SRA

SRA

zondag 1 september 2013

SRT Porsche 911 van Toine Hezemans uit 1969


Dit is mijn bijdrage aan 50 jaar Porsche 911.


De eerste racewagen die ik zag op Zandvoort was de Porsche 911 van Toine Hezemans. In het voorprogramma van de GP reed hij vlak voor Gijs van Lennep met een oranje soortgenoot. Maar wat laatstgenoemde ook probeerde hij kwam geen meter dichterbij! Later zouden ze nogal eens een van de 2 auto's delen in europese endurence races. Dit tot frustratie van de fabrieksrijders van  Porsche omdat die verdammte Hollander stomweg sneller en inventiever waren!
1: De ruwbouwversie in de spuitplamuur op de bouwdoos, er is heel wat af geboetseerd aan kont en neus met name..
De bouwkit zelf is van Fujimi en het is een 911 Carrera uit het eind van de jaren 80.
Dus met dikke USA bumpers en dikke rubber stootstrips onder de deuren. Verder is de basis niet heel erg anders dan die van het oermodel. Het plasic van deze kit is opvallend dun. Het hielp ook al niet dat ik er een keer bovenop ben gaan staan. De voorruitstijlen lagen er uit en de middelste waren gebroken. Ook liep er een enorme scheur over een van de flanken en lag er een scheur in de voorklep. Verder was hij gelukkig nog in orde. Met Stablilit en wat hulpplastics heb ik getracht eea. weer in model te krijgen. Het duurde nog jaren voor ik aan de afbouw durfte te beginnen..Nu ik een thema had werd dat iets concreter. Ik besloot me op de decals te storten. Alleen het uitzoeken ervan is al een leuk werk. Het  SRT (Stichts Racing Team) uit Utregggg dus, was eigenlijk vrij simpel dankzij de mensen van Google.
2: Inspiratie het RTL GP blad met daarop de reeds verknipte eigenbouw decals
Hierna heb ik de dorpels afgeschaafd. De kont, onder de achterklep, heb ik van een speelgoed auto in elkaar geplakt. de halve bumpers zijn van een 356.  De satschermen zijn een beetje op z'n Hezemans "uitgerekt" De originele onderneus heb ik wat meer naar achteren geplaatst, bijeengehouden door een deel van de originele wielkast die ook wat korter moest. De voorklep is verlengd en loopt nu af tot op de bumper die een stukje lager zit. Die bumper is een stukje restmateriaal van de bouwkit die met een fohn in de juiste vorm is gevormd, nadat ik hem in het midden heb vastgelijmd. Met plamuur en witte spuitprimer van de Action begon het langzamerhand wat te worden. De decals zijn direct op de primer geplakt en daar heb ik de blanke lak overheen gespoten. De ruiten houden de kap wat in model en dat  is nodig ook. De zijruiten laat ik uit de portieren en de middenstijl is van een creditcard en plak ik op het glas. Van een semi-transparant stuk dunne kunststofplaat, van mooie ribbels voorzien, maak ik de knipper lichten en de achterlichtunits. Door er rode folie en chroomtape achter te plakken is het net echt.
3: De blanke lak gaat hij even "afbakken" op 50gr. Nr 88 heb ik bewust niet in het midden ,net als bij her origineel, zie foto 2
De koplampringen uit een andere bouwdoos zijn van chroom en die worden het dus. Ook de ruitenwissers worden zilverkleurig zoals het in die jaren hoorde.
Het interieur is uit de originele doos en word een stukje korter gemaakt om het er allemaal in de krijgen langs de chassisbeugels die al in de kap zitten. De hoedenplank komt er dan apart in. Dit wordt allemaal wit gespoten. De bijrijdersstoel wordt van de hoofdsteun ontdaan. De rijder krijgt een echte kuipstoel uit een GT2 .Het dashboard  is van klokken voorzien  en er is een simpele tunnel gemaakt waar de handrem en de pook uitsteken.  Deze onderdelen zijn allemaal mat zwart. Geen consoles e.d. gewoon simpel.
Het chassis is van PN Slot en diende hiervoor als basis van een Megane 1: 28. De originele wielen bleken redelijk geschikt om de Fuchs-inserts te herbergen. Ik heb helaas geen Minilite inserts voor de achterwielen.
 Er zit momenteel een kleine Fly racing motor in . Die toevoeging hadden ze m.i. gewoon weg kunnen laten wat mij betreft. Maar goed daar gaat het hier ook niet om. De banden tenslotte zijn voor van PN Slot en achter de geribbelde jongens van een RC auto. Door de velgen matzwart te spuiten valt het minder op dat de bandjes wat dun zijn.
4: Dit is hem geworden, compleet met Fuchsvelgen en zelfgemaakte knipperlichtunits en al.

 
 
Al met al ben ik wel blij met het resultaat, een ouderwets smalle Porsche waarmee je toch lekker kunt rijden met een overstuur en al.







3 opmerkingen:

  1. Heel erg fraai geworden J.W. ! Overigens noemt men de 911 weleens de platgeslagen kever, maar dat is nog geen reden om op de 911 te gaan staan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi, ja ik ben er wel blij mee. Ik had dan beter op een kever kunnen gaan staan. Maar dan lijkt het m.i. meer op een 356.Ik bouw nu ook een "slantnose" 911 cabrio en een 928, allebei zwart.Zaterdag heb ik op Zandvoort nog een heleboel dikke 911's gespot, tot aan de 935's K3 aan toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjeetje wat een verhaal van dit 911 project is dit. Wat anders dan een baan bouwen ben ik gelukkig wat handiger in.

    BeantwoordenVerwijderen