SRA

SRA

vrijdag 10 januari 2014


Back to the future ( van ‘computercar’ tot slotcar).

Dit was de doos waar de auto vroeger in werd verkocht!
Tijdens het Petit Grand Prix in Naarden in 2011 heb ik een niet uitziend speelgoedauto’je gekocht van Gama, schaal 1:24. Incompleet, geel en met een groot gat voor een schakelaar. Maar zo’n langheck model uit die tijd..wellicht wel leuk als basis voor slotcar. Na een enthousiast begin belandde hij, in de primer, in een kast. Door de recente 1: 24 activiteiten kwam dit project weer in zicht. Na me door de internet informatieberg te hebben heen geworsteld kwam ik tot de conclusie dat het de no.54 moest worden wit, met de gele voorklep. De auto blijft bij nadere bestudering toch vol vraagtekens met name de proporties lijken steeds weer  anders. Helemaal als je er een 1:24 bouwdoos van Union model& co,  van de serie Collections Rememoratrise -24 heures du Mans, bij houdt. Deze auto is veel smaller en langer en ook de SRC bak van vorig jaar lijkt er niet echt op.

Zo moet de donorauto er ooit hebben uitgezien...
Gama, de basis auto bleek vol te zitten met techniek. Een tandwielkast, een merkwaardig geel apparaat dat met een wormwiel aan de ‘bak’ vast. Er is ook een koppeling met de voorwielen. Helemaal voorin zit een vakje, bereikbaar met een gleufje in de gril voorin. Hier moet een kaartje in waar een voorgeprogrammeerde opdracht zit. Ik zag dat bij elke set een aantal van die kaartjes worden bijgeleverd.

Dit is mijn binnenwerk, niet helemaal kompleet...
De kale kap is nu de basis. De lelijke opening voor de schakelaar heb ik opgevuld met plastic. Hierna is het vooral schuren geblazen. De voorruitstijlen heb ik geplakt. Daarna ging alles in de witte primer. De voorbeeldauto heeft glanzend zwarte afdekplaten op de koplampbeglazing en dat lijkt me ook mooi. De geribbelde blauwe glaslampen schuur ik glad en gaan in de primer. Na de witte hoogglans probeer ik de voorklep geel te krijgen. Maar zowel de verf als het afplakwerk vielen tegen. Ik zaag de klep eruit en maak van een creditcard een nieuwe. Deze kan ik zonder problemen geel spuiten met de inmiddels aangeschafte gele spuitbus van der Ac-Tion. Nu schiet het een beetje op. De koplampen worden zwart. Het enige spuitprobleem heb ik nog met het geel van het kapje. Dit blijft zich door het wit heen vechten, heel irritant.

Links de oude onderdelen, rechts de nieuwe
Decals:  Als gezegd no 54 wordt het en dus is het even zoeken naar het meest lijkende cijfer. In mijn tekenproramma kan ik de letters in lijnen omzetten. Hierna maak ik de aanpassingen die nodig zijn. Er  is nog een vakje met een P nodig (het is tenslotte een prototype). Daarnaast zo’n band met Porsche en nog wat schiltjes. Daarna is het even de afmetingen bepalen en controleren. Ik print ze  op wit decalpapier en ze worden daarna afgelakt.

Klaar voor het aflakken!
Interieur: Dit is in het origineel een Carrera achtig lichtgewicht gevalletje waarbij de rijder trouwens aan de  verkeerde kant zit! De motorafdekplaat is van geribbeld chroom plastic(!) en ligt in 2 stukken. Er steken 2x 3 kelkjes uit. Dat kan kloppen want de auto was er in 6 en 8 cyl. uitvoering. Ik trek het origineel over op een oude creditcard en even later heb ik een goede replica. Die maak ik mat zwart als bij de echte. Het voorste deel vervang ik door een lichtgewicht interieurtje met een rechtse opstelling. Het spuiten van de rijder is altijd een crime bij dit materiaal. De verf wil maar niet dekkend blijven zitten. Maar vooruit, een helm er op en klaar. Hierna komt er nog een nieuw dashboard op van een dun stukje pastic. Het instrumenten kokertje komt van een pendopje, diagonaal doorgesneden. De matzwarte laag eroverheen en klaar.

De ruiten probeer ik nog wat beter te krijgen maar de krassen in het blauwige plastic blijven. Uiteraard past alles prima.

Dit is het dan , de rechthoekige (was rond) achterlichten zijn ook zelf gemaakt..
Het Chassis komt van Scholler en wordt met een paar passtukjes schuim aan de zijwanden gelijmd. Ik heb er even wat grotere wielen onder gezet en laat het uitharden. Als het stevig vastzit zoek ik de bedoelde wielen erbij en na nog wat stelwerk is de auto klaar!

Past prima tussen de Carrera 6-en van Carrera ...

 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten