. En mijn laatste scenery aanpassing (vangrail bij de priegelbocht) heeft niet altijd effect gehad (???!!!) begrijp ik nu (Steffer had me dat wel verteld) maar zoals jij het omschreef vond ik jammer dat ik het niet gezien hebt. Dat was een leuke acrobatische schouwspel geweest om te zien, haha!

    Oja, mijn auto indrift vind ik erg mooi! Zou ik die mogen hebben (in hogere resolutie/grootte)?

    TiP voor volgende keer: inhalen in priegelbocht is mogelijk zolang middelste auto maar niet naast je rijdt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Marc, ik heb vast ook niet alles meegekregen hoor! Dat merk je idd. als je verhalen van de anderen leest! Dat inhalen is wel iets gemakkelijker als het zich vlak voor je neus afspeeld, op afstand kun je het veel lastiger inschatten. Mijn auto was nogal "explosief" hij jumpte gewoon over het hek!Ik ga een poging wagen een webalbum te maken dat je zelf kunt openen.

    groeten,
    JW

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja da's waar. Blauw en rood maar in dezelfde hoek racen volgende keer? Je kan vanuit elke van de 3 posities 3 regelaars inpluggen. Jouw chapparasl vond ik idd erg explosief. Die Porsche is wat slomer maar wel betrouwbaarder in rijgedrag. Ik wacht je reactie wel af mbt web album. Doe niet teveel moeite! Groet marc

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig verslag weer JW, alsof ik er zelf bij was ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Top verslag erg leuk om te lezen, daar wordt je nou enthousiast van

    BeantwoordenVerwijderen