SRA

SRA

donderdag 2 januari 2014

Oliebollen F1 race


De oliebollenrace 2013


Op de valreep van 2013 hebben we maandag de 30e nog een oliebollenrace gehouden.              Adriaan en Rob die normaal nooit komen waren er gelukkig ook weer eens bij.

Voor dit unieke event hebben we de beschikking (door Paul ter beschikking gesteld) over 4 stuks F1 Bolides van het fameuze merk Cartronics. De 4 auto’s hadden wel wat weg van een McLaren, Jordan, een Willaims en een Ferrari. Dit levert een kleurrijk veld op dat redelijk overeenkomt met de baankleuren. Paul heeft de auto’s een schoen van Avantslot meegegeven en er is een Slot-it motor met pignon in gehangen. De losse vooras, zoals SCX en Ninco  en vele oude slotracers dat bleken te hebben is gewoon gebleven. Ook de banden zijn standaard en blijken over een redelijke hoeveelheid grip te beschikken. Er zijn enkele exemplaren uitgeruild vanwege het fenomeen wat je bij Fly ook wel zag. Het “vocht” lijkt uit het rubber te zijn gelopen en de banden zijn keihard en vervormd. Er is niet aan geschuurd en ook de lager speling is standaard. De auto’s zijn baangebonden en dat houdt in dat een ieder de zelfde omstandigheden krijgt.

Pre-race:

Afgelopen vrijdag hebben we een pre-race gehouden om te zien of het wat was. Je blijkt al snel de grenzen op te kunnen zoeken en er werd eigenlijk meteen aardig geraced!  Compliment aan de rijders want het is toch niet te vergelijken met moderne karretjes van S.I. , NSR e.d.  Bas is de laatste tijd in bloedvorm en wint. Zelf ben ik goed voor een 2e plek, vooral ook omdat ik me maar 1 foutje permiteer. Bij de achtervolgers zijn er gemengde reacties waar te nemen.  Op de onwillige achteras-lagering van de McL. Na hielden de auto’s zich best goed.

Oliebollenrace:

Helaas ontbraken de oliebollen! De stroopwavels, bud-wortsjes en zakjes zoutspul konden dat gemis niet helemaal opvangen. Wat later dan gepland starten we met de kwalificatie. Bas,(9.7..als enige onder de 10!) Willem en Fred zijn het snelst. Ik ben niet helemaal tevreden omdat de tijden van vrijdag niet gehaald worden. Er is een grote groep die tussen de 9.1 en 9.3 zit.

Indeling:

4 groepen met indraai: Vanwege  de opkomst van 11 man besluiten we de eerste groep van 2 man te laten beginnen. De beste draait dan door in de 2e groep. De beste hiervan draait weer in, in de 3e groep en tenslotte is er de 4e groep. Dit gaat zo 2x achter elkaar en daarna wordt de balans opgemaakt. Er is tenslotte nog een keuze mogelijk om je beste resultaat te laten staan als je nog een keer gepromoveerd blijkt te zijn en je dus weer een heat hebt weten te winnen. Je mag dan “passen”. Simpel dus!

Arie en Rob
1e heat:

We gaan van start met Rob en Arie. Laatstgenoemde pakt al direkt 1 ronde op Rob. Deze komt op baan 3 weer bijna gelijk maar levert dat weer ruim in op baan 4. De laatste stint lijkt dus een hopeloze zaak voor rob ,maar met 24.50 ronden in baan 2 komt hij uiteindelijk slechts 2 baanstukken te kort op Arie!

de McLaren in baan 4
2e heat:

Arie blijft staan en Randy, Adriaan en ik komen nu in de baan. Op baan 4 , met de gefreesde McLaren rijdt ik soepeltjes weg bij de rest. De heren hebben hey soms aardig aan de stok met elkaar en dat is niet zo goed voor het tempo. Op baan 2 gaat het helemaal goed met de Williams. Ook hier is Adriaan de “ best-of-the –rest “.Zelfs met de Ferrari op baan 1 gaat het heel behoorlijk. Randy op 2 blijft nu het dichtste bij. De voorsprong is dan al ruim 6 ronden.  Op baan 3 loopt het het minst. De Jordan hobbelt als een gek en pas na 10 rondjes is dat een beetje weg. Ik rol nog net Arie met de Williams voorbij als de stroom eraf gaat! Maar 97,21 rondjes is natuurlijk niet verkeerd.


het hele veld bijeen
3e heat:

Nu blijf ik staan en komen Herman, Paul en Erroll in de ring. Direct na de start herhaald zich eigenlijk de vorige race. 3 auto’s in elkaar en 1 die gewoon doorrijdt! Het was wat geluk omdat ik op baan 1 helemaal aan de buitenkant zat maar heb ik al meteen meer dan 1 ronde op Paul en de rest. Op baan 3 loopt het voor mij weer niet als gehoopt. Ik kan Herman nog lang in het vizier houden en ga schouder aan schouder met Paul op, die wel sneller is. We eindigen precies naast elkaar, ¾ baan achter Herman. Als bonus mag ik tenslotte nog even in 2 met de Williams maar ook daar lijkt het beste van af! Ik pak wel een ronde op Paul en de rest, maar het gaat steeds weer een beetje minder dan in de vorige heat. Ik leg ruim 2 ronden minder af dan in de eerste en dat is vrij gelijkmatig verdeeld over alle 4 de tracks. Omdat ik wederom de snelste ben mag ik kiezen: Blijven staan of het zo laten en het beste resultaat houden. Mede door de aflopende prestatiecurve besluit ik mijn plek af te staan.

4e Heat:
Bas Fred en Willem wachten op mij.
 

 
Paul mag nu blijven staan en krijgt Fred en de fam. Scholten op bezoek. De Williams van Fred weet zich uiteindelijk van de McL. van Bas los te rukken en wint. Als Bas de Williams overneemt gebeurt er niet wat we verwachtten! Hij is niet zo snel als je zou verwachten! Na 9 ronden geploeter, waarbij af en toe dure tandwiel geluiden te horen bleken besluiten we tot reparatie over te gaan. De slot-it pignon en het originele tandwiel hebben de samenwerking deels verbroken blijkt na een kort inwendig onderzoek. Ik heb een Williams klaarliggen en ik denk die as even over te zetten. Paul heeft intussen een McLaren achteras gepakt. Bijna doe ik de McL. as in mijn Williams! Ik zie het net op tijd. Snel de bandjes overzetten, even indraaien (hij liep wat zwaar!?) en de baan maar weer op…de auto doet het wel maar is de snelheid wel wat kwijt. Minder dan 1 ronde op Fred op baan 1 is niet super. Maar op baan 1 , met de Ferrari is het Bas die de toon zet! Hij duikt als enige onder de 10 sec. grens en loopt weg van iedereen. Het is ongelooflijk hoe Bas de Carrousel neemt! Het binnen-voorwiel liftend, als een oude Abarth en er dan gewoon inblijven ook, 1.5 ronden voorsprong  op Fred. In de 4e  stint gaat er, net als in de voorgaande stints,  ook hier wat gelijkwaardiger aan toe. Bas(3) wint wel maar Fred(4) wordt nipt geklopt door Willem in 1.

Einduitslag:

Paul trekt zich terug in het torentje en het lange wachten begint. Er zijn zelfs rijders die zich aan een budworstje  vergrijpen.. het zullen de zenuwen zijn. Als de witte rook is opgetrokken blijkt zoals verwacht Bas te hebben gewonnen, maar dat ik 2e ben op maar liefst 3 baanstukken achterstand is toch verrassend! Je kon wel merken dat de auto's steeds iets trager werden en dat de laatste rijders daardoor wel wat benadeeld zijn. Aan de andere kant verschilde dit resultaat weinig van dat van de pre-race van vrijdag.

Hierna wordt de uitslag van het SRA seizoen nog even doorgenomen maar daarover later meer.

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten