SRA

SRA

zaterdag 13 september 2014

317 Eerste clubrace na de zomerbreak



Sfeerbeeld Group C, hier natuurlijk de Toyota..


 

Tegen het midden van september begint het weer te kriebelen, er moet weer geraced worden! De agenda geeft aan dat group C aan de beurt is. Dinsdag waren er al een aantal rijders aan het trainen. De meest opvallende was Fred met de Toyota. Hij kwam tot een indrukwekkende 8.2! Die nieuwe modellen rijden gewoonweg super. Ik kwam met de bejaarde Porsche net onder de 9 sec! Dat beloofde een zware avond te gaan worden. Het is een indicatie omdat je nooit helemaal weet wat de hand-out banden precies gaan doen onder de auto, maar 0,7 sec. ...dat is heel veel!

 

We zijn uiteindelijk met 7 man. De keuring wordt keurig uitgevoerd door Paul en Randy. Het enige discussiepunt bleken de achterwielen van Fred te zijn. Hij bleek dikke grote LMP wielen te gebruiken i.p.v. de smalle Gr-C exemplaren. De standaard bandenmaat bleek niet te passen...Hoewel er onvoldoende duidelijkheid over bestond zijn ze vervangen door het gebruikelijke type. N.B.: bij de landelijke Gr-C werden de nieuwe types, zoals de Toyota, die gebruik maken van een recessed motormount verplicht tot het rijden met de bijgeleverde iets grotere velgen zodat het (magneet)voordeel teniet wordt gedaan. In overleg gaan we hier voor iets dergelijks. De magneetkracht van de Toyota was desondanks toch min. 4 gram meer dan die van welke andere dan ook.

De kwalificatie:

Hier bleken de nieuwste wagens idd. de snelsten. Ook op het verse Sideways rubber zijn de beide Toyota’s en de Gulf Porsche van Herman zijn duidelijk “los” van de rest onder aanvoering van de Scholtens met hun Jag’s. De Porsche’s van Paul en mij sluiten de rij.


De fraaie Gulf Porsche van Herman voor Randy's Toyota




1e heat;

Bas, Willem, Paul en ik beiten het spits af. Tot ieders verbazing is Paul op baan 1 het snelst weg met mijzelf er pal achter.De 1e bocht is er al kontakt maar in de 2e neem ik de heftig uitbrekende Porsche vol op de horens. De Scholtens liggen meteen 1 en 2. In mijn ijver eea. goed te maken, niet zo simpel als je auto langzammer is, maak ik te veel fouten. Hierdoor loop ik al 2 ronden achterstand op. De auto van Paul is helemaal traag, 9.5 ongeveer waar ik toch een enkele 8.9 produceer. In de volgende race blijkt waarom, Paul verliest een achterwiel! Het andere blijkt ook al los te zitten! Met 2 vaste wielen loopt hij wat meer in het gareel met tijden van rond de 9. Bas loopt iets weg van Willem en ik probeer de achterstand niet te laten oplopen. Op Willem, die steeds wat langzamer lijkt te worden pak ik uiteindelijk 1 ronde terug maar Bas maakt geen fouten en consolideerd. Bas, Willem, JW, Paul.



 De geplaagde achtervleugel bevestiging bij Randy.




2e heat:

Zoals gezegd komen hier de nieuwe auto’s aan bod, met de doordraaiende Bas erbij. De Toyota’s stuiven er van door, maar ook Herman rijdt al snel gelijke tijden! Bas is ook al sneller dan in de eerste vanwege de gunstige invloed van de ouder wordende banden en profiteert van foutjes van anderen. Bij een beetje lompe botsing met de stilstaande auto van Randy rijdt hij de achtervleugel van de Toyota af. Dit is meteen het einde van de hoop  op een goed resultaat voor de Toyota rijder. Ondertussen is de andere Toyota enorm aan het uitlopen. Maar ook Herman valt op door zijn snelle rondetijden, soms is hij zelfs de snelste man op de baan. Helaas zijn er iets te veel momenten waarbij de auto rechtdoor wil. Fred wint met overmacht, Bas is toch nog weer 2e, voor Herman en Willem.



Zelfs aan de onderkant is het thema oranje en blauw terug te vinden!




Na afloop bleken de auto’s vaak al weer sneller dan in de race. Vooral toe te schrijven aan de banden. Dat die nieuwere auto’s echt heel snel zijn merkte ik door zomaar een 8.3 te  rijden met de inmiddels weer komplete Toyota van Randy! Met mijn Porsche zat er niet meer in dan een hoge 8.6 en dat was toch 0.2 sneller dan mijn beste raceronde....



 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten